Minkä ikäisellä pidätte vielä kokopukua ulkona? Ts. missä vaiheessa siirryitte kokonaan kaksiosaisiin pukuihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja BJ
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

BJ

Vieras
Meinasin tilata muksuille alesta puvut ensi talveksi, mutta jäin miettimään tuota meidän esikoista... Tyttö täyttää kesällä 5v. joko hänellä pitäisi olla pelkkä kaksiosainen puku ensi talvena? Nyt kevääksi on vielä puku (viime syksyinen mahtuu vielä).

Kysyn siis, että missä vaiheessa olette jättäneet haalarit pois ja siirtyneet kokonaan kaksiosaisiin pukuihin? Alunperin ajattelin, että sitten eskarivuonna, mutta...?

Meillä tyttö täytti viisi viime syksynä ja on käyttänyt melkein koko talven kokopukua, vaikka kaksiosainenkin löytyy. Itse tykkää enemmän haalarista. poika nyt eskarissa, ei missään nimessä laittaisi haalaria niskaan.

tuon ikäisellä mun mielestä haalari vielä käytännöllisempi kaikin puolin. Ensi syksynä meinasin ostaa esikolle kaksiosaisen kun menee kouluun ja itsekin jo haluaa.

Meillä eskari-ikäisellä tytöllä on ollut haalari ahkerassa käytössä koko talven. Myös takki + housut löytyy, mutta on itse valinnut useammin tuon haalarin, koska on nopeampi pukea eikä tarvitse pelätä että menee lunta takin alle vaan saa möyriä lumessa mielin määrin. Ensi talveksi ei haalaria varmaan enää hankita.

Olen käyttänyt lapsilla kaksiosaisia heti kun ovat oppineet kävelemään. Ei tarvitse erikseen sitten takkia "asiallisempaan" käyttöön. Housuissa täytyy ehdottomasti sitten olla henkselit ja sellainen takaosa, että kangasosa nousee riittävän korkealle selkään. Olen suosinut toppapukuja, jotka ovat suht keveitä ja monissa on ollut irrotettava sisävuori, sellainen fleecetyyppinen.

No mä oon vaihtanu kokonaan kaksosaisiin sitte ku on kouluun menny. Siihen asti yksi ulkopuku on aina ollu haalari. Mutta jos lapsi itse haluaa jo aiemmin kaksoisaisen niin mikä ettei.

• Tykkää
Reactions: chef
Ekaluokalla ollut kaksiosaiset kun ei "fiksuja" haalareita löytynyt koossa 140, mutta edelleen 10v. ja 8v. käyttää haalareita kotona ulkoleikeissä, samoin minä 34v. :)

Meillä on tähän asti ollut aina yksi vähän laadukkaampi haalari, joka sitten kestää rymyämistä ja pitää vettä yms. ja sitten joku kaksiosainen ns.asiallisempi kauppapuku, jossa takin saa sitten pois helposti sisällä yms. Kaksiosaisen ei ole sitten tarvinnut olla mikään kovin kallis kokonaisuus, kunhan on silmää miellyttänyt. ;) Jos nyt ostaisi ainoastaan kaksiosaisen niin pitäisi sitten vähän enemmän panostaa laatuunkin... Taidankin puhua asiasta tytön itsensä kanssa ensin. Jos ei sen kummempaa mielipidettä tule vielä sieltä niin ostan sitten vielä puvun ensi talveksi ja katsotaan sitten eskarivuonna sitä kaksiosaista. :)

Meidän 8-vuotiaskin käyttää vielä haalaria. Hankittiin kyllä kaksiosaiset puvut koulua varten ja syksyn sellaista pitikin. Jonkin aikaa jaksoi myös talvella, mutta eräänä aamuna, kun välivaatteet ryttääntyivät toppahousuja päälle kiskoessa, poika hermostui, heitti housut menemään ja ärjäisi, että minä pidän tästä lähtien haalaria!

Ja niin on tehnytkin. :D

Vitosluokkalaisella on haalari, äijällä on pilkkihaalari, poliiseilla on työasuna haalari, avaruuslentäjät käyttävät haalaria, rakennustyömaat ovat haalarikansan vallassa.

Haalaria voi käyttää tasan niin kauan, kuin se on käytännöllinen ja aikuiset malttavat olla heittelemättä tyhmiä kommentteja "lapsellisesta" asusta.

• Tykkää
Reactions: moekoe ja versatile
Meillä on joka talvi ollut sekä haalari että 2-osainen puku. Nykyään lapset saavat itse päättää kumpaa kääyttävät ja eskaripoika käyttää haalaria koska se on nopeampi pukea ja 4v tyttö haluaa pitää takki+housut-yhdistelmää. Ja eskarilla on kaapissa odottamassa perinnöksi saatu haalari joka lienee sopiva ensi talvena joten pitäköön sittenkin mitä haluaa.

