Minun mielestä kotiäitien marina töihin aikaisemmin palaavista äideistä lisää äitien pahaa oloa ja siihen pitäisi puuttu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "rauha"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

"rauha"

Vieras
a, on järkyttävää miten täällä kiusataankin työssäkäyvää äitiä joka on valinnun töihin menon ennen kuin lapsi on 3-v.
Monilla tulee tästä vain paha olo, mieti minkälainen viharyöppy on nyt kohdannut heitä teidän toimesta.

Miettikää vähän sanoja ja opetelkaa kunnioittamaan muiden päätöksiä, ei kukaan lasta kiusallaan päivähoitoon vie, jokainen tehkööt itse valintansa.

Suomalainen nainen saa valita, sen pitäisi olla ylpeyden aihe, eikä sotatilanne jossa kaksi osapuolta syyllistyneenä solvaa toisiaan ja vihasta kostetaan ja taas on vain pahaa oloa ja masennusta ilmassa.

Rauhaa hei vähän.

• Tykkää
Reactions: Kuperkeikka
Peesi - meitä on monenlaisia ja moneen junaan, valinnan vapautta pitäisi kunnioittaa ei lyödä toista puukolla selkään.

Mä luulen että nämä eniten solvaavat on todellakin niitä jotka eivät noin muutenkaan ole innostuneita työelämästä ja "oikeuttavat lusmuilunsa" lapsien kautta. Ne jotka eivät työtä pakene, vaikka jäävätkin kotiiin kolmeksi vuodeksi per lapsi tuskin aukovat niille jotka menevät töihin aiemmin.

[QUOTE="mie";25932380]Peesi - meitä on monenlaisia ja moneen junaan, valinnan vapautta pitäisi kunnioittaa ei lyödä toista puukolla selkään.

Mä luulen että nämä eniten solvaavat on todellakin niitä jotka eivät noin muutenkaan ole innostuneita työelämästä ja "oikeuttavat lusmuilunsa" lapsien kautta. Ne jotka eivät työtä pakene, vaikka jäävätkin kotiiin kolmeksi vuodeksi per lapsi tuskin aukovat niille jotka menevät töihin aiemmin.[/QUOTE]

peesi

No mä en kyllä ole kohdannut mitään suurta kiusaamista, lähinnä ainoastaan mielipiteitä puolesta ja vastaan. Mielipiteet on ihan sallittuja, vaikka olisi sun rakkaimpien kasvatuksesta ja hoidosta kysymys, etenkin kun niistä puhutaan täällä ihan yleisellä tasolla.

Jos mieli niin kovasti järkyttyy, niin ei kannata käydä täällä mielipide ja keskustelupalstalla lukemassa kyseisiä aloituksia.

[QUOTE="vieras";25932475]No mä en kyllä ole kohdannut mitään suurta kiusaamista, lähinnä ainoastaan mielipiteitä puolesta ja vastaan. Mielipiteet on ihan sallittuja, vaikka olisi sun rakkaimpien kasvatuksesta ja hoidosta kysymys, etenkin kun niistä puhutaan täällä ihan yleisellä tasolla.

Jos mieli niin kovasti järkyttyy, niin ei kannata käydä täällä mielipide ja keskustelupalstalla lukemassa kyseisiä aloituksia.[/QUOTE]

Ei, nimenomaan haukutaan ja sanotaan ne "mielipiteet" mahd ilkeästi ja itseään korostavasti, rakentava keskustelu mielipiteistä on erittäin tervetullutta kaikkien silmille.

Minä en voi sille mitään, että harmistun siitä, kun joku ei toimi lapsensa parhaaksi. Jos äiti on täysissä ruumiin- ja sielunvoimissa ja vie alle yksivuotiaan päiväkotiin, vaikka hänellä olisi taloudellisesti mahdollisuus hoitaa lasta kotona vaikka kaksivuotiaaksi, niin kyllä ärsyttää ja suututtaa. Nykyään äidit ajattelevat omia oikeuksiaan ja sitä mistä itse tykkäävät ja se menee monilla lapsen henkisen hyvinvoinnin edelle.

Ärsyynnyn ehkä siksikin, kun itselläni oli yksinäinen ja surullinen lapsuus ja tunsin vastaavani täysin omasta pärjäämisestäni.

