Kuinka moni tietää, että hoitotädit eivät saa sanoa kenen lapsia heillä on hoidossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "onnis"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ymmärrän pointtisi. Laissa tuo ei ole kuitenkaan eri asia. Jos joku haluaisi nostaa haloon siitä, että perhepäivähoitaja on sanonut naapurilleen hoitavansa Möttösen tyttöä, niin pph olisi vastuussa siitä yhtälailla, kuin minä lääkäriopiskelijana sanoisin, että Möttösen isä on meillä hoidossa psyk.osastolla, kun se sekosi.

Eihän toi ole sama asia. Tuossa tapauksessa sinä kertoisit kaksi asiaa Möttösen isästä. Sama asia olisi se, että sanoisit Möttösen isän olevan teillä SAIRAALASSA parhaillaan hoidossa.

Vastaavassa tilanteessa päiväkodin täti kertoisi, että Möttösen tyttö on meillä pienryhmässä, jossa on erityislapsia. Jos hän vain mainitsee tytön olevan meidän päiväkodissa, se on rike, muttei yhtä paha.

mun mielestä hullua, mitä salattavaa ihmisillä on? itse en ainakaan koskaan ole ajatellut, että siitä olisi jotain haittaa, että joku tietäisi mun lapsen olevan hoidossa päiväkoti xxxx:ss´ä, tai joku huomaisi mun moikkaavan lapsen hoitajaa kaupoilla.
mitä tästä siis voi seurata? siis miksi se on niin hirveä synti jos naapurin pekka näkee sua moikkaavan päiväkodin tädin?
mulla ainakin on paljon ystäviä päikyntäteinä ja heille moikkailen tuolla kaupungilla ja juttelenkin, olettaako nyt siis kanssaihmiset että mun lapseni ovat hänen hoidokkejaan.

sulla ei ole salattavaa, jollain toisella saattaa olla?
vaikea ymmärtää?

mun mielestä hullua, mitä salattavaa ihmisillä on? itse en ainakaan koskaan ole ajatellut, että siitä olisi jotain haittaa, että joku tietäisi mun lapsen olevan hoidossa päiväkoti xxxx:ss´ä, tai joku huomaisi mun moikkaavan lapsen hoitajaa kaupoilla.
mitä tästä siis voi seurata? siis miksi se on niin hirveä synti jos naapurin pekka näkee sua moikkaavan päiväkodin tädin?
mulla ainakin on paljon ystäviä päikyntäteinä ja heille moikkailen tuolla kaupungilla ja juttelenkin, olettaako nyt siis kanssaihmiset että mun lapseni ovat hänen hoidokkejaan.

Ei ehkä SUN, mutta kun kaikki ei ole samassa tilanteessa kuin SINÄ. Anteeksi, mutta muitakin napoja voi katsoa kuin omaansa.

Meidän päiväkodissa oli joskus kauan sitten tällainen tilanne. Lapsi on itekin jo aikuinen nykyään. (Tarina on muokattu niin, ettei siitä voi tunnistaa edes itseään.

Isäpuoli käytti päihteitä ja sekosi aika pahoin. Oli käynyt perheen äitiin ja lapsiin käsiksi joskus. Oli ehdonalaisessa ties mistä rikoksista. Yritti saada kaikin keinoin tätä perheen äitiä, eli exäänsä takaisin itselleen. Joskus tämä entinen isäpuoli oli uhkaillut tekevänsä lapsille jotakin ja tappavansa lapsen päiväkodin pihaan. Äiti vaihtoi lasten päiväkotipaikkaa ihan toiselle puolelle kaupunkia.

Tuossa oli todella tarkkaa se, ettei mistään levinnyt se, missä lapsia hoidetaan. Ikinä mitään ei sattunut ja tapahtunut, mutta kuitenkin olisi voinut.

Päällepäin tämä perhe oli aivan normaali. Biologinen isä oli korkeakoulutettu ja oikeen kunnollinen ja paljon lastensa kanssa tekemisissä. Äitikin oli sairaanhoitaja, oikeen herttainen, nätti ja ajoi uudella autolla. Lapsen hyvin puettuja yms.. Eli tarkoitan tällä sitä, että MISTÄÄN ulkoisista asioista ei olisi voinut päätellä tätä episodia ja tää oli just sellainen perhe, ettei olisi ikinä voinut uskoa.

Juuh, tuttua huttua.

