Miten merkkaatte päiväkotiin työajan/lasten hakuajan, jos työaikaa ei ole?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "opettaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"opettaja"

Vieras
Tuli toisesta ketjusta mieleen, että miten minun opettajana tulee ilmoittaa päiväkotiin se, milloin lapsi haetaan, kun opettajallahan ei mitään kellokorttia ole? (Olen siis vielä kotona.) Olen suunnitellut tekeväni työt aina koululla, enkä esim. tarkastaisi koskaan kokeita/suunnittelisi tunteja/viestittelisi vanhempien kanssa iltaisin, joten tekisin kuten ennenkin ja hoitaisin kaikki työasiat töissä. Ennen lapsia lähdin välillä töistä kolmen aikaan tai ennen, välillä viiden aikaan. Eli pitäisikö sitten laittaa päiväkotiin kompromissina tieto, että haetaan lapset esim.neljätä ja sitten pitäisin huolen siitä, että myös saan hommat tehtyä?

Mä olen opiskelijana laittanut hoitoajan klo 8-16.

Lapsi ei kyllä juuri koskaan ole tuota aikaa, vaan vien yleensä ysiltä ja haen yleensä 14-15. Muutaman kerran lapsi on kyllä haettu vasta just ennen klo 17, mut näistä on sanottu aamulla tarhassa.

Mä olen opiskelijana laittanut hoitoajan klo 8-16.

Lapsi ei kyllä juuri koskaan ole tuota aikaa, vaan vien yleensä ysiltä ja haen yleensä 14-15. Muutaman kerran lapsi on kyllä haettu vasta just ennen klo 17, mut näistä on sanottu aamulla tarhassa.

Siis yritätkö sanoa että olet sanonu vasta sinä aamuna et joo meidän lapsi onkin sit tänään viiteen hoidossa?

Laitat sen hoitoajan sinne viiteen ja keskustelet päiväkodin kanssa et useimmiten pääset varmaan hakemaan aikaisemmin, mutta väliin saattaa tulla näitä pitempiäkin päiviä.

Mulla on opiskelijana hoitoaika lapsille 7.30-17.00, mutta useimiten hoitoaika on 9-16. Hoitoaika kuitenkin noin merkittynä mahdollistaa jouston pidempinä päivinä ja minulle mahdollisuuden opiskella "virka-aikaan", jolloin illat, viikonloput ja yöt jää vapaiksi. Kuten suurimmalla osalla työssäkäyvilläkin.

Siis yritätkö sanoa että olet sanonu vasta sinä aamuna et joo meidän lapsi onkin sit tänään viiteen hoidossa?

Laitat sen hoitoajan sinne viiteen ja keskustelet päiväkodin kanssa et useimmiten pääset varmaan hakemaan aikaisemmin, mutta väliin saattaa tulla näitä pitempiäkin päiviä.

Mekin teemme niin, että merkkaamme pääsääntöisen hoitoaja (7.45 - 16.15). Usein haemme aikaisemmin. Mutta jos on vaikka työmatka, niin aamulla sanomme, että pääsemme hakemaan vaikkapa klo 17. Paljon helpompaahan päiväkodin on suunnitella sen yleisen normin mukaan kuin poikkeuksien mukaan hoitotarve. Meillä vielä useampiryhmäinen pk, joten jossain ollaan aina siihen 17 asti.

Mä taas ajattelen, että parempi suunnitella henkilöstömäärä lasten maksimimäärän mukaan, silloin ainakaan minun lapseni ei ole ns. ylipaikalla. Mutta jos on laskettu, että lapsia vaikkapa 21 ja hoitajia 3, ja yksi lapsi haetaankin aiemmin, ei siitä ole mitään haittaa. Ohjattu toiminta muutenkin painottuu aamupäiviin, iltapäivisin pääsääntöisesti vain ulkoillaan ja on vapaata leikkiä, jolloin toiminnanohjauskaan ei ole niin lapsimäärästä kiinni hakuajan lähestyessä.Tätä meille suositeltiin päiväkodissa ja olivat iloisia, että lapsilla on kuitenkin kokopäiväinen paikka, vaikka sumplimalla olisi mahdollista koittaa tehdä lyhennettyä hoitoaikaa, mutta se olisi hankalampaa kaikille osapuolille: lapsille, vanhemmille ja päiväkodille.

[QUOTE="vieras";25782365]Mekin teemme niin, että merkkaamme pääsääntöisen hoitoaja (7.45 - 16.15). Usein haemme aikaisemmin. Mutta jos on vaikka työmatka, niin aamulla sanomme, että pääsemme hakemaan vaikkapa klo 17. Paljon helpompaahan päiväkodin on suunnitella sen yleisen normin mukaan kuin poikkeuksien mukaan hoitotarve. Meillä vielä useampiryhmäinen pk, joten jossain ollaan aina siihen 17 asti.[/QUOTE]

Meidän päiväkodista sanotaan kyllä ihan päinvastaista. Parempi et saavat suunnitella niin että hoitajia on riittävästi, kun et yhtäkkiä lapset onkin odotettua pitempään hoidossa ja hoitajia liian vähän.