Alkuperäinen kirjoittaja höpö höpö;25932482:
Ei, nimenomaan haukutaan ja sanotaan ne "mielipiteet" mahd ilkeästi ja itseään korostavasti, rakentava keskustelu mielipiteistä on erittäin tervetullutta kaikkien silmille.

No aika harva kommentti on tälläinen. Mä olen kohdannut juurikin sitä että kaikki mielipiteet otetaan verisesti itseensä ja vedetään melonit nekkuun jos joku kehtaa sanoa, ettei pidä esim. 9 kk vanhan lapsen päiväkotiin viemistä hyvänä asiana.

Minä en voi sille mitään, että harmistun siitä, kun joku ei toimi lapsensa parhaaksi. Jos äiti on täysissä ruumiin- ja sielunvoimissa ja vie alle yksivuotiaan päiväkotiin, vaikka hänellä olisi taloudellisesti mahdollisuus hoitaa lasta kotona vaikka kaksivuotiaaksi, niin kyllä ärsyttää ja suututtaa. Nykyään äidit ajattelevat omia oikeuksiaan ja sitä mistä itse tykkäävät ja se menee monilla lapsen henkisen hyvinvoinnin edelle.

Ärsyynnyn ehkä siksikin, kun itselläni oli yksinäinen ja surullinen lapsuus ja tunsin vastaavani täysin omasta pärjäämisestäni.
Mulla taas oli ihania kokemuksia ja olen aina ollut onnellinen.

t.11kk aloitin itse pk:ssa

Ei kukaan lastaan kiusallaan päivähoitoon vie.
Miksi sitten kiusaat? Mitä hyötyä siitä on? Saat jollekin pahan mielen. Sitäkö haluat? Kostoa?

...mutta noista asioista on varmaankin ihan turha keskustella, kukaan ei kuitenkaan muuta mielipiteitään puoleen eikä toiseen. Jos ei ole herkkyyttä lapsen tarpeille, niin ei se paasaamalla kehity.

En ole koskaan aloittanut yhtään ainutta ketjua toisten valinnoista tai lastenkasvatusmetodeista, mutta jos asiasta keskustellaan, ilmaisen mielipiteeni. Kuten sanottua turhaa hommaa sanoa mitään näistä asioista, mutta harmiaan on joskus vaikea niellä.

"Ei kukaan kiusallaan lastaan päivähoitoon vie" -No ei tietenkään kiusallaan, mutta oman mukavuutensa takia voi viedä ja minusta edes parin vuoden ajan voisi tinkiä omasta mukavuudestaan jos se vain suinkin on mahdollista.

En ole koskaan aloittanut yhtään ainutta ketjua toisten valinnoista tai lastenkasvatusmetodeista, mutta jos asiasta keskustellaan, ilmaisen mielipiteeni. Kuten sanottua turhaa hommaa sanoa mitään näistä asioista, mutta harmiaan on joskus vaikea niellä.

"Ei kukaan kiusallaan lastaan päivähoitoon vie" -No ei tietenkään kiusallaan, mutta oman mukavuutensa takia voi viedä ja minusta edes parin vuoden ajan voisi tinkiä omasta mukavuudestaan jos se vain suinkin on mahdollista.

Nämä "mukavuuden tinkiät" ovatkin oikein erinomaista seuraa lapsilleen...köh.

En ole kyllä huomannut sellaista haukkumista....
Mielipiteitä on monia ja näin kuuluu ollakin. Olen sitä mieltä, että jokainen tekee itsensä, lapsensa ja perheensä kannalta sen parhaan ratkaisun. Ja jos oikeesti on tyytyväinen ratkaisuunsa, niin ei pitäisi muiten puheilla ja mielipiteillä olla mitään merkitystä!

[QUOTE="rauha";25932341]a, on järkyttävää miten täällä kiusataankin työssäkäyvää äitiä joka on valinnun töihin menon ennen kuin lapsi on 3-v.
Monilla tulee tästä vain paha olo, mieti minkälainen viharyöppy on nyt kohdannut heitä teidän toimesta.

Miettikää vähän sanoja ja opetelkaa kunnioittamaan muiden päätöksiä, ei kukaan lasta kiusallaan päivähoitoon vie, jokainen tehkööt itse valintansa.

