Neuvokaas nyt sit muakin välikausijutuissa :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ---
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

---

Vieras
Meillä 1,5v lapsi, jolle nyt jemmassa:

ohut ns. kauppatakki, ihan kankainen, ei pidä vettä
vettähylkivä ja tuulta pitävä takki
Vettä pitävä välikausihalari
ohentunut lassien kurapuku-toppapuku, siis sellainen jossa kurahousukangasta alaosa
kurahousut ja sadetakki
kumisaappaat ja lenkkarit
kahdet välikausirukkaset
kypärämyssyjä, pipoja, puuvillaisia nauhalakkeja jne.
villasukkia ja villapuku

Puuttuuko jotain?

Ns. välikausikengät minä hankkisin - kumppareilla ja lenkkareilla ei mun mielestä ehkä ihan pärjää keväässä. Ostaisin myös välikausihousut, vettähylkivän ja tuulta pitävän takin kaveriksi. Ja kauppatakin seuraksi farkut, sammarit, reisitaskuhousut mutta ehkä niitä jo on :)

Yksi mikä meillä on ihan must on Ticketin plain rain-asu. Ei ehkä keväällä niinkään, mutta kesällä. Sellainen on ollut "aina" (eli jostain 1-2 v ikäisestä) ja on yhä (lapset 8 v, 6 v, kesällä syntyvä vauva ei sellaista vielä tarvitse mutta vuoden päästä kyllä).

Moni pärjää kyllä vain yhdellä vk-haalarillakin. Me ei.

Kyllä noilla pärjää.
Hankkisin kuitenkin ehdottomasti vielä kaulaan ohuen huivin tai kaulurin. Ei aina tarvitse kypärälakkia alle.
Lisäksi gore tex-nilkkurit ovat hyvät, mutta ilmankin pärjää. Kauppatakin kassa on varmaan jotkut housut farkut, sammarit tms. hankittuna.

Ja sitä en ymmärrä minkä kanssa pidätte noita kurahousuja?
Yhdet kevyet ulkoiluhousut ja fleecetakki voisivat olla tarpeen.

Meidän 1,5 -vuotiaan välikausivaatteet:

- välikausipuku, tuulen- ja vedenpitävä
- välikausitakki, tuulenpitävä
- välikausihousut (tai kahdet, jos toiset mahtuvat yhä), tuulen- ja vedenpitävät
- farkkutakki esim. kauppa- ym. reissuille
- huivi
- kypärämyssy
- vedenpitävät hanskat, kurahanskat, ohuempia hanskoja n. 4 paria
- vakosamettihousuja, farkkuja kauppaan tms. lähtiessä

Ostoslistalla vielä:

- kumisaappaat, välikausikengät, lenkkarit
- pari kevätpipoa jos vanhat ei mahdu

Näillä aiotaan pärjätä (ja hyvin pärjätäänkin). Farkkutakki saatiin ystävältä, muuten en olisi ostanut sitäkään. Mitään erityisiä hienompia vaatteita en noin pienelle osta, ellei sitten tule jotain erityistä menoa jota varten tarvitsisi. Kuravaatteita emme hanki, koska nuo välikausivaatteet kokemukseni mukaan kestävät hyvin vettä (Polarn o. Pyretin).

Hyvin pärjää. Meillä aikalailla sama setti 1v4kk tytöllä, paitsi että takki meillä on vaan tuollainen pörrötakki. Vettä ja tuulta pitävää en ajatellut ostaa ollenkaan nyt kevääksi, mut saahan sen sitten jos tarvetta oliskin.

Mut mitkä noi "välikausikengät" on? Tavallisilla lenkkareilla ja kumppareilla pärjää tosi hyvin mun mielestä. Varsinkin ton ikäisellä ihan perus kumisaappaat on hyvät. Jotain nahkakenkiä tms. siistimpiä voi sit ostaa myös lisäksi. :)

Mut mitkä noi "välikausikengät" on? Tavallisilla lenkkareilla ja kumppareilla pärjää tosi hyvin mun mielestä. Varsinkin ton ikäisellä ihan perus kumisaappaat on hyvät.
Mun mielestä lenkkarit ja kumpparit ei ole hyviä pikkuisen jalalle - satunnaiskäyttöön kyllä mutta ei pelkästään käytettäväksi.

