Tämän takia vastustan aborttia

  • Viestiketjun aloittaja adelessa
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Jenis";25921575]Miten niin? Sikiö on "elävä olento" sitten kun se pärjää itse äitinsä ulkopuolella. Siksi murha ja tappo on pikkuisen eri asioita kuin abortti, vaikkapa nyt rikoslaillisesti ajateltuna.[/QUOTE]

Miksi vasta sitten kun pärjää itse äitinsä ulkopuolella on elävä olento? Jos sillä on kädet, jalat, naama, sykkivä sydän, mutta se nyt vaan sattuu lillumaan siellä vedessä, niin mikä se sitten on jos ei elävä olento? :D Eikö kaikki jolla on sykkivä sydän, ole eläviä? Abortti ei ole murha tai tappo, pikemminkin elävän olennon lopettaminen.
 
  • Tykkää
Reactions: niukinnaukin
vastaaja
Lainauksesa puhuttiin solumöykystä eli onko siinä nyt paljoakaan eroa onko yksi, kaksi tai kymmenen solua samassa kasassa? Toisaalta siemennesteessä on 250000000 solua, siinä vasta solumöykkyä kerrakseen.

Mutta kukaan abortinvastustaja ei ole vieläkään kertonut missä vaiheessa solut muuttuvat ihmiseksi.
Hedelmöittynyt munasolu on ihmisen elämän alku!
 
Ihminen se on käytännössä vasta kun se tulee värkistä ulos. Mutta elävä olento se on siitä hetkestä kun sydän alkaa lyödä, että kyllä se abortti ihan tosissaan elävän olennon lopettaminen on. Olettaisin, että sun spermasta ei sykettä löydy?
Eli ennen sydämen sykettä solumöykyn voi abortoida? Vai meneekö raja siinä milloin aivot alkavat toimia? Olisi kiva keskustella asiasta jos olisi joku raja sen yhden, kahden tai vaikka jonkun muun solumäärän kohdalla. Toki ison kirjan mukaan se mällien heittäminen lakanallekin on yhtä iso synti kuin murha. Mutta siksi kai uskovaiset abortinvastustajat niin mielellään kannattavat kuolemantuomiotakin.
 
Eli ennen sydämen sykettä solumöykyn voi abortoida? Vai meneekö raja siinä milloin aivot alkavat toimia?
Ennen sydämen sykettä se tosiaan on pelkkää solua, jolloin sen voi vielä rinnastaa vaikka siemen-nesteeseen tai muuhun ei-elävään. Aivojen toiminnalla ei ole mitään väliä, makaahan sairaalassa aivokuolleita ihmisiäkin. Ihminen lasketaan kuolleeksi vasta kun sydän on pysähtynyt. Sydän pitää elävät olennot elossa. Minusta aika yksinkertainen asia.
 
Ennen sydämen sykettä se tosiaan on pelkkää solua, jolloin sen voi vielä rinnastaa vaikka siemen-nesteeseen tai muuhun ei-elävään. Aivojen toiminnalla ei ole mitään väliä, makaahan sairaalassa aivokuolleita ihmisiäkin. Ihminen lasketaan kuolleeksi vasta kun sydän on pysähtynyt. Sydän pitää elävät olennot elossa. Minusta aika yksinkertainen asia.
Onko kaikki aivoton, sydämen ylläpitämä elämä, yhtä arvokasta?
 
"lll"
[QUOTE="vieras";25918058]En viitsi avata linkkiä, kun et voinut perustella kantaasi viestissäsi.[/QUOTE]

Samaa mieltä. Jos ei osaa itse omin sanoin kertoa ja perustella OMIA mielipiteitään, niin turha tulla niitä keskustelupalstalle "kirjoittelemaan".
 
"Jenis"
Miksi vasta sitten kun pärjää itse äitinsä ulkopuolella on elävä olento? Jos sillä on kädet, jalat, naama, sykkivä sydän, mutta se nyt vaan sattuu lillumaan siellä vedessä, niin mikä se sitten on jos ei elävä olento? :D Eikö kaikki jolla on sykkivä sydän, ole eläviä? Abortti ei ole murha tai tappo, pikemminkin elävän olennon lopettaminen.
Siis oikeastiko sulle ei ole mitään merkitystä onko kyseessä ns. omillaan pärjäävä ihminen vai sikiö? Miten tossa tapauksessa katsotaan kumman "elävän olennon" oikeudet on tärkeämpiä? Aborttilaki tekee tähän aika selvän rajauksen sen JO SYNTYNEEN henkilön hyväksi, miksihän näin on?
 
"tiimarinvihko"
Mä puolustan aborttia muunmuassa, koska olen nähnyt lukuisia narkkivanhempien lapsia, jotka ovat joutuneet kokemaan vaikka mitä ja osa seurannut vanhempiensa viitoittamaa "uraa". Tietenkin nämäkin ovat kiitollisia elämästään, mutta mun mielestä abortti on silti armomurha joissakin tapauksissa. Vaikka valitettavasti abortin laillisuus ei silti ohjaa kaikkia sitä tekemään, välillä tuntuu että varsinkaan niitä, joilla ois syytä.
 