Mutta tuo moikkaaminen ei ..... ei siitä meille ainakaan missään vaiheessa koulutusta olla puhuttu.
Kanssaihmiset voivat tehdä vääriäkin päätelmiä, kun sen paikan A hoitotädin voi tuntea vaikka zumbansa kautta, vaikka omat lapset onkin paikoissa B ja C.
Kyllä lasten hoitajat on mua aina kaupassa moikanneet, ja toisaalta monet heistä olivat aikanaan myös minun asiakkaitani, joten ei moikkailtu vain ja ainoastaan hoitosuhteen kautta.

Mutta kyllä mua ainakin hieman heikotti mennä terapiaan omalle pienelle paikkakunnalle, koska tiesin että tulee sekin päivä kun ollaan terapeutin kanssa samassa kassajonossa tai valkataan omenoita he-vi-osastolla...

Eli arkaluontoisemmissa asioissa jotenkin tulee luonnostaan se 'ei moikkailla, ollaan niin kuin ei oltaiskaan'. Itse en koe lasten hoitosuhdetta yhtä arkaluontoiseksi asiaksi.
Mutta se asia käytiin heti ekalla kerralla terapeutin aloitteesta selväksi, että hän ei moikkaa, vaikka tuntee.

Viimeksi muokattu:
Meidän päiväkodissa oli joskus kauan sitten tällainen tilanne. Lapsi on itekin jo aikuinen nykyään. (Tarina on muokattu niin, ettei siitä voi tunnistaa edes itseään.

Isäpuoli käytti päihteitä ja sekosi aika pahoin. Oli käynyt perheen äitiin ja lapsiin käsiksi joskus. Oli ehdonalaisessa ties mistä rikoksista. Yritti saada kaikin keinoin tätä perheen äitiä, eli exäänsä takaisin itselleen. Joskus tämä entinen isäpuoli oli uhkaillut tekevänsä lapsille jotakin ja tappavansa lapsen päiväkodin pihaan. Äiti vaihtoi lasten päiväkotipaikkaa ihan toiselle puolelle kaupunkia.

Tuossa oli todella tarkkaa se, ettei mistään levinnyt se, missä lapsia hoidetaan. Ikinä mitään ei sattunut ja tapahtunut, mutta kuitenkin olisi voinut.

Päällepäin tämä perhe oli aivan normaali. Biologinen isä oli korkeakoulutettu ja oikeen kunnollinen ja paljon lastensa kanssa tekemisissä. Äitikin oli sairaanhoitaja, oikeen herttainen, nätti ja ajoi uudella autolla. Lapsen hyvin puettuja yms.. Eli tarkoitan tällä sitä, että MISTÄÄN ulkoisista asioista ei olisi voinut päätellä tätä episodia ja tää oli just sellainen perhe, ettei olisi ikinä voinut uskoa.

tämmöset tapaukset varmaan onneksi ovat aika harvinaisia, ja silloin tietenkin hyvin korostettuna henkilökunnalle sanotaan tuosta vaitolosta yms. mutta siis ihan normaaleilla perheillä tuskin on kamalasti mitään sitä vastaan jos päikyntäti moikkaa vahingossa ensin hoidokkiaan ja perhettä.

Joo, mutta henkilökunnanhan täytyy olla tietoinen tällaisesta asiasta. Silloin osaa olla varovainen asian suhteen.

Liittyy kuitenki vähän niinku aiheeseen joten kysynpä;

Mites päiväkodin ryhmäkuvat, niitähä saa jokainen hoitaja (ja meillä ainakin myös opiskelijat) ni onko ne arkistoiva kotona kassakaappin ettei kukaan vaan näe ja tunnista jotakuta lasta sieltä?

Yhdessä päiväkodissa jossa olin töissä oli kaikkien aikuisten tiedossa että erityisen varovainen täytyy olla yhden lapsen kohdalla, jos joku sattuu kysymään että on ko. lapsi hoidossa, hänen nimeään tms..
Joten mun mielestäni olis aika fiksua jos on sellanen tilanne et jostain syystä lapsen olin paikan täytyy pysyä mahd. salassa ni sitte kai voisi sopia mm. moikkauskiellosta. Siitä en kyllä ikinä täta ennen ole kuullut..

