Päihdeäitien pakkohoito

Mitä mieltä olette asiasta?

HELSINKI. Odottaville päihdeäideille suunnitellaan pakkohoitoa, joka tulisi mahdolliseksi aikaisintaan vuonna 2014. Asiaa pohditaan parhaillaan sosiaali- ja terveysministeriön työryhmässä, jonka työn on tarkoitus valmistua lokakuussa.

Työryhmän vetäjä, johtaja Kari Paaso kertoo ideana olevan, että odottava äiti voitaisiin ottaa lääkärin lähetteellä laitostarkkailuun enintään kuudeksi päiväksi. Sen jälkeen lääkäri voisi määrätä pakkohoitoa enintään kuukauden kerrallaan. Pakkohoitopäätös menisi aina myös hallinto-oikeuden hyväksyttäväksi.

Päihdeäitien pakkohoito on nykyisin mahdollista ainoastaan Norjassa. Pelkona monilla on, etteivät päihdeäidit enää hakeutuisi neuvolaan, jos he saattaisivat joutua pakkohoitoon.

"Me pidämme aika vähäisenä sitä ongelmaa, vaikka sillä on toki peloteltu", Paaso sanoo.

Hän muistuttaa, että pakkohoitoon ohjattavien naisten määrä on ollut Norjassa vähäinen, vain 30—40 naista vuodessa.

Suomessa määrä saattaisi nousta korkeammaksi, sillä täällä halutaan välttää Norjassa havaittuja puutteita. Paason mukaan ongelmana siellä on, että hoitoon ohjataan pääasiassa huumeiden käyttäjiä, vaikka suurimmat vaarat tulevat alkoholista.

"Norjassa on myös havaittu, että hoitoon viedään aika myöhään, me pyrimme saamaan aikaisemmin", Paaso sanoo.

Hän tyrmää kuitenkin luulon, että hoito auttaisi sikiötä vain raskauden alkuvaiheessa.

"Missä tahansa raskauden vaiheessa odottavan äidin alkoholinkäyttö saadaan keskeytettyä, se auttaa sikiötä", Paaso sanoo.

*
Itse käyn päihdeneuvolassa Tampereella, ja siellä on puhuttu asiasta, yksikään äiti ei olisi hakeutunut sinne, jos olisi tiennyt joutuvansa pakkohoitoon. No, onneksi Tampereella ei joudukaan. Vaan saa oikeaa apua.

Tuo pakko-sana voi aiheuttaa negatiivisen fiiliksen, vaikka tarkoitus onkin hyvä eli saada äiti kuntoon ja sikiölle terveellinen kasvu.
Vaikea on aihe ja vaikea tuo riippuvuus hoitaa, varsinkin jos hoitomyöntyvyys on nolla :(

Mua kiinnostaisi tietää, että miten se on Norjassa vaikuttanut tuo laki päihdeäitien hakeutumiseen neuvolaan/sen tyyppisiin palveluihin. Ja olis kiva tietää, että mistä syystä Paaso pitää sitä ongelmaa vähäisenä ettei äidit hakeutuisi lainkaan neuvolaan.

Tuo pakko-sana voi aiheuttaa negatiivisen fiiliksen, vaikka tarkoitus onkin hyvä eli saada äiti kuntoon ja sikiölle terveellinen kasvu.
Vaikea on aihe ja vaikea tuo riippuvuus hoitaa, varsinkin jos hoitomyöntyvyys on nolla :(
Totta. Olen vähän samaa mieltä. Joskin tässä tosiaan taitaa olla nimenomaan tarkoituksena taata sikiön oikeus terveeseen kehitykseen enemmän kuin äidin pitkä ja pysyvä päihteettömyys. Sehän nyt on ihan selvää, että pakkohoidolla ei useimmissa tapauksessa päihteiden käyttöä saada pysyvästi loppumaan.

Totta. Olen vähän samaa mieltä. Joskin tässä tosiaan taitaa olla nimenomaan tarkoituksena taata sikiön oikeus terveeseen kehitykseen enemmän kuin äidin pitkä ja pysyvä päihteettömyys. Sehän nyt on ihan selvää, että pakkohoidolla ei useimmissa tapauksessa päihteiden käyttöä saada pysyvästi loppumaan.
Niin, se sikiö on "syytön" äidin elämän valintoihin, mutta juuri siksi mietin menisikö sitä itse pakkohoitoon vai jäisikö sit vaan "hengailemaan" ilman mitään hoitoa ja tukea vauva mahassa...Riippuu ehkä mitä keskushermostoon vaikuttavaa käyttää?
Toisaalta jotain uutta rajaa tuohon asiaan pitäisi saada, sikiöllä on oikeus terveelliseen elämään.

Mutta toisaalta tässä on kuitenkin painavana puolena aikuisen ihmisen itsemääräämisoikeus omaan kehoonsa ja myös siihen syntymättömään lapseen.

Itse olisin enemmän neuvolajärjestelmän kehittämisen, varhaisen ja napakan puuttumisen ja hoitopaikkojen lisäämisen, kuin pakkohoidon kannalla.

• Tykkää
Reactions: Champion
Näin pitäisi olla.
Kyseessä kun ei ole enää vai pelkästään äiti, joka tekee elämällään mitä haluaa. Kyseessä on myös alkava ihmiselämä, joka ei voi kohtalostaan päättää.

