Vauvan kielellä kasvaa jotain

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihan pihalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Mie";25959184]Punajäkälä voi olla erinnäköistä ja eiks se ole periytyvää? Katsoiko ton linkin jonka laitoin?[/QUOTE]

Joo, katselen nyt, mihin suuntaan meillä kieli muuttuu. Sain reseptin toiseen lääkevalmisteeseen tänään, siis ihan arvauspohjalta, kokeilen sitä sillä aikaa, kun nyt saadaan jostain aika ihan oikealle lääkärille. Se on jonkin sortin sienilääke. Äidilläni oli muistaakseni jokin kortisonivalmiste siihen punajäkälään, en juuri tähän aikaan ilkeä soittaa ja kysyä.

Terveyskirjastosta löysin seuraavaa: "Valkea (pesu)sieniluomi (white sponge nevus) on harvinainen, yleensä suvussa esiintyvä tauti, jossa suun limakalvolle kehittyy paikallinen, yleensä juostemainen, möyheä, valkea luomi. Se on vaaraton"

Kuvat ovat tosi ällöjä, mutta kaipa niitä on kahlattava läpi, jos vaikka tämä osuisi kohdalleen

Mä olen aika varma, että suussa on ainakin se hiiva, mutta minkä kanssa, se on eri asia. Mutta hiivan tappaminen näkyy olevan useammankin lähteen mukaan hidas prosessi, vaan ehkä sen kadotessa jäljelle jää jotain tunnistettavampaa.

[QUOTE="Mie";25959222]Pyydä otattamaan koepala! Sillä selviää! Ja suusta otettavat koepalat paranevat hyvin nopeasti itsestään![/QUOTE]

Tyttö kaatuikin tuossa yhtenä päivänä ja hammas teki huuleen reiän. Vaiva ei kuitenkaan onneksi siirtynyt haavaan vaan se tosiaan parani että hurahti. Pelkäsin, että kun limakalvo meni rikki, että tämä mikälie vaiva juurtuisi siihen kohtaan, mutta onneksi ei. Joten sikäli se koepalakin olisi varmaan turvallinen ottaa.

Nyt täytyy mennä nukkumaan.. Lapset herää siinä kuuden aikoihin :( laitan tän kirjanmerkkeihin j käyn välillä kurkkimassa mysteerin selviämistä :) tuu kertomaan AP miten kävi :) hyviä öitä ja toivottavasti mysteeri selviää pian!

Jaa-a?

Ainoa muutos on hapanmaitotuotteiden aloittaminen, siitä on nyt pari viikkoa. Ajankohta sopisi, mutta tulisiko maidosta..?

maitoallergia on eri kuin laktoosi-intoleranssi. Se voi puhjeta milloin vain ja lapsilla oireina yleensä iho-oireet jne.
Oireet saattavat ilmetä vasta pitkän aikaa maidon nauttimisen jälkeen ja vaihdella eriasteisina eri päivinä ja vuorokauden aikana, samankin maitomäärän jälkeen

Minä ainakin kokeilisin vaihtaa lehmänmaidon kauramaitoon ja katsoisin auttaako :)

meillä oli pojalla karttakieli, kieleen tuli semmoisia kraaterinnäköisiä läiskiä ja ne muutteli paikkaa ja kokoa jatkuvasti, välillä katosi kokonaan. Ei ollut kipeä. Silloin kun minä etsin sille diagnoosia, niin ei tavan lääkärit tienneet mikä se oli mutta hammashoitaja tiesi heti mistä on kyse ja sanoi että AINA kun suuhun tulee jotain erikoista niin ehdottomasti HAMMASLÄÄKÄRIIN eikä millekään ihotauti- tai muille lääkäreille. Tuota karttakielivaihetta kesti varmaan kymmenisen vuotta, nyt poika on pian täysi-ikäinen eikä vaivaa enää ole ollut vuosiin. Tuo vois olla karttakieli, mutta otapa yhteys sinne hammashoitolaan niin varmasti osaavat sanoa ainakin jos sitä on.

Arvailuja voi arvailla, mutta kyllä kannattaa hakeutua kokeneelle erikoislääkärille jos ei kerta neuvolassa osattu sanoa juuta eikä jaata. Hammaslääkäri tuskin(?) ottaa tuohon kantaa, eli oisko sitten se ihotautilääkäri.

Kyllä mä ainakin haluaisin/yrittäisin selvittää et mikä tuo on vaikka neuvolassa kuin sanoisvat ettei oo vaarallinen.

Mä soitin ekana neuvolaan ja sitten vaihteeseen, josta saa aikoja lääkärille kuin lääkärille, toiveenani, että ajanvaraaja tai edes joku osaisi kertoa minne mennä. Päädyimme tavalliselle lääkärille, joka käski palata asiaan, ellei kieli hoidu viikossa. Kävimme sitten toistamiseen viikon kuluttua, eri lääkärillä. Se eka lääkäri oli sitä mieltä, että hammaslääkäri voisi osata sanoa myös jotain. Mua jonkin verran nyppii, kun ammattilaisillakaan ei ole mitään varmaa hajua edes siitä, kenen luo tässä pitäisi mennä, mur!

Viikon mykostatiinikuuri on vakiinnuttanut kielen tilan, siinä on läpikuultava vaalea peite, jokseenkin kuten ylläolevassa kuvassa, tosin ohuempi. Kokeilin laittaa suuhun vielä kerran Daktarin-geeliä ja kieli tuli taas tummanharmaaksi muutaman tunnin ajaksi. Mietin, olisiko tumma väri johtuvaa hiivasolukon (?) kuolemasta? Toisaalta jos se johtuisi siitä, miksei kieli puhdistunut kuurilla? Nukka/karvapintaa ei enää ole kielelle kehittynyt, edelleenkään kielelle ei tapahdu mitään mekaanisella puhdistuksella. Olen kokeillut hammasharjaa, silikonista ikenenhierojaa ja pyyhkeenkulmaa. Hammaslääkäriin on aika tulossa, mutta vasta loppukuusta.

Yhteistyössä