Nimen valinnasta pohdintaa, oletteko miettineet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Nimmari"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Nimmari"

Vieras
Nykyäänhän villitsee erikoiset nimet, ja kaikki nimeää lapsensa mahdollisimman uniikilla tai nyt harvinaisella nimellä. Oletteko miettineet sitä, kun lapset menevät vaikka kouluun ja koulu on täynnä niitä "harvinaisia" tai "erikoisia" nimiä, että siellä joukossa joku perus Jussi tai Kimmo olisi varsin erikoinen?

Miksi nykyään on niin suuri erikoisuuden tavoittelu nimissä? Se tuntuu joltain vanhempien väliseltä mittelöltä, että kuka keksii jonkun Duula Marcian ensimmäisenä? Mihin on unohdettu kaikki perusnimet, ja ennen kaikkea - mikä niissä on vikana?

Mulla on itselläni 1900-luvun alussa ollut erittäin suosittu ja yleinen nimi, joka pitää pintansa edelleen. Nimeni on klassinen ja vanha, mutta kaunis ja todellakin AJATON. Jos nyt omaa lasta nimeäisin, niin ennen kaikkea haluaisin hänelle ajattoman, kauniin nimen joka kuulostaisi hyvältä myös aikuisella. Sitä esim. 40-vuotias Aada tai joku Oliver ei ole.

Eiköhän tästä maasta löydy tilaa sekä niille uniikki-nimille kuin perinteisillekin, ja vielä niille vanhoille, lähes hävinneille ja uudestaan löydetyille nimille. Mikään nimi ei kuitenkaan miellytä kaikkia.

Minulle on ihan sama miten ihmiset nimeävät lapsensa, joten kukin saa makunsa mukaan keksiä uniikkinimiä tai niitä perinteisiä.

Aada ja Ada ovat muuten ollet kohtalaisessa suosiossa nimenä n. 100 vuotta sitten. Eli n. 1950-luvulla nelikymppinen Aada on varmasti kuulostanut ihan hyvältä. Hauskoja nämä "uusien" nimien parjaajat, jotka aina onnistuvat kaivamaan esimerkeikseen nimiä, jotka todellisuudessa ovat juuri niitä vanhoja ja perinteisiä.

(Ja Suomessa muuten on useampi Marcia ja Dula, Duuloja ei sentään vielä ollut:)

Hm,eikös vuodesta toiseen suosituimpia tyttöjen nimiä esim. ole ollut Aino ja Emma jne. Siis ihan perinteisiä nimiä koko Top 10 täynnä? Aina on annettu myös harvinaisia ja outoja nimiä, ja kuka väittää että nautti olla se yksi luokan kolmesta Jannesta, Markosta tai Jaanasta silloin 80-luvulla? Siksi nyt äitinä pyrkii etsiin semmosen nimen ettei leikkipuistossa heti tulis vastaan ( nyt se vois olla marko ja jaana :)

Itsellänikin todella ajaton ja suosittu nimi.

Minua suorastaa kauhistuttaa kun tulee vastaan näitä yksivuotiaita Paavoja, Ukkoja, Intoja ja Voittoja. Eikö muka mikään muu nimi ollut kauniimpi?!!

Hirveää, että kaikki omana lapsuusaikanani vanhojen vaarien ja muorien niminä pidetyt ovat kovinta jälleen huutoa. Seuraavaksi varmaan Yrjöt ja Huldat :/

Minua suorastaa kauhistuttaa kun tulee vastaan näitä yksivuotiaita Paavoja, Ukkoja, Intoja ja Voittoja. Eikö muka mikään muu nimi ollut kauniimpi?!!

Hirveää, että kaikki omana lapsuusaikanani vanhojen vaarien ja muorien niminä pidetyt ovat kovinta jälleen huutoa. Seuraavaksi varmaan Yrjöt ja Huldat :/

Muoks. "kovinta huutoa jälleen"

Lapsi on pieni tyyliin 6-vuotta elämästään. Loput 60-90v ei niin pieni. Kannattaako se nimi antaa kumman perusteella?

Aadahan nimenomaan on vanha nimi! Enemmin mulle tulee vanhus kuin pikkulapsi Aadasta mieleen, vaikka nykyisin myös paljon Aadoja kastetaan.

Itse olen valinnut nimet lapsilleni oman mieltymykseni mukaan ja vaikka kummankin nimet ovat aika harvinaisia, olen ne kuitenkin kuullut jollain toisella. Eli en ole siis nimiä päästäni keksinyt. Nimet ovat myös varsin kauniit ja sopivat suomalaiseen suuhun eli kuulostavat suomalaisilta eikä miltään ulkomaalaisen nimen muunnelmalta.

Ja eiköhän jokainen vanhempi valitse lapselleen sen kauneimman nimen omasta mielestään, ei minkään muodin mukaan.

Tarkoitin lähinnä sitä, että koska monelle vanhemmalle juuri se nimen erikoisuus on tärkeää, ja halutaan nimi mitä ei ole monilla, niin miksi se nimi keksitään/väännetään silti tämän päivän muotinimistä? Kun vaikka 25-vuotta sitten Susanna oli tosi suosittu nimi, niin ei miksi erikoisuuden tavoittelun huumassa annetaan nimi Susanne? Jos halutaan välttämättä jotain erilaista, eikö se nimen erilaisuus kannattaisi miettiä LAPSEN IKÄRYHMÄN NIMIEN MUKAAN eikä omansa. Nykyään kovin moni vanhempi tuntuu nimeävän lapsensa itseään ajatellen, ei lasta ajatelleen.

[QUOTE="mama";25811731]Aadahan nimenomaan on vanha nimi! Enemmin mulle tulee vanhus kuin pikkulapsi Aadasta mieleen, vaikka nykyisin myös paljon Aadoja kastetaan.
[/QUOTE]

Suomen 6500 Aadasta n. 5500 Aadaa on saanut nimensä vuosina 2000-2012. Kai se tekee siitä enemmän nuoren nimen.

[QUOTE="Nimmari";25811766]Tarkoitin lähinnä sitä, että koska monelle vanhemmalle juuri se nimen erikoisuus on tärkeää, ja halutaan nimi mitä ei ole monilla, niin miksi se nimi keksitään/väännetään silti tämän päivän muotinimistä? Kun vaikka 25-vuotta sitten Susanna oli tosi suosittu nimi, niin ei miksi erikoisuuden tavoittelun huumassa annetaan nimi Susanne? Jos halutaan välttämättä jotain erilaista, eikö se nimen erilaisuus kannattaisi miettiä LAPSEN IKÄRYHMÄN NIMIEN MUKAAN eikä omansa. Nykyään kovin moni vanhempi tuntuu nimeävän lapsensa itseään ajatellen, ei lasta ajatelleen.[/QUOTE]

Mitä sä siis tarkoitat tolla, että mietitään lapsen ikäryhmän nimien mukaan? Mä en ihan oikeasti ymmärrä. Tarkoitatko sitä, että nykyisten lasten nimien pitäisi olla samoja kuin lasten nimet olivat 80-luvulla, ja jos haluaa jotain erikoista, niin väännetään siitä?

Musta lapsen nimeäminen tänä päivänä vaikka Aadaksi, Helmiksi tai Toivoksi on just sitä ikäryhmän mukaan miettimistä -sinä aikana mitä nyt eletään, tuon tyyppisiä nimiä on tapana antaa lapsille. Ja varmasti on ollut myös edellisen vuosisadan alussa, tuskin sillon kovin montaa konttausikäistä Jaria tai Tomia on ollut liikenteessä :)

Yhteistyössä