Mitä voin tehdä tällasessa tilanteessa (liittyy vuokrasuhteeseen ja irtisanomiseen)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Puoli vuotta sitten vuokranantaja ilmoitti, että kannattaa alkaa katsella uutta asuntoa, sillä talossa alkaa n. puolen vuoden päästä putkiremontti. Kysyin sitten että onko meillä irtisanomisaikaa ja vuokranantaja sanoi että ei ole. Luotin hänen sanaansa eikä asiasta ole siis mitään kirjallista todistetta.

Nyt soitin vuokranantajalle, että ollaan vihdoin löydetty asunto ja muutetaan 1.4...vuokranantaja alkoi mesota että meidän pitää maksaa vielä huhtikuun vuokrakin koska on kuukauden irtisanomisaika, eikä myöntänyt mitään mitä oli aiemmin sanonut.

Minusta on kuitenkin kohtuutonta vaatia tuollaista, kun talossa kuitenkin alkaa putkiremontti 23.4 eikä voisi ottaa uutta vuokralaistakaan enää. Ja se että on tiennyt tästä tulevasta muutosta jo monta kuukautta ja tietää että viimeistään 1.4 on pakko muuttaa kuitenkin, ei siis tullut puun takaa tämä. Ja vasta lähiaikoina itse soitti minulle ja kysyi ollaanko löydetty asunto ja sanoin että ei vielä, ilmoitan heti kun löytyy.

Miksi nyt alkoi hankalaksi...en tajua.

Suullinen sopimus on yhtä sitova kuin kirjallinenkin, todistustaakka vain suullisessa on huomattavasti hankalampi juttu.... Ota yhteyttä paikkakuntasi oikeusaputoimistoon?

Mulle lukee vuokrasopimuksessa näin: AHVL:n mukaan vuokranantajan irtisanomisaika on kolme kuukautta. Jos vuokrasuhde on välittömästi ennen irtisanomista kestänyt yhtäjaksoisesti vähintään yhden vuoden, irtisanomisaika on kuusi kuukautta. Vuokralaisen irtisanomisaika on yksi kuukausi.

Eli periaatteessa, jos olet ilmoittanut vuokrasuhteen päättymisestä nyt maaliskuussa, sinun täytyy maksaa vielä huhtikuun vuokra. Jos taas ilmoitit muutosta helmikuussa, vastuullasi on maksaa maaliskuun vuokra.
Mutta tässä tapauksessahan asia ei ole näin yksiselitteinen.

Kannattaa nyös selvittää, että jos sinä joudut maksamaan huhtikuun vuokran, niin onko vuokranantaja velvollinen osoittamaan sinulle väliaikaisasunnon putkiremontin ajaksi (sinähän olet maksanut hänelle ko.kuukauden vuokran) ;).

[QUOTE="vieras";25785269]Kannattaa nyös selvittää, että jos sinä joudut maksamaan huhtikuun vuokran, niin onko vuokranantaja velvollinen osoittamaan sinulle väliaikaisasunnon putkiremontin ajaksi (sinähän olet maksanut hänelle ko.kuukauden vuokran) ;).[/QUOTE]

Vuokranantaja on itse kehoittanut etsimään uusi asunto ja ilman irtisanomisaikaa, isännöitsijä ja urakoitsija ovat myös kehoittaneet muuttamaan pois, koska on iso remontti ja vesi+viemäri on 3kk pois käytöstä. Melu ja pölyhaitta melkoinen ja meillä 2 pientä lasta.

ap

[QUOTE="vieras";25785304]Vuokranantaja on itse kehoittanut etsimään uusi asunto ja ilman irtisanomisaikaa, isännöitsijä ja urakoitsija ovat myös kehoittaneet muuttamaan pois, koska on iso remontti ja vesi+viemäri on 3kk pois käytöstä. Melu ja pölyhaitta melkoinen ja meillä 2 pientä lasta.

ap[/QUOTE]

Mitä lukee vuokrasopimuksessa, kaiva se nyt esille ja sen mukaan toimitaan. Kirjallinen kun kuitenkin peittoaa 100-0 suullisen.

