En jaksa enää näitä lasten synttäreitä. Nämä on yhtä helvettiä varsinkin kun et ole ammattikokki!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Inka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"Inka"

Vieras
En selviä enää näitä lasten synttäreistä! Nyt 7v synttärit ja pitäisi keksiä seuraavaan tarjottavaa. Kavereiden allergialistat seuraavat: Laktoositon, Hyla, maidoton, kalaton, keliakia, munaton, suklaalle on yksi allerginen ja mansikalle yksi, yhdelle ei sovi kuin muutamat hedelmät ja marjat. En selviä tästä! En ole mikään ammattikokki enkä enää tiedä mitä tarjoan!!!

Onko tässä mitään järkeä? En muista, että meidän lapsuudessa olisi näitä ongelmia ollut ollenkaan :( äiti teki yhden täytekakun ja keksejä ja pientä suolaista. En muista, että olisi kavereilta tullut valtavaa listaa allergioista.

no, mitä tarjoan?

Jos teet jonkin vegaanisen kakun tms., kuittaat sillä laktoosittoman, vähälaktoosisen, maidottoman ja munattoman. Kala ei varmaankaan ole muutenkaan ole ongelma, sen voi jättää pois kaikista tarjoiluista?

Muista, että kaiken ei tarvitse sopia kaikille, kunhan jokaiselle on jotakin tai mieluiten tietysti pariakin sorttia.

Melkoinen lista allergioita kyllä. Monta lasta on tulossa, onko kaikilla jotakin rajoitteita vai onko allergiattomiakin? :)

Onpa pitkä lista allergioista! Kaupasta saa ainakin gluteenittomia herkkuja valmiina niin ei tarvii ite vääntää. Kaikille maito-ongelmaisille hommaat/teet jotain samaa. En osaa antaa mitään ohjeita, kun en todellakaan ole mikään jauhopeukalo, sori :ashamed: Mä kysyisin tuossa tapauksessa niiltä lasten vanhemmita vinkkejä, kun on niin montaa eri allergiaa. Ja sit laitat ylös, mitä oot tarjonnut niin ens vuonna ei tartte pähkäillä :)

Jos teet jonkin vegaanisen kakun tms., kuittaat sillä laktoosittoman, vähälaktoosisen, maidottoman ja munattoman. Kala ei varmaankaan ole muutenkaan ole ongelma, sen voi jättää pois kaikista tarjoiluista?

Muista, että kaiken ei tarvitse sopia kaikille, kunhan jokaiselle on jotakin tai mieluiten tietysti pariakin sorttia.

Melkoinen lista allergioita kyllä. Monta lasta on tulossa, onko kaikilla jotakin rajoitteita vai onko allergiattomiakin? :)

10 lasta tulossa ja taitaa jokaisella olla jotakin. En ole muutenkaan mikään mestari keittiössä ja en varmaan saa aikaiseksi mitään erikoiskakkuja :( Olin ajatellut ihan tavallista täytekakkua tai sitten suklaamoussekakkua, koska sankari tykkää siitä hirveästi, mutta kun yksi on suklaalle allerginen ja ei sovi monelle muullekaan. Taidan peruuttaa koko synttärit. :( epätoivo iskee.

Popcorneja, hedelmäkarkkeja, coctailtikkuja joissa on lihapullia, kurkkua ym. Lihapullat voi hyvin tehdä ilman kananmunaa tai kerma/kermaviililisää.

Sitten esimerkiksi vaahtokarkkeja ja banaania/hedelmiä vuorotellen grillivartaaseen ja siihen saa valuttaa kastiketta päälle jos haluaa. Kastikkeina voisi olla suklaakastike ja marjakastike.

Laktoositonta jäätelöä ja maidottomalle riisijäätelöä, on muuten ihan hyvää! Siihen sitten saa sattumiksi lapset laittaa mitä haluavat. Suklaarouhetta (kunhan suklaalle allerginen ei sitä saa), karkkeja, keksinpaloja, (esim. Wilhelmiinat ovat munattomia ja maidottomia.), marjoja. Teet vaikka "jäätelökioskin" ja lapset tulevat vuorotellen tekemään kanssasi annoksen, niin pystyt valvomaan ettei keliaakikolle mene tavallisia keksejä ym.

Ite olin pienenä monelle allerginen ja kaverisynttäreillä sain syödä vain mehujäätä, kun muut vetivät kakkua ja vaikka mitä. Nyt oma tytär kulkee samaa polkua, mutta onneksi aika helposti nykyään löytyy herkkuja.

