Perätila synnytys vs sektio

Kumpi parempi? Rv nyt 31 ja ei vielä kääntynyt, tiedän että voi hyvin vielä kääntyä, mutta haluan miettiä vaihtoehdot ajoissa. Pienen koon vuoksi perätila hirvittää 158cm ja 52kg. Ja toisaalta olen myös tarkka ulkonäöstä eli sektion jälkeinen arpi mietityttää. Kellään kuvaa, mielellään jo arpeutunut kuva (ei enää tikkejä)?

Luin tuossa joitakin vanhoja ketjuja aiheesta, ja mieleeni jäi kysymyksiä: Onko todellakin melkein kaikille tehty automaattisesti välilihan leikkaus?

Onko olemassa kotikonsteja kääntymiseen esim.
"Kääntymistä voi itse edesauttaa esim. lukemalla päivän lehden lattialla nelinkontin pylly pystyssä. Silloin vauvalla kuulemma eniten tilaa laittaa jalat pyllyn alle ja kun potkaisee, kuperkeikka seurauksena." tämän bongasin plazan keskustelusta.

Kyllähän sitä vaavi ulos jollain tapaa tulee, mutta ois kiva kuulla kokemuksia. Niin ja tämä on toinen raskaus. Haluan olla hyvin valmistautunut ja olen toiveikas kääntymisen suhteen, mutta ei vara venettä kaada :) Kiitos vastauksista! :)

"mamma"
Onko pieni koko este perätilasynnytykselle. Minulla on yksi perätilasynnytys takana, joskin menin synnyttämään kaksosia, jotka molemmat olivat tulossa pylly edellä, B-vauva kuitenkin kääntyi raivotarjontaan. Lisäksi 3 normi synnytystä. Minulla tämä kaksossynnytys on ollut rauhallisin ja hallituin synnytys ja sitä kautta herkin ja mukavin. Kolme aiempaa ovat tulleet niin ryminällä että niihin ei ole tahtonut ehtiä mukaan.

"vieras"
Äidin lyhyys ei automaattisesti tarkoita ahdasta lantiota. Mutta käsittääkseni lantio kuvataan ennen perätilasynnytystä. Itse en uskaltaisu yrittää, koska tieto on lisännyt tuskaa ja ymmärrän, että synnytys ob aina mahdollisesti vaarallista molemmille. Toki sektiokin mahdollisesti vaaraksi lähinnä äidille.

Ei ainakaan esikoisen kanssa ollut, mut se olikin "oikein päin". Lantio ei kyllä mulla kovin iso oo, esikoisen aikaan pohtivat mahtuuko tulemaan. Niin ja esikoinen kyllä tuli "helposti" ja nopeasti maailmaan synnärille klo.11 ja lapsi maailmassa 17.19.

Sehän tässä pelottaa ettei mahdo ja tehdään välilihan leikkaukset +että repeää paikat :O

"noora"
Noita sektioarpiakin on kai monenlaisia, ainakin oon lukenut että joillekin on jäänyt rumat arvet. Itselläni vuosi sektiosta ja näkyy juuri ja juuri ohut vaalea viiva haavan kohdalla. Mulla oli siis kipuja vaan pari päivää ja haava parani todella hyvin. En edes muista välillä että ois koko sektiota tehtykkään kun sitä ei huomaa.

Suunnitellusta sektiosta jää tietysti varmemmin vain huomaamaton arpi, kuin jos tulisikin ongelmia, ja pitäisi kiireellä leikata.

Toinen, miten voi kokeilla vauvaa kääntää itsekseen, on selinmakuulla jalat koukkuun ja nosta lantio ylös :). Siinä pyörittelet jonkin aikaa ja teet uudestaan.

Suunnitellusta sektiosta jää tietysti varmemmin vain huomaamaton arpi, kuin jos tulisikin ongelmia, ja pitäisi kiireellä leikata.