Mitä lukee vuokrasopimuksessa, kaiva se nyt esille ja sen mukaan toimitaan. Kirjallinen kun kuitenkin peittoaa 100-0 suullisen.

Vuokrasopimuksessa lukee irtisanomiskohdassa vain että ensimmäinen irtisanomisajan alkamispäivä 31.8.2011, eli vuosi muutosta. Siinä on kohta irtisanominen ahvl:n mukainen, mutta sitä kohtaa ei ole ruksattu, kuten muita kohtia sopimuksessa on. Ei siis mitään sanota irtisanomisesta.

ap

Lisäksi täällä asunnossa on puutteita, joiden vuoksi minulla olisi tietääkseni ollut oikeus purkaa vuokrasopimus vaikka heti. Jokin aika sitten täällä kävi kuivausfirma mittailemassa ja täällä ei toimi ilmanvaihto ollenkaan, olohuoneen kosteusprosentti on korkeampi kuin pitäisi. Olohuoneen ja vaatehuoneen nurkissa kukkii home, koska kosteus tulee huonon ilmanvaihdon vuoksi läpi.

Viitsiskö sitä laittaa asiasta huomautus vuokranantajalle? Vai lisäänkö vettä myllyyn?

ap

Se on se ja sama mitä sopimuksessa lukee, irtisanomisaika on vuokralaisen puolelta aina 1kk, vuokranantajalta 3kk. Kuitenkin jos puhelimessa olette sopineet, että mitään irtisanomisaikaa ei ole, kunhan olette asunnon löytäneet, niin sitten toimisin näin ja muuttaisin sinne uuteen asuntoon ja jättäisin sen vuokran maksamatta.

Se on se ja sama mitä sopimuksessa lukee, irtisanomisaika on vuokralaisen puolelta aina 1kk, vuokranantajalta 3kk. Kuitenkin jos puhelimessa olette sopineet, että mitään irtisanomisaikaa ei ole, kunhan olette asunnon löytäneet, niin sitten toimisin näin ja muuttaisin sinne uuteen asuntoon ja jättäisin sen vuokran maksamatta.

Näin on sovittu, mutta jos vaan jätän vuokran maksamatta taitaa olla turha luulo että allekirjoittaa sitä pepria jolla saadaan vuokravakuudet pankista.

ap

Tästä kannattaa nuorten ihmisten ottaa opikseen, että mitään ei suullisesti muuteta, mikä on sopimuspaperille kirjoitettu. Ei myöskään ole perusteita vaatia jälkikäteen hyvitystä mistään, mitä ei ole etukäteen sovittu. Tulevat remontit johtuvat paljolti juuri talossa olevista vioista ja kulumisesta. Ainoa mitä voi joissakin tapauksissa yrittää oikeuden kautta saada, on hyvitys, jos vuokra on ollut kohtuuton. Mutta tämänkin näyttö voi olla hankalaa, eikä tässä tapauksessa tunnu olevan siihenkään edellytyksiä. Luulenpa, että nyt on vain maksettava se huhtikuun vuokra, jos haluaa välttää suuremmat hankaluudet.

aikalailla sama tilanne, tosin vuokranantaja ilmoitti irtisanomisen kirjallisena 5kk ennen remontin alkua...nooh sitten alkoi vimmattu asunnon etsintä, heti kun saimme asunnon niin ilmoitin jolloin vuokranantaja alkoi vinkumaan vielä alkavan kuun vuokraa....meni hiljaiseksi kun sanoin että olet itse rikkonut lakia koska ilmoitit 5kk ennen irtisanomis ajankohtaa (laki 6kk) joten sanoin ettei myöskään minun tarvitse silloin noudattaa 1kk irtisanomis aikaa..meni hiljaiseksi. Kyseessä myöskin putkiremontti.

Yhteistyössä