Vihaan aromisuolaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Olen tatuoitu jätkä!"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä olisin eilen tarvinnut teelusikallisen aromisuolaa, kun oli tarkoitus tehdä 70-luvun retroruokaa. En viitsinyt kuitenkaan kaupasta ostaa vain tuon yhden lusikallisen vuoksi, joten teinkin 60-luvun retroruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25831488:
Mä olisin eilen tarvinnut teelusikallisen aromisuolaa, kun oli tarkoitus tehdä 70-luvun retroruokaa. En viitsinyt kuitenkaan kaupasta ostaa vain tuon yhden lusikallisen vuoksi, joten teinkin 60-luvun retroruokaa.

Olen tatuoitu jätkä!

[QUOTE="Olen tatuoitu jätkä!";25831517]Olen tatuoitu jätkä![/QUOTE]
No mä tein sitten "kansakoulun nakkikastiketta". Repsu ja kuva tulee ruokahaasteketjuun, kunhan ehdin ottaa kamerasta kuvan.

MINÄ keittiöihme ja viherpiipertäjä teen ITSE aromisuolani- tai siis sen korvikkeen.

Se lähtee siitä että ensin viljellään lipstikkaa (on monivuotinen) ja sitten ostetaan kasvikuivuri (koska se on tehokkaampaa ja sillä voi kuivata muutakin ja koska täällä lakialla tuulee aina niin vimmatusti, että yrttilöiset lähtee liian helposti tuulen mukana) ja sitten kuivataan lipstikkaa.
Lisäksi kasvatetaan varsiselleriä kukkapenkissä ja todetaan että ei se nyt ihan niin suureksi sitten kasvanutkaan. Kuivataan varsia kuivurilla myös. (Olipa kerrassaan kätevä ostos!)

Kuivaneet lipstikat ja sellerit jauhetaan karkean merisuolan kanssa morttelissa (kivinen, oli alennuksessa Tokmannilla :D)
ja kun kyllästytään hitaaseen joskin rannelihaksia kasvattavaan työhön, siirrytään sähköiseen 'pähkinänsärkijään' (joku vimpain, joka jauhaa pähkinät ja jääämurskan, joku pamix?? ) jonka sain lahjaksi luontaistuotekaupan pitäjältä.

Pussitetaan. Nautitaan kuin aromisuola.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25831598:
MINÄ keittiöihme ja viherpiipertäjä teen ITSE aromisuolani- tai siis sen korvikkeen.

Se lähtee siitä että ensin viljellään lipstikkaa (on monivuotinen) ja sitten ostetaan kasvikuivuri (koska se on tehokkaampaa ja sillä voi kuivata muutakin ja koska täällä lakialla tuulee aina niin vimmatusti, että yrttilöiset lähtee liian helposti tuulen mukana) ja sitten kuivataan lipstikkaa.
Lisäksi kasvatetaan varsiselleriä kukkapenkissä ja todetaan että ei se nyt ihan niin suureksi sitten kasvanutkaan. Kuivataan varsia kuivurilla myös. (Olipa kerrassaan kätevä ostos!)

Kuivaneet lipstikat ja sellerit jauhetaan karkean merisuolan kanssa morttelissa (kivinen, oli alennuksessa Tokmannilla :D)
ja kun kyllästytään hitaaseen joskin rannelihaksia kasvattavaan työhön, siirrytään sähköiseen 'pähkinänsärkijään' (joku vimpain, joka jauhaa pähkinät ja jääämurskan, joku pamix?? ) jonka sain lahjaksi luontaistuotekaupan pitäjältä.

Pussitetaan. Nautitaan kuin aromisuola.
Kiitos vinkistä :flower: Mä sain synttärilahjaksi kuivurin ja odotan intopinkeenä kesää :)

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
Alkuperäinen kirjoittaja Hyvä mauste se on;25831740:
Niin en nyt vieläkään ymmärä mitä vikaa aromisuolassa on? Inhoatteko te muutenkin suolaa ruuassa makua antamassa? :)

:O

Kauhea myrkky se on. Mauste mukamas....... lisäainekoodattu keltainen jauhe, joka saa vaikka aaltopahvin miastumaan- niin, samalta miltä muutkin aromisuolalla maustetut ruuat. Phyh.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25831752:
:O

Kauhea myrkky se on. Mauste mukamas....... lisäainekoodattu keltainen jauhe, joka saa vaikka aaltopahvin miastumaan- niin, samalta miltä muutkin aromisuolalla maustetut ruuat. Phyh.

No onhan niitä maailma pullollaan. Geenimuunnellut ruuat ja kaikki, turbojauheella lihotetut kananpojat, illalla munittu ja aamulla 2 kilosena silppuriin. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25831598:

Se lähtee siitä että ensin viljellään lipstikkaa (on monivuotinen)

Minä pakastan lipstikan lehdet muutaman kappaleen (3-5) erissä.

Tosi hyvä liki kaikkiin keitto-ja pataruokiin.

