Astmalääkitys ja hampaiden pesu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uusi käyttäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uusi käyttäjä

Vieras
5 v lapsella aloitettiin juuri Fluxotiden ja tarvittaessa Ventolinen käyttö Babyhalerilla. Sairaanhoitaja korosti, että hampaita täytyy hoitaa erityisen huolellisesti. Ensin pestään hampaat, sitten otetaan lääke, sitten huuhtellaan suu ja lopuksi vielä juodaan vettä. Muistinkohan oikein?

Ihmetyttää kuitenkin, miksi näin tehdään sekä aamulla että illalla? Eikö olisi järkevämpää ottaa lääke iltaruoan kanssa samaan aikaan ja pestä hampaat vasta happohyökkäyksen jälkeen? Näin lääkettä ei jäisi yhtään yön ajaksi vaikuttamaan hampaisiin.

Mä teen itse juuri noin kun mietit, että ennen hampaiden pesua otan lääkkeen, huuhtelen suun ja pesen hampaat. Juon vettä vielä hammaspesun päälle. Ei ole ainakaan 15 vuodessa tullut hammasvaurioita, mutta lasten hampaiden kanssa voi toki olla eri asia.

Mutta voisko se kortisoni jotenkin pehmentää hammaskiillettä...? Ja sen takia sitten pitäisi pestä hampaat ensin?

meillä aamu lääkkeen jälkeen huuhdellaan suu. illalla otetaan lääke ja pestään hampaat sen jälkeen.ja kortisoni pehmentää kuulema juuri kiillettä. mutta meillä on hampaat nyt hyvässä kunnossa ja käytetty flixotidea 2v säänöllisesti.

Meillä ainakin aamulla pestään eka hampaat, sitten lääke ja aamupala...
illalla iltapala ja odotellaan puolisen tuntia ja pestään hampaat, iltalääke, suunhuuhtelu ja nukkumaan

Hyvin toimii eikä hampaissa ole mitään vaurioita

Tuohon on juuri kahdenlaista ohjetta. Eli jotkut neuvoo pesemään eka hampaat ja sitten vasta lääke, toiset neuvoo että ensin tottakai lääke ja sitten hampaat pestään. Meillä töissä lapsille annetaan ensin lääke ja sitten hampaiden pesut.

Itse teen juuri noin että otan lääkkeeni iltapalani kanssa. Itse purskutan suun ensiksi ja sylkäisen pois vedem. Sitten juon lasillisen vettä perään. Ääni käheytyy helposti noilla lääkkeillä. En vitsi siis nielaista tuota kortisonia sen enempää joten sylkäisen ensimmäisen purskuttelun pois.

Mutta hammashoitajan ohjeet ovat varmasti ne parhaimmat. Nämä ovat varmasti tutkituimmat ohjeet.

Itse olen toiminut vähän sovelletusti. Olen huomannut että kun otan lääkkeeni iltapalalla niin minua ei yskitä niin paljon. En viitsi ihan yötä vasten ottaa lääkettä. Yskittää muuten liikaa.

nimenomaa noin pitäisi se tehdä kuin ohjeistettu ettei lapsen kiille vaurioidu ja hampaat 'pehmene'. mä kyllä suosittelisin olemaan tosi tarkka, se on ihan yleistä että astmalapsilla on huonot hampaat, ei mikään urbaanilegenda. tosin en tarkemmin osaa perustella että miks just tuossa järjestyksessä,kai se hampaiden pesu suojaa hampaita lääkkeeltä, purskuttelu sitten ettei lääkettä jää kurkkuun ja suuhun.

miks ei vois tehä just niin ku on ohjeistettu, ei ainakana minusta hankaloita elämää mitenkään, tai siis miks pitäis vaihtaa sitä järjestystä? eihän se nipottaminen aina takaa parasta lopputulosta, mutta kun on kyse asiasta mikä ei aiheuta ollenkaan ylimääräistä vaivaa?

Alkuperäinen kirjoittaja sh-äiti;25990831:
Tuohon on juuri kahdenlaista ohjetta. Eli jotkut neuvoo pesemään eka hampaat ja sitten vasta lääke, toiset neuvoo että ensin tottakai lääke ja sitten hampaat pestään. Meillä töissä lapsille annetaan ensin lääke ja sitten hampaiden pesut.

Ei ole kahdenlaista ohjetta, vaan mutu- tietoa.
Ensin hampaiden pesu, sitten lääke ja viimeiseksi huuhtelu. Toisinpäin yehtynä on fiksumpaa jättää hampaat kokonaan pesemättä.

Meillä just tässä reilu kuukausi sitten ohjeistettiin, että pestään hampaat ensin, sitten lääke ja suun huuhtelu varsinkin hoitavan lääkkeen jälkeen. Suun huuhtelun jälkeen lapset ottavat vielä ksylipastillit.

Alkuperäinen kirjoittaja kökköliini;25990799:
meillä aamu lääkkeen jälkeen huuhdellaan suu. illalla otetaan lääke ja pestään hampaat sen jälkeen.ja kortisoni pehmentää kuulema juuri kiillettä. mutta meillä on hampaat nyt hyvässä kunnossa ja käytetty flixotidea 2v säänöllisesti.

Eli hammaslääkärin ohje on että vaikka kortisoni pehmentää kiilleettä niin mene ihmeessä hankaamaan hammasharjalla kiille pilalle?
kumma hammaslääkäri teillä. tai väärinymmärretty ohje.

Alkuperäinen kirjoittaja kökköliini;25991121:
no meillä on onneksi hammaslääkärin ohje niin noudatamme sitä.

