Imetyksestä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chipu86
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chipu86

Jäsen
26.10.2011
33
0
6
Meidän pikkunen tytteli on nyt viikon ikäinen ja musta tuntuu, että mun rintamaito ei riitä... yritän aina imettää ja jossain vaiheessa päivää joudun tarjoamaan tuttelia, koska vauva ei ole tyytyväinen vaikka olisi ollut tunnin putkeen rinnalla ja pitänyt pikku tauon ja jatkanut taas. Hankin eilen rintapumpun ja pumppasin päälle tunnin, mutta sen pumpunpohjalle sain kerättyä vaivasen 2 senttiä maitoa eli onko vauvani ollu sit nälissään ne päivät ku olen luullut että maito riittää ja en ole tarjonnut tuttelia??? tuleeko tota maitoa enempi vauvan imiessä ja kauanko teidän vastasyntyneet ovat rinnalle kerrallaan? Olen antanut tuttelia n:30 minsan tissittelyn jälkeen viel n:40 ml ja on hyvin uponnut.

Mä en saanut pumpulle tulemaan paljon mitään, mutta vauva kasvoi silti hyvin, oli tyytyväinen, ts. maito riitti.

Mä tekisin niin, että imettäisin molemmista rinnoista vaikka 30-40 minsaa (siis yhteensä tuon ajan) ja jos vauva vielä kaipaa lisää maitoa niin antaisin pullosta.

Tuo, että kuinka paljon saat pumpattua maito ei kerro oikeastaan mistään mitään.

Yrittäisin jatkaa tuota imetystä aktiivisesti ja jos lapsi jää imetyksestä huolimatta nälkäiseksi, niin pieni määrä korviketta imetyksen päälle hörppyyttämällä eli en ottaisi tuttipulloa käyttöön ollenkaan.

ekat 6-7 viikkoa viihtyivät molemmat tiiviistirinnalla,hereilläolo meni nii että ensin rinnalla 40-60min,sitten vaipanvaihto ja mahd. hiukan seurustelua,takas rinnalle 40-60 min,unta 1-3h...ja tämä uusiks kaiken päivää. Koita jaksaa nää ekat viikot niin eiköhän se lähe sujumaan. Muista juoda,pari desiä kotikaljaatai alkoholitonta olutta voi auttaa maidontuotantoon.

Mulla kun eka kertaa pumppasin maitoa sain vain n 10ml ja silti vauva oli tyytyväinen. Paitsi että hän oli rinnalla noin koko päivän!! Noin klo 9 - 16 joka toinen tunti ja klo 16 eteenpäin non stop 21:n saakka. Tämä rytmi oli meillä melkein 3 ekaa kuukautta! Ehkä sinunkin tyttösi vaan tykkää olla rinnalla ja olla kanssasi?!

Pumppu ei kerro mitään.

Rintamaito ei vähene imettämällä, se vähenee korvikkeella.
Alussa lapsi syö ja syö ja syö ja syö vaan. Niin sitä maitoa alkaa tulemaan ja lapsi varmistaa sen maidon saannin sitä "tilaamalla", eli vaatimalla rintaa.

Alkuun imetys on yhtä taistoa, itselläni otti muutaman kuukauden ennenkuin imetys alkoi luonnistua ja oli helppoa. Mutta se alun taistelu kannatti.

Mun vauva oli ekat 2 kuukautta melkein taukoamatta rinnalla. Yritin pumpata, enkä saanut oikein mitään pumppuun. Pelkäsin, ettei lapsi saa tarpeeksi maitoa, mutta kasvoi +1 käyrällä. Ilmeisesti haki läheisyyttä, piti mua huvituttina sekä tilaili maitoa tarpeisiinsa sopivaksi. Jos lapsi kasvaa ja pissaa hyvin, ei varmasti tarvetta lisämaidolle ole. Jotkut vauvat vaan on sellaisia, että asuu rinnalla. Se on välillä tosi rankkaa, kun on ihan kiinni vauvassa, eikä voi mihinkään lähteä. Meillä kun vauva ei huolinut ees tuttia/pulloa. Mutta siihen auttaa aika. 3 kk:n iässä syöttövälit oli jo huomattavasti pidempiä ja vauva oppi tutille ja pullollekin. Pumpattua en ikinä saanut muulloin kuin silloin, jos pumppasin toista rintaa kun vauva imi toista. Vauva nosti sen maidon rintoihin, mitä en itse pumpulla saanut. Tsemppiä ja jaksamista sulle! :)

Meillä ensimmäinen kuukausi asuttiin rinnalla, välillä myös öisin. Älä huoli kyllä sun vauva maitoa saa! Ja maidontuotonta lähtee hyvin käyntiin kun annat vauvan olla niin kauan rinnalla kuin haluaa.

Mullakaan ei ole pumpulla tullut kuin max. 10 ml, mutta vauva on hyvin kasvanut pelkällä rintamaidolla jo yli viisi kiloiseksi(lähtöpaino vähän yli kolme).

Vauva saattaa myös haluta ihan olla lähellä. Meillä vauva oli monta tuntia putkeen päivisin, iltaisin ja pahimmassa jaksossa myös öisin, rinnalla. Rinnalla syötiin, nukuttiin ym. Nyt on helpottanut paljon ja vauva syö jo melko nopeasti ja ympäröivä maailma on alkanut kiinnostaa, ettei rinnalla ees viihdytä pitkiä aikoja syömisen lisäksi.

Kyllä teilläkin menee tuo vaihe nopeasti ohi, vaikka ensimmäiset viikot pitkiltä tuntuvatkin. Jos vauva jää nälkäiseksi, kyllä sen jo itkusta huomaa, jolloin voi hiukan lisämaitoa antaa pullosta.

Yhteistyössä