• Tykkää
Reactions: teisu ja rockyroad
sipsit, suolapähkinät vaahtokarkit käy ainakin kaikille :) sit ostat ihan laktoositonta jätskiä paketissa, pilkot kulhoon ja jotain strösseliä päälle..oatlyn kaurajäätelö sopii maidottomille tai riisijäätelö :) ja popparit :)

Joo, vielä 90-luvulla isossa porukassa oli vain yksi muna-allergikko ja hänelle varattiin sitten omat syömiset. Nykyään kaikki ovat allergisia ihan kaikelle tai noudattavat ainakin omituisia ruokavalioita, joista eivät viitsi tehdä poikkeusta edes juhlien ajaksi. On mm. laktoosivammaisille pillereitä, joiden avulla sietävät vähän laktoosia mutta eipä niitä käytetä.

[QUOTE="mina";25776695]Popcorneja, hedelmäkarkkeja, coctailtikkuja joissa on lihapullia, kurkkua ym. Lihapullat voi hyvin tehdä ilman kananmunaa tai kerma/kermaviililisää.

Sitten esimerkiksi vaahtokarkkeja ja banaania/hedelmiä vuorotellen grillivartaaseen ja siihen saa valuttaa kastiketta päälle jos haluaa. Kastikkeina voisi olla suklaakastike ja marjakastike.

Laktoositonta jäätelöä ja maidottomalle riisijäätelöä, on muuten ihan hyvää! Siihen sitten saa sattumiksi lapset laittaa mitä haluavat. Suklaarouhetta (kunhan suklaalle allerginen ei sitä saa), karkkeja, keksinpaloja, (esim. Wilhelmiinat ovat munattomia ja maidottomia.), marjoja. Teet vaikka "jäätelökioskin" ja lapset tulevat vuorotellen tekemään kanssasi annoksen, niin pystyt valvomaan ettei keliaakikolle mene tavallisia keksejä ym.

Ite olin pienenä monelle allerginen ja kaverisynttäreillä sain syödä vain mehujäätä, kun muut vetivät kakkua ja vaikka mitä. Nyt oma tytär kulkee samaa polkua, mutta onneksi aika helposti nykyään löytyy herkkuja.[/QUOTE]

Kiitos! Ehkä tämän alkujärkytyksen jälkeen saankin jotain tuohon pöytään!

lihapulliakaan ei voi sit tehä korppujauhoon keliaakikolle! kauraleseet käy niihin hyvin, mutta valmiinakin saa gluteenittomia lihapullia, en nyt muista minkä merkkisiä..

[QUOTE="hei";25776761]lihapulliakaan ei voi sit tehä korppujauhoon keliaakikolle! kauraleseet käy niihin hyvin, mutta valmiinakin saa gluteenittomia lihapullia, en nyt muista minkä merkkisiä..[/QUOTE]

Lihapullat eivät välttämättä tarvi lainkaan "jatketta" korppujauhoista. Hienoksi siputtu sipuli, pippuri, suola, jos sallittu niin sinappi ja ketsuppi jauhelihan joukkoon. Hyvä vaivaus ja pyöritys palloiksi ja sitten uuniin. Kelpaa ei allergisillekin!

Niin ja Vatajalla taitaa olla allergisille sopivia nakkeja.

Ostat keksejä, muistaakseni muumikeksit ja vadelmaballerinat menee kaikille muille kuin keliaakikolle, hänelle voit sitten ostaa omia keksejä (on muuten ihan ballerinojen näköisiä, muistaakseni semperin tekeleitä), perussipsejä (mausteena vain suola), paahdat itse popcorneja jyvistä ja sitten vaikka mehujäitä.

Olen todennut, että on ihan turha yrittää jotain erikoisleivonnaisia leipoa, ne ei oikein tahdo kennellekään maistua.

Lihapullia saa gluteenittomana kaupasta, jos niitä aiot tarjota eikä itse tekeminen houkuta.
Tavalliset sipsit sopinevat kaikille?
Keliakiaa sairastavan lapsen vanhemmat osaavat varmasti kertoa mitkä karkit ovat ok, niitä sitten tarjolle kaikille.
Laktoositonta jäätelöä ja kaura/riisijäätelöä.

Kyllä se siitä :)

Jos haluatte välttämättä kakun, helpoimmalla pääset kun tilaat sen leipomosta.

Laktoositon, Hyla, maidoton, kalaton, keliakia, munaton, suklaalle on yksi allerginen ja mansikalle yksi, yhdelle ei sovi kuin muutamat hedelmät ja marjat. En selviä tästä! En ole mikään ammattikokki enkä enää tiedä mitä tarjoan!!!

No on siinä kyllä tosiaan lista.
Semperillä on gluteenittomia keksejä missä ei ole maitoa, eli Kola keksit. Ne on ihan ok makuisiakin.

