Mitäihmettä? Työnantaja hakee kelasta korvauksia, vaikka en saa sairauslomani ajalta palkkaa?????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja B.....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

B.....

Vieras
Muutenkin ihan pihalla, koska yksikään työpaikkani henkilöistä ei ole vaivautunut opastamaan minua palkka-asioissa tai siitä, että miten toimia sairausloman aikana. Otin liittoon yhteyttä ja vasta sieltä kerrottiin. Olen aktiivisesti kysellyt, mutta ei ne mistään mitään tiedä. Ja olen sentään kunnalla töissä..

Nyt, kun liitto opasti, niin haen kelalta sairauslomani ajalta korvausta. Huomasin samalla, että työnantajani on hakemassa minusta korvauksia. Miten helkutissa se voi olla mahdollista, koska en todellakaan saa sairauslomani ajalta palkkaa? ..kyseessä pidempi sairausloma.

Taitaa käydä niin, että et saa rahaa mistään. Kokemusta on.

Kela maksaa työnantajalle eri lain perusteella millä työnantaja sinulle.

Se on oikeasti niin, että työnantajalla on oikeus saada sinun kelan rahasi. Ja sekin on oikeasti niin, että työnantajalla ei ole maksuvelvoitetta sinulle sairauslomasta. Niillä on ihan sanakin kuvaamaan tilannettasi. Olet ns. väliinputoaja

Soitin Kelaan ja lupasivat selvittää asian. On se kiva todeta, että 16pv tulee tasan 0e palkkaa ja Kelan päivärahoja saa sitten odotella. Ensiksi odotellaan sitä, että arvon työnantaja lähettää sairauslomatodistukseni minulle jotta voisin hakea korvauksia. PRKL tätä toiminta!!!!

Taitaa käydä niin, että et saa rahaa mistään. Kokemusta on.

Kela maksaa työnantajalle eri lain perusteella millä työnantaja sinulle.

Se on oikeasti niin, että työnantajalla on oikeus saada sinun kelan rahasi. Ja sekin on oikeasti niin, että työnantajalla ei ole maksuvelvoitetta sinulle sairauslomasta. Niillä on ihan sanakin kuvaamaan tilannettasi. Olet ns. väliinputoaja

Ja kysyitkö esim. liitosta, menikö homma oikein?

Kelan sivuilla lukee:
Jos saat sairauslomasi ajalta palkkaa, Kela maksaa päivärahan työnantajallesi. Jos palkka on päivärahaa pienempi, saat palkan ja päivärahan erotuksen itsellesi.

Tämän perusteella ei voi olla niin, työnantaja saa Kelan rahat, mutta ei maksa niitä työntekijälle.

[QUOTE="minä";25873894]Ja kysyitkö esim. liitosta, menikö homma oikein?

Kelan sivuilla lukee:
Jos saat sairauslomasi ajalta palkkaa, Kela maksaa päivärahan työnantajallesi. Jos palkka on päivärahaa pienempi, saat palkan ja päivärahan erotuksen itsellesi.

Tämän perusteella ei voi olla niin, työnantaja saa Kelan rahat, mutta ei maksa niitä työntekijälle.[/QUOTE]

En kysynyt liitosta. Valitin kelan päätöksestä jossa ei ollut mitään vikaa. Sen jälkeen se meni lautakuntaan jonka jälkeen kehoitettiin menemään oikeuteen. Summa oli kuitenkin niin pieni, että asianajaja kehoitti olemaan ottamatta riskiä siitä, että jää oikeudenkäyntikulut itselle maksettavaksi vaikka jutun voittaminen olisi ollut selvää.

Soitin Kelaan ja lupasivat selvittää asian. On se kiva todeta, että 16pv tulee tasan 0e palkkaa ja Kelan päivärahoja saa sitten odotella. Ensiksi odotellaan sitä, että arvon työnantaja lähettää sairauslomatodistukseni minulle jotta voisin hakea korvauksia. PRKL tätä toiminta!!!!