Mikäli päihdeäiti lapsen haluaa pitää, pitää hänen käydä raskaudenaikainen (ja mahdollisesti sen jälkeinenkin) pakkohoito jakso. Ihan vain suojellakseen sikiötä.

Aina on kuitenkin mahdollisuus aborttiin, jos lapsi ei ole toivottu.

Näin pitäisi olla.
Kyseessä kun ei ole enää vai pelkästään äiti, joka tekee elämällään mitä haluaa. Kyseessä on myös alkava ihmiselämä, joka ei voi kohtalostaan päättää.

Mikäli päihdeäiti lapsen haluaa pitää, pitää hänen käydä raskaudenaikainen (ja mahdollisesti sen jälkeinenkin) pakkohoito jakso. Ihan vain suojellakseen sikiötä.

Aina on kuitenkin mahdollisuus aborttiin, jos lapsi ei ole toivottu.
Mutta ei yksittäinen pakkohoitojakso syntymätöntä lasta pelasta. Äiti saattaa olla kuivilla sen muutaman viikon, ja jakson jälkeen palata vanhoihin tottumuksiin. Tärkeämpää on hoidon ja tuen jatkumo.

• Tykkää
Reactions: Champion
"vieras"
Kyllä itse uskon, että suurin osa äideistä haluaa lapselleen parasta ja voivat pitää pakkohoitoa jopa mahdollisuutena. On tietysti heitäkin, joiden mielestä juominen on heidän oikeutensa ja juovat juomisen ilosta, mutta he tuskin edes käyvät neuvolassa ollenkaan ja lapsetkin vahinkoja.

[QUOTE="vieras";25748141]Kyllä itse uskon, että suurin osa äideistä haluaa lapselleen parasta ja voivat pitää pakkohoitoa jopa mahdollisuutena. On tietysti heitäkin, joiden mielestä juominen on heidän oikeutensa ja juovat juomisen ilosta, mutta he tuskin edes käyvät neuvolassa ollenkaan ja lapsetkin vahinkoja.[/QUOTE]

Totta. Joskus on helpompaa antaa muiden päättää kuin ottaa itse vastuuta.

Kunhan nyt ensin asiat saataisiin siihen kuntoon että kaikki hoitoon haluavat päihdeäidit pääsisivät hoitoon, sitten voitaisiin miettiä pakkohoitoa uudestaan. On aika nurinkurista että toiset taistelevat päästäkseen hoitoon ja samaan aikaan jauhetaan pakkohoidosta. Itse uskon että pakkohoito aiheuttaisi enemmän ongelmia kuin hyvää..sekä äidille että sikiölle. Jo nyt on päihdeäitien vaikea kertoa ongelmistaan ja pyytää apua (varmasti lähinnä yleisten asenteiden takia) joten en lähtis sitä vaikeuttamaan millään/ kehittämään lisää syitä salata päihdeongelmaansa. Sellaista sen sijaan olisi hyvä miettiä että päihteitä käyttävä raskaana oleva nainen voisi halutessaan jäädä "pakkohoitoon" eli vaikka kirjoittaa sopimuksen ettei katkaisuhoidosta päästetä pois ennen kuin ennalta sovittu aika on mennyt..Tai miksei tuota lakia voisi soveltaa toisaalta ihan kaikkiin päihdeongelmaisiin.

Viimeksi muokattu:
n sii[QUOTE="vieras";25748141]Kyllä itse uskon, että suurin osa äideistä haluaa lapselleen parasta ja voivat pitää pakkohoitoa jopa mahdollisuutena. On tietysti heitäkin, joiden mielestä juominen on heidän oikeutensa ja juovat juomisen ilosta, mutta he tuskin edes käyvät neuvolassa ollenkaan ja lapsetkin vahinkoja.[/QUOTE]

Mäkin uskon että suurin osa äideistä haluaa lapselleen parasta, myös päihdeongelmaiset. Heistä suurin osa hakeutuukin hoitoon ihan vapaaehtoisesti. Olen tavannut vain yhden päihdeäidin jonka mielestä pakkohoito olisi hyvä ratkaisu, ja toisaalta hänkin oli tätä mieltä vain siinä tapauksessa ettei itse joutuisi pakkohoitoon..Tää on tosi hankala asia, johon on varmaan mahdotonta saada kaikkia miellyttävä ratkaisu, tai edes lähelle sitä. Kunhan nyt ei enempää tuhoa saatais aikaan väärillä ratkaisuilla.

Mä ajattelen , että nykyajan naiset juovat ehkä eri syistä kuin esim. 30v taaksepäin? Naisten juominenhan on lisääntynyt muutenkin...että miten saataisiin ajoissa (ennen raskaaksi tuloa) naisten päihdekäyttö laantumaan?
Joskus yhteiskunnassamma kysyttiin Miksi Jeppe juo, pitäisikö nyt kysellä enemmänkin miksi "Jaana" juo? Ja sitä kautta lisätä apua, tukea ettei alko hallitsisi naisen elämää...?

fkgjvkfhj
ois tärkeetä puuttua ihmisen itse arvostuksen puutteeseen, jota väistämättä löytyy jos on päihdeongelmia raskausaikana, se että miten on sitten toinen juttu. sellaiset ongelmat juontaa taas juurensa usein aika kaukaa.. mutta sitä pakkohoitoa ei oo tainnut vielä tulla ainakaan vai tietääkö kukaan?

Yhteistyössä