Munatonta kakkua en ole koskaan tehnyt, mutta siihenkin varmasti löytyy netistä ohje. Gluteenittomia jauhoja kaupasta, Semperin Fin mix on oikein hyvä ja on luontaisesti gluteeniton joten sopii myös herkimmillekin keliaatikoille.

Weekend snackseissä on semmoisia naksuja (pepper makuna) missä ei ole maitoa taikka gluteenia.

TAI jos oikein vaikeaksi tuntuu menevän, voit ystävällisesti pyytää vieraan äitiä laittamaan jotain herkkua mukaan.

Mä olen päässyt tosi helpolla, lasten luokka/eskari kavereissa ei ole yhden yhtä allergiaa!
Tuttava piirissä kylläkin sitten maidoton/gluteeniton samassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Tsemppiä;25776895:
Jos haluatte välttämättä kakun, helpoimmalla pääset kun tilaat sen leipomosta.

Sekään ei aina onnistu, taitaa olla meidän kaupungissa niin että semmoista kakkua ei ole mahdollista saada mikä olisi gluteeniton ja maidoton.. Saatika kun siihen tulee vielä tämä munaton..

[QUOTE="hei";25776761]lihapulliakaan ei voi sit tehä korppujauhoon keliaakikolle! kauraleseet käy niihin hyvin, mutta valmiinakin saa gluteenittomia lihapullia, en nyt muista minkä merkkisiä..[/QUOTE]

Kaupassa on myös gluteenittomia korppujauhoja.

Sekään ei aina onnistu, taitaa olla meidän kaupungissa niin että semmoista kakkua ei ole mahdollista saada mikä olisi gluteeniton ja maidoton.. Saatika kun siihen tulee vielä tämä munaton..

Tuohan on merkillistä :O
Gluteeniton ja maidoton on kuitenkin tosi helppoa vielä tehdä, munattomana ymmärrän että alkaa mennä hankalaksi.

Tuohan on merkillistä :O
Gluteeniton ja maidoton on kuitenkin tosi helppoa vielä tehdä, munattomana ymmärrän että alkaa mennä hankalaksi.

Niinpä..
sitä olen miettinyt kun kuitenkin gluteeniton ja maidoton erikseen onnistuu mutta ei yhdessä.

Olen siis kysellyt maidottoman/gluteenittoman kakun perään leipomosta ja ystäväni ja ei onnistu ei.

Ingmanin Rice -riisijäätelö on hyvää ja sitä saa kunnon litran paketeissa ainakin meidän K-Kaupasta.
Suosittelen ehdottomasti!

Popcornit on toinen pop -juttu ja samoin ne jo mainitut Semperin Kola -keksit.

Niinpä..
sitä olen miettinyt kun kuitenkin gluteeniton ja maidoton erikseen onnistuu mutta ei yhdessä.

Olen siis kysellyt maidottoman/gluteenittoman kakun perään leipomosta ja ystäväni ja ei onnistu ei.

Kyllä onnistuu :D

Kakkupohja:

4 kananmunaa
1 1/2 dl sokeria
1 dl gluteenitonta jauhoseosta
1 dl perunajauhoja tai maissijauhoja
1 tl leivinjauhetta

Täyte esim.

Alpro soya airy&creamy vispautuva vaahto TAI
marjahilloa/marjasosetta

Noita maidottomia vaahtoja löytyy muitakin, tämä airy&creamy on aika uusi. siitä saa ihan sellaisen valkoisen, pursotettavan vaahdon. Maustaa vaan sokerilla ja esim. vaniljalla.

Kakkupohja onnistuu myös munattomana:

Leivontafoorumi • katso viestiketjua - tutoriaali - maidoton, munaton ja gluteeniton kakkupohja

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä onnistuu;25777421:
Kyllä onnistuu :D

Kakkupohja:

4 kananmunaa
1 1/2 dl sokeria
1 dl gluteenitonta jauhoseosta
1 dl perunajauhoja tai maissijauhoja
1 tl leivinjauhetta

Täyte esim.

Alpro soya airy&creamy vispautuva vaahto TAI
marjahilloa/marjasosetta

Noita maidottomia vaahtoja löytyy muitakin, tämä airy&creamy on aika uusi. siitä saa ihan sellaisen valkoisen, pursotettavan vaahdon. Maustaa vaan sokerilla ja esim. vaniljalla.

Kakkupohja onnistuu myös munattomana:

Leivontafoorumi • katso viestiketjua - tutoriaali - maidoton, munaton ja gluteeniton kakkupohja

Niinhän se onnistuukin kun tekee itse, en ole sitä väittänytkään.
LEIPOMO vaan ei suostu tekemään..

Yhteistyössä