Miksi niin moni pitää lähihoitajan työtä lähinnä paskana ja arvottomana?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"lyyti"
[QUOTE="vieras";25975335]Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen. Ja olen kuullut muulloinkin tälläistä.
Lähihoitajatkin tekevät arvokasta työtä siinä missä sairaanhoitajat ja lääkäritkin.
Ja lähihoitajalla ja sairaanhoitajalla koulutukset ovat loppujen lopuksi hyvin samanlaiset![/QUOTE]

Mä en ainakaan pidä paskana ja arvottomana! Päin vastoin arvostan kovasti raskasta työtänne, ja avoimesti tunnustan ettei minusta olisi tuon työn tekemiseen. Mutta se, että lähihoitajan ja sairaanhoitajan koulutukset olisivat hyvin samanlaiset, on minusta täyttä kukkua. Jos niin väität, niin et tiedä sairaanhoitajan koulutuksesta mitään. Jos ne olisivat samanlaiset, niin miksi lähihoitajan pitäisi opiskella liki 4v valmistuakseen sairaanhoitajaksi? Miksi lähihoitajan opintoja ei silloin luettaisi hyväksi?

[QUOTE="mjau";25976321]yleensä kyllä suositellaan suurtalouskokki koulutusta jos todistus on niin huono ettei muualle pääse. Itsestäni kyllä on hienoa jos joku jaksaa sen kolme vuotta keskittyä opiskeluun niin että valmistuu. Kaikki joilla on ammatti saa arvostukseni.[/QUOTE]

samalla "huonolla todistuksella" sitä ravintolakokiksi haetaan, eka vuosi on kaikilla sama ja sitten päätetään haluaako ravintolakokiksi, suurtalouskokiksi vai tarjoilijaksi. En usko, että esim Jyrki Sukula opiskeli kokiksi, koska ei muualle päässyt.

Sydämellä lähihoitaja
Kyllä se arvostus lähtee hoitajasta itsestään. Itse työskentelen lähihoitajana sairaalassa ja rajastan työtäni ja työnkuvaani. En siellä jaa lääkkeitä eikä haittaa ollenkaan. Lääkkeen jakoon lähihoitajilla voisi tulla niin, että pitää olla työkokemusta muutama vuosi ennenkuin lääkkeenjakoon "pääsee". Oikeinjaon lisäksi on hyvin tärkeää ymmärtää myös lääkkeen vaikutus ja tarkoitus.

lh itsekin
Se nyt vaan on niin, että uskomus siitä, että "lähihoitajaksi pääsee kuka vaan" istuu aika lujassa. Voi olla, että kynnys koulutukseen onkin matalampi kuin monilla muilla aloilla, mutta väittäsin, että kyllä ne epäsopivimmat ja motivoitumattomat tipahtaa soveltuvuuskokeissa pois tai viimestään opiskelujen aikana. Totuus nimittäin on, ettei tähän työhön kaikista ole. Ja koska palkkaus on mitä on, työstä pitää oikeasti vähän tykätäkin, että jaksaa.

Myönnän toki nähneeni sellasiakin hoitajia, jotka ehkä paremmin sopis johonkin toiseen työhön (tai ainakin toiselle työpaikalle), mutta on mulla ollut ilo työskennellä myös todellisten kutsumustyöläisten kanssa. Ja heistä olen yrittänyt ottaa toimintamallia minäkin, kokemattomampi hoitaja.

Niin, ajatelkaa, mä olen vaihtanut ammattia. Mulla on muutakin koulutusta (jopa "vaativammilta" aloilta, ainakin jos opiskelupaikkan pääsyvaatimuksin mitataan...), mutta mä HALUSIN tähän työhön. Ja olen ylpeä ammatistani ja osaamisestani, johon muuten kuuluu myös sitä lääkehoitoa esimerkiksi. Arvostetaan me lähärit itse itseämme, niin kyllä ne muutkin sitten. Itsestä se lähtee! =)

No se lääkejako ei kyllä mene ilman koulutusta...... ja sitäkin pitää tämän tuosta näyttää toteen työpaikoilla, että saa edelleen luvan sitä jatkaa. Se että koulussa saa siihen opetusta, ei vielä automaatisesti takaa samaa vastuuta työssä, vaan se pitää näyttää erikseen ja on täysin toimipaikkakohtainen, täällä lääkkeet jakaa ja annostelee sairaanhoitaja, lähihoitaja nappaa yöpöydältä kupin käteensä ja antaa potilaalle.

