Onko tavallistakin, että vastasyntyneeltä otetaan vapisemisen takia huumeseulaa???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hyvähän se on että ottavat huumeseuelat, niin moni kun valehtelee ja sitten nämä narkkit ja vauva jää hoitamatta.
Minusta huumeseula olsi hyvä ottaa jokaiselta heti alkuraskauden määrityksessä kuin lapsen synnyttyäkin eikä siihen lupia tarvisi kysellä.
Kukahan narkki oikeasti on käsi pystyssä että hei minä vedin just vähän huumeita ennekuin tulin synnyttämään.
Kukaan oikeasti ongelmainen ei sitä tunnusta ja jää nämä narkit huomaamatta.
Sitten ihmetellään kun narkkiäidit saa lapsen mukaan sairaalasta ja miksi kukaan ei tee mitään.
Hyvä vaan jos jokaisesta testi otettaisiin.
Se että aloittajalle ei ole kerrottu niin ei tietenkään, hänhän oli käyttäytynytkin oudosti joka oli herättänyt epäilyt.
Hänhän olisi vielä saattanut karata sairaalasta ja jättää lapsen hoitamatta jos oikea narkki olisi.
Nyt on aloittajalta otettu testi joka näkyy negana joten mikä ongelma?
Ainut ongelma tuntuu olevan se että hän ei joiltakin hoitajilta saanut päähän paijaamista.
No muutenkin,ihmiset on erilaisia ja kaikki ei jaksa olla paijaamassa toisten päähän.

osa hoitajista on muutenkin töykeitä
aloittaja taitaa nyt vain kuvitella lisää kun sai kuulla huumetestistä että häntä olisi erilailla kohdeltu
ainut kolaus aloittajan itsetunnolle tasi olla tuo huumetesti josta tuntuu todellakin ottavan kohtuuttoman isot raivarit ollakseen puhtaat jauhot pussissa, sori vaan apee.
Rehellisyys ja maltin säilyttäminen huumetestiin joutuessa itse tietän sen olevan puhdas saa myös varmistuksen hoitohenkilöstöön ettei mitä luultavammin tarvitse pelätä pos.tulosta.
Mitä hermustuneemmaksi siinä vaiheessa menee potilas sitä herkemmin sitä herää epäily että jotakin salaillaan.

Eihän ihmiset kerro mahd.aineiden käytöstä. Sairaala toimii vauvan parhaaksi ja tietää aloittaa hoidon, jos vierotusoireita. Mitä sitten, jos testattiin? Eikö vauvan hyvinvointi mene herkkähipiäisten äitien edelle?

osa hoitajista on muutenkin töykeitä
aloittaja taitaa nyt vain kuvitella lisää kun sai kuulla huumetestistä että häntä olisi erilailla kohdeltu
ainut kolaus aloittajan itsetunnolle tasi olla tuo huumetesti josta tuntuu todellakin ottavan kohtuuttoman isot raivarit ollakseen puhtaat jauhot pussissa, sori vaan apee.
Rehellisyys ja maltin säilyttäminen huumetestiin joutuessa itse tietän sen olevan puhdas saa myös varmistuksen hoitohenkilöstöön ettei mitä luultavammin tarvitse pelätä pos.tulosta.
Mitä hermustuneemmaksi siinä vaiheessa menee potilas sitä herkemmin sitä herää epäily että jotakin salaillaan.
Vittu mitä paskaa taas. Olet joko todella typerä tai todella ilkeä ihminen, kun viitsit provoilla tällaisella asialla.

Hoitohenkilökunta ei todellakaan aina kohtele ihmisiä niin hyvin kuin pitäisi ja on ihan naurettavaa aloittaa aina nämä löpinät "otit turhista nokkiisi, loukkaantua sa vasta kun naulaavat sinut ristiin" ja sitten nämä ikuiset "et taida kertoa kaikkea, taitaa kuitenkin taustalla olla jotain..." vihjailut.

En yleensä kiroa, mutta juuri sinunkaltaisesi paskapäät saa kyllä välillä veren kuohahtamaan.

Minä en esikoista synnyttäessäni joutunut mihinkään seulaan, mutta yksi kätilö siellä oli, joka kohteli kyllä juuri tuollaisella narkkiasenteella. Kaikki mitä tein oli väärin ja erityisesti kaikki mitä en tehnyt. Ja voit toki yrittää sanoa kuinka vain kuvittelin tuon ja olen varmaankin skitsofreenikko, koska eihän nyt hoitotyöntekijä voi oikeasti käyttäytyä huonosti. Totuus kuitenkin oli se, että kaikki muut kätilöt olivat oikein ystävällisiä, mukavia, rentoja ja auttavaisia. Tämä yksi seipäänniellyt vaan kyyläsi naama norsunvitulla ja heitteli vittumaisia huomautuksiaan, vähän samaan tyyliin kuin sinäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Tulaajatytär;25768264:
Eihän ihmiset kerro mahd.aineiden käytöstä. Sairaala toimii vauvan parhaaksi ja tietää aloittaa hoidon, jos vierotusoireita. Mitä sitten, jos testattiin? Eikö vauvan hyvinvointi mene herkkähipiäisten äitien edelle?
Äiti saattaa vaikka loukkaantua jos kuulee tai kysytään onko ottanut jotakin raskausaikana, pääasia on ettei mammalle tule paha mieli ja jätetään vaikka lapsi parka ilman hoitoa.

