Miten opettaa 9kk ikäselle lapselle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
että johonkin ei saa koskea. Otetaan nyt esimerkkinä TV. Hän konttaa paikalle, nousee seisomaan tv tasoa vasten, kääntyy katsomaan minuun ja nauraa ja nopeasti hakkaa telkkaria ennenkuin nostan hänet pois. Mä nostan hänet joka kerta kauemmas telkkarista ja sanon ettei saa koskea. Lapsi vain kikattaa. Ja nyt tästä on tullut hulvaton leikki. Hän katsoo minuun, kontaa NOPEASTI telkkarille ja jos sanon että ei niin hän vaan kiihdyttää vauhtia.

Jos lapsi on väsynyt ja nostan hänet pois tvn luota, hän heittäytyy selälleen tai aloittaa päänvääntelyn ja pitää ihme ääntelyä..

Miten kiellän/opetan noin nuorta oikeaoppisesti??

Kerro minullekin jos onnistut :D Mina en ole talle kolmoselle saanut vielakaan paahan vaikka ikaa on 'jo' 1v 4kk, edelleen telkkaria yritetaan takoa joka valissa, kaikki sarkyva on sijoitettu mahdollisimman ylos ja tuolis poydalla ettei paase kiipeilemaan.

[QUOTE="vieras";25774594]Onko tämä vitsi?[/QUOTE]

Ei todellakaan. Mikä tässä nyt ois se vitsi osio? Se että en tiedä miten opettaa vai se että yritän opettaa? Tai ehkä se että 9kk uhmaa jo vanhempiaan?

Mulla meni tää kommentti ihan ohi. Selvennä toki.

[QUOTE="vieras";25774594]Onko tämä vitsi?[/QUOTE]

että mua ottaa päähän tälläset kommentit! Miksi et voi perustella?

Onko mielestäsi jotenkin outoa että vanhemmat EI HALUA että lapsi rikkoo telkkarin????

Vittu mua niiiiiiiiiiiiiiiiiiiin ärsyttää tälläset ihmiset täällä palstalla!!

Kokeile olla kun et huomaiskaan koko telkkarin hakkaamista. Nythän siitä on tullu kiva leikki. Tai sit tosiaan laitat jotain esteitä siihen telkkarin eteen niin että telkkarin hakkaaminen unohtuu.

Kiellät ensin pari kertaa napakasti. Jos ei toimi, nostat pois. Jos menee takaisin (kun menee..), otan syliin istumaan hetkeksi ja pidät siinä vaikka vänkyilisi alas. Selität samalla selkeästi, mihin ei ja mieluiten niin, että osoitat ko kohdetta samalla. Meillä meni tällä konstilla jakeluun aika hyvin. Noin pieni vaatii toisoja ja selkeyttä, johdonmukaisuutta oppiakseen.

että mua ottaa päähän tälläset kommentit! Miksi et voi perustella?

Onko mielestäsi jotenkin outoa että vanhemmat EI HALUA että lapsi rikkoo telkkarin????

Vittu mua niiiiiiiiiiiiiiiiiiiin ärsyttää tälläset ihmiset täällä palstalla!!

no kukapa vanhempi sitä haluaisikaan että lapsi rikkoo/sotkee jotain, mutta sellaista se on lasten kanssa, että väkisinkin jotain hajoaa tai likaantuu kun pieni lapsi opettelee. 9kk ikäinen ei todellakaan ymmärrä mitään kieltämistä vielä, joten siinä ei sitten ole muuta vaihtoehtoa kuin siirtää telkkari niin ettei lapsi pääse siihen koskemaan. 9kk ikäisen kanssa kun elää, niin ei paljoa voi miettiä mitä vanhemmat haluaa sen tekevän ja mitä ei. Tuon ikäinen tekee vielä aikalailla mitä huvittaa, vanhemmat voi ainoastaan yrittää estää ettei liikkumaan opetteleva vauva satuta itseään, mutta irtaimisto on kyllä väkisinkin vaarassa. Halusivat vanhemmat tai ei.

