Miten tämä tilanne menee?:O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti...

Vieras
Siis aloitin työ harjottelun työmarkkinatuella päiväkodissa. Siellä ryhmässä missä olen,on erittäin ärsyttävä vanha akka ryhmän vastaavana. siis sellainen ettei kukaan uskalla sanoa sille juurikaan mitään vastaan. No minä sitten tänään sain mieheltä viestin ja luin sen ruokatunnilla. mies oli joutunu lähteen sairaalaan ja lapsille piti saada hoitaja ja mummu olikin mennyt sinne mutta mummun piti lähteä yhdeltä pois. Minä sitten sanoin että mun on pakko lähteä,lapsilla ei ole hoitajaa kotona. akka vaan tokas mulle että et lähde. et voi töistä noin vaan lähteä. sanoin vaan että kyllä voin ja lähin. nyt hävettää ja mietin et kehtaanko mennä enään ollenkaan tonne:/... siis pakko oli vaan lähtiä. 1v ja 3v ja 5v ois muuten joutunu päineen kotona oleen ja mummulla alko työt itellä puolikolmelta. siis OIKEAT TYTÖ. ite en tuota mun työmarkkinatuki jaksoa edes sillain ajattele ns,oikeana työnä siis tottakai muuten mutta palkallisesti en. ja miehen oli pakko mennä sairaalaan hyvöstelemään oma mummunsa:( kun olivat soittaneet että ei elä enään kauaa:( tosi lapsellista käytöstä multa,mut en voinu muutako lähteä sieltä työpaikalta pois:/

Hankala tilanne. :/ Periaatteessa et olisi saanut lähteä, mutta pakkohan ne lapset oli jonkun hoitaa. Itse kyllä pahoittelisin kovasti työpaikalla ja korostaisin että oli yllättävä pakkotilanne.

Periaatteessa miehen olisi pitänyt hoitaa lapset tai ottaa mukaan, mutta ymmärrän kyllä ettei ota kuolevaa mummoa katsomaan...

no sun pitää ilmoittaa omaisen äkillisestä sairastumisesta esimiehelles, siis varmaankin päiväkodin johtajalle, eikä millekään ryhmävastaavalle.
ja siis esim jos miehes joutuu sairaalaan niin sulla on oikeus pitää 1-3 vrk palkatonta vapaata asioiden järjestelyä varten.
mut siis miks miehes meni sinne sairaalaan? miksei ottanu lapsia mukaa?

Ei sulla lain mukaan ollut oikeutta lähteä töistä. Luvaton poissaolo. Jos olis "oikea" työpaikka, niin lähtisitkö sieltäkin luvatta kesken työpäivän pois? Ei harjoittelu ole sen huonompaa kuin oikea työkään

[QUOTE="vieras";25869676]no sun pitää ilmoittaa omaisen äkillisestä sairastumisesta esimiehelles, siis varmaankin päiväkodin johtajalle, eikä millekään ryhmävastaavalle.
ja siis esim jos miehes joutuu sairaalaan niin sulla on oikeus pitää 1-3 vrk palkatonta vapaata asioiden järjestelyä varten.
mut siis miks miehes meni sinne sairaalaan? miksei ottanu lapsia mukaa?[/QUOTE]

eiku anteeks, lukihan se syy tuossa, eli siis ei sulla olis ollu oikeutta lähteä pois töistä. niin se vaan menee. silti se ois sun esimiehen päätettävissä, ei sun..

no mä olin töissä kyllä aamu seiskasta ,puoli yhteen. mulla ois ollu vaan kolmeen asti töitä. eli 2 ja puolituntia olin pois. jos olisin ollut ns oikeassa palkkatyössä ,olisin ehkä miettinyt asiat eri kannalta.soittanut jonkun katsomaan lapsia mutta mä nyt tein niin ,muutenkin vtuttaa kyhnyttää jollain työmarkkinatuella... mut saan kyllä samlla työharjottelujakson tehtyä loppuun... mies ei voinut sairaalaan ottaa lapsia mukaan koska sinne ei ensinnäkään oltais päästty niin pieniä. siis miehen mummun huoneeseen.

Eihän sun mies edes sairastunut. Vähän kaukaiseksi menee jos miehen mummo on kuolemaisillaan ja sä siksi joudut lähtemään pois töistä. Oikeesti. Ymmärtäisin jos miehelle tulis jotain mutta miehen mummo on jo sen verran kaukaista sukua että sun kesken työpäivän poistuminen ei minusta ton takia ole oikeutettua.

[QUOTE="vieras";25869770]Eihän sun mies edes sairastunut. Vähän kaukaiseksi menee jos miehen mummo on kuolemaisillaan ja sä siksi joudut lähtemään pois töistä. Oikeesti. Ymmärtäisin jos miehelle tulis jotain mutta miehen mummo on jo sen verran kaukaista sukua että sun kesken työpäivän poistuminen ei minusta ton takia ole oikeutettua.[/QUOTE]

Mulle ainakin mun mummu on todella tärkeä ja olisin halunnut hyvästellä oman mummuni.