Kaulin
Abortti on murha ja tappo. Etteks te tajuu enää yhtää mitää?
Abortti on sata kertaa pienempi paha kuin se, että synnytät tuntevan ihmisen, kasvata ja huolehdit siitä huonosti, jätät lasta heitteille, et muista ruokkia tai huolehtia terveydestä, kasvatus ei kiinnosta jne.

Mietis vähän alkiota pidemmälle, oletko koskaan ajatellut mitä ei-toivottu lapsi joutuu kokemaan osanaan? Suomessa maansisäiset adoptiot ovat yhä harvinaisia, tai ainakin vähäisiä. Eli ei-toivotut lapset joutuvat elämään lastenkodeissa tai inhottavien vanhempiensa ikeessä.
 
Vittu mitä jeesustelua toi aborttihomma. Kyllä se vaan on niin et nainen päättää omasta kropastaan vaikka siellä olis sata lasta kohdussa. Onneksi. En tekisi itse aborttia paitsi siinä tapauksessa et laps olis vammanen vaikka tekstissä oli vedottu vammasen lapsen oikeudesta syntyä. Joopa joo. Se on niin helppo ihmisten kirjotella noita tekstejä kun luultavatsi omaa terveitä lapsia ja kaikki on saaneet alkunsa omasta tahdosta. Vois olla toinen ääni kellossa kun hoitas raiskauksesta alkua saanutta vammasta lasta joka tarttee 24h jonkun paikalle kun on puolivihannes.
 
Tossa linkissä on paljon hyvää asiaa, ainut huono puoli on juuri tuo uskonnon sekoittaminen asiaan. Itse vastustan aborttia erittäin "radikaalein" ajatuksin useiden muiden mielestä, mutta uskontoa en siihen halua sekoittaa. Itse en ole uskovainen.
 
"okei"
Tossa linkissä on paljon hyvää asiaa, ainut huono puoli on juuri tuo uskonnon sekoittaminen asiaan. Itse vastustan aborttia erittäin "radikaalein" ajatuksin useiden muiden mielestä, mutta uskontoa en siihen halua sekoittaa. Itse en ole uskovainen.
Vaik et usko Jumalaan uskiksen tavoin nii silti toimit tässä kohden Jumalan tahdon mukaisesti. Kenties sust tulee viel hyvä uskis joka uskoo Jeesukseen.
 
lpktk harm
aika jänniä kuvia, miten voikin olla noin alienin näköinen pieni ihminen :) Vastustan aborttia kaikissa tilanteissa, paitsi raiskatulla pitäisi olla siihen oikeus.

Sivustosta sanon vaan että jesus christ superstar ja halleluja vaan teillekkin.
Sinun kaltaisesi olette kaikista käsittämättömimmät abortin kannattajat. Sallit siis murhan jos nainen on raiskattu? Tarkennuksena että en itse pidä aborttia murhana. Myönnä pois että abortin kannattaminen on vain taktiikkaa. Kukapa nyt raiskattua naista tahtoisi kiusata?
 
en ymmärrä
Tossa linkissä on paljon hyvää asiaa, ainut huono puoli on juuri tuo uskonnon sekoittaminen asiaan. Itse vastustan aborttia erittäin "radikaalein" ajatuksin useiden muiden mielestä, mutta uskontoa en siihen halua sekoittaa. Itse en ole uskovainen.
Mutta et tunne silti mitään myötätuntoa keskenmenon kohdanneita kohtaan, et sikiötä kohtaan, aika ristiriitaista. Eli mikä sua tässä abortissa häiritsee niin julmetusti? Jos keskenmeno on naurettava asia, mutta abortti kamala murha?
 
Mä yritin viime viikolla jutella amerikkalaisen naisen kanssa tästä aborttiasiasta, ei siitä oikeain mitään tullut. Nätisti yritän kysyä seuravaa: Jos abortti mahdollisuutta ei olisi, mitä tapahtuisi kaikille niille syntyville lapsille joita ei haluta tai joista ei voida huolehtia. Toki osa jäisi varmasti vanhemmilleen, osa adoptioon, mutta millaan ilveellähän kaikkia niitä lapsia ei saataisi oikeisiin koteihin. Lastenkoti sitten? Mistä koti sellaiselle määrälle lapsia, jotka vuosittain abortoidaan. Siis ihan oikeasti, käytännön tasolla?

Amerikkalaiselta naiselta sain tähän vastaukseksi aina "kullä Jumala omistaan huolen pitää". Teki mieli lähettää kuva niistä lapsista, joista ei oikeasti kukaan pidä huolta :ashamed:
 
  • Tykkää
Reactions: Tepadj

Yhteistyössä