Kertokaa oireista, joista olette päässeet eroon gluteenittomalla ruokavaliolla, kiitos!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kahden yh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kahden yh

Vieras
Olen viime aikoina suuresti pohtinut terveyteen vaikuttavia asioita perheeni sairasteltua PALJON. Olen lukenut kotimaisten viljojen vaarallisuudesta, ja aloittanut nyt lisäaineiden välttämisen lisäksi gluteenittoman ruokavalion. Toivon vatsan toiminnan muuttuvan normaaliksi, univaikeuksien ja vetämättömän olon vähenevän ja saavani pidemmän pinnan ja paremman vastustuskyvyn.
Em oireiden olen kuullut joillain helpottuvan gluteenia välttämällä, mutta onko kokemuksia että muilla tavoilla olisi vaikuttanut tuo gluteenittomuus? Ja tiedän siis kyllä, että nuo oireet voivat johtua monesta asiasta, mutta tämä on nyt viimeinen "oljenkorsi" kun tuntuu että mikään muu ei ole auttanut.

Mun kaveri oli täysn gluteiinittomalla valiolla kuukauden ja lähinnä laihtui paljon. Vai olikohan se sittenkin se hiivanvälttely-kuuri...itselläni hävis kaikki vatsavaivat mutta en jaksanut olla kuin pari viikkoa.

Ap kannattaisi piipahtaa lääkärissä ennen kuin omatoimi aloittelee mitään dieettiä.

Huvikseen syötäviksi gluteenittomat tuotteet ovat kalliita, keliakian takia niitä taas on pakko syödä.

[QUOTE="vieras";25868216]Ap kannattaisi piipahtaa lääkärissä ennen kuin omatoimi aloittelee mitään dieettiä.

Huvikseen syötäviksi gluteenittomat tuotteet ovat kalliita, keliakian takia niitä taas on pakko syödä.[/QUOTE]
Pointti on kai siinä, että välttelee vain gluteiinia, ei korvaa gluteiinipitoisia ruokia gluteiinittomilla tuotteilla. Ei se mitenkään vaikeata ole, mutta kyllähän se saattaa tylsäksi käydä...

finnit, ihottumat, ihon ja päänahan kuivuus ja kutina, ripuli/ummetus, ilmavaivat, jatkuva väsymys ja turvotus. Tämä tosin karppaamalla mutta gluteiiniton oli myös.

[QUOTE="vieras";25868216]Ap kannattaisi piipahtaa lääkärissä ennen kuin omatoimi aloittelee mitään dieettiä.

Huvikseen syötäviksi gluteenittomat tuotteet ovat kalliita, keliakian takia niitä taas on pakko syödä.[/QUOTE]

no riisi, kaura, maissi- ja perunajauhot ei ole kalliita. Eikä leipää yms ole mikään pakko kenenkään syödä.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
gluteenittomalle kuurille ei saa alkaa ilman lääkärin lupaa. Saattaa aiheuttaa vahinkoa suolinukalle elimistössä.

Olen ymmärtänyt, että jos on jo valmiiksi vahingoittunut suolinukka (kuten meillä perheessä varmasti kaikilla lukuisien ab-kuurien takia), juurikin tuo gluteeni on vahingollista kun pääsee imeytymään vahingoittuneesta suolistosta elimistöön eri tavalla. Ja gluteeni ei tietääkseni ole millään tavalla ihmiselle välttämätön ravintoaine, joten en näe syytä lääkärin lupaan.

• Tykkää
[QUOTE="sondersson";25868258]no riisi, kaura, maissi- ja perunajauhot ei ole kalliita. Eikä leipää yms ole mikään pakko kenenkään syödä.[/QUOTE]

No ei niin :) Kumma kyllä, leipää ei ole edes tehnyt mieli. Ihmeen helppoa on välttää gluteenia, paljon helpompaa kuin kuvittelin.

Noita riisi-, maissi- yms. jauhoja ei kyllä kenekään tarvitse käyttää, itse olen vain jättänyt leivät ja pullat pois ja lisännyt kasviksia tilalle. Esimerkkinä: pikaiseen nälkään, johon aiemmin söin leipää, syön nykyään avokadoa. Itselläni hävisi epämääräiset vatsavaivat ja iho-ongelmat kun vaihdoin gluteiinittomaan ruovalioon, todellakin suosittelen!

• Tykkää
Alkuperäinen kirjoittaja Kaunishäntäinen orava;25868392:
Mulla väheni laktoosi-intoleranssin oireet (pahoinvointiaika lyheni viikosta yhteen päivään) kun olin luontaisesti gluteenittomalla ruokavaliolla jonku aikaa. Kalliiksihan se tuli, mutta ei varmaan pahaakaan tehnyt.

Kerrotko, miten se tuli kalliiksi?

[QUOTE="Sanelma";25868412]Noita riisi-, maissi- yms. jauhoja ei kyllä kenekään tarvitse käyttää, itse olen vain jättänyt leivät ja pullat pois ja lisännyt kasviksia tilalle. Esimerkkinä: pikaiseen nälkään, johon aiemmin söin leipää, syön nykyään avokadoa. Itselläni hävisi epämääräiset vatsavaivat ja iho-ongelmat kun vaihdoin gluteiinittomaan ruovalioon, todellakin suosittelen![/QUOTE]

Kiitos vinkistä! Olenkin pääasiassa korvannut viljat kasviksilla ja pähkinöillä, tuo avokado ei ole tullut mieleen...

gluteenittomalle kuurille ei saa alkaa ilman lääkärin lupaa. Saattaa aiheuttaa vahinkoa suolinukalle elimistössä.

