Eutanasia on väärin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nurkkakunta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
"Ateismiin liittyy usein myös evoluutioteorian hyväksyminen, jossa vahvat jäävät eloon ja heikot kuolevat."

Ateismiin liittyy usein myös gravitaatioteorian hyväksyminen. Ateistit eivät hypi kallionkielekkeiltä kokeillakseen, kannatteleeko Jumala ilmassa vai tipahtaako alas kuolemaan. Jostain syystä myöskään uskovaiset eivät tee niin. Johtuuko se heikosta uskosta vai terveestä järjestä? Miksi he halveksuvat terveen järjen käyttöä muissa yhteyksissä? Vahvojen selviytyminen muuten on väärin ymmärrettyä evoluutioteorian tulkintaa. Eloon jäävät sopivimmat, eivät välttämättä vahvimmat. Joskus sopivin ominaisuus on vahvuus, toisinaan taas hyvä piiloutumiskyky.

Eutanasia "armomurha" "armokuolema"

Tutkittuani asiaa olen samaa mieltä tekstin kanssa. Eutanasia on väärin.

Tuon tyypin tekstit on niin ahdistavia, etten edes viitsi lukea.

Kyllä eutanasia minun mielestäni pitäisi hyväksyä tietyissä tapauksissa. Sitten on olemassa hoitotahto. Esim. hoitotahdon toteuttamisessa on monesti kysymys passiivisesta eutanasiasta, tässä määritelmä:

Passiivisessa eutanasiassa ihmiselle ei tehdä hoitotoimenpidettä, joka saattaisi pitää hänet elossa. Passiivinen eutanasia on esimerkiksi päätös olla hoitamatta antibiootein saattohoitovaiheessa olevan potilaan keuhkokuumetta, vaikka tulehduksen tiedetään todennäköisesti johtavan hänen kuolemaansa. Tavoite on lieventää kärsimyksiä ja kuolintapahtumaa.

Hyväksyisitkö esim. tällaisen?

• Tykkää
Reactions: Marakatti
En lukenut koko tekstiä, koska en ole kristitty enkä siis perusta uskoani enkä näkemyksiäni asioista Raamattuun. Minusta on mielenkiintoista, että rakastamme lemmikkieläimiämme enemmän kuin läheisiämme, koska armahdamme lemmikkimme mutta emme läheisiämme. Kärsimys ei mielestäni ole itseisarvo eikä tarpeettomalla kärsimyksellä saavuteta mitään tässä elämässä eikä tuonpuoleisessakaan. Eutanasian kieltäminen on passiivista kiduttamista. Vaikka suhtaudunkin eutanasiaan pääasiassa myönteisesti, mielestäni lääkäreillä pitäisi olla oikeus kieltäytyä eutanasiasta, jos se sotii heidän elämänkatsomustaan vastaan. Tällaisissa tapauksissa potilaalla pitäisi olla oikeus vaihtaa lääkäriä ja tarvittaessa lääkärin saapua toisestakin sairaalasta, jos potilasta hoitavassa sairaalassa sellaista ei ole.

Tekstiä lukematta olen sitä mieltä että jos maahamme tulisi eutanasia, niin sitten myös kuolemantuomio! Enpä haluais olla se henkilö, joka päättää toisen elämästä. Ja nykyään on hyvät kivunlievitykset

[QUOTE="siis";25860006]Tekstiä lukematta olen sitä mieltä että jos maahamme tulisi eutanasia, niin sitten myös kuolemantuomio! Enpä haluais olla se henkilö, joka päättää toisen elämästä. Ja nykyään on hyvät kivunlievitykset[/QUOTE]

sopii minulle! Kuolemantuomio olisi todellakin paikallaan ainakin pedofiilien suhteen

[QUOTE="siis";25860006]Tekstiä lukematta olen sitä mieltä että jos maahamme tulisi eutanasia, niin sitten myös kuolemantuomio! Enpä haluais olla se henkilö, joka päättää toisen elämästä. Ja nykyään on hyvät kivunlievitykset[/QUOTE]

Moniko teistä vastustajista on kokenut hitaan kuoleman läheltä?

Jos ihminen makaa käytännössä vihanneksena letkuissa, mistä tiedät onko kivunlievitys riittävä? Onko järkevää makuuttaa kuukaudesta ja vuodesta toiseen sairaalan pedissä ihmistä, joka ei koskaan tule siitä nousemaan?

Itse olen joutunut päättämään milloin läheinen ihminen irrotetaan hengityskoneesta. Käytännössä mitään vaihtoehtoja ei edes esitetty, mutta "lupa" kysyttiin silti. Tietenkään se ei ollut helppo tilanne, enkä olisi siihen halunnut joutua. Eipä sitä vaan voinut itse valita sitä tilannetta.