Tiedän kyllä kuinka ponnekkaasti jotkin lääkärit tivaa potilaalta mitä on ottaneet kun jatkuvasti on näitä jotka ei muka mitään ota mutta testit näyttää toista.

Itse menin esikoiseni kanssa neurologille kehitysviiveen vuoksi ja minuthan tuo neurologi haukkui heti, olinhan 21v joten pakkohan oli olla vahinko raskaudesta.
Seuraavaksi huuti mitä aineita olen käyttänyt tai alkoa ottanut raskausaikana ja pakkohan minun jotakin oli ollut vetää.
Syytä tähän ei kertonut miksi näin epäili, antoi vain ymmärtää että olin niin nuori ja siksi minun olisi pitänyt vetää kaikki mahdolliset.
Kiistin kaiken johon itse vaadinkin sitten että ottakaa lapsesta kaikki testit.
Kaikki testit otettiin ja kaikki negaa,lääkärin asenne edelleen hyvin negatiivinen minua kohtaan.
Tosin sainkin sitten kuulla hoitajilta että en ensimmäinen ole joka hänestä valitin, lääkäri oli likemmä eläkeikää naimaton nais ihminen jolla ei siis itsellä lapsia,
likö huomannut biologisen kellonsa tikittävän liian myöhään ja siksi vittuili ihan kaikille nuorille äideille.
Kyseinen lääkäri myös meni aivan henkilökohtaisuuksiinkin :(
(antaisit aikaa lapsellesi etkä käyttäisi aikaasi itsesi ehostamiseen, minulla oli silloin krepatus pitkät hiukset ja hiukan meikkiä väriksi naamalla ja lapsikin kauniisti puettu. Lääkärillä harmaat pitkät takkuiset hiuksen ja väristä naamalla ei edes terveen ulkoilun punaisia poskiakaan)
Mietin pitkään teenkö lääkäristä kantelun kun noin hen.kohtaisuuksiin mene mutta annoin olla.
Nykypäivänä kyseinen lääkäri ei enään toimikkaan siinä sairaalassa.

En halua mitenkään mustamaalata synnytysosastojen henkilökuntaa tai ylipäätään terveydenhoitohenkilökuntaa, Kyseisessä tapauksessa mielestäni oli ihan perusteltua ottaa huumeseula, sehän on lapsen parhaaksi.
Ikävään, tylyyn ja epäasialliseen kohteluun pelkkä epäillys ei äidin mahdollisesta huumeidenkytösä saisi vaikuttaa. Eikä edes huumeidenkäyttö.

En hyväksy huumeidenkäyttöä raskausaikana, enkä oikein muutenkaan. Mutta vaikka sellaista tapahtuisi, ei henkilökunta saisi kohdella ketään täysin asiattomasti. En tarkoita mitään hyssyttelyä ja silittelyö, J
Faktoista on puhuttava faktoina, ja pienen viattoman lapsen hyvinvointi menee kaiken edelle.

Faktaa on kuitenkin myös se, etteivät kaikki synnärillä työskenetelevät aina käyttäydy ammattimaisesti, niinkuin eivät kaikki opettajat, lääkärit, kaupanmyyjät, lastentarhanopettjat ja lastenhoitajat, ambulnassikusksit, palomiehet jne..

• Tykkää
Reactions: Paatunut Parahdus
Aina on näitä paskoja hoitajia alalla, kaikki ei ole yhtä aurinkoa.
Kaverin kaverille oli käynyt niin kun meni synnyttämään ja huuti kivusta että antakaa nyt jotakin lääkettä,
oli vanha kätilö vain sanonut ettei voida mitään enään antaa ja itse itsesi tähän tilaan saatoit joten kestä se nyt.
Tuossakin olisi kätilö voinut jättää sanomatta tuon lopun lauseesta sillä tämä äiti muistaa sen ikuisesti :(

Jätin ihan tietoisesti sanomatta, että olin kokeillut kannabista joskus 15vuotiaana. Ihan turhaan sanon, kun ei se mihinkään vaikuta. Jos kertoisi rehellisesti, se otettaisi ihan naurettavan vakavasti. :D
Mitä ihmeebn väliä sillä mitä tein 7v sitten kerran. :D Ei kannata sanoa rehellisesti jos joskus kokeillut.

Alkuperäinen kirjoittaja äidiksi 23-vuotiaana;25768656:
Voi kuule, lääkäreiden ja hoitajien silmissä on nuori. Ja lapsikin on aivan varmasti vahinko.

