Osoittaisella hoitovapaalla, töissä ma-to

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kyselevä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kyselevä

Vieras
Te, jotka olette töissä yksityisellä (ei kunta) työnantajalla ja olette olleet tai olette parasta aikaa osittaisella hoitovapaalla ja teette töitä neljänä päivänä viikossa (esim. ma-to)!! Miten teillä katsotaan työpäivät arkipyhäviikoilta, jos arkipyhä sattuu näille työpäiville esim. ma-to? Katsotaanko teillä, että työaika on joka tapauksessa 30 tuntia viikossa vai lyhentääkö arkipyhä viikkotyöaikaa myös osittaisella hoitovapaalla (=osa-aikatyötä tekevällä) olevalla?

Olen jäämässä osittaiselle hoitovapaalle ja tarkoituksenani olisi olla töissä täydet päivät ma-to. Aioin myös ilmoittaa päiväkotiin, että hoitopäiviä ovat vain myös nämä ma-to. En vain löydä lähinnä näiden arkipyhäviikkojen osalta minkäänlaista ohjetta tai neuvoa. Olen töissä sen verran pienessä yksikössä itse taloushallinto-osastolla, että meillä ei ole omaa luottamusmiestä, jolta voisi kysyä, eikä ”ennakkotapaustakaan” ole. Ajattelisin, että myös nämä arkipyhäviikkojen työajat olisi hyvä sopia etukäteen. Kiitos, jo teille etukäteen!

Hei! Kuinka monta prosenttia teet normaalityöajastasi? Itsellä viikkotyöaika 37 t/vko ja teen 30 t/vko, joten
teen 81% ja näin ollen arkipyhäviikkoina 3-päiväistä 4-päiväisen sijaan. Näin kunta-alalla.

http://www.kuntatyonantajat.fi/fi/sopimukset/kvtes/tyoajat/Sivut/jaksotyon-tyoaikajarjestelyt-ja-vuosiloma.aspx

Kysy ihan ensimmäiseksi palkkatoimistostasi! ja sitten katso oman työehtosopimuksesi pykälät :) kunta-alalla on tuon
edellä olevan linkin mukainen käytäntö.

Auttoiko yhtään?

Omassa työpaikassani tulkinta oli se, etä jos arkipyhä osui hoitovapaa päiväksi, se oli voi voi. Eli tein 4-päiväistä viikkoa, jos oli arkipyhä perjantaina, tein edelleen 4 päivää töitä.

Satusi

Osa-aikaisen työviikko on lyhyempi noina arkipyhäviikkoina eli kannattaa selvittää :) Tänä keväänä siis ainakin pääsiäinen, helatorstai, vappu aiheuttavat myös osa-aikaisen työviikon lyhenemisen.

[QUOTE="poikia3";25885991]Omassa työpaikassani tulkinta oli se, etä jos arkipyhä osui hoitovapaa päiväksi, se oli voi voi. Eli tein 4-päiväistä viikkoa, jos oli arkipyhä perjantaina, tein edelleen 4 päivää töitä.

Satusi[/QUOTE]

Mikä työehtosopimus teillä on? en ole tuollaisesta kuullutkaan, että osa-aikaisen työaika ei lyhene arkipyhäviikkoina :)

Taitaa olla pääosin (etukäteen) sovittava asia. Osittainen hoitovapaa rinnastetaan monelta osin varmastikin osa-aikatyöhön, mutta ilmeisesti (ainakin yksityisellä sektorilla) ennen vapaan alkua on sovittava, katsotaanko vain viikoittaista työaikaa eli 30 tuntia. Silloin arkipyhillä ei ole vaikutusta viikkotyöaikaan. Silloin ei kai ole merkitystä tehdäänkö töitä 7,5 h neljänä päivänä vko vai 6 h viitenä päivänä viikossa.

Minua kiinnostaakin, miten olette saaneet sovittua juuri nämä neljänä päivänä viikossa tehtävät työpäivät ja voiko näillä arkipyhäviikoilla edes pitää kiinni siitä, että työpäiviä ovat vain ma-to. Omilla työpäivillä ei ole niin väliä, mutta pitäisi tietää myös etukäteen, millaisen hoitopäivä määrän ilmoitan päiväkodille. Haluaisin tietenkin hyödyntää mahdollisen hoitomaksun alennuksen, jos olisi mahdollista.

Mä en itse asiassa edes tiedä että miten se menee kun jollekin kuukaudelle osuu noita palkallisia vapaita..Minäkin olen osittaisella hoitovapaalla, mutta mielestäni mulla on koko ajan sillä kolmen viikon listalla 90 tuntia riippumatta siitä onko siinä kuussa arkipyhiä vai ei..
Pitäisikö sen tuntimäärän sitten olla sellaisessa kuussa pienempi?

Mä en itse asiassa edes tiedä että miten se menee kun jollekin kuukaudelle osuu noita palkallisia vapaita..Minäkin olen osittaisella hoitovapaalla, mutta mielestäni mulla on koko ajan sillä kolmen viikon listalla 90 tuntia riippumatta siitä onko siinä kuussa arkipyhiä vai ei..
Pitäisikö sen tuntimäärän sitten olla sellaisessa kuussa pienempi?

Khimaira: pitäisi olla pienempi. Ainakin kunta-alalla näin on, mutta yleensä kyllä yksityiselläkin puolella. Laitoin jo linkin tuohon edelle, jossa selvästi näin lukee.

Saahan osa-aikainen pienempää palkkaakin, joten ilman muuta myös arkipyhäviikoilla he tekevät lyhyempää työaikaa.

Mulla menee näin:

Teen 80 % työaikaa, joka on vähän alle 30 tuntia viikossa. Olen selvittänyt arkipyhiä sisältävien viikkojen työajat palkanlaskennasta, ja kyllä ne lyhentää työaikaa. Se työajan lyhennys ei kuitenkaan ole kokonainen päivä, vaan se viikkotuntimäärä jaettuna viidellä, esim. 30/5 eli 6 h. Eli jos vaikkapa perjantai on normaalisti vapaa ja sitten se on vielä pyhä, niin ma-to lyhenee vielä kuudella tunnilla. Käytännössä meillä se 6 h on ok pitää kokonaisena vapaapäivänä ja tehdä vähän ylimääräistä joskus muulloin omantunnon mukaan.

Jos pyhä osuu vaikka torstaille, niin periaatteessa se silloinkin lyhentäisi työaikaa vain 6 h, mutta käytännössä silloin ollaan töissä normaalisti ma-ke, arkipyhä eli torstai vapaalla ja perjantai normaalisti vapaalla, eikä tarvitse tehdä noita virallisesti puuttuvia tunteja takaisin.

Mä olen toiminut työaikojen kanssa joustavasti, en usko työnantajan jääneen miinukselle, kun tulee välillä tehtyä vähän ekstraa kuitenkin.

Yhteistyössä