Koululaisten vanhemmat, miten järjestätte kesän?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten onnistuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miten onnistuu

Vieras
Tuosta toisesta ketjusta vaan tuli mieleen, että miten ihmeessä kaksi työssäkäyvää ihmistä saa järjestettyä hoidon koululaiselle kesän ajaksi. Kesälomaa ei kuitenkaan ole yleensä sitä kolmea kuukautta. Itselläni ei ole vielä lasta, mutta tuon yhden ketjun myötä aloin oikein miettimään, että miten muuten tällaiset asiat ylipäänsä järjestetään. Mieheni on kyllä opettaja, joten jos hän nykyisessä ammatissaan jatkaa, niin ei ole ongelmaa. Mutta hänellä nyt alanvaihto mielessä.

Itse lapsena olin siinä mielessä onnekkaassa tilanteessa, että asuimme maalla ja isäni teki töitä kotitilalla, vaikka äiti kävikin kaupungissa töissä. Ei ollut ongelmia.

Tällä hetkellä olen taaperon kanssa kotona, joten kaksi kesää vielä saa koululainen olla meidän kanssa. Sit onneksi on jo niin iso, että pärjää itsekseenkin. Toki tarvittaessa voi mennä mummulaan (molemmat mummut kotona).
Mut onhan kaikenmaailman leirejä yms.

Odotan mielenkiinnolla vastauksia ;-) Meillä asia edessä vuoden päästä keväällä.
Mullakin samanlainen kotitausta, joten ei kokemusta.....

Sukulaiset vanhoja/ kaukana, niiden varaan on huono jättää.

viime kesänä olin vielä kotona pienemmän kanssa, kun lapsen ekaluokka loppui.
tänä vuonna poika saa olla jo itsekseen, osaa,haluaa ja uskaltaa .

voisitko ap kysellä lapsen luokkakavereiden vanhemmilta miten heillä on kesä järjestetty ? monilla on samanmoisia ongelmia, ehkä jos perheet pystyis auttelee toisiaan jotenkin ?

voisitko ap kysellä lapsen luokkakavereiden vanhemmilta miten heillä on kesä järjestetty ? monilla on samanmoisia ongelmia, ehkä jos perheet pystyis auttelee toisiaan jotenkin ?

Juu, ei tässä siis mitään varsinaista ongelmaa vielä ole, kun ei ole edes sitä lasta olemassa:D Kunhan vaan mielenkiinnosta kyselen, kun aika moni perhe kuitenkin asuu kaupungissa ja molemmat vanhemmat käy töissä.

Mies taas kertoi, että työssään törmää usein mm. sellaiseen, että vanhemmat olisivat valmiita maksamaan opettajalle, jos tämä suostuisi muutaman viikon kesästä vahtimaan heidän lapsia. Ihan hullu ehdotushan tuo on, mutta kertonee siitä, että monelle pitkät lomat koulusta aiheuttaa päänvaivaa, jos ei ole mahdollista päästä esim. mummolaan tms.

Mun laps kun oli eka-tokaluokkalainen, oli kesäkuun kesäkerhossa, joka oli tossa viereisessä puistossa. Siinä oli toimintaa muistaakseni 9-15/16. Kävivät syömässä lähipäiväkodissa ja olivat siellä muutenkin sateisena päivänä. Heinäkuun + viikon elokuusta olin ite lomalla ja sitten oli kavereilla/mummulla muut päivät. Kannattaa kysellä, onko teilläpäin tuollaista kesäkerhotoimintaa. Täällä sen järjesti kaupunki. Tai jotain päiväleirejä esim. seurakunnalla.

Olen äitiyslomalla, woohoo :D

Viime kesänä minä ja mies paiskittiin töitä. Minä päivävuoroja, mies pääasiassa iltaa ja yötä. Isovanhemmat oli suurena apuna lastenhoidossa (päiväkoti-ikäinenkin oli hoidossa vain n. 5 päivää koko kesänä, halusimme myös hänelle kunnon kesäloman), ystäväni piti koululaista pari päivää, lapsi oli myös ystävänsä luona pari päivää, joinain päivinä meni perhetuttujemme luo, jne. Eli me vanhemmat & se kuuluisa tukiverkosto hoidimme.

Minä opiskelijana tein töitä kesäkuun alusta elokuun toiselle viikolle saakka. Miehen kesäloma taas oli vasta syyskuussa.

