Äitiysavustuksen hakeminen?? Valaiskaa tyhmää pliiis :D

• Viestiketjun aloittaja Hrrrrwwww
  • Ensimmäinen viesti
Hrrrrwwww
Eli sain raskaus TODISTUKSEN neuvolasta äitiysavustusta ym varten.
Menin Kelan asiointipalveluun ja hain äitiysavustusta tätä kautta, mutta mitä teen tuolla todistuksella?? Ei siinä sanottu sen lähettämisestä mitään? Siinä vaan täytettiin tiedot ja sanottiin että kela on vastaanottanut onnistuneestä äitiysavustus hakemuksesi.. TÄH? Mitä siis teen tuolla todistuksella?

Ja pitääkö minun lisäksi hakea siis lapsilisääkin? Vanhempainpäivärahaa tietysti myös haetaan, mutta siis lapsilisääkin?

"Jep"
Lapsilisä haetaan samalla lomakkeella äitiyspäivärahan kanssa (rasti ruutuun vaan). Siinä viimeisellä sivulla ennen hakemuksen lähetystä (jos en ihan väärin muista) on kohta jossa mainitaan kaikki tarvittavat liitteet, näihin kuuluu mm se raskaustodistus. Em todistus on toimitettava kahteen paikkaan: KELAan ja työnantajalle. Itse olen aina tehnyt niin että olen neuvolasta suoraan kävellyt KELAn toimipisteeseen ja otattanut kopion siellä heille ja alkup. antanut työnantajalle. Eikö sua ollenkaan neuvottu neuvolassa mitä tehdä sillä lapulla? Se vaan lätkäistiin käteen?

Tuon asian olen hoitanut nokatusten Kelassa, mutta ne kerrat kun olen jättänyt sähköisen hakemuksen, olen sanut aikanani siitä postitse tiedon ja pyynnön lähettää tarvittavat liitteet.

Kysyvät jos tarvitsevat, muistaakseni tarvitsevat, mutta on niin pitkä aika tuosta avustuksen hakemisesta, että varmaksi en virka mittään.

Haloo
Se tarvitaan myös kelassa se todistus, muutenhan kuka vaan voisi hakea itselleen sieltä "palkallista lomaa" kyseisellä hakemuksella ;) Jos on siis käynyt paikan päällä kelassa niin mikset siellä ihmetellyt ääneen asiaa niin ei tarvisi erikseen sitä lähetellä perässä?

ap..
joo ei neuvottu pahemmin, lätkäistiin käteen siis.
mulla on siis alle 3v esikoinenkin, mut en yhtää muista miten sillon hain niitä. :S
Öö olen siis ollut opiskelija, eli en töissä esikoisen syntymän jälkeen, joten työnantajalle sitä en sitten anna.. Ja koulussakin olen opiskellut saamatta mitään tukia ( en siis ole hakenut opintotukea) eli mitä mun pitää laittaa siihen hakemukseen että minkä perusteella haen etuutta? Eli kun ajatus olis kun esikoinen ei oo täyttäny 3v kun tää uus syntyy, että saisin samaa tukea kun tuosta esikoisesta ( sillon sain edellisen 6kk palkkatulon perusteella).. mut sellasta vaihtoehtoa tossa lomakkeessa ei oo?

en mä ole kelassa käynyt kun netin kautta koitin just niitä hakea!! Eli sähkösellä hakulomakkeella, johon siis kirjaudutaan omilla verkkopankkitunnuksilla!
Sä tulet siis saamaan lisäselvityspyynnön- eli valmiin kuoren lähettävät sulle jonne laitat tuon saamasi todistuksen ja postitat.
Kyllä Kela aina krävää tarvittavat liput ja laput, vaikka hakemuksen jättäisi missä muodossa.

Ollos huoleti!

"Jep"
joo ei neuvottu pahemmin, lätkäistiin käteen siis.
mulla on siis alle 3v esikoinenkin, mut en yhtää muista miten sillon hain niitä. :S
Öö olen siis ollut opiskelija, eli en töissä esikoisen syntymän jälkeen, joten työnantajalle sitä en sitten anna.. Ja koulussakin olen opiskellut saamatta mitään tukia ( en siis ole hakenut opintotukea) eli mitä mun pitää laittaa siihen hakemukseen että minkä perusteella haen etuutta? Eli kun ajatus olis kun esikoinen ei oo täyttäny 3v kun tää uus syntyy, että saisin samaa tukea kun tuosta esikoisesta ( sillon sain edellisen 6kk palkkatulon perusteella).. mut sellasta vaihtoehtoa tossa lomakkeessa ei oo?
Itsellä oli sama tilanne tämän raskauden kanssa, muistaakseni jätin tyhjäksi sen kohdan minkä perusteella haen tukea (tai sitten rastitin vain jokin, en muista suostuuko se systeemi lähettämään sen ilman rastia, kokeile...) ja lisätietoihin laitoin maininnan että tämä syntyy ennen kuin toinen täyttää kolme, joten haen etuutta samoilla perusteilla ja viikon päästä vielä soitin perään ja varmistin että siellä päässä oltiin ymmärretty (jostain kumman syystä en osaa täysin aukottomasti luottaa KELAn tätien ymmärrykseen... ;) )