Itse henk.kohtaisesti toivon, että jos elämäni on pelkkää kipua ja tuskaa, eikä ole paranemisen mahdollisuuksia minun annettaisiin kuolla omasta tahdostani ja mahdollisimman arvokkaasti. Ei hiljaa hivuttamalla ja kiduttamalla. en myöskään haluaisi katsoa vierestä, jos rakas ihminen kärsii täysin tarpeettomasti.

Eli olen eutanasian kannalla, jos ihminen on ilmaissut selkeästi oman halunsa, täyspäisenä.

Ja sitä paitsi, jos Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, on ihminenkin jumala tai ainakin jumalaa, jolla tulee olla oikeus päättää omasta elämästään ja sen loppumisesta.

• Tykkää
Toivottavasti en ikinä mene siihen tilaan että en pystyisi itse päättämään elämääni kun tuska menee yli sietämisrajan, koska tässä holhousmaassa en apua siihen voi saada kriminalisoimatta jotain muuta.

• Tykkää
Kyl mä sen voisin hyväksyä mut tuskin itse suostusin siihen omalla kohdalla jos sitä tarjottas ja olisin pahasti kuoleman sairas. Mä haluan nähdä kaiken loppuun asti ja sen verran Jumala on kuitenkin takaraivossa (heh vaikken muka usko siihen) etten kyl iteltä henkee veis pois.

[QUOTE="siis";25860006]Ja nykyään on hyvät kivunlievitykset[/QUOTE]

Ei tasan ole!!
Itswe olen joutunut vierestä seuraamaan kun läheinen huutaa kivusta samalla kun morfiinilaastari ja kaks kipupumppua lykkää huumetta kehoon.
Se on helppoa sieltä takaa huudella ja vedota johonkin petri paavolan nihilisti juttuihin, kun ei ole mitään omaa kokemusta.

• Tykkää
Reactions: mmam ja Marakatti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25859386:
En lukenut koko tekstiä, koska en ole kristitty enkä siis perusta uskoani enkä näkemyksiäni asioista Raamattuun. Minusta on mielenkiintoista, että rakastamme lemmikkieläimiämme enemmän kuin läheisiämme, koska armahdamme lemmikkimme mutta emme läheisiämme. Kärsimys ei mielestäni ole itseisarvo eikä tarpeettomalla kärsimyksellä saavuteta mitään tässä elämässä eikä tuonpuoleisessakaan. Eutanasian kieltäminen on passiivista kiduttamista. Vaikka suhtaudunkin eutanasiaan pääasiassa myönteisesti, mielestäni lääkäreillä pitäisi olla oikeus kieltäytyä eutanasiasta, jos se sotii heidän elämänkatsomustaan vastaan. Tällaisissa tapauksissa potilaalla pitäisi olla oikeus vaihtaa lääkäriä ja tarvittaessa lääkärin saapua toisestakin sairaalasta, jos potilasta hoitavassa sairaalassa sellaista ei ole.

No eläinten ja ihmisten vertaaminen on kyllä tässä tilanteessa (ja muussakin) yhtä tyhjän kanssa. Tolla logiikallahan myös miespuoliset ihmiset pitäis kastroida, jos niillä ei aiota teettää lapsia :D

Varmaan suurin osa eutanasian vastustajista vastustaa sitä sen takia, koska miettii tilannetta jossa läheinen haluaisi eutanasian itselleen, mutta muut eivät tätä hyväksy, koska läheisen menetys on niin surullinen asia.

Ihmiset siis ovat itsekkäitä ja ennemmin antavat toisten kärsiä jopa vuosia kuin itse kokisivat hetken surua.

• Tykkää
Veikkaanpa, että ap:n mielipide muuttuisi, jos joutuisi hitaasti kitumalla tekemään kuolemaa jopa vuosikausia. Ilman toivoa paremmasta.

Kyllä ihmisille pitäisi sallia ihmisarvoinen kuolema.

• Tykkää
Tämän vuoden puolella mä olen seurannut äitini ja koirani viimeisiä viikkoja ja päiviä.

Äiti oli pitkälle edenneen syövän vuoksi sairaalassa, jossa häneltä lopetettiin omasta tahdostaan ensin suonensisäinen ravinto, sitten nestetippa. Äiti oli ilman tippaa noin 3vrk ennen kuin kuoli. Viimeisenä päivänä hän örisi, kuola valui suusta ja käyttäytyi ylipäänsä kuin syvästi kehitysvammainen. Hengittäminen oli silminnähden raskasta, koko keho nääntyi kunnes hätkähti taas eloon. Tätä kesti noin vuorokauden, tajunta häilyi poissa ja paikalla.

Vanha koiramme vietiin eläinlääkäriin koko perheen voimin, kun se ei jaksanut kotona muuta kuin maata. Se sai piikin kankkuun, jonka jälkeen jäimme perheen kesken lääkärin huoneeseen. Silittelimme koiraa yhdessä ja toivotimme sille hyvää matkaa, kunnes se nukahti. Myöhemmin sille annettiin myös lopetuspiikki, jolloin emme siis enää olleet läsnä.

Kummantyylisen kuoleman itse haluaisit kokea?

• Tykkää