[QUOTE="vieras";25782365]Mekin teemme niin, että merkkaamme pääsääntöisen hoitoaja (7.45 - 16.15). Usein haemme aikaisemmin. Mutta jos on vaikka työmatka, niin aamulla sanomme, että pääsemme hakemaan vaikkapa klo 17. Paljon helpompaahan päiväkodin on suunnitella sen yleisen normin mukaan kuin poikkeuksien mukaan hoitotarve. Meillä vielä useampiryhmäinen pk, joten jossain ollaan aina siihen 17 asti.[/QUOTE]

Ootteko te niinkun kysyneet päiväkodista että voiko näin toimia? Mitä jos kaikki tekis näin, että ilmottaisivatkin aamulla et "Oho, meidän Veera-Elisa onkin muuten tänään tunnin pidempään hoidossa" -mistä ihmeestä te kuvittelette että ne siinä vaiheessa sen ylimääräisen hoitajan siihen kehittävät?

HARVOIN VAILLA VIIDEN ON ENÄÄ NIIN PALJOA LAPSIA, ETTEIKÖ VIIMEVUOROLAINEN YHDEN YLIMÄÄRÄISENKIN KANSSA PÄRJÄISI. uLKONA YLEENSÄ TUOSSA VAIHEESSA OLLAAN.

Ihan riippuu kyllä tilanteesta. Päiväkodissa joku aikaisemmin pääsevä työntekijä saattaa joutua venyttämään omaa vuoroaan jos lapsia on yli sallitun rajan. Vaikka miten ollaan ulkona, niin sielläkin saattaa sattua ja tapahtua ja enpä halua olla se opettaja jonka vastuulla on ollut liian monta lasta...

Itse olen muistaakseni laittanut hoitoajoiksi 7.30-16.30. Näiden aikojen sisällä hoitoajat suurinpiirtein aina pysyvät. Joskus ollaan muksun kanssa viiden vuorossa, mutta todella harvoin.. Yleensä mies pääsee näinä päivinä hakemaan lasta aikaisemmin.

HARVOIN VAILLA VIIDEN ON ENÄÄ NIIN PALJOA LAPSIA, ETTEIKÖ VIIMEVUOROLAINEN YHDEN YLIMÄÄRÄISENKIN KANSSA PÄRJÄISI. uLKONA YLEENSÄ TUOSSA VAIHEESSA OLLAAN.

Ei se kyllä ihan noin mene. Useimmat vanhemmat on juuri viideltä hakemassa ja ne mitoitetaan todellakin sen oletetun tarpeen mukaan ja jos sulla on väärin mitoitettu niin sen ei pitäs olla päiväkoti joka aina joustaa. Nyt mä koen valaistuksen siihen miksi hoitajien työajat venyy ja paukkuu.

Meillä ei ole mihinkään ilmoitettu mitään "virallista" hoitoaikaa, on vaan, että 5-7h. Yleensä on hoidossa 10-16.30, mutta joskus haetaan aiemmin (tästä ilmoitan etukäteen jos pystyn, mutta en aina tiedä etukäteen) tai myöhemmin (tästä ei yleensä pysty ilmoittamaan aiemmin, jos pystyy niin teen niin). Meidän päiväkodin mielestä ihan täysin ok, vaikka ilmoittaa vasta samana päivänä, iso päiväkoti joten hoitajia paljon.

En yritä vaan sanon ;)

Eli joo, muutamana aamuna tänä talvena olen aamulla sanonut, että mulla on luentoja iltapäivällä ja lapsen haku voi siis mennä myöhäisemmäksi kuin normaalisti, koska isä tulee hakemaan töiden jälkeen. Ja tähän on vastattu ystävällisesti: ok, viiteen asti täällä ollaan =)
Meillä toimii tuolla meidän tarhassa tää keskusteluyhteys.

Hoitajien työaika määräytyy sen mukaan milloin lapset ovat hoidossa. Sattui tapaus että vanhempi meni kahville eikä hakenut lapsiaan välivuoro joutui tekemään ylitöitä sen takia että ei voinut jättää iltavuorolaista yksin liian monen lapsen kanssa. Jos taas lapset ovat myöhään iltapäiväksi merkitty niin sitten taas aamuvuorolaisella on liikaa lapsia. Tämä ei ole niin yksinkertaista kuin joku voisi kuvitella.

Pisin mahdollinen aika tietysti merkittynä, huomioiden ruuhkat eli 7-17. Mutta yleensä paljon vähemmän aikaa.

