yksi mun tuttuni tekee näin.

• Viestiketjun aloittaja tuilla eläjä
  • Ensimmäinen viesti
tuilla eläjä
On elänyt aina sossun tuilla. Hänellä 4 lasta ja ikää 34v. Ei ammattia eikä halua opiskelemaan,omasta mielestään liian vanha. Hoidattaa lapsensa säännöllisesti äidillään. Nyt kun hänen lapsensa täytti sen 10kk hän jäi heti työttömyystuelle ei siis kotihoidontuelle siksi näin että saa enemmän rahaa. Mielipiteitä.

sfdgs
eiköhän se ole sama mistä ne rahat sille maksetaan jos loput käy sossusta hakemassa. Tosin jos oisin yh jäisin vallan kht:lle silllä silloin ei ois riskiä töihin ja sossu maksais loput =)

pohjantähdenalla harmaana
Mutta joka tapauksessa mitä mieltä pitäisi olla? Jokainen tekee omat ratkaisunsa. Ja silloinhan et kovin paljon hänen asioistaan edes mitää tiedä,koska on vaan "tuttu" :)

"Sanna"
Näyttää palsta olevan täynnä sossupummeja.

Kun työssäkäyvä kehtaa valittaa, esim. ruuhkamaksuista tai siitä, että joutuu jättämään sairaan lapsen kotiin ilman aikuisen valvontaa, niin johan alkaa räksytys, miten itsekäs valittaja-äiti siellä taas on linjoilla.

tuilla elävä
[QUOTE="vieras";25784228]No mitä järkeä tehdä neljän lapsen yh:na(?) jotain hanttihommaa josta ei kuitenkaan riitä elämiseen? Noin minäkin tekisin.[/QUOTE]

Ei ole yh. 3 ensimmäistä lasta eri isälle kuin tämä nuorin. Tämän nuorimman isän kanssa on kihloissa.

pohjantähdenalla harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja tuilla elävä;25784240:
Ei ole yh. 3 ensimmäistä lasta eri isälle kuin tämä nuorin. Tämän nuorimman isän kanssa on kihloissa.
He ovat sitten varmasti sopineet,että äiti hoitaa lapset kotona ja puoliso elättää. Aivan normaalia.

sdg
Ärsyttää, mulla myös yksi tuttava joka tekee mukuloita välttääkseen koulut, kurssit ja työnteon. Ikää tosin hällä vasta 25v. Ja aina silti valittaa kun ei jaksais niitä lapsiakaan, kun pitää mennä ulos ym. Nyt on lapset tarhassa ja molemmat vanhemmat työttömänä kotona...tai mies vissiin välillä josain työkkärin pakottamilla kurseilla. Mutta toisaalta ei haittaa, eipähän he tuu koskaan mitään saamaankaan. Itsellä omistusasuntoa ja rahaa ostella, heillä ei. Että eipä niillä tuilla paljon hurrailla :)

"vieras"
[QUOTE="Sanna";25784235]Näyttää palsta olevan täynnä sossupummeja.

Kun työssäkäyvä kehtaa valittaa, esim. ruuhkamaksuista tai siitä, että joutuu jättämään sairaan lapsen kotiin ilman aikuisen valvontaa, niin johan alkaa räksytys, miten itsekäs valittaja-äiti siellä taas on linjoilla.[/QUOTE]

Höpö höpö! Itsekin olen tällä hetkellä työtön yh, mutta sossusta ei tule penniäkään sen paremmin kuin kelaltakaan asumistukia tmv. Ainoat ansiosidonnaisen päälle on lapsilisä ja elatustuki ja vielä omaa kämppääkin makselen ohessa. Eikä minunkaan ole mitään järkeä ottaa mitään päivän parin keikkahommaa tai edes viikon, sillä lapsi täytyisi laittaa maksulliseen hoitoon (koska isovanhemmat ei ole aina käytettävissä), kaikki tulot otetaan pois ansiosidonaisesta jne, eli vähemmän tulis, eikä tulojen pienenemiseen vaan yksinkertaisesti ole varaa enää, jos meinataan vielä syödäkin. Ja joo, koko ajan haen aktiivisesti töitä (hakemuksia lähtee sinne ja tänne ja ihan oman alan ohikin), että mikään lusku en katso olevani. Mä todella haluaisin töihin, mutta ne pitäs olla pitkäkestoisempia pätkiä, että olis jotain järkeä.

