2,5v:n maidontarve ja tuttipullosta eroon opettelu,apuja kaivataan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Lapsi kohta 2,5v ja ei suostu juomaan maitoa muuten kun tuttipullosta lämpimänä. Ex-maitoallergikko eikä muut maitotuotteet kun maito ja juusto oikein uppoa..

Olisko antaa vinkkejä miten opettaa lapsi juomaan maito kylmänä+mukista? Minkä verran 2,5v tarvii maitoa&maitotuotteita päivässä? Vettä juo aika hyvin joten nesteensaamisen takia maito ei olis välttämätöntä..

Voi elämä, ihan tosissaanko kyselet? Siis että 2,5-vuotias juo TUTTIPULLOSTA lämmitettyä maitoa... :D :D

Meillä ei 1v4kk vanhakallekaan ole lämmitetty maitoa aikoihin, tuttiosistakin luovuttiin äskettäin ja mun mielestä me annettiin liian kauan tutti.

Mutta siis vastaus kysymykseen on, että alat antaa sitä maitoa ruuan kanssa mukista tai lasista kylmänä ihan kun muillekin ihmisille. Tuon ikäinen tarvii maitotuotteita n. 5-6dl päivässä, siihen lasketaan jugurtit, juustot ym. myös. Ja jos ei vaikka viikkoon juo sitä maitoa ollenkaan niin ei siitä mitään tapahdu, ei ole vaarallista. Kyllähän ne lapset juo tutista ihan niin kauan kun sen niille antaa.

Neuvolan kautta lähete ravitsemusterapeutille niin saatte kunnon vinkkejä!
Ei ole mitään syytä juottaa 2v:lle pullosta ja vielä lämmitettyä maitoa.

Voi juoda väliaikaisesti vaikka vettä, annat vaan lusäkalkkia mutta pullo on nou nou. Meillä kaksi maitoallergista joilla pitkiä kausia jolloin eivät saaneet mitän kalsium pitoista mutta ihan tableteilla on menty.

Annappa ensin ihan huoneenlämpöistä maitoa mukista eli niin että otat sen maidon mukiin lämpenemään vaikka puoli tuntia ennen juomista ja siitä sitten pikkuhiljaa siirrytte jääkaappikylmään maitoon. Mutta nyt tosiaan se tuttipullo pois heti! Heität vaan ne näyttävästi roskiin ja hoet vaan lapselle aina kun pyytää pulloa että ei noin isot lapset juo pullosta vaan mukista/lasista. Protestoi takuulla ja kovaa ensin mutta aika äkkiä ne lapset oppii uusiin juttuihin kun vanhoja ei enää ole/käytetä.

Minä join vielä 6vuotiaana lämmintä maitoa tuttipullosta.:D Muistan kun äiti sanoi että ei enää ole tuttipulloja ja lämmitti aluksi mukiin minulle maitoa. Meillä on nyt kohta 2v. tyttö joka joi nokkamukista kauheasti maitoa. Mutta sitten päätettiin että nyt loppuu se nokkamukista lipittäminen ja siirryttiin pelkkään mukiin. Annoin tytön itse pakata kaikki nokkamukit ja vietiin parvekkeelle ja sanoin että lintu hakee ne vauvoilleen ja sitten näytettiin tyhjä pussi että nyt ne on heattu. Monta kertaa piti käydä pussia katsomassa että se on tosiaan tyhjä. Mutta melko kivuttomasti niistä eroon päästiin. Kun päätät niistä luopua niin sitten olet tiukkana etkä enää anna niitä lapselle! Vaikka alku voi olla hankalaakin. Ja jos sinusta tuntuu ettei lapsi saa tarpeeksi maitoa niin voithan antaa kalkkitabletteja hänelle.

Joo-o,"kiitos asiallisesta vastauksesta" Kvart över. Eli 5-6dl per päivä on suositeltava määrä maitotuotteita,ok.
Ilman tota maitoallergiaa oltais varmaan päästy pullosta/lämpimästä maidosta jo 1v:nä,mutta sillon käytössä ollut korvike piti tehdä lämpimään veteen niin lämmin maito "jäi päälle".