Myös sairaanhoitajille ja lääkäreille sattuu virheitä lääkkeiden kanssa, ei se yksinomaan lähihoitajan virka ole niitä sössiä.....

Paskaduuni on joissain paikoissa kirjaimellisesti sitä :D
Itse olen nyt tekemässä pitkiä harjoittelujaksoja ja pidän työstäni. Todella pidän työstäni.

"vieras"
[QUOTE="lyyti";25976350]Mä en ainakaan pidä paskana ja arvottomana! Päin vastoin arvostan kovasti raskasta työtänne, ja avoimesti tunnustan ettei minusta olisi tuon työn tekemiseen. Mutta se, että lähihoitajan ja sairaanhoitajan koulutukset olisivat hyvin samanlaiset, on minusta täyttä kukkua. Jos niin väität, niin et tiedä sairaanhoitajan koulutuksesta mitään. Jos ne olisivat samanlaiset, niin miksi lähihoitajan pitäisi opiskella liki 4v valmistuakseen sairaanhoitajaksi? Miksi lähihoitajan opintoja ei silloin luettaisi hyväksi?[/QUOTE]

vai että ihan neljä vuotta opiskellaan sairaanhoitajaksi.. no johan repäsit :luagh:

[QUOTE="vieras";25979202]vai että ihan neljä vuotta opiskellaan sairaanhoitajaksi.. no johan repäsit :luagh:[/QUOTE]

Luagh vaan....eikö siinä lukenut että liki 4 vuotta? 3,5 v kestää sh:ksi opiskelu käsittääkseni - myös lähihoitajan tutkinnon omistavalta. Eli oikeassahan tuo oli.

Jotain rajaa
Onhan se käytännössä "paskaduuni". Huono palkka, raskaat työpäivät henkisesti ja fyysisesti, eikä tunnustusta saa.

Minäkään en tunne ketään, kuka ei arvostaisi alaa. Itse myös arvostan hoitajia suuresti ja soisin heille heti 100% palkankorotuksen jos olisin päättäjä.
Jaa, että samaa palkkaa kuin lääkäreille? Tavallisen TK-lääkärin aloituspalkka on alle 3000e. Lähihoitajan nykypalkka taitaa olla luokkaa 1700-1800e. Tuon korotuksen jälkeen lähäri saisi siis 3400 - 3600e/kk, eli enemmän kuin aloittava peruslääkäri. Ja enemmän kuin peruskoulun opettaja, insinööri, sairaanhoitaja jne. Enemmän kuin KORKEAkoulutetut ihmiset keskimäärin! Kun vielä mietitään että lähihoitajia toiminee luokkaa 100 000, paljonko tuo maksaisi yhteiskunnalle:

100 000 * 12 * 1700e = 2040 miljoonaa euroa, eli 2 miljardia.

Palkkatyössä käyviä veronmaksajia on suomessa arviolta noin 3.5 miljoona. Jokaisen heistä pitäisi maksaa veroja noin 50e/kk lisää tämän muutoksen johdosta.

Eikä se siihen jäisi, koska toki sitten pitäisi sairaanhoitajienkin palkkoja korottaa, ja seuraavaksi lääkärien... Lopputuloksena alalle rynnisi suuret määrät sinne sopimattomia ihmisiä rahankiilto silmissä, verot nousisivat luokkaa 5%yksikköä jne.

Että oletko nyt ihan varma tuon mielipiteesi kanssa?!

Iänikuinen
Tämä aihe tulee aina vastaan, ihan joka paikassa. Uskon, että ne jotka (muka) pitävät lähihoitajan työtä jotenkin arvottomana ja paskana, eivät ikinä itse ole olleet kyseisellä alalla?!