En ole koskaan kuullutkaan että enää yli 20v olisi erityisen nuori äiti. :D
Mutta ehkä se johtuu siitä että ensisynnyttäjien keski-ikä on järkyttävän korkealla...koetaan normaaliski se mikä ei sitä ole, yleisintä ehkä. Kaksi eri asiaa, mutta ei sokeat sitä ymmärrä.:D

Mutta ehkä se johtuu siitä että ensisynnyttäjien keski-ikä on järkyttävän korkealla...koetaan normaaliski se mikä ei sitä ole, yleisintä ehkä. Kaksi eri asiaa, mutta ei sokeat sitä ymmärrä.:D

No mulle sanottiin esikoisen synnytyksen jälkeen että ei mikään ihmekään, että palaudun synnytyksestä niin hyvin, kun oon niin nuori ja hyväkuntoinen äiti. Ja olin silloin 31v eli palstan mukaan valmis vanhainkotiin eikä ainakaan sopiva äidiksi, hyvä jos mummoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja äidiksi 23-vuotiaana;25768656:
Voi kuule, lääkäreiden ja hoitajien silmissä on nuori. Ja lapsikin on aivan varmasti vahinko.

Täytin juuri 24, kun esikoiseni syntyi ja kyllä koin, että hoitajien silmissä olin sairaalassa ns. nuori äiti. Muutama vanhempi täti jopa puhutteli kuin olisin ollut 14.

Jälkeenpäin ajatellen kivahan se vain on, ettei ainakaan vanhemmaksi luulla :D

Ensisynnyttäjän keski-ikä on liki 30 vuotta, joten usean vuoden tuota nuorempi on yleisesti ottaen "tavallista nuorempi" synnyttäjä.

Miksi sanot, että ensisynnyttäjien keski-ikä on järkyttävän korkealla?
Koetaan normaaliksi se mikä ei ole - eli mikä ei ole normaalia mielestäsi?
Keitä ajattelet sokeiksi?

Ap, kyllä tuosta käytöksestä saa loukkaantua ja siitä kannattaa puhua neuvolassa eteenkin jos asia vaivaa sinua.

Olin 19v. kun olin synnyttämässä ja olin neuvolassa kertonut että olin kokeillut kannabista ennen raskautta. Asia kirjattiin ylös ja vauvani laitettiin huumeseulaan hänen synnyttyään, mutta siitä ei tehty mitään isoa juttua, eikä kukaan käyttäytynyt tylysti minua kohtaan. Tulos oli negatiivinen, niin kuin tiesin sen olevan, mutta minua ei harmittanut ollenkaan että se tehtiin, koska eihän henkilökunta voi olla varma sanoistani ja minusta heidän tärkein tehtävä on varmistaa lapsen terveys. Niin ja kukaan ei kommentoinut meidän vanhempien nuorta ikää, paitsi lääkäri joka sanoi että on ihana nähdä noin nuoret vanhemmat, jotka ovat niin itsevarmoja.

Oletpas saanut kurjaa kohtelua :( Jotenkin kyllä voin ymmärtää huumeseulan oton ilman vanhempien lupaa, mutta tympeää kohtelua osastolla ei voi tajuta.

Meillä myös tyttö täristeli vastasyntyneenä. Sokereita ja kalkkiarvoja seurailtiin. Ne olikin alakantissa. Huumeseuloista ei ainakaan mitään puhuttu ja kohtelu osastolla oli ihan asiallista.

Sinuna olisin yhteydessä osastonhoitajaan tuon kohtelun vuoksi.

Tuskin tässä monikaan -jos kukaan ylipäätään- on noita seuloja kyseenalaistamassa. Idea kai oli lähinnä siinä äidin kohtelussa. Itsekin hoitoalalla olevana voin sanoa hoitajien olevan aivan liian monesti juoruilevia ja skandaalinkäryistä väkeä ja epäilys jonkun äidin huumeidenkäytöstä on asia mikä saa helposti henkilökunnan "innostumaan" ja hetken asiaa mietittyään sitä joka toinen alkaa nähdä selviä merkkejä jne. Ikävä kyllä tämä voi sitten näkyä myös äidin kohtelussa.

Toki asiat pitää hoitaa, mutta sen voi tehdä monella tyylillä. Itse autististen lasten äitinä olen tutkimusten yhteydessä joutunut vastailemaan moniin arkaluontoisiin kysymyksiin mitkä olisi voitu helposti esittää syyllistävässä hengessä. Mutta kun ei esitetty, niistä jäi ihan hyvä maku.

uskon, että huumeseula kuuluu ihan rutiiniin, jos vauvalla joku vika. jos kysyisivät ennen seulaa, niin todnäk narkannut mutsi kieltäytyisi. ihan hyvä vaa että ottavat. tuskin olet ainut, keneltä moinen on otettu syyttä

Kuumimmat

Yhteistyössä