Kalkkilisää saa jo nyt. Taidan tosiaan kysyä apua neuvolasta,siellä ei ainakaan irvailla tilanteelle vaan tod näk ihan asiallisesti annetaan ohjeita.

kanssa lapsi luopui tuttipullosta noin 2 1/2 vuotiaana. Tosin joi kylmänä maidon. Kun tuttipullon otin pois, maitoa ei enää juonut. Nyt pojalla ikäää 4 vuotta eikä edelleenkään juo maitoa. Muita maitotuotteita kylläkin. Ja itse kylmästi otin pullon pois ja maitoa mukiin. Juo siis vain vettä ruoka-aikana.

Joo-o,ehkä vaan otan tiukan linjan (heti huomenna,tänään en jaksa taistella mistään) ja jätän pullonkäytön pois. Roskiin/"linnuille" en haluais pulloja antaa kun parin kk päästä syntyy uusi vauva,olin ajatellut ostaa pulloihin vaan uudet tuttiosat vauvalle,samat pullot kelpaa kyllä.

Ja mä lisään vielä, että jopa noi pienemmät (kuten meillä nyt tää 1v4kk) osaavat vaatia tuttia pulloon. Tuo kieltäytyi myös juomasta, kun näki että pullossa on nokka eikä tuttia. Osoittelee vieläkin välillä tiskikaappiin ja vaatii tuttia.
Alkuun ei juonut juuri ollenkaan nokasta, mutta kun tuttia vaan ei enää annettu niin alkoi se maito kelpaamaan.

Rupesin laittamaan pulloon vain vettä (meillä lapsi oli nuorempi ja joi vain nukkumaan käydessä) kun ensin olin laittanut joka kerta vähemmän maitoa. Lapsi lopetti pullon luputtamisen alle viikossa. Mukiin maitoa, jos ei kelpaa niin voivoi, vettäkin on hyvä juoda.

Alkuperäinen kirjoittaja Kvart över;25747158:
Ja mä lisään vielä, että jopa noi pienemmät (kuten meillä nyt tää 1v4kk) osaavat vaatia tuttia pulloon. Tuo kieltäytyi myös juomasta, kun näki että pullossa on nokka eikä tuttia. Osoittelee vieläkin välillä tiskikaappiin ja vaatii tuttia.
Alkuun ei juonut juuri ollenkaan nokasta, mutta kun tuttia vaan ei enää annettu niin alkoi se maito kelpaamaan.

Meillä nyt 1 v 6 kk lapsi oppi tosi nopeasti juomaan maidon nokkapullosta ja mukista. Ensin meillä oli nokkapullossa vettä, jota hörpittiin ruokailessa (näin kävi nokkapullo tutuksi). Näin siis mentiin aika pitkään tuossa 1v tienoilla. Sitten tarjottiin yksi päivä nokkamukista maitoa, ihmetteli vähän mutta kyllä se siitä sitten lähti ja tuttipullot jäi päiväkäytöstä kokonaan. Seuraavaksi siirryttiin antamaan ruokailun yhteydessä maito mukista, poika joi heti innokkaasti mutta meni pari päivää että oppi oikean tekniikan :) Nyt meillä juodaan ruokailessa maitoa mukista ja vesihörpyt otetaan nokkapullosta. Illalla juodaan unimaidot vielä nokkapullosta, mutta en pidä sitä pahana. Ei tunnu poika tuttiosaa kaipaavan yhtään.

Joo-o,"kiitos asiallisesta vastauksesta" Kvart över. Eli 5-6dl per päivä on suositeltava määrä maitotuotteita,ok.
Ilman tota maitoallergiaa oltais varmaan päästy pullosta/lämpimästä maidosta jo 1v:nä,mutta sillon käytössä ollut korvike piti tehdä lämpimään veteen niin lämmin maito "jäi päälle".

Kalkkilisää saa jo nyt. Taidan tosiaan kysyä apua neuvolasta,siellä ei ainakaan irvailla tilanteelle vaan tod näk ihan asiallisesti annetaan ohjeita.

riippuu neuvolasta. itse en meidän neuvolassa kyselisi! kauhistelevat jos jokin asia on kuukauden normaalista eri ajassa... esim. kun meillä ei ollut jotain tietyn kehitysvaiheen tyypillistä lelua heti!!!! ja esim. kun täytyi vielä reilun vuoden ikäistä avustaa syömisessä... ym ym....tuollaista jos kysyisi, niin tulisi jo varmaan lähetettä (olen kyllä lähetteiden kannattaja silloin kun on vähänkään tarvetta) vaikka minne ja ls ilmoitusta.. ;)

Yhteistyössä