[QUOTE="vieras";25908805]Lähinnä omaan napaan tuijottavien vuoksihan tuollaiset säännöt on tehty. Kun mulla kyllä on oikeus siihen ja tähän ja vielä vähän enempään. Usein sitten vastavuoroisuus ei pelaa lainkaan, kuten tästäkin huomataan.[/QUOTE]

Tässä kohtaa se oikeus on ihan kaikilla, eikä vain muutamalla ihmisellä. Täähän on ihan mitätön asia siihen nähden, mitä voi tapahtua, jos tätä sääntöä ei olisi. Tää on kaikille sama.

Taitaa olla avauksen takana vain nykyään yleistynyt ilmiö, että yksityisyydestä pidetään kiinni aivan hysteriaan saakka. Ei avata ovea, jos ovikello soi - ei vastata puihelimeen, ellei soittaja ole aikaisemmin soittanut ja ilmoittanut, että soittaa silloin ja silloin - ei haluta ostaa mistään liikkeestä, jossa joutuu kohtaamaan myyjän kasvokkain - eri haluta asioida missään, missä joutuu kertomaan jotain itsestään - ei haluta näyttää naamaa neuvolassa, eikä Kelassa jne. Miten te voitte tilata mitään Hobbarista, kun noutaessanne pakettia postista henkilökunta ja useampi asiakas näkee, mistä tuokin köyhä joutuu ale-tavaransa tilaamaan, kun paketissa on hobbarin logot.

Onko teillä todella niin paljon salattavia asioita, että täytyy näistä kynsin hampain pitää kiinni ja huutaa oikeuksien perään turhissakin asioissa.

[QUOTE="lastenhoitaja";25908838]Liittyy kuitenki vähän niinku aiheeseen joten kysynpä;

Mites päiväkodin ryhmäkuvat, niitähä saa jokainen hoitaja (ja meillä ainakin myös opiskelijat) ni onko ne arkistoiva kotona kassakaappin ettei kukaan vaan näe ja tunnista jotakuta lasta sieltä?

Yhdessä päiväkodissa jossa olin töissä oli kaikkien aikuisten tiedossa että erityisen varovainen täytyy olla yhden lapsen kohdalla, jos joku sattuu kysymään että on ko. lapsi hoidossa, hänen nimeään tms..
Joten mun mielestäni olis aika fiksua jos on sellanen tilanne et jostain syystä lapsen olin paikan täytyy pysyä mahd. salassa ni sitte kai voisi sopia mm. moikkauskiellosta. Siitä en kyllä ikinä täta ennen ole kuullut..[/QUOTE]

Vaadin lapseni kavot mustattavaksi kaiksta muille ryhmäläiseille menevistä kuvista.

Yksi mies oli kovin ihastunut minuun joskus. En usko, että hän oli ihan täysillä matkassa. Kun asiallisesti monta kertaa sanoin, että olen naimisissa ja en ole kiinnostunut, niin alkoi palaa käämi. Mies ei ollut varsinaisesti uhakana, mutta joskus kyttäsi mua meidän talon pihassa ja sanoi, että halusi vain nähdä mut. Silloin touhu alkoi ahdistaa oikeasti. Mieheni teki tälle selväksi kyllä, että meidän talon pihaan ei ole toista kertaa asiaa.
Muutaman kerran tämä mies oli päiväkodin pihassa, kun hain poikaa. Halusi vain nähdä mut.
Kesän jälkeen kun poika meni eskariin, niin mä erikseen sanoin tästä tilanteesta sielä ja toivoin, että että mies ei saisi tietää missä mun poika on eskarissa. Tää seurailu ja vainoaminen loppui vasta, kun ilmoitin poliisille.

Poikanikin on nyt jo 18v ja tästä on aikaa, mutta miksei tätä voisi sattua nykyäänkin.

Mellä käy autokuski joka päivä tuomassa ruokaa päiväkotiin. Jos tämä kuski näkee jonkun tutun lapsen olevan meidän päiväkodissa, koskeeko vaitiolovelvollisuus myöskin häntä??? Vai joutuuko hän oikeuteen, jos kertoo kotona vaimolleen "Niemisen" tytönkin olleen siinä päiväkodissa ja tyttö heilutti hänelle. Vaimo sitten seuraavana päivänä kertoo tutulle kassalle kaupassa, että "Niemisen" tyttökin se tunnisti meidän Jaskan päiväkodissa ja oli se kiva, kun heilutti. Koko joukkoko tässä joutuu kalterien taakse?