Täytyy kokeilla tuota "aromisuolan" tekoa.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
Ette sitten tiedä miten muissa wlintarvikkeissa on lisäaineita? Niitähän on aivan tajuttoman paljon verrattuna aromisuolaan. Makaroonissakin on lisäaineita todella paljon, E224 kaliumdisulfiitti on säilöntäaine, jota käytetään mm. viineissä, olueissa, kuivatuissa hedelmissä, perunasosejauheissa sekä värjäys- että valkaisuaineena vaateteollisuudessa. Vähentää tuotteissa vitamiinipitoisuuksia. Aiheuttaa vakavia allergisia reaktioita herkillä ihmisillä.

Kuluttajan kannattaa huomioida pieni hyväksyttävä päiväsaantiannos: ADI (0.7 mg/kg/vrk)

E282 kalsiumpropionaatti on käytössä säilöntäaineena erityisesti leipomotuotteissa

E407 karrageeni on sakeuttamis- ja stabilointiaine, jota saadaan merilevästä. Tätä käytetään laajasti teollisuudessa auttamaan tuotteiden koostumuksessa – mm. elintarvikkeet, shampoot, geelit, hammastahnat, lääkkeet, jäätelöt ja eläintenruoka. Lisäaineen turvallisuudesta ei ole varmuutta, sillä (vuodelta 2007) tutkimustuloksen perusteella

Eikös aromisuola ole suurimmaksi osaksi natriumglutamaattia. En käytä sitä ollenkaan sillä välttelen muutenkin tuota myrkkyä.
no sitä itteäänhän se melkeen on. Mä saatan silti syödä, vaikkapa sikana aromisuolaa jossain kananmunan päällä, se on aivan ihanaa!
Eikä meillä kellään ole havaittu mitään oireita tulevan, joten syön vastedeskin jos siltä tuntuu, ja annan myös lapsille.
Mutta päivittäisessä käytössä en kyllä suosi natriumglutamaattia sisältäviä maustesekoituksia. Niitä lienee muitakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Hyvä mauste se on;25831912:
Ette sitten tiedä miten muissa wlintarvikkeissa on lisäaineita? Niitähän on aivan tajuttoman paljon verrattuna aromisuolaan. Makaroonissakin on lisäaineita todella paljon, E224 kaliumdisulfiitti on säilöntäaine, jota käytetään mm. viineissä, olueissa, kuivatuissa hedelmissä, perunasosejauheissa sekä värjäys- että valkaisuaineena vaateteollisuudessa. Vähentää tuotteissa vitamiinipitoisuuksia. Aiheuttaa vakavia allergisia reaktioita herkillä ihmisillä.

Kuluttajan kannattaa huomioida pieni hyväksyttävä päiväsaantiannos: ADI (0.7 mg/kg/vrk)

E282 kalsiumpropionaatti on käytössä säilöntäaineena erityisesti leipomotuotteissa

E407 karrageeni on sakeuttamis- ja stabilointiaine, jota saadaan merilevästä. Tätä käytetään laajasti teollisuudessa auttamaan tuotteiden koostumuksessa – mm. elintarvikkeet, shampoot, geelit, hammastahnat, lääkkeet, jäätelöt ja eläintenruoka. Lisäaineen turvallisuudesta ei ole varmuutta, sillä (vuodelta 2007) tutkimustuloksen perusteella
Mä luen aina tuoteselosteet ja pyrin välttämään niitä elintarvikkeita, joissa on lisäaineita. Alussa se oli hankalaa, kun tuntui, että niitä lykätään kaikkeen. Mutta vähitellen opin löytämään päivittäiseen käyttöön elintarvikkeita, joissa ei ole lisäaineita. Herkutteluhetket on sitten erikseen ja silloin en piittaa, onko lisäaineita vai ei.

E621 natriumglutamaatti on lähes kaikkien tuntema aromivahvenne, joka on noussut otsikoihin ‘ei sisällä natriumglutamaattia’ kampanjoiden kautta. Natriumglutamaattia esiintyy luontaisesti maitovalmisteissa, lihassa, sienissä ja tomaateissa. Tämä ei kuitenkaan tee lisäaineesta haitatonta. Voi aiheuttaa yliherkkyysoireita migreenistä kärsiville. Suurina annoksina nautittuna tämän on epäilty aiheuttavan päänsärkyä, pahoinvointia ja allergiaa. Ei saa käyttää tuotteissa, jotka on tarkoitettu alle 12 viikkoisille lapsille. E621 lisäaineeseen kannattaa suhtautua varauksella ja välttää sen käyttöä – huolimatta siitä että tieteellisiä todisteita haitallisuudesta ei ole löydetty. Natriumglutamaatti antaa ruualle ja muille tuotteille makua ja siksi sitä on runsaasti marinaadeissa, sipseissä ja kastikkeissa tai maustesekoituksissa.

Apetit Jokiravunpyrstöjä Liemessä
Atria Broilerin Reisikoipi Marinoitu
Atria Grillinakki
Atria Hot Dog
Atria Hunajamarinoitu Broilerin Fileesuikale
Atria Kalkkunaleike
Atria Perinteinen Hiillos Grillimakkara
Atria Punainen lenkki
Atria Uunilenkki
Atria Wilhelm Grillipihvi Juusto
Atria Wilhelm Perinteinen Grillimakkara
Blue Dragon Sushi Inkivääri