Mikä avuksi, kun iho on AIVAN KAMALA

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja finninaama
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

finninaama

Vieras
Eli siis finnejä, mustapäitä, näppylöitä. Posket, nenä, leuka, ja leukaperät, myös kaulalla.
Muutama vuosi sitten teini-iässä kävin ihotautilääkärillä, söin pari kuuria ja vaiva parani huomattavasti. Nyt en viitsi ihotautilääkärille edes yrittää, kun haaveissa on toinen lapsi ja ainakin silloin miuutama vuosi sitten ne lääkkeet oli semmoista myrkkyä, ettei niiden aikana saanut missään nimessä raskautua.

Olen siis kokeillut:
-sitä etten pese naamaa ollenkaan, ainoastaan suihkussa
-pelkkä vesipesu
-mutasaippua
-suolasaippua
-oliiviöljypesu
-pro active solution
-vichy
-acon
-sebamed
-kaikki markettituotteet, garnier, nivea, herbina, mitä niitä nyt onkaan
-eri tuotesarjoja herkälle iholle, sekaiholle, rasvoittuvalle iholle, kuivalle iholle

Niin. Vinkkejä, vertaistukea?

menisin kuitenkin ihotautilääkärille :/

nimimerkillä kokemusta on... ei noilla tuotteilla, koitat mitä vaan, ole mitään merkitystä, eikä muuten ruokavaliollakaan.. pelkkä stressikin voi aiheuttaa ton puhkeamisen... jotkut sanoo että helokkiöljystä on hyötyä, itse en huomannut siitäkään eroa, enkä muista "luonnontuotteista"..

en tiedä saisko antibioottikuurin syödä jos vauvaa yrittää, mulla itsellä siis menossa ab-kuuri aknen hoitoon.

se roaccutan on pois suljettu toki.

Kokeile luontaisesti gluteenitonta ruokavalioo. parissa-4 viikossa huomaat toimiiko. joillain auttas e pillerit mut jos lapsia suunnittelee niin ei tietty käy.

Jokaisella on erilaiset syyt iho-ongelmiin, joten paha neuvoa...

Mutta varoituksen sana, ihotautilääkäritkään eivät aina tiedä (tai usko) kaikkea. Omani ei uskonut, että ruokavalio vaikutti ihooni. Aloin sitten noudattaa vastoin lääkärin halveksivaa tuhahtelua maidotonta ja sokeritonta ruokavaliota (hyvästi suklaa, nyyh) ja iho parani. Ei tarvittu antibioottia eikä mitään iholle levitettävää lääkettä.

Jotain kuukauden päivät totaalidieetillä meni, kun iho "puhdistui" eli finniä pukkasi vielä. Mutta sitten loppui tulehdus.

Nykyään ihoni on pikemminkin kuiva kuin rasvainen, käytän pesuunkin vain puhdistusgeelejä ja täytyy näin talvisin läträtä paksumpiakin kosteusvoiteita. Eikä tule silti finnejä. (Nenän seutu on silti vielä huokosiltaan avoin, valitettavasti.)

En tupakoi, ulkoilen päivittäin, syön virallisterveellisesti (eli ihan tavallisesti). Meikkivoide on mineraalia, mutta meikkiä en laita, jos en ole minnekkään lähdössä.

Ja lisäys edelliseen: minullakin auttoivat antibiootit hetkellisesti, eli jokin tulehdus oli meneillään. Mutta iho huononi aina takaisin kun antibiootit loppuivat, ja iho klaarantui lopullisesti vasta ruokavalion myötä.

terveellinen elämäntapa ja hyvä ruokavalio on toki tärkeitä juttuja joita pitäis kaikkien noudattaa, mutta pahan aknen kanssa niillä ei oikeasti ole mitään tekemistä, eikä sitä sillä ikävä kyllä paranneta...

itse kokeilin ihan kaikki samat mitä ap:kin on kirjoittanut, plus vielä todella tarkat ruokavaliot, urheilut ja homeopatioista lähtien, ei millään mitään vaikutusta paitsi toki vähän hoikistuin, mikä ei paljon naurattanut kun ei naamalla silti kehdannut pihalle mennä :D

jos se on lauennut niin siinä ei juuri muu auta kuin se lääkekuuri...

jatkossa sitten ylläpitohoitona auttaa terveet elämäntavat ja erityisesti että yrittäisi pitää stressitason alhaalla, koska siihen iho reagoi.... se on mulla hankalaa, lääkärin on helppo sanoa, että älä stressaa, mutta sitten kun joku läheinen vaikka kuolee, niin samantien pam vetää koko iho aknelle..... :/ minkäs teen kun niin reagoin....

voisin kuvitella että sen antibiootin voisit saada käyttöön....

Hyvin harvalla auttaa ruokavalio, yleensä finnit johtuu hormoneista. Olen kyllä itsekin huomannut, että jotkin ruoka-aineet laukaisee näppyjä, mutta ihotautilääkärinkin mukaan näpyt tulisi kuitenkin jossain vaiheessa, ruoka-aine vaan nopeuttaa ilmaantumista (esim. juusto, suklaa, maitotuotteet). Sisäiset kuurit on ainoita jotka auttaa.

terveellinen elämäntapa ja hyvä ruokavalio on toki tärkeitä juttuja joita pitäis kaikkien noudattaa, mutta pahan aknen kanssa niillä ei oikeasti ole mitään tekemistä, eikä sitä sillä ikävä kyllä paranneta...

Kenellä on, kenellä ei.

Minulla oli paha akne, joka parantui tiukalla ruokavaliolla. Ymmärrän toki, ettei kaikilla ole samat syyt eikä näin ollen samat keinot auta, kuten ylempänä sanoinkin.

[QUOTE="vieras";25749327]Hyvin harvalla auttaa ruokavalio, yleensä finnit johtuu hormoneista. Olen kyllä itsekin huomannut, että jotkin ruoka-aineet laukaisee näppyjä, mutta ihotautilääkärinkin mukaan näpyt tulisi kuitenkin jossain vaiheessa, ruoka-aine vaan nopeuttaa ilmaantumista (esim. juusto, suklaa, maitotuotteet). Sisäiset kuurit on ainoita jotka auttaa.[/QUOTE]

Mutta ruokavalio vaikuttaa myös hormonitoimintaan...

Tuo että "nopeuttaa ilmaantumista" voi tosiaankin olla totta, mutta en voi puhua kuin omasta kokemuksestani että kun olen ollut puolisen vuotta kerrallaan syömättä maitoa ja sokeria niin iho on ihan uskomattoman sileä ja näpytön, en olisi voinut uskoa sen olevan mahdollistakaan kun vielä pari vuotta sitten itkin kasvojani peittäviä mätäisiä paiseita. Kun esim. jouluna ratkean syömään herkkuja, näppyjä tulee HETI takaisin ja kestää taas jonkin aikaa päästä niistä eroon.

Eräällä naispuolisella sukulaisella lähti iho-ongelmat viljojen ja sokerin jättämisen jälkeen.
Kuulemma yhdenkin konvehdin syöminen näkyy heti ihossa.

Viimeksi muokattu:
Mulla on ollut teini-iästä lähtien huono iho. Mutta olen saanut sen nyt viimein kuriin viimeisen vuoden aikana. Itselläni on auttanut omega3 kapselit, sekä ihon pesu ainoastaan vedellä, kasvovoiteena käytän nivea softia ja tyynynliinat vaihdan kaksi tai jopa kolmekertaa viikossa.. Kuukautisten aikaan tulee enää korkeintaan finnejä ja silloinkin yleensä yksi pieni.

Yhteistyössä