Toi moikkaaminen on vähän niin ja näin todellakin. En mä nyt ostoskeskuksessa rullaportaiden yläpäästä huutele alas tyyliin "MOIII Jori-Petteri! Sun hoitotäti täällä. Kiva kun tuut taas maanantaina meille pupulaakson päiväkodin 3-vuotiaiden ryhmään hoitoon!!!!
Meille koulussa puhuttiin tuosta moikkaamisesta ja ohje oli, että vanhempien pitää antaa moikata ensin. Mä kyllä hymyilen aina vanhemmille ja katson heitä samalla silmiin. Jos vanhempi moikkaa, niin moikkaan ääneen takaisin. Mä olen omalla kohdallani todennut tuon olevan hyvä tapa.

En koskaan kerro kenen lapsia hoidan. En edes isovanhemmille sano (jos tunnen heidät muuta kautta), että joo se teidän tyttären tytärkin on sielä mun ryhmässä. Yleensä vanhemmille on varmasti ihan sama, jos joku tietää missä heidän muksuaan hoidetaan. On kuitenkin tapauksia, joissa se ei ole yhdentekevää.

• Tykkää
Reactions: SugarBabyLove
[QUOTE="vieras";25908920]Mellä käy autokuski joka päivä tuomassa ruokaa päiväkotiin. Jos tämä kuski näkee jonkun tutun lapsen olevan meidän päiväkodissa, koskeeko vaitiolovelvollisuus myöskin häntä??? Vai joutuuko hän oikeuteen, jos kertoo kotona vaimolleen "Niemisen" tytönkin olleen siinä päiväkodissa ja tyttö heilutti hänelle. Vaimo sitten seuraavana päivänä kertoo tutulle kassalle kaupassa, että "Niemisen" tyttökin se tunnisti meidän Jaskan päiväkodissa ja oli se kiva, kun heilutti. Koko joukkoko tässä joutuu kalterien taakse?[/QUOTE]

Onko sulle joku ongelma ymmärtää tätä pointtia? Jos sinä kuljet päiväkodin ohi koiran kanssa päivälenkillä ja näet naapurin Petterin päiväkodin pihassa leikkimässä, et tee rikosta jos soitat kaverille ja kerrot Petterin olevan siinä päiväkodissa.
Jos olen päiväkodin työntekijä ja kerron kaverille, että Petteri on siinä päiväkodissa, se on väärin.

Mikä tässä on niin helvetin vaikeaa ymmärtää? Oli teidän mielipide asiasta mikä tahansa, niin LAKI sanoo, ettei päiväkodissa työskentelevät saa kertoa lasten nimiä tai muitakaan tietoja. Tämä koskee kaikkia päiväkodin työntekijöitä, myös keittäjiä.

Olen päiväkodissa töissä, eli tiedän. Kaikki meille tulevat opiskelijat eivät tätä asiaa tiedä ja yleensä harjoittelijoille kerromme asiasta. Eli jos vaikkapa lapsen mummo kysyy minulta "eikös se meidän pikku-Pekkakin on sielä teidän päiväkodisa", niin mä en saisi edes mummolle sanoa, että kyllä on. Järjen käyttö on aina tottakai sallittua. Laki on laki.

No en minä ihan tuota moikkaamista ymmärrä. Varmaan kohta pitää lapsia alkaa pitää päiväkodin pihalla jossain pimennetyillä laseilla varustetussa kopissa, ettei vaan kukaan näe, ketkä lapset ovat päiväkodissa.

Ihan kamalan hankalaa yleensäkin, kun ei voida päiväkodissa puhua mistään, mikä liittyy lapsiin. Jos vaikka jollain ryhmässä on vesirokko, niin ei voida kertoa kellä. Kun kiva olisi tietää, onko sellainen lapsi, jonka kanssa oma lapsi leikkii. Itse en näe mitään syytä, miksi minun lapseni vesirokkoa ei esim. saisi sanoa ryhmän muiden lasten vanhemmille.

Tiedän kyllä ja tiedän myös sen että aina on ihmisiä jotka yrittävät urkkia vaitiolovelvollisuuden piiriin kuuluvaa tietoa milloin milläkin verukkeella jokskus tietoisena siitä että tietoa ei saisi antaa joskus niin etteivät vain ajattele asian sellaisen olevan. Itse vastaan sellaisiin kysymyksiin sen kuuluvan tietoon jota minun ei ole lupa kertoa tai sanomalla että minua koskee vaitiolovelvollisuus tuossa asiassa.