....
Alkuperäinen kirjoittaja tuilla elävä;25784240:
Miten sitten kotiäidin pitäisi sinun mielestäsi toimia? Olla ottamatta vastaan tukia vai mitenkä?

Alkkikset ja muut luuserit saavat kyllä röhnöttää sohvalla ja elää tuilla, mutta jos joku haluaa kasvattaa lapsensa itse, niin sekö on sitten väärin?

"silakka"
[QUOTE="vieras";25784339]Höpö höpö! Itsekin olen tällä hetkellä työtön yh, mutta sossusta ei tule penniäkään sen paremmin kuin kelaltakaan asumistukia tmv. Ainoat ansiosidonnaisen päälle on lapsilisä ja elatustuki ja vielä omaa kämppääkin makselen ohessa. Eikä minunkaan ole mitään järkeä ottaa mitään päivän parin keikkahommaa tai edes viikon, sillä lapsi täytyisi laittaa maksulliseen hoitoon (koska isovanhemmat ei ole aina käytettävissä), kaikki tulot otetaan pois ansiosidonaisesta jne, eli vähemmän tulis, eikä tulojen pienenemiseen vaan yksinkertaisesti ole varaa enää, jos meinataan vielä syödäkin. Ja joo, koko ajan haen aktiivisesti töitä (hakemuksia lähtee sinne ja tänne ja ihan oman alan ohikin), että mikään lusku en katso olevani. Mä todella haluaisin töihin, mutta ne pitäs olla pitkäkestoisempia pätkiä, että olis jotain järkeä.[/QUOTE]
Joo mut ansiosidonnainen on ANSIOsidonnainen. Kotihoidontuki on kärpäsen paska siihen verrattuna. Esim. mieheni kaveri saa ansiosidonnaista 120e päivä....

"vieras"
[QUOTE="silakka";25784381]Joo mut ansiosidonnainen on ANSIOsidonnainen. Kotihoidontuki on kärpäsen paska siihen verrattuna. Esim. mieheni kaveri saa ansiosidonnaista 120e päivä....[/QUOTE]

Ja minä vain n. 60€ /pv - verot, että se niistä "suurista tuloista", vaikka onkin ANSIOsidonnainen... ;)

outoilija
sama kalskahti itselle korvaan. Eläkettä odottaa. Ja sitten ihmetellään, että miten näin pieni eläke ja miten tällä muka elää? Kannattais varmaan opiskella ja mennä töihin. Mistä näitä syrjäytyneitä tulee??????
Oma äitini on tuollainen. Siis lopetti duunit kun sai ekan lapsen, ja siinähän vierähtikin aika monta vuotta ennen kuin viimeinen olisi ollut tarpeeksi vanha että olisi voinut jättää lapset keskenään kotiin.
Joten hän keksi harrastuksen (koirankasvatus) joka vei mennessään. Ei edelleenkään ole töissä (nuorin lapsi 25v), ja oletettavasti minimi-eläke odottaa.

Mutta kyllä hän vaikuttaa ihan tyytyväiseltä elämäänsä. Tai siis niin tyytyväiseltä kuin mitä ihmiset nyt yleensä ovat. Ainahan sitä voisi olla enemmän rahaa ja aurinkoisia päiviä.

"silakka"
[QUOTE="vieras";25784406]Ja minä vain n. 60€ /pv - verot, että se niistä "suurista tuloista", vaikka onkin ANSIOsidonnainen... ;)[/QUOTE]
No kotihoidontuki on rapia 300e miinus verot + mahdollinen kuntilisä muutama kymppi. Että kyllä painit ihan eri sarjassa kuitenkin.

Yhteistyössä