Suomalainen nainen saa valita, sen pitäisi olla ylpeyden aihe, eikä sotatilanne jossa kaksi osapuolta syyllistyneenä solvaa toisiaan ja vihasta kostetaan ja taas on vain pahaa oloa ja masennusta ilmassa.

Rauhaa hei vähän.[/QUOTE]

Kyllä tämä koskee myös työssäkäyviä äitejä. yhtälailla työssä käyvien äitien riveistä löytyy niitä jotka pitää omaa ratkaisuaan ainoana oikeana ja haukkuvat kotiäitejä mm miehensä siivellä eläjiksi. pata kattilaa soimaa siis. Suvaitsevaisuutta molemmin puolin tarvitaan.

Aloin keikkailla, hoitotyössä, kun tyttö oli 6kk vanha. Myös rintaruokinta oli juuri loppunut.
Läksin töihin saadakseni omaa aikaa. Mummo hoiti lasta. Vuoden iässä tyttö aloitti päiväkodin. Silloin olimme mieheni kanssa varmoja siitä, että tytölle on parasta olla ikäistensä ympäröimänä muutamana päivänä viikossa. Todella itsenäinen, vahva ja sosiaalinen tyttö aina ollut. Kaikki on edelleen hyvin, pian 4-vee haluaisi jo kulkea tarhamatkat yksin eikä voi ymmärtää miksi hampaat ei jo tipu :) Mitästä isoa tyttöä vauvana pitämään...

[QUOTE="Pörrö";25932637]Aloin keikkailla, hoitotyössä, kun tyttö oli 6kk vanha. Myös rintaruokinta oli juuri loppunut.
Läksin töihin saadakseni omaa aikaa. Mummo hoiti lasta. Vuoden iässä tyttö aloitti päiväkodin. Silloin olimme mieheni kanssa varmoja siitä, että tytölle on parasta olla ikäistensä ympäröimänä muutamana päivänä viikossa. Todella itsenäinen, vahva ja sosiaalinen tyttö aina ollut. Kaikki on edelleen hyvin, pian 4-vee haluaisi jo kulkea tarhamatkat yksin eikä voi ymmärtää miksi hampaat ei jo tipu :) Mitästä isoa tyttöä vauvana pitämään...[/QUOTE]

Eikö sinun lapsesi ollut hellyydenkipeä? Minun poikani istuu vielä 2-vuotiaanakin tosi paljon sylissä ja varsinkin hoitopäivien jälkeen. Minusta olisi tuntunut tosi pahalta jos hänet olisin joutunut ihan sylivauvana viemään hoitoon sellaiseen paikkaan, jossa ei syliä ole välttämättä tarjolla kun lapsi sitä tarvitsee.

Ette varmaan arvanneet, mutta minä jouduin viemään omani perhepäivähoitoon 1,5-vuotiaana, niin kauan minä pystyin olemaan kotona lainarahoilla. Pidän noita viimeisiä kotikuukausia tosi tärkeinä, tuntuu että lapsi rohkaistui niiden aikana tosi paljon, jos vertaa siihen minkälainen hän oli 1-vuotiaana.

Uskon myös olleeni ihan riittävän hyvä äiti lapselleni, vaikka välillä kyllästytti ja harmitti. Minulla ei ole autoa ja asumme jumalan selän takana, joten ei päästy mihinkään äiti-lapsi-kerhoihin sun muihin virikkeisiin, pihalle vaan lapsen kanssa. Olisin silti varmaan ollut vielä ainakin puoli vuotta kotona, jos se olisi ollut mahdollista, vaikka aikuisseuran puute rasittikin.

En ole katkera yhtään kenellekään, en kade enkä mitään (noita aina ehdotetaan tällä palstalla). Lapsia vain ajattelen, että on surullista jos tuntevat olonsa turvattomiksi tai stressaantuneiksi.

Eikö sinun lapsesi ollut hellyydenkipeä? Minun poikani istuu vielä 2-vuotiaanakin tosi paljon sylissä ja varsinkin hoitopäivien jälkeen. Minusta olisi tuntunut tosi pahalta jos hänet olisin joutunut ihan sylivauvana viemään hoitoon sellaiseen paikkaan, jossa ei syliä ole välttämättä tarjolla kun lapsi sitä tarvitsee.