Kuka haluaa vasta aamulla kuulla, että iltapäivällä ei pääsekään hammaslääkäriin, kun joku äiti päättää että NicoPetteri onkin pari tuntia extraa :) Mä voisin ymmärtää, jos vaikka paria päivää aikaisemmin ilmoittaa tämän muutoksen, mutta että aamulla vasta.

Pisin mahdollinen aika tietysti merkittynä, huomioiden ruuhkat eli 7-17. Mutta yleensä paljon vähemmän aikaa.

Kuka haluaa vasta aamulla kuulla, että iltapäivällä ei pääsekään hammaslääkäriin, kun joku äiti päättää että NicoPetteri onkin pari tuntia extraa :) Mä voisin ymmärtää, jos vaikka paria päivää aikaisemmin ilmoittaa tämän muutoksen, mutta että aamulla vasta.

Nojoo, en tiedä miten muualla nää asiat menee. Mut mä kysyin kyllä asiasta, kun laitoin hakuajat lomakkeeseen (pähkäilin sitä, kun meillä ei ole mitään säännöllisyyttä näissä) ja näin kehoitettiin tekemään.

Minulla myös työajat jnkv vaihtelee, ja olen tehnyt sopimuksen hoidosta klo 07.00-17.00. Useimmiten vien vasta 10 maissa, ja yleensä haetaankin reilusti ennen viittä, mutta tuollainen sopimus mahdollistaa jouston silloin kun sitä tarvitaan.

Niin ja informoin kyllä päväkotia silloin, kun tiedän että tällä viikolla vaikka menee hakeminen sinne lähemmäs viittä, tai jos vaikka vien poikkeuksellisen myöhään (esim. ruualle vasta).

Viimeksi muokattu:
Kai te, vanhemmat, tajuatte, että lapsenne VAKUUTUS ei ole voimassa jos haette hänet ILMOITETUN HOITOAJAN jälkeen??? Jos jotain sattuu niin ihan itse joudutte maksamaan jne, pkn vakuutus ei ole voimassa.

Käsittämätöntä tuo että aamulla ilmoitetaan että lapsi onkin ilmoitettua hoitoaikaa myöhempään, aivan käsittämätöntä! Huh huh!

Meillä ei ole mihinkään ilmoitettu mitään "virallista" hoitoaikaa, on vaan, että 5-7h. Yleensä on hoidossa 10-16.30, mutta joskus haetaan aiemmin (tästä ilmoitan etukäteen jos pystyn, mutta en aina tiedä etukäteen) tai myöhemmin (tästä ei yleensä pysty ilmoittamaan aiemmin, jos pystyy niin teen niin). Meidän päiväkodin mielestä ihan täysin ok, vaikka ilmoittaa vasta samana päivänä, iso päiväkoti joten hoitajia paljon.

Niinpä, ja sinun lapsesi on hoitajien puheessa "se, joka tulee ja menee ihan miten sattuu..." :)

Nojoo, en tiedä miten muualla nää asiat menee. Mut mä kysyin kyllä asiasta, kun laitoin hakuajat lomakkeeseen (pähkäilin sitä, kun meillä ei ole mitään säännöllisyyttä näissä) ja näin kehoitettiin tekemään.

Samoin meidän pk ohjeisti, että mielellään mahdollisimman totuudenmukainen hoitoaika, he pystyvät satunnaisissa muutoksissa joustamaan (yli 100 lapsen päiväkoti, joten joku on aina sinne viiteen saakka). Meillä ehkä kerran kuussa tai joka toinen kuukausi sellaista, että vasta edellisenä iltana/aamulla tiedetään itsekin, miten iltapäivän aikataulu menee.

Kai te, vanhemmat, tajuatte, että lapsenne VAKUUTUS ei ole voimassa jos haette hänet ILMOITETUN HOITOAJAN jälkeen??? Jos jotain sattuu niin ihan itse joudutte maksamaan jne, pkn vakuutus ei ole voimassa.

Käsittämätöntä tuo että aamulla ilmoitetaan että lapsi onkin ilmoitettua hoitoaikaa myöhempään, aivan käsittämätöntä! Huh huh!

Täällä ei ole lapsilla mitään vakutuusta päiväkodissa.

No, tuota vakuutus asiaa en ole kuullutkaan, vaikka takana 16v päiväkotityötä..Mun tietääkseni on kyllä voimassa kun lapsi on tarhassa.

Mutta itse hoitoaikaan kannattaa/pitää laittaa ne ääriajat, mitä lapsi on hoidossa!!! Mulla esim. lapsen hoitoaika on kauhealta kuulostava 6.30-17.00. Eli sillä välillä lapsi on hoidossa, päivät kuitenkin vaihtelee. Välillä menee vasta ysiin, välillä haetaan 13.00, mutta hoitoaika oltava se, minkä välillä lapsi on hoidossa! =)

Yhteistyössä