Miksi et ottanut kopiota sairaslomatodistuksestasi heti itsellesi? Minä otan aina, vasinkin nyt kun olen pitkällä sairaslomalla1

työnantaja voi lähettää todistuksen itse kelaan, vai miksi sen pitää sulle eka tulla? Ja myös se työnantajan selvitys kelalle on tärkeä, ilman sitä kela ei voi tehdä päätöstä. Älä huoli, kyllä sä ne päivärahat saat ei työnantaja, ei ne maksa kelassa sinne mitään jos on todistus ettei palkkaa tipu.

En kysynyt liitosta. Valitin kelan päätöksestä jossa ei ollut mitään vikaa. Sen jälkeen se meni lautakuntaan jonka jälkeen kehoitettiin menemään oikeuteen. Summa oli kuitenkin niin pieni, että asianajaja kehoitti olemaan ottamatta riskiä siitä, että jää oikeudenkäyntikulut itselle maksettavaksi vaikka jutun voittaminen olisi ollut selvää.

Et ilmeisesti siis kuulukaan liittoon. Uskon, että liiton juristi olisi ottanut asian hoitaakseen ja kulut olisi maksanut liitto.

Olet siis kunnalla töissä, ja teillä noudatetaan kvtes:ä? Oletko vasta aloittanut?

Edellytyksenä palkan saamiselle sairausloman ajalta on, että palvelussuhde on kestänyt 60 päivää ennen sairauslomaa. Mutta ei ta voi kyllä hakea korvausta kelasta, ellei maksa sinulle palkkaa.

Miksi et ottanut kopiota sairaslomatodistuksestasi heti itsellesi? Minä otan aina, vasinkin nyt kun olen pitkällä sairaslomalla1

Olisin ottanut JOS olisin tiennyt, että joudun Kelalta hakemaan rahojani. Muuten en tee niillä yhtään mitään. Työnanataja ei voi huijata, koska kyseinen todistus löytyy varmasti allekirjoittaneelta lääkäriltä...tässä tapauksessa yksityiseltä lääkäriltä. Siellähän ne on tiedot ylhäällä.

Olet siis kunnalla töissä, ja teillä noudatetaan kvtes:ä? Oletko vasta aloittanut?

Edellytyksenä palkan saamiselle sairausloman ajalta on, että palvelussuhde on kestänyt 60 päivää ennen sairauslomaa. Mutta ei ta voi kyllä hakea korvausta kelasta, ellei maksa sinulle palkkaa.

Olen vasta aloittanut. Liitosta sitten selvittivät kaiken, onneksi. Aika uskomattomalta tuntui sekin, että minut haastatellut oh ei tiennyt palkka-asioista yhtään mitään. Ensimmäisen tilin yhteydessä sitten sain tietää tuntipalkkani. Palkkalaskentaan soitin monta kertaa. Harvemmin sieltä vastataan...

Ystäväni mainitsi myös siitä, että hänelle shp maksaa palkkaa etukäteen. Eli jos sairastuu, niin sitten ne miinustaa sen seuraavasta palkasta. Uskomatonta sekin, että palkkaa maksetaan etukäteen...

Pitää vielä muistaa, että kaikki sairauslomat eivät ole sellaisia, joista työnantajan pitää maksaa palkkaa ja niissä saattaa olla aikarajoituksia. Mistä muuten tiedät, että työnantaja hakee Kelasta korvauksia?

Olen vasta aloittanut. Liitosta sitten selvittivät kaiken, onneksi. Aika uskomattomalta tuntui sekin, että minut haastatellut oh ei tiennyt palkka-asioista yhtään mitään. Ensimmäisen tilin yhteydessä sitten sain tietää tuntipalkkani. Palkkalaskentaan soitin monta kertaa. Harvemmin sieltä vastataan...

Ystäväni mainitsi myös siitä, että hänelle shp maksaa palkkaa etukäteen. Eli jos sairastuu, niin sitten ne miinustaa sen seuraavasta palkasta. Uskomatonta sekin, että palkkaa maksetaan etukäteen...

Eli teit työsopimuksen ilman että tiesit mitä siitä maksetaan?? :O :snotty:

Yhteistyössä