Tällä hetkellä suunnitelma on seuraava
vklo 23 - vanhin lapsi on parhaan kaverinsa luona (kaverin äiti on luvannut ruokkia), pienemmät päiväkodissa
vko 24 - vanhin lapsi on leirillä, isommat päiväkodissa
vko 25 - kaikki lapset minun vanhempieni luona
juhannus ollaan mökillä minun vanhempieni kodin lähellä
vko 26 - kaikki lapset minun vanhempien luona
vko 27 - miehen loma alkaa eli mies ja lapset lomalla
vko 28 - mies ja lapset lomalla
vko 29 - koko perhe lomalla
vko 30 - koko perhe lomalla
vko 31 - töihin paluu, kaikki lapset miehen siskolla
vko 32 - vanhemmat töissä, kuopus päiväkodissa, kaksi isompaa miehen vanhempien luona
vko 33 - minä lomalla lasten kanssa, keskimmäisen koulun aloitus
vko 34 - minä lomalla lasten kanssa, iltapäiväkerhoon kulkemisen harjoittelua jne

Meillä siis entisestään tilannetta hankaloittaa keskimmäisen koulunaloitus, mutta jotenkin tuosta vain on selvittävä. Me olemme siis alustavasti sopineet kesän kulusta ihan viikko viikolta ja ko ihmiset ovat näillä viikoilla lupautuneet lapsenvahdiksi.

Mutta kyllähän se aikamoista sumpilista on.

olin yh jo ekan luokan kesälomalla,joten tyttö oli ensin päiväleirillä 2 vkoa,lähti aamulla ja tuli iltapäivällä,mummo oli viikon verran meillä ja tyttö viikon verran serkuillaan.muutoin vietti päivät kavereiden kanssa ja kävi toisinaan lähi leikkipuistossa.ja kyllä,osasi lämmittää ruokaa mikrossa,ettei ollut kuitenkaan ruuatta sitä aikaa,kun olin töissä.
toka luokan jälkeen kesät meni samoin,paitsi ei ollut leiriä ja nyt olenkin itse ä-lomalla tänä kesänä..tosin tyttö pärjäisi kyllä yksinkin ja mieheni olisi johonkin aikaan aamusta/päivästä toisinaan..

Lapsille varattu kaksi leiriä, kesto 5 vrk kummassakin. Olen kesällä 3 vkoa lomalla. Lopun ajan muksut ovat puistossa. Puistossa ilmainen lounas ja useampi palkattu aikuinen vahtimassa muksuja. Siellä toimintaakin esim. leipomista, valvottua uimista uima-altaassa, askartelua ja pihaleikkejä.

Lapsille varattu kaksi leiriä, kesto 5 vrk kummassakin. Olen kesällä 3 vkoa lomalla. Lopun ajan muksut ovat puistossa. Puistossa ilmainen lounas ja useampi palkattu aikuinen vahtimassa muksuja. Siellä toimintaakin esim. leipomista, valvottua uimista uima-altaassa, askartelua ja pihaleikkejä.

Voi tulee ihan muistot mieleen... Kun itse siskon kanssa käveltiin muovilautanen repussa puistoon.
Ja siellä ne oli kaikki kaveritkin.
Ne on mukavia kesämuistoja :D

Ikävä kyllä meidän kunnassa ei ole tuollaisia puistoja missä olisi mitään henkilökuntaa tai toimintaa :(

Yhtä leiriä ollaan katsottu (kesto 5vrk)
Muutama viikko sitten mummojen kanssa
Ja sitten minun ja miehen loma vähän limittäin
Eiköhän siitä selvitä.

On vaan vuoroteltu miehen kanssa lomat. Siltikään ei lomat riitä, vaikka kaikki lomat eri aikaan. Ja onhan se kurjaa, että perheen yhteistä lomaa ole. Kaikki tämä johti eroon. Mutta onneksi yhteiskunta tietää, miten hyväksi nämä koululaisten pitkät lomat ovat lapsille ja perheille.

[QUOTE="vieras";25923582]On vaan vuoroteltu miehen kanssa lomat. Siltikään ei lomat riitä, vaikka kaikki lomat eri aikaan. Ja onhan se kurjaa, että perheen yhteistä lomaa ole. Kaikki tämä johti eroon. Mutta onneksi yhteiskunta tietää, miten hyväksi nämä koululaisten pitkät lomat ovat lapsille ja perheille.[/QUOTE]

Ei se ainoa syy voinut olla. Muutenhan about kaikki lapsiperheet olisivat eroperheitä.

Onneksi miehen työvuorot, sekä molempien kesälomat takaa sen, että kesän voi sumplia melkein kokonaan. Toki siihen tarvitaan oman äitini pientä hoitopanostusta muutamalle päivälle. Näin ei tarvitse laittaa nuorempiakaan 2 kuukauteen päiväkotiin =)

Yhteistyössä