[QUOTE="niin";25869710]no mä olin töissä kyllä aamu seiskasta ,puoli yhteen. mulla ois ollu vaan kolmeen asti töitä. eli 2 ja puolituntia olin pois. jos olisin ollut ns oikeassa palkkatyössä ,olisin ehkä miettinyt asiat eri kannalta.soittanut jonkun katsomaan lapsia mutta mä nyt tein niin ,muutenkin vtuttaa kyhnyttää jollain työmarkkinatuella... mut saan kyllä samlla työharjottelujakson tehtyä loppuun... mies ei voinut sairaalaan ottaa lapsia mukaan koska sinne ei ensinnäkään oltais päästty niin pieniä. siis miehen mummun huoneeseen.[/QUOTE]

kai noissa työmarkkinatuella harjoitteluissa on vähän sekin idea että saattaisit jatkossa päästä siihen paikkaan ihan oikeiin töihin, mutta tuskin pääset jos asenne on toi.

Eikö ihmisiä opeteta enää missään puhumaan, neuvottelemaan ja keskustelemaan vastaantulevista tilanteista?

Jos olisit mennyt sen "vanhan vihaisen akan" luo tai päiväkodinjohtajan luo ja kertonut asiallisesti tilanteen, että miehesi mummo on kuolemaisillaan ja toivoo näkevänsä vielä hänet ja että teillä on pienet lapset ja joudut lähtemään ja että olet hyvin pahoillasi ja valmis tekemään puuttuvat tunnit jonakin toisena päivänä, niin luulen että olisit saanut lähtöluvan ja sinulla ei olisi nyt ongelmaa.

Jos joutuu lähtemään tuolla tavalla force majoure -tyyppisesti niin silloin täytyy olla valmis neuvottelemaan ja kertomaan tilanteen taustaa, jotta muut ymmärtävät mistä on kyse. Se on kohtuullista koko työyhteisöä kohtaan.

Ensimmäisenä päivänä enemmittä selityksittä kesken työpäivän lähtevää harjoittelijaa ei kovin kummoiseksi tuon tempun jälkeen todellakaan noteerata.

Onpa ikävä tilanne. Mielestäni teit aivan oikein! Lapset menee kaiken edelle ja heidän hyvinvointinsa, noin pieniä ei voi jättää keskenään, ei missään nimessä. Pahoittele huomenna, ja jos se akka jotain urputtaa, mene päiväkodin oikean johtajan luokse selvittämään asia (ei tietenkään sen akan moittimista, mutta että saat itsellesi rauhan). Kaikkea hyvää sinulle, olet hyvä äiti.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörriäinen;25869782:
Mulle ainakin mun mummu on todella tärkeä ja olisin halunnut hyvästellä oman mummuni.

Tärkeä tai ei, mutta työpaikalla noudatetaan ihan työehtosopimuksia ja "juridisesti" tuo olis luvaton poissaolo . Mummu ei ole lähisukulainen, jonka takia sais esim. palkallisen vapaan edes hautajaispäiväksi toisin, kuin puolison tai lapsen.

[QUOTE="vieras";25869864]Tärkeä tai ei, mutta työpaikalla noudatetaan ihan työehtosopimuksia ja "juridisesti" tuo olis luvaton poissaolo . Mummu ei ole lähisukulainen, jonka takia sais esim. palkallisen vapaan edes hautajaispäiväksi toisin, kuin puolison tai lapsen.[/QUOTE]

Tää taas ei taida ihan piettää paikkansa.. mä sain palkallisen sairasloman mummon kuollessa töistä

Oon mäkin ollut töistä pois, kun KISSA piti lopettaa ja mä vaan itkin, MUTTA se olikin tosi mukava se kaupan omistajapariskunta, niillä oli ittellä eläimiä myös.

Asiasta tosi pyykkilautaan.

[QUOTE="harmi";25869833]Onpa ikävä tilanne. Mielestäni teit aivan oikein! Lapset menee kaiken edelle ja heidän hyvinvointinsa, noin pieniä ei voi jättää keskenään, ei missään nimessä. Pahoittele huomenna, ja jos se akka jotain urputtaa, mene päiväkodin oikean johtajan luokse selvittämään asia (ei tietenkään sen akan moittimista, mutta että saat itsellesi rauhan). Kaikkea hyvää sinulle, olet hyvä äiti.[/QUOTE]

Olisiko meillä muita neuvoja tälle sydämelliselle tohelolle?

Selvitä siis asia aamulla, mene vähän etuajassa ja kysy joudutko korvaamaan tunnit, pahoittele, pyydä siltä akaltakin anteeksi lähtöä, kerro säikähtäneesi tilannetta ja toimineesi siitä syystä hassusti.

Yhteistyössä