4-vuotiaalla oli vielä talvella haalari, mutta ei keväällä/syksyllä. Pidän pääosin haalareita epäkäytännöllisinä ja mielummin ostan 2-osaisia. Esim haalari kevätkäytössä on erittäin lyhytaikainen, koska sitä ei voi keventää.

Poliisien, avaruuslentäjien asut ovat varmasti tarkoitukseensa hyviä, mutta eivät nekään ole monikäyttöisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja meidän;25760355:
Meidän lapsilla ei ole enää eskarilaisina ollut haalareita.

Koska seuraavaksi on sopivaa pukea haalari, jos ei eskari-iässä enää, mutta aikuisena jälleen voi pukea itsensä järkevästi?

Koska seuraavaksi on sopivaa pukea haalari, jos ei eskari-iässä enää, mutta aikuisena jälleen voi pukea itsensä järkevästi?
'
Kyllä itsensä voi pukea asianmukaisesti ilman pilkkihaalaria. Se ei tarkoita, että pilkkihaalari olisi huono, mutta sillekin on vaihtoehtoja. Jos nopeus päälle on tärkeintä, niin sitten haalari. Mutta se ei minulle ole ainoa päätöksentekoon vaikuttava asia. Palomiehen pitää päästä vaatteisiin nopeasti. Avaruuslentäjän pukemispaikka on myös ahdas. Minä voin käyttää sen 1 minuutin (max) enemmän vaatteen pukemiseen, mutta samalla käyttää takkia useammassa eri tilanteessa. Pilkkihaalarilla on ikävä mennä kauppaan.

Välikausivaatteissa on siirrytty kaksiosaisiin jo 1,5v iässä (koko 86). Haalaria ei tuon jälkeen ole ollut.

Talvivaatteissa taas eskarilaisella esikoisella oli yhä tänä talvena haalari käytössä, vuotta nuorempi siskonsa lopetti taas haalarin käytön jo edellisenä talvena (4v). Kaksiosaiset talviasut on olleet haalareiden ohella käytössä kauan.

'
Kyllä itsensä voi pukea asianmukaisesti ilman pilkkihaalaria. Se ei tarkoita, että pilkkihaalari olisi huono, mutta sillekin on vaihtoehtoja. Jos nopeus päälle on tärkeintä, niin sitten haalari. Mutta se ei minulle ole ainoa päätöksentekoon vaikuttava asia. Palomiehen pitää päästä vaatteisiin nopeasti. Avaruuslentäjän pukemispaikka on myös ahdas. Minä voin käyttää sen 1 minuutin (max) enemmän vaatteen pukemiseen, mutta samalla käyttää takkia useammassa eri tilanteessa. Pilkkihaalarilla on ikävä mennä kauppaan.

Kauppaan on usein ikävä mennä... oli päällä mitä tahansa.

Lapsille usein pukemisen nopeus on oleellinen juttu, siis kun on kiire leikkimään. Siksi en ymmärrä, miksi aikuinen vähättelee haalarin toimivuutta kouluikäisellä. En siis tarkoita, että sinä niin tekisit, vaan ihan yleisesti.

Meillä 8 vuotiastyttö käyttää haalaria vielä, ei tykkää takkia ja housuja käyttää, 7 vuotias poika taas on käyttänyt 5 vuotiaasta asti takkia ja housuja, tykkää noista enemmän kuin haalarista ja 4 vuotias tyttö on pitänyt koko talven haalaria ja ensi talveksikin olen alesta löytänyt haalarin..

Kyllä meillä eskarilainen käyttää haalareita ja kaksiosaista ihan yhtälailla. Yleensä eskariin laitetaan kaksiosainen, mutta ulkoliikuntapäivinä haalarit, koska ovat löysähköt ja kevyemmät kuin paksut toppahousut- ja takki. Itsekin käyttäisin haalareita, jos aikuiselle löytyisi järkevän näköisiä.

• Tykkää
Reactions: moekoe
ensimäinen poika piti n 5vuotiaaksi haalaria kaksioisaisien lisäksi
toinen poikani about 3 vuotiaaksi kaksiosaisen lisäksi
Ja 1,5vuotiaani pitää haalaria vielä kaksiosaisen puvun lisäksi

Mun 5,5-vuotiaalla on vielä haalari ja luultavasti sama haalari mahtuu enstalvenakin, nyt on vähän reilu. Tosin on myös 2-osainen pukukin. Tykkään että esim. kerhoon on haalari käytönnöllisempi kun sen saa nopsaan vedettyä päälle. Välikausina suosin 2-osaisia.. jo monta vuotta.

Meillä on eskarilaisilla ollu kaksosainen eskarissa, mut kotona usein pihalla haalari. Pienemmät pitää enemmän haalaria, mut on kaikilla ne kaksosaisetkin. Ekaluokkalaisella ei oo enää ollu haalaria ollenkaan.

Yhteistyössä