Olinko liian tiukka?

• Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti
??
Kaverin 2,5v tyrkkäsi oman 8kk ikäiseni pyllylleen kun nousi tukea vasten. Ihan vaan leikki vieressä ja varoittamatta hymyssä suin tyrkkäsi kumoon. Pelästyin kovasti, koska vauva on vasta ihan hetken osannut seisoa eikä laskeutuminen ole varsinkaan vauhditettuna kovin vakaata. Sanoin sitten tälle taaperolle aika kovalla äänellä "EI, ei saa töniä!" Sitten sanoin että jos tönii, niin vauva voi lyödä päänsä ja satuttaa pahasti. Käskin taaperon pyytää anteeksi. Pyysikin, mutta alkoi itkeä, jolloin tämä kaveri tuli paikalle, vei lapsen toiseen huoneeseen ja alkoi rauhoitella ja itse kerroin tapahtuneen. Tämän taaperon äiti sanoi vaan lapselle "tiedän että sinua harmittaa, onko paha mieli? Äiti lohduttaa" ja käänsi selän. Ei siis puhunut minulle enää. Paikalla muitakin aikuisia, niin puhui sitten vain niille. Kumpi ylireagoi?

No ei saa töniä, joten teit oikein.
Lapsille pitäisi alusta alkaen opettaa, miten toisten ihmisten kanssa käyttäydytään. Ja no, itse en mene heti lohduttelemaan lasta jos mielensä pahoittaa siitä, että on satuttanut muuta. Niin kun ei vaan saa tehdä ja sitten on turha ulista jos itse aloittaa..

Ihan oikein mun mielestä toimit,, kyllä lapselle pitää alusta alkaen opettaa, että ketään ei saa satuttaa. Tosin ton ikäsellä usein myös mustasukkaisuutta ja hakee sit huomiota, tekemällä pahuutta että hänet huomataan. Siis kun teidän tilanteessa tämä 2½ v. ei ollut ainut lapsi...

[QUOTE="äiti";25890937]ei saa töniä. mutta oletko miettinyt että 2,5vuotias on vauva vielä itsekkin...tai minun mielestä ei kunnolla ymmärrä...[/QUOTE]

Sitäpä opetetaankin sitten ymmärtämään, että ketään ei satuteta.

gjghjghjhk
[QUOTE="äiti";25890937]ei saa töniä. mutta oletko miettinyt että 2,5vuotias on vauva vielä itsekkin...tai minun mielestä ei kunnolla ymmärrä...[/QUOTE]

Ymmärtää kyllä, kun oma vajaa 2v:kin ymmärtää. Pelästyi varmasti vaan ap:n (vieraan) tiukkaa äänensävyä. Ei hätää:) Äitikin ehkä pelästyi, mutta ei kyllä ollut aihetta loukkaantua.

"vieras"
Ihan oikein sanoit ja toruit, mutta musta se, että aloit pakottamaan pyytämään anteeksi, oli vähän liikaa. Tuon ikäinen voi muutenkin viesrastaaa outoa ihmistä ja anteeksipyytäminenkin on vaikeaa. Toinen äitikin teki väärin, hänen olisi pitänyt käskeä lapsensa pyytää anteeksi. Tuo törkkääminenkään tuon ikäiseltä ei välttämättä ole satuttamistarkoituksessa tehty.

"äiti"
Ymmärtää kyllä, kun oma vajaa 2v:kin ymmärtää. Pelästyi varmasti vaan ap:n (vieraan) tiukkaa äänensävyä. Ei hätää:) Äitikin ehkä pelästyi, mutta ei kyllä ollut aihetta loukkaantua.
mun oma vajaa 2vee ei kyllä tahalleen satuta... hakisi sillä vaan huomioo . mutta en pitää taaperoita ymmärtää. en mä huutaisi vaan olisin nätisti sanonut...ei tarvi asiaa huutaa niin että lapsi pelästyy.

Yhteistyössä