Ja kun talvikengät on liian kuumat, lenkkareilla ei vielä pärjää, eikä ole märkää ts. ei tarvetta kumisaappaille, niin jotkut nilkkurimalliset hyvät kengät on kiva olla olemassa. Nahkaiset tai vuorettomat vk-goret oli meillä käytössä taaperoilla, isompana myös ns. vaelluskenkätyyppistä.

Hyvin pärjää. Meillä aikalailla sama setti 1v4kk tytöllä, paitsi että takki meillä on vaan tuollainen pörrötakki. Vettä ja tuulta pitävää en ajatellut ostaa ollenkaan nyt kevääksi, mut saahan sen sitten jos tarvetta oliskin.

Mut mitkä noi "välikausikengät" on? Tavallisilla lenkkareilla ja kumppareilla pärjää tosi hyvin mun mielestä. Varsinkin ton ikäisellä ihan perus kumisaappaat on hyvät. Jotain nahkakenkiä tms. siistimpiä voi sit ostaa myös lisäksi. :)

Kumisaappaita ei ole hyvä käyttää paljon. Kunnon nahkakenkä on jalalle paljon parempi. Lenkkareita ei alle 2-vuotiast tarvitsisi lainkaan.

Toisaalta jos on kovin kylmäjalkainen voi olla että tarvitsee talvikenkiä toukokuuhun saakka. Jos talvikengät pitävät vettä niin hyvät ensiaskelkengäovat niiden jälkeen paras vaihtoehto.

Meillä ainoa välikausivaate on 1-vuotiaasta lähtien ollut tuo ticketin plain rain with fleece. Sen lisäksi villahaalari alla tarpeen mukaan. Hyvin ollaan pärjätty ja ulkoillaan paljon. Pelkkää takkia käytetään silloin kun tarvitaan "kauppatakkia" :)

Niin no on meillä varrelliset goretexit, mut olen laskenut ne aina talvikengiksi ja siks kysyinkin tarkennusta et mikä toi "välikausikenkä" on. :D Ja ei ton ikäinen nyt elämästään niin PALJON saappailla kävelekään, että niillä jalat piloille saisi. Sit kun on se pahin loska-aika niin ovat kyllä ehdottomat mun mielestä. Samoin kesällä sadesäällä. :)

kurahanskat, jotku villalapaset kura/vk-hanskojen alle. jos lapsi ei oo hoidossa niin myisin kurahousut ja sadetakin pois, aivan turhia.
jos talvi-gore-tex kengässä on vielä kasvunvaraa, niin en ostais vk-kenkiä vaan pelkät lenkkarit. kumpparit on hyvät vara--kengät sitte ku ne gore-kengät on märät.

Me kyllä aiotaan pärjätä kevät lenkkareilla ja kumisaappailla. Tuolle lapselle ei vaan mahdu mitkään varsikengät tms. Nilkat ja jalkapöydät on aika pullukat. Ei taida olla hyväksi tunkea jalkaa liian ahtaisiin kenkiin, vain koska pitää olla ehdottomasti vk-kengät..

Noi varusteet ja niiden riittävyys on kiinni siitä mistä tykkää, hyvältä tuo minusta kuulosti.

Meidän 15kk:lle on kevääksi seuraavanlaista vaatetta:
-kaksiosainen kosteussuojattu puku
-kosteussuojaamaton haalari näkyisi vielä käyvän, ratasreissuille
-kosteussuojaamaton takki &housut kaupunkireissuille yms
-pop:n fleese-takki
-farkkutakki
-kurahousut &-takki
-saappaat
-gore-lenkkarit
-kävelykengät keväämmälle
-kypärämyssyjä, pipoja, kosteussuojatut rukkaset, kurarukkaset, neulottuja tumppuja ja sukkia

Yhteistyössä