Toinen, miten voi kokeilla vauvaa kääntää itsekseen, on selinmakuulla jalat koukkuun ja nosta lantio ylös :). Siinä pyörittelet jonkin aikaa ja teet uudestaan.
Juuri sitä mietinkin että suunniteltuna jää huomaamattomat arvet, mut sekin tapaus kohtaista : / Nää jumppakikat kiinnostaa, kaikki kikat kokeeseen :D

"neljän äiti"
Yleensähän pienikokoisten naisten lantiosta tulee pihalle vaikka kuinka iso vauva, kun luut on justavammat kuin isoluisella. Kokemusta on. Luota ammattilaisten arvioon. Jos tilanne on hyvä perätilasynnytykseen, niin kokeile ihmeessä. Itse en suostuisi sektioon ennen kuin viimeisessä hädässä, ts. silloin kun se vauvan hyvinvoinnin kannalta olisi parasta.

neljän äiti vielä
Mä taas oon kuullut sellaisen kikan et pitää olla konttausasennossa peppu kohti taivasta, silloihn olisi tilaa parhaiten. Mut sulla viikkoja niin vähän, et kääntyy kyllä melko varmaan vielä itsekseen ilman mitään kikkailuja. Taino eihän sitä koskaan tiedä. Itse tiedän yhden tapauksen joka kääntyi lasketun ajan JÄLKEEN! Kysessä tosin pitkä äiti (melkein 180 cm).

[QUOTE="Vieras";25859078]Onko vauvan kääntäminen sairaalassa sulle täysin pois suljettua?[/QUOTE]

Ei sitäkin mikäli tarve, tulen kokeilemaan. Mut onhan se mukava kokeilla ja ootella et kääntyy ilman. Usko on vahva että kääntyy, mut kuten oon jo sanonu tahdon olla hyvin valmistunut :D

vieras äiti
[QUOTE="mamma";25858814]Onko pieni koko este perätilasynnytykselle. Minulla on yksi perätilasynnytys takana, joskin menin synnyttämään kaksosia, jotka molemmat olivat tulossa pylly edellä, B-vauva kuitenkin kääntyi raivotarjontaan. Lisäksi 3 normi synnytystä. Minulla tämä kaksossynnytys on ollut rauhallisin ja hallituin synnytys ja sitä kautta herkin ja mukavin. Kolme aiempaa ovat tulleet niin ryminällä että niihin ei ole tahtonut ehtiä mukaan.[/QUOTE]

Minäkin synnytin kaksoset, mutta minulla molemmat tuli perätilassa ulos. Myös minun synnytys oli juuri tuollainen rauhallinen, hallittu ja kaikkein helpoin synnytys, vaikka lapsia tulikin kaksi.
Ehdottomasti synnyttäisin perätilassa jatkossakin ja sitä suosittelen ap:llekin, jos vain mitat on riittävät perätilasynnytykseen.

Kyllä itsekkin olen aikalailla perinteiseen tyyliin kangistumassa, mikäli ei mitään estettä. Hirvittää ajatellakkin että veitsen alle joutuu, mut hiukan myös ajatus ettei lapsi mahdukkaan ulos : / Onneksi on aikaa =)

Omasta mielestäni kaikki turha leikkely on "pahasta" (kipeämpi ja vaatii pidemmän paranemis ajan), mutta onko sekään sitten hyvä että paikat repiää länteen ja ittään, ja sit pittää alapää tikata täyteen..

Mä menin sektioon. Synnytyssairaalan lääkäreiden yleinen mielipide että oli turvallisempi vaihtoehto, eivät suositelleet ensisynnyttäjälle perätilayritystä.
Tuokin varmaan on sairaala/ pärstä kertoimen mukainen käytäntö, sillä kaverin yritti lääkärit puoli pakolla synnyttää alateitse vaikka lapsi perätilassa ja painoarvio melkein neljä kiloa :O

Onneksi kaverin vauva sitten kuitenkin kääntyi ja lopulta synnytti alateitse..

Yhteistyössä