Gluteeni aiheuttaa keliaakikoille vaurioita suolinukassa. Gluteenittomuus ei aiheuta mitään haittaa kenenkään suolistossa. Gluteenitonta ruokavaliota ei suositella siksi, että mahdollinen keliakia täytyy lääkärin ensin todeta tähystyksessä, ennenkuin elinikäiselle gluteenittomalle ruokavaliolle sitten ryhdytään.

On olemassa suuri joukko ihmisiä, joilla ei ole keliakiaa mutta he sietävät gluteenia huonosti. Tällöin gluteenitonta ruokavaliota voi ihan rauhassa kokeilla. Sitä kannattaa jatkaa pitkään. Kenenkään suolisto ei ihan muutamassa päivässä muutu.

No älkää nyt viittikö, ihan vapaasti saa aloittaa gluteenittoman ruokavalion, siihen ei todellakaan tarvi lääkärin lupaa. Mutta toki, saattehan te varata lääkärille ajan kysyäksenne, että saatteko lopettaa leivän syönnin. Mutta varautukaa siihen, että se lääkäri nauraa teidät ulos sieltä vastaanotolta. Ja please, varatkaa se aika yksityiseltä, älkää viitsikö tuhlata verovaroja moisiin ääliömäisyyksiin. Ihme menoa nykyään, kun mitään ei uskalleta tehdä ilman jonkun lupaa, ihan käyttämällä sitä omaa päätään.

• Tykkää
No älkää nyt viittikö, ihan vapaasti saa aloittaa gluteenittoman ruokavalion, siihen ei todellakaan tarvi lääkärin lupaa. Mutta toki, saattehan te varata lääkärille ajan kysyäksenne, että saatteko lopettaa leivän syönnin. Mutta varautukaa siihen, että se lääkäri nauraa teidät ulos sieltä vastaanotolta. Ja please, varatkaa se aika yksityiseltä, älkää viitsikö tuhlata verovaroja moisiin ääliömäisyyksiin. Ihme menoa nykyään, kun mitään ei uskalleta tehdä ilman jonkun lupaa, ihan käyttämällä sitä omaa päätään.

Ap:lla on

vatsan toiminnan ongelmia
univaikeuksien
väsymystä

Kyllä noiden persuteella voisi lääkärissäkin käydä, eikä itse keksiä dieettejä.

[QUOTE="vieras";25868492]Ap:lla on

univaikeuksien
väsymystä

Kyllä noiden persuteella voisi lääkärissäkin käydä, eikä itse keksiä dieettejä.[/QUOTE]

No mitäpä luulet lääkärin näihin vastaavan? Vatsan toiminnan ongelmiin ei ole lääkettä, se sanoo. Univaikeuksiin ja väsymykseen voi tarjota unilääkkeitä ja/tai masennuslääkkeitä. Kannattaa todellakin kokeilla ensin omin päin gluteenitonta ruokavaliota ja JOS se ei auta, niin sitten lääkäriin.

• Tykkää
[QUOTE="Aloittaja";25868461]Kertoisitko myös miksi ei saisi??[/QUOTE]

en nyt löydä sitä lääkärisivustoa mistä sen tekstin voisin tänne kopioida, mutta eräällä lääkärisivustolla luki, ettei gluteenitonta ruokavaliota saisi aloittaa ilman ns. lääkärin lupaa. itse jokunen viikko sitten etsin tietoa Keliakiasta, ja törmäsin tuohon kehoitukseen.

[QUOTE="...";25868626]en nyt löydä sitä lääkärisivustoa mistä sen tekstin voisin tänne kopioida, mutta eräällä lääkärisivustolla luki, ettei gluteenitonta ruokavaliota saisi aloittaa ilman ns. lääkärin lupaa. itse jokunen viikko sitten etsin tietoa Keliakiasta, ja törmäsin tuohon kehoitukseen.[/QUOTE]

Eli niinkuin aikaisemminkin kirjoitin.. jos epäillään keliakiaa, niin keliakiatesti ja koepala täytyy ottaa aina ennen gluteenittoman ruokavalion aloittamista. Muuten testit voi antaa väärän negatiivisen. Siksi siis ei saa aloittaa ennen "lääkärin lupaa".

[QUOTE="vieras";25868492]Ap:lla on

univaikeuksien
väsymystä

Kyllä noiden persuteella voisi lääkärissäkin käydä, eikä itse keksiä dieettejä.[/QUOTE]

Lääkärissä olen käynyt ihan riittävästi, apua en ole sieltä saanut. Lisäksi ongelmana myös infektiokierre, johon lääkkeenä toistuvat ab-kuurit.

Kokeilen mieluummin gluteenitonta ruokavaliota, josta ei varmasti mitään haittaa ole, ja hyötyä saattaa olla enemmän kuin lääkärissä käynnistä joka on jo hyödyttömäksi todettu. Ja itse en ole tätä "dieettiä" kylläkään keksinyt :)

[QUOTE="Sanelma";25868417]Kerrotko, miten se tuli kalliiksi?[/QUOTE]
Leivät ja muut maksoi aika paljon. Ostin lähinnä Semperin jauhoseoksia, että sain tehtyä itelleni leipää. Mulla oli silloin ongelmia pahoinvoinnin kanssa (jonka takia olin vehnättömällä ruokavaliolla kun en tajunnut että se johtui laktoosista, eikä tajunnut kukaan muukaan 9 kuukauteen..) ja tärkeintä oli saada jotain syötyä ja pysymään sisällä.

Ne luontaisesti gluteenittomat leivät on muuten hirveitä. :x

Yhteistyössä