ap..
Ok kiitos :)
No jos nyt jonkinlaisen hakemuksen tuosta saan aikaseks niin eiköhän se selviydy. Vissiin se sit tuleeki automaattisesti et tulee esikoisen aikasten tukien mukaan tuo tuki, et erikseen pitää sit ilmottaa jos sen haluu niiden viimisen 6 kuukauden mukaan..

Ohh, oon niin huono nässä virallisissa asioissa :D

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25842771:
Sä tulet siis saamaan lisäselvityspyynnön- eli valmiin kuoren lähettävät sulle jonne laitat tuon saamasi todistuksen ja postitat.
Kyllä Kela aina krävää tarvittavat liput ja laput, vaikka hakemuksen jättäisi missä muodossa.

Ollos huoleti!
Juuri näin.

Mistä tiedän, mitä liitteitä tarvitsen?

Saat lopuksi yhteenvedon ja listan liitteistä, joita hakemukseen tarvitaan. Voit hakemuksen lopussa itse ilmoittaa, koska liitteet toimitat. Palvelu antaa myös ns. vastauslähetystunnuksen, jolla voit postittaa liitteet maksutta mihin tahansa Kelan toimistoon.

Minne toimitan liitteet?

Voit postittaa liitteet mihin tahansa Kelan toimistoon. Toimistolla ei ole väliä, sillä liitteet skannataan sähköiseen muotoon ja liitetään Kelan tietojärjestelmässä hakemukseesi.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
"Jep"
Ok kiitos :)
No jos nyt jonkinlaisen hakemuksen tuosta saan aikaseks niin eiköhän se selviydy. Vissiin se sit tuleeki automaattisesti et tulee esikoisen aikasten tukien mukaan tuo tuki, et erikseen pitää sit ilmottaa jos sen haluu niiden viimisen 6 kuukauden mukaan..

Ohh, oon niin huono nässä virallisissa asioissa :D
Uskomatonta, ne hakemuksetkin kun on tehty niiiin kansantajuisiksi :D

"vieras"
Miten haen etuutta verkossa?

Kirjaudu sisään verkkopankkitunnuksillasi.
Pääset asiointipalveluun, jossa voit katsoa tietojasi tai hakea etuutta.
Valitse Hakemus/ilmoitus vasemmasta valikosta ja sen jälkeen etuus, jota haluat hakea.
Täytä tarvittavat kohdat ja lähetä hakemus.
Saat lopuksi listan liitteistä, jos niitä tarvitaan. Saat tiedon, että hakemus on vastaanotettu Kelaan.
Palvelusta pääset koska vaan tarkistamaan, onko hakemuksesi jo ratkaistu, paljonko tukea saat ja koska tuki maksetaan.

Sieltä asiointipalvelusta näkee tarvittavat liitteet, ja niitä odotetaan saapuvaksi ilman erillistä pyyntöä. Löytyisköhän kohdasta "Aiemmin lähetetyt hakemukset". Käsittelyaika nopeutuu huomattavasti kun ensin ei Kelassa tarvitse odotella sitä reilua kahta viikkoa jonka ainaka ne liitteet pitäisi toimittaa ja sen jälkeen vielä lähettää lisäselvityspyyntö. Elikä sieltä katsomaan, ja sitten toimitat Kelaan.

edit. olin vähän hidas :D

ap..
[QUOTE="Jep";25842811]Uskomatonta, ne hakemuksetkin kun on tehty niiiin kansantajuisiksi :D[/QUOTE]

Aijaa, ehkä jonkun näkemyksen mukaan sitten. Tai toki jos on ihan selvillä vesillä noi jutut niin varmasti ei oo epäselvyyttä, mut ite joutuu ainakin vähän miettii miten noi jutut omalla kohdalla nyt meneekään. :) Mut hyvä et joidenkin mielestä on simppeli homma :)

ap..
Niin ja kiitos, sain lähetettyä hakemuksen ja jopa ymmärsin lopuksi :) Täytyy ajatuksen kanssa tehä vaan.. Mut joo, sit toimittaa ens viikolla todistus kelaan ja asia pitäs olla sillä selvä :)) Sit oottelee alustavasti äitiyspakkauksen tuloa :))

Yhteistyössä