[QUOTE="...";25774679]Kiellät ensin pari kertaa napakasti. Jos ei toimi, nostat pois. Jos menee takaisin (kun menee..), otan syliin istumaan hetkeksi ja pidät siinä vaikka vänkyilisi alas. Selität samalla selkeästi, mihin ei ja mieluiten niin, että osoitat ko kohdetta samalla. Meillä meni tällä konstilla jakeluun aika hyvin. Noin pieni vaatii toisoja ja selkeyttä, johdonmukaisuutta oppiakseen.[/QUOTE]

Ollaan tehty näitä että kiellän pari kertaa, ja siitä se riemu vasta alkaakin. Tyyppi hekottaa mulle ja selvästi tietää mitä tekee. Otan joskus syliin ja yritän tosiaan napakasti sanoa et ja osoitan telkkarin suuntaan. Me ollaan nyt tehty tätä pari viikkoa ja tuntuu että ei olla yhtäkään askelta edetty parempaan suuntaan.
Pitääpähän jatkaa ja yrittää. odotan kovasti sitä että saadaan ottaa nämä jäähyt käyttöön kun lapsi uhmaa, mutta vasta myöhemmin tietenkin.

No mä oon varmaan ihan paska äiti, mut kiellän ensin pari kertaa nätisti ja sitten jos lapsi ei ymmärrä niin karjaisen kunnolla että EI (ja näytän varmasti vihaiselta)! Kyllä silloin lapsikin ymmärtää, ettei telkkarin hakkaaminen ole kiva leikki. Itku varmasti tulee, mutta eipä se lapsikaan enää hakkaa telkkaria viikosta toiseen. Enkä ota heti kieltämisen jälkeen syliin, vaikka lapsi itkisi. Muutaman minuutin jälkeen kyllä, ja sitten sylitellään rauhassa. Mä en ymmärrä sitä, että lasta sylitellään ja sille leperrellään/selitellään silloin kun se tekee kiellettyä. Sehän vesittää sen koko kiellon....

[QUOTE="www";25774802]No mä oon varmaan ihan paska äiti, mut kiellän ensin pari kertaa nätisti ja sitten jos lapsi ei ymmärrä niin karjaisen kunnolla että EI (ja näytän varmasti vihaiselta)! Kyllä silloin lapsikin ymmärtää, ettei telkkarin hakkaaminen ole kiva leikki. Itku varmasti tulee, mutta eipä se lapsikaan enää hakkaa telkkaria viikosta toiseen. Enkä ota heti kieltämisen jälkeen syliin, vaikka lapsi itkisi. Muutaman minuutin jälkeen kyllä, ja sitten sylitellään rauhassa. Mä en ymmärrä sitä, että lasta sylitellään ja sille leperrellään/selitellään silloin kun se tekee kiellettyä. Sehän vesittää sen koko kiellon....[/QUOTE]

Hahah mä oon vähän samaa mieltä, en vaan viitti täällä palstalla kertoa koko totuutta (täälläkun kaikki juttelee omalle maija-liisalleen harkitulla rauhallisella äänensävyllään) vaan siitä kuinka kauhee äiti mäkin oon, koska oon pari kertaa karjassu kans, ja se on ehkä tepsiny kaikista parhaiten - to be honest.

[QUOTE="aloittaja";25774842]Hahah mä oon vähän samaa mieltä, en vaan viitti täällä palstalla kertoa koko totuutta (täälläkun kaikki juttelee omalle maija-liisalleen harkitulla rauhallisella äänensävyllään) vaan siitä kuinka kauhee äiti mäkin oon, koska oon pari kertaa karjassu kans, ja se on ehkä tepsiny kaikista parhaiten - to be honest.[/QUOTE]

;)