Hammaslääkärin ohjeistus meilläkin. Samoin lastenlääkärin, jolla sama linjaus hammaslääkärin kanssa. Hoitavalla lääkkeellä on sama vaikutus hampaisiin kuin millä tahansa ruoalla yms eli aiheuttaa happohyökkäyksen. Happohyökkäysen jälkeenkään ei suositella heti hampaiden pesua, vaan ksylitolituotteen ottamista ja noin 30 min syömisen jälkeen hampaiden pesu. Tai jotenkin näin se meni.

Hammaslääkärin ohjeistus meilläkin. Samoin lastenlääkärin, jolla sama linjaus hammaslääkärin kanssa. Hoitavalla lääkkeellä on sama vaikutus hampaisiin kuin millä tahansa ruoalla yms eli aiheuttaa happohyökkäyksen. Happohyökkäysen jälkeenkään ei suositella heti hampaiden pesua, vaan ksylitolituotteen ottamista ja noin 30 min syömisen jälkeen hampaiden pesu. Tai jotenkin näin se meni.
niinpä...kuten meillä toimitaan.

Ymmärsin sairaanhoitajan puheista, että juuri tuon happohyökkäyksen takia lääke annetaan vasta hammaspesun jälkeen. Tietenkin näin toimitaan aamulla, mutta miksi myös illalla, jos syy todellakin on vain tämä happohyökkäys?

Illalla happohyökkäys tulee joka tapauksessa iltapalasta, joten siiinä samallahan se menisi lääkkeen kanssa. Iltapalan jälkee odotellaan joka tapuksessa se puoli tuntia. Miksi pitää siis vielä hammaspesun jälkeen aiheuttaa uusi happohyökkäys ja yön ajaksi vielä jättää mahdollisia jäämiä hampaiden pinnalle muhimaan? Vai onko tämä ohjeistus annettu niitä vanhempia varten, joilla on tapana pestä hampaat heti iltapalan jälkeen?

Alkuperäinen kirjoittaja kökköliini;25991167:
niinpä...kuten meillä toimitaan.

Meillä siis pestään hampaat ennen lääkkeen ottoa sekä aamulla että illalla. Lääkkeen jälkeen huuhdellaan suu ja huuhtelun jälkeen ksylitolipastilli.

Alkuperäinen kirjoittaja kökköliini;25990799:

Alkuperäinen kirjoittaja uusi käyttäjä;25990753:
5 v lapsella aloitettiin juuri Fluxotiden ja tarvittaessa Ventolinen käyttö Babyhalerilla.

Vähän ohi aiheen, mutta miksi 5v ottaa lääkkeen babyhalerilla? Missä iässä teillä muilla on lapset oppineet ottamaan ilman tuota jatketta?

[QUOTE="Minä";25991479]Vähän ohi aiheen, mutta miksi 5v ottaa lääkkeen babyhalerilla? Missä iässä teillä muilla on lapset oppineet ottamaan ilman tuota jatketta?[/QUOTE]

Meillä 6v ottaa hailerilla ja kesälle on sovittu aika astma hoitajalla ja sillon opetellaan kiekon käyttö.

Kyllä se niin on, että happohyökkäyksen jälkeen ei saa pestä heti hampaita. Itse suosittelen aamulla hampaidenpesu, aamupala ja lääkkeet. Illalla iltapala ja lääkkeet (kunnon huuhtelu lääkkeen jälkeen), ksylitoli ja odottelua reilu 30 min. Sitten hampaiden pesu. Nuo astmalääkkeet ovat hampaiden kiilteelle voimakkaasti haitallisia. Siksi lääkkeen oton jälkeen ei saa mennä pehmyttä kiillettä harjaamaan pois. Ksylitolia kannattaa muutenkin suosia ruokailun jälkeen. Maitohampaissa kiille on ohuempaa kuin pysyvissä.

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
Ennen hammaspesua hampaan pinta on ns. karheampi ja siihen tarttuu helpommin lika ja kortisoonin hampaita pehmentävä vaikutus tehostuu. Siksi suositellaan hampaiden pesu ennen lääkkeen ottamista. Puhdas hammas on "liukas" ja fluorilla suojattu, joten näin ollen kortisoni ei "tartu" sen pinnalle. Huuhtelu riittää puhdistamaan hampaiston sekä estää sammaksen syntymisen.

Tiedän, että on olemassa poikkeavia ohjeita, se johtuu niinkin yksinkertaisesta syystä, että terveydenhuollon henkilökunnalla voi olla kirjallisista ohjeista huolimatta eriäviä mielipiteitä. Itse olen hammashoitaja, ja perustan tämän antamani ohjeen siihen tietoon ja kokemukseen, jonka olen itse parhaaksi havainnut. Meidän hammasklinikallamme ohjeistus on tämä. :)

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
Ennen hammaspesua hampaan pinta on ns. karheampi ja siihen tarttuu helpommin lika ja kortisoonin hampaita pehmentävä vaikutus tehostuu. Siksi suositellaan hampaiden pesu ennen lääkkeen ottamista. Puhdas hammas on "liukas" ja fluorilla suojattu, joten näin ollen kortisoni ei "tartu" sen pinnalle. Huuhtelu riittää puhdistamaan hampaiston sekä estää sammaksen syntymisen.

Tiedän, että on olemassa poikkeavia ohjeita, se johtuu niinkin yksinkertaisesta syystä, että terveydenhuollon henkilökunnalla voi olla kirjallisista ohjeista huolimatta eriäviä mielipiteitä. Itse olen hammashoitaja, ja perustan tämän antamani ohjeen siihen tietoon ja kokemukseen, jonka olen itse parhaaksi havainnut. Meidän hammasklinikallamme ohjeistus on tämä. :)

Kiitos tästä. Teen siis jatkossakin niin kuin meitä ohjeistettiin.

Yhteistyössä