En uskalla hankkia lasta, kun pelkään että mun r-vika "periytyy" lapselle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pöppö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pöppö

Vieras
Olen 28-vuotias nainen ja ollut mieheni kanssa pian 10 vuotta. Mies haluaisi lapsen ja minäkin olen tasaisin väliajoin "kärsinyt" vauvakuumeesta. Mutta suurin este lapsen hankinnalle on mun r-vika. En tiedä mitä teen kun pitäisi jutella lapselle että se oppisi puhumaan, kun sehän oppii sitten mua kuuntelemalla sanomaan ärrän väärin... Enkä haluaisi omalle lapselleni samanlaista kiusaamista ja häpeää kuin itselläni on ollut kouluaikoina, ja vieläkin häpeän puhua vieraiden edessa jne. Surettaa kun en tämän takia uskalla yrittää lasta :/

Oletkos nyt ihan tosissasi? Osaako mies puhua normaalisti, jos vaikka oppisi siltä?
Nykyään on myös aika hyvää puheopetusta tarjolla.

Puhevika voi olla itselle rajoittava tekijä, mutta oikeasti aika pieni "este" lapsen"hankinnalle". Lapsiahan ei hankita vaan saadaan. Voi olla, että jompi kumpi teistä ei kykene saamaan lapsia. Voi olla, että tulee monta keskenmenoa. Voi olla, että lapselle tulee jokin vakava synnynnäinen vika tai sairaus, joku mikä uhkaa henkeä enemmän kuin r-vika. Voi olla, että tulet raskaaksi, mutta mies sairastuu samaan aikaan vakavasti. Onneksi suurin osa näistä on epätodennäköisiä sattumia, mutta silti realistisia.

Juu mä tiiän ettei se välttämättä periydy ja että muillakin kuin r-vikaisten lapsilla voi olla r-vika, mutta jotenkin tuo vaan pelottaa niin paljon. Mua kiusattiin tuon takia koulussa niin paljon, etten varmaan vois antaa itselleni anteeksi jos mun lapselle kävis niin... Muuten olisin varmaan yrittänyt lasta jo monta vuotta sitten.

Lasta voidaan kiusata kuule ihan mistä vaan syystä tai ilman syytä. Ennemminkin kannattais olla huolissaan huonosta itsetunnosta, kun jostain persoonallisesta piirteestä.

Hei. Minulla on ollut pienenä r-vika, mutta aloitin jo ala-asteella käymään jonkun opettajan luona sen tähden. Tosi harvoin saattaa mulla kuulostaa r- lausuminen tyhmältä. eikä kummallakaan vanhemmallani ole r-vikaa ollutkaan.

Mullakin on lonkkavika, joka periytyi lapselle. Olisiko pitänyt jättää lapset tekemättä? :D

Et ole ainoa ihminen, jonka puhetta lapsi kuuntelee, R opetetaan kyllä sitten aikanaan päivähoidon ja eskarin kautta jos ei lapsi itsekseen siihen mennessä hoksaa =)

Kyllähän puheterapiaan varmaan pääsee, jos lapselle r-vika tulee.

Mäkin kuljin koko asteen puheterapiassa mutta se ei auttanut. Myös mun miehellä oli lapsena r-vika, mutta hänellä puheterapia auttoi.

Ja te provoksi tai muuten vaan vitsiksi tätä juttua luulevat,tämä on mulle ihan todellinen ongelma, jonka vuoksi en oo vielä tähään ikään mennessä uskaltanut yrittää lasta. Ja joo, mulla on tämän takia tosi huono itsetunto. Muuten en varmaan tällaisia edes ajattelisi.

meillä mies on r-vikainen, samoin 3 hänen veljeään (5 sisaruksella ei ole r-vikaa), mutta yksikään meidän kolmesta lapsestamme ei ole r-vikainen kuten ei myöskään miehen sisarusten lapsista ja heitä on PALJON. Ja näillä r-vikaisilla veljillä tuo vika on vielä aika paha, mun miehellä ei niinkään. Nykyään on tosiaankin tarjolla paljon apua r-vikaisille joten älä huoli tuommoista asiaa ennakkoon vaan rohkeasti vaan vauvaa yrittämään! Tsemppiä! :)

[QUOTE="äeti";25968431]meillä mies on r-vikainen, samoin 3 hänen veljeään (5 sisaruksella ei ole r-vikaa), mutta yksikään meidän kolmesta lapsestamme ei ole r-vikainen kuten ei myöskään miehen sisarusten lapsista ja heitä on PALJON. Ja näillä r-vikaisilla veljillä tuo vika on vielä aika paha, mun miehellä ei niinkään. Nykyään on tosiaankin tarjolla paljon apua r-vikaisille joten älä huoli tuommoista asiaa ennakkoon vaan rohkeasti vaan vauvaa yrittämään! Tsemppiä! :)[/QUOTE]

Tämä oli kivan rohkaiseva viesti, kiitos :) Mä yritän psyykata itseäni tämän asian suhteen, toivottavasti vielä joskus rohkaistuisin tarpeeksi... tai meille tapahtuisi vahinko ja tulisin raskaaksi, niin ei tarvitsisi tehdä päätöstä :p

Alkuperäinen kirjoittaja ¨¨¨¨¨¨;25968460:
Et ehkä ole ihan kypsä äidikdsi, jos tuo on suurin ongelmasi. Vai olisiko sen takana joku vielä kipeämpi?