Lähihoitajien arvostus lähtee ihan aluksi omasta itsestään ja työpaikalta. Itse työskentelen sairaalassa sairaanhoitajana. Työkavereina lähihoitajia, lääkäreitä, terapeutteja, jne. KAIKKI ovat yhtä tärkeitä potilaan hoitoketjussa. Voisin helposti väittää, että ne lähihoitajat, jotka ovat työskennelleet työpaikallani useita vuosia ennenkuin itse siellä aloitin sh:na, tietävät 100 % varmasti paaaaljon enemmän siitä työstä kuin minä. Monen monta kertaa on tullut tilanne, jolloin minä kysyn lähihoitajilta apua. Me teemme lähestulkoon samaa työtä. Perushoito, lääkkeiden jako yms. on asioita, joita kaikki tekevät. Sh:t sensijaan hoitavat lääkärinkierrot ja lääkärin määräykset, i.v.lääkkeet, lääketilaukset jne. Muuten meillä on täsmälleen sama työnkuva :)

Jos työpaikalla joku lietsoisi lääkäri-osastonhoitaja-sairaanhoitaja-lähihoitaja hierarkiaa, niin silloin varmasti jollekkin voisi tullakkin alemmuudentunne omassa ammatissaan. Mutta kun kaikki puhaltavat yhteen hiileen niin homma toimii ja jokaista kunnioitetaan. Miksi ei?

Se on kyllä totta, että lähihoitajiksi koulutetaan esim. näitä monta vuotta työkkärin luukulla pyörineitä! Ja joskus sen ikävä kyllä huomaa ihmisestä. Työ ei kiinnosta paskan vertaa, norkoillaan kansliassa ja tehdään vain se mikä niiden mielestä on "cool". Eli monesti joku lääkkeidenjako saattaa sujua ongelmitta mutta kun pitäisi mennä tekemään potilaalle aamupesuja niin nämä jampat häviää kuin tuhka tuuleen.
Tällä en nyt tarkoita sitä, että lähihoitaja-koulutukseen pääsisi helposti. En usko. Onhan siellä tiukat soveltuvuustestit. Mutta tuntuu, että joillain on vaan taito puhua ;)

"..."
Jaa, että samaa palkkaa kuin lääkäreille? Tavallisen TK-lääkärin aloituspalkka on alle 3000e. Lähihoitajan nykypalkka taitaa olla luokkaa 1700-1800e. Tuon korotuksen jälkeen lähäri saisi siis 3400 - 3600e/kk, eli enemmän kuin aloittava peruslääkäri. Ja enemmän kuin peruskoulun opettaja, insinööri, sairaanhoitaja jne. Enemmän kuin KORKEAkoulutetut ihmiset keskimäärin! Kun vielä mietitään että lähihoitajia toiminee luokkaa 100 000, paljonko tuo maksaisi yhteiskunnalle:

100 000 * 12 * 1700e = 2040 miljoonaa euroa, eli 2 miljardia.

Palkkatyössä käyviä veronmaksajia on suomessa arviolta noin 3.5 miljoona. Jokaisen heistä pitäisi maksaa veroja noin 50e/kk lisää tämän muutoksen johdosta.

Eikä se siihen jäisi, koska toki sitten pitäisi sairaanhoitajienkin palkkoja korottaa, ja seuraavaksi lääkärien... Lopputuloksena alalle rynnisi suuret määrät sinne sopimattomia ihmisiä rahankiilto silmissä, verot nousisivat luokkaa 5%yksikköä jne.

Että oletko nyt ihan varma tuon mielipiteesi kanssa?!

Itse olen lähihoitaja ja mun peruspalkka on 2050 euroa plus tietenkin sit vielä lisät. Tyytyväinen olen palkkaani

--
En pidä paskana, arvottomana. Yhtä raskasta työtä ne tekee kun sairaanhoitajatkin. Melkein samaa. Vanhusten hoitajat, sairaanhoitajat, lääkärit tekee arvokasta työtä. Se on todella raskastakin osittain.

Yhteistyössä