Ette varmaan arvanneet, mutta minä jouduin viemään omani perhepäivähoitoon 1,5-vuotiaana, niin kauan minä pystyin olemaan kotona lainarahoilla. Pidän noita viimeisiä kotikuukausia tosi tärkeinä, tuntuu että lapsi rohkaistui niiden aikana tosi paljon, jos vertaa siihen minkälainen hän oli 1-vuotiaana.

Uskon myös olleeni ihan riittävän hyvä äiti lapselleni, vaikka välillä kyllästytti ja harmitti. Minulla ei ole autoa ja asumme jumalan selän takana, joten ei päästy mihinkään äiti-lapsi-kerhoihin sun muihin virikkeisiin, pihalle vaan lapsen kanssa. Olisin silti varmaan ollut vielä ainakin puoli vuotta kotona, jos se olisi ollut mahdollista, vaikka aikuisseuran puute rasittikin.

En ole katkera yhtään kenellekään, en kade enkä mitään (noita aina ehdotetaan tällä palstalla). Lapsia vain ajattelen, että on surullista jos tuntevat olonsa turvattomiksi tai stressaantuneiksi.
Noniin, eli veit itsekin alle 3-vuotiaan päivähoitoon...huoh.

Mun kaikki lapseni ovat olleet hellyyden kipeitä. Ei työhön paluu poista hellyttelyhetkiä, ei edes keskeytä imetystä ja pojat ovat kaikki jopa nukkuneet vieressäni vähintään 2-vuotiaiksi. Silti olen mennyt töihin, kun lapset ovat olleet n. vuoden ikäisiä. Joka ikistä on hoidossa sylitelty, ovat olleet ryhmänsä pienimpiä, ja myös koko päiväkodin lemmikkejä. Pienet ovat saaneet nukkua kahdet päiväunet ja jopa nukkua eri aikaan kuin koko päiväkotiryhmä.

Meillä lapset ovat olleet hoidossa 4 päivää viikossa, esikoinen vain 3 ja nämäkin mahdollisimman lyhyinä, jopa alle 7 tunnin päivinä.

Musta aloittaja on aivan oikeassa, meidän pitäisi kunnoittaa valinnan mahdollisuutta ja toisten valintoja, eikä arvostella ja puhua paskaa seläntakana. Se, miksi joku on jonkin päätäksen tehnyt, ei kuulu kenellekään toiselle.

Noniin, eli veit itsekin alle 3-vuotiaan päivähoitoon...huoh.

Vein kun oli pakko, mutta onneksi sain hänet yksityiselle perhepäivähoitajalle, jolla on vain yksi pieni ja yksi isompi lapsi minun lapseni lisäksi.

Arvasin että jotain tämän tyylistä kommentia tulee:D En näe mitään ristiriitaa tekojeni ja sanojeni kanssa. Uskon että lapselleni olisi ollut hyvä olla pidempään äidin kanssa kotona, mutta se ei ollut mahdollista, joten vein hänet perhepäivähoitoon, mikä on minusta parempi kuin tarha noin pienille.

Vein kun oli pakko, mutta onneksi sain hänet yksityiselle perhepäivähoitajalle, jolla on vain yksi pieni ja yksi isompi lapsi minun lapseni lisäksi.

Arvasin että jotain tämän tyylistä kommentia tulee:D En näe mitään ristiriitaa tekojeni ja sanojeni kanssa. Uskon että lapselleni olisi ollut hyvä olla pidempään äidin kanssa kotona, mutta se ei ollut mahdollista, joten vein hänet perhepäivähoitoon, mikä on minusta parempi kuin tarha noin pienille.

Mä en vaan osaisi luottaa perhepäivähoitajaan, sä ehkä osaat. Me olemme erilaisia, niin, koitas kunnioittaa myös muita ihmisiä.

[QUOTE="poikia3";25932785]Musta aloittaja on aivan oikeassa, meidän pitäisi kunnoittaa valinnan mahdollisuutta ja toisten valintoja, eikä arvostella ja puhua paskaa seläntakana. Se, miksi joku on jonkin päätäksen tehnyt, ei kuulu kenellekään toiselle.[/QUOTE]

Kerro sitten mikä on keskustelupalstan tarkoitus, jos ei keskustella? Järkevä ihminen ei ala kesken jonkun muun aiheista keskustelua solvata toista päivähoitoratkaisuista, mutta jos se on keskutelun aihe, niin sitten saa minusta sanoa mielipiteensä.

Yhteistyössä