Ehkä mä en oo koskaan kypsä äidiksi. Mistä senkin voi tietää milloin on "valmis"? Ja mua on kiusattu koko mun lapsuus, tulen huonosta kodista jne. että en ihmettele vaikka taustalla olisikin joku pahempikin juttu. En vaan itse tiedä mikä. Mutta näillä resursseilla ja ominaisuuksilla nyt mennään mitä mulla on.

Mun miehellä on r-vika, mulla ei. Toisella lapsellamme on r-vika, toisella ei. R-vikaista ei ole koskaan koulussa kiusattu asiasta, on nyt jo 14-vuotias joten ei opi ärrää sanomaankaan enää, tuskin ainakaan. Puheterapiassa kävi toka- ja kolmannella luokalla, ei auttanut.

Ihan turhaan ajattelet moista, hyvinkin voi olla että lapsesi oppivat ärrän sanomaan ihan normaalisti. Sitä paitsi paljon pahempiakin vikoja on olemassa, esim. terveydellisiä. R-vika on pikkujuttu.

Niin eikä miestäkään koskaan koulussa kiusattu asiasta.

heips.mun miehellä on paha r-vika..
mutta yhdelläkään meidän viidestä lapsesta ei ole.. ja miehen suvun melkein kaikilla on r-vika.
ei se ihmistä pahenna millään lailla.älä toki anna tuon pelon olla esteenä!!

:laugh:

Siis oikeasti, r- vika.
Ehkä kamalinta mitä lapselle voi tulla :(

No joo..aikamoista ajattelua..Meidän kaikilla kolmella lapsella on r- vika, kahdelle myös s- vika, enkä ole koskaan nähnyt sitä minään ongelmana. Tyttö sanoi että ranskankielen opinnoissa siitä on jopa hyötyä :saint:

No mutta sinähän olet olemassa siksi että voit pitää lapsesi puolia jos häntä jostain, ihan mistä tahansa kiusataan..

Silloin vasta on ongelma jos lapsi ei voi vanhemmilleen puhua kiusaamisesta tai vanhemmat ei sille mitään tee.

Alkuperäinen kirjoittaja pöppö;25968263:
Olen 28-vuotias nainen ja ollut mieheni kanssa pian 10 vuotta. Mies haluaisi lapsen ja minäkin olen tasaisin väliajoin "kärsinyt" vauvakuumeesta. Mutta suurin este lapsen hankinnalle on mun r-vika. En tiedä mitä teen kun pitäisi jutella lapselle että se oppisi puhumaan, kun sehän oppii sitten mua kuuntelemalla sanomaan ärrän väärin... Enkä haluaisi omalle lapselleni samanlaista kiusaamista ja häpeää kuin itselläni on ollut kouluaikoina, ja vieläkin häpeän puhua vieraiden edessa jne. Surettaa kun en tämän takia uskalla yrittää lasta :/
Käy korjauttamassa se itseltäsi:)

Ärrävika eli rotasismi (rhotacismus) on r-äänteen tuottamiseen liittyvä puhevika. Se voi johtua tiukasta kielijänteestä, joka estää kielen liikkumisen hammasvallilla eli yläetuhampaiden takana.

Syynä voi olla myös se, ettei ihminen ole vielä oppinut hallitsemaan täysin ääntöelimiään ja näin lausumaan äännettä. Ärrävikaa hoidetaan puheterapialla, ja lisäksi joissakin tapauksissa yksinkertaisella ja kivuttomalla leikkauksella, jossa liian kireä kielijänne katkaistaan

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Käy korjauttamassa se itseltäsi:)

Ärrävika eli rotasismi (rhotacismus) on r-äänteen tuottamiseen liittyvä puhevika. Se voi johtua tiukasta kielijänteestä, joka estää kielen liikkumisen hammasvallilla eli yläetuhampaiden takana.

Syynä voi olla myös se, ettei ihminen ole vielä oppinut hallitsemaan täysin ääntöelimiään ja näin lausumaan äännettä. Ärrävikaa hoidetaan puheterapialla, ja lisäksi joissakin tapauksissa yksinkertaisella ja kivuttomalla leikkauksella, jossa liian kireä kielijänne katkaistaan

Oon ollut ala-asteen ajan puheterapiassa, eikä auttanut. Ja tuokin kielijänne silloin tarkastettiin, eikä se oo liian kireä. Että enpä tiiä mikä tässä auttais.

Hei mene puheterapiaan korjauttamaan r-vikasi. Tuttu logopedian opiskelija kertoi että se on eräs helpoimmista puhevioista korjata.

Onko se nyt aikuisena helpompi korjata kuin lapsena? Kun kuljin tosiaan puheterapiassa koko ala-asteen 1-3 kertaa viikossa eikä se auttanut, niin oon ehkä jo vähän kyyninen sen suhteen että tän sais korjattua... Mutta olis kyllä ihanaa kun pystyis puhumaan ihan estoitta :)

Mä oon antanut lapselleni perinnöksi astman.

Ja silti tehnyt kaksi lasta, pian jo kolmannenkin. Oi voi :xmas:

Puheterapia on keksitty - ärrävika lähtee sillä. Ja kuuleehan lapsi puhetta isältään, isovanhemmiltaan, päivähoitopaikassa...toisekseen, mun 2 aikuisikään asti ehtinyttä r-vikaista ystävääni eivät kuulemma koe olevansa mitenkään "vajaita", ja lapsia on molemmilla.

Yhteistyössä