Sopiiko Cars 1 oikeasti 3-vuotiaalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huh huijaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huh huijaa

Vieras
Voi luoja... Melkein 4-vuotias näki Cars ykkösen ekaa kertaa. Olipa taas opetus äidille, että vaikka leffa olisi sallittu 3-vuotiaille, se ei välttämättä ole tehty vielä sen ikäisiä ajatellen. Meillä poika ei ole tottunut efekteillä kuorrutettuun nopeatempoisesti leikattuun kuvavirtaan, joten nyt se riehuu nyt tuolla kuin päätön kana.
Saako jonkun 3-4-vuotias oikeasti jotain irti tuosta elokuvasta? Hahmothan puhuvat niin nopeasti ja slangilla ettei selvää saa, musiikki iskee välillä niin kovalla että ipana hyppää tuolistaan ja juonikaan ei selkeydellä juhli. Eka 10 minuuttia oli sellaista tykitystä, että lapsi kysyi, että koska nää mainokset loppuu ja se elokuva alkaa... Joo, ei ainakaan kahteen vuoteen tota leffaa meidän telkkariin.

Sopii se mun mielestä jo 2,5-vuotiaallekin ihan hyvin.

Eri asia sitten, jaksaako lapsi keskittyä ja kiinnostaako häntä katsoa. Osaa varmaan kiinnostaa, osa ei saa siitä vielä mitään irti.

Meillä 2v ja 3,5v katsovat sitä ihan innoissaan.
Isompi jo ymmärtää tarinan ja sen opetukseen. Eläytyy jotenkin siihen kun Salama etsii Make-rekkaa ja itse koitan tarpeen mukaan selitellä tarinan tapahtumia.

Se kakkonen oli kyllä aika raju. Katsottiin se esikoisen kanssa yhdessä kerran ja nyt odottelee vielä vähän kasvamista.

Meidän 2v katsoo sitä ihan rauhassa, Guido ja Luigi kädessä. Toy story 1 sen sijaan sai hyppimään sohvalta, ja kysyipä jätkä isältään lupaa "lentää ikkunasta"...ei niin kiva kun asutaan 6 kerroksessa. 3V sen sijaan piti molempia ensin liian jännittävinä. Samainen 3V kyllä katsoo petteri kaniiniakin sylissä kun niin pelottaa. :D

Mun mielestä se ykkönen on kiva ja hyvä elokuva ja meillä on katsottu kyllä jo 3-vuotiaana. Äänet voi itse säätää pienemmälle. Juoni oli mun mielestä ihan selkeä ja toimiva, se kertoo ystävyyden merkityksestä. Slangin tai murteenkin meidän lapset ovat ymmärtäneet ihan vaivatta.
Mutta kakkonen olikin sitten aika pettymys eikä mielestäni sopiva 3-vuotiaille, ei monille 5-vuotiaillekaan.

mä tiedän montakin k3 leffaa jotka ei mun mielestä kyllä sovi niin pienille.

Sama täällä, mutta meillä on tuota ykköstä katsottu 2v lähtien eikä siitä ole mitään oireita tullut, vauhtia kun riittää muutenkin. Mutta sitä kakkosta en ostanutkaan vaikka ehdin lapsille luvata, olivat elokuvissa sen katsomassa sillon heti ensi-illassa kun siitä ei ollut vielä niin suurta kohua, mutta oli selvästi liian jännä 6-vuotiaalle. Martin tarinatalli on myös liian jännä pienille.

Mä arvasin, että tulee näitä vastauksia tyyliin "meidän lapsi on katsonut jo vauvana ja ihan normaali on". Riittääkö teille joillekin se, että lapsi istua nakottaa telkkarin edessä ja näyttää suht tyytyväiseltä? Onko edes väliä sillä, ymmärtääkö lapsi näkemäänsä, vai onko hän vain lumoutunut välkkeestä, väreistä ja jumputuksesta? Tuon tyyppisen adhd-viihteen katsomista pitää mielestäni vähän opetella ja oon tosi tyytyväinen, että mun poikani ei tuota "taitoa" vielä hallinnut. Katsokoon Totoroa kuten tähänkin asti, sen jälkeen ei tarvitse riehua koko loppuiltaa.

1:sen poika katsoi ekan kerran 2 vuotiaana. Ei siinä mielestäni mitään pahaa, aika vauhdikas välillä. 2:sta meillä ei sitten toivottavasti katsota koskaan. Miksi siinä pitää ampua? Kauheat tykit sillä Martilla.

Ei sovi.

Joku 2-v tai "hiukan tyhmempi" 3-vuotiaskin pystyy sen katsomaan hätkähtämättä, mutta tavalliselle 3-vuotiaalle on liian pelottava. Erityisesti elokuvan alku.

Finnkinohan suositteli itse leffaan k7-merkintää, vaikka virallinen oli k3.

Mun mielestä tuo ykkönen on ihan ok, enkä henno kieltääkään kun tuo meidän 2v10kk siitä nauttii. Kakkosta en anna katsoa, sen verran kauheita juttuja siitä kuulut.
Ja katsottiin tuo ekan kerran kokonaan yhdessä ja juteltiin joistain "epäilyttävistä" kohdista.

Mä arvasin, että tulee näitä vastauksia tyyliin "meidän lapsi on katsonut jo vauvana ja ihan normaali on". Riittääkö teille joillekin se, että lapsi istua nakottaa telkkarin edessä ja näyttää suht tyytyväiseltä? Onko edes väliä sillä, ymmärtääkö lapsi näkemäänsä, vai onko hän vain lumoutunut välkkeestä, väreistä ja jumputuksesta? Tuon tyyppisen adhd-viihteen katsomista pitää mielestäni vähän opetella ja oon tosi tyytyväinen, että mun poikani ei tuota "taitoa" vielä hallinnut. Katsokoon Totoroa kuten tähänkin asti, sen jälkeen ei tarvitse riehua koko loppuiltaa.

Noh, tämä on keskustelupalsta ja kaikki eivät ole aina asioista samaa mieltä...
Olen itsekin ollut aika tarkka millaisia ohjelmia meillä katsotaan, mm. maikkarin lastenohjelmia ei katsota koskaan, koska niissä on paljon räiskintää ja riehumista. Mutta Autot ykköstä en kokenut "adhd" leffaksi. Ja on tosiaan hyvä huomata, jos omassa lapsessa jotkut asiat aiheuttavat ylivilkkautta ta liikaa aistiärsykkeitä, niin osaa välttää sellaisia jatkossa. Mutta kaikki lapsetkaan eivät ole samanlaisia kuten eivät vanhemmatkaan.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="ullis";25737832]Ei sovi.

Joku 2-v tai "hiukan tyhmempi" 3-vuotiaskin pystyy sen katsomaan hätkähtämättä, mutta tavalliselle 3-vuotiaalle on liian pelottava. Erityisesti elokuvan alku.

Finnkinohan suositteli itse leffaan k7-merkintää, vaikka virallinen oli k3.[/QUOTE]

Puhut tässä ilmeisesti kakkosesta?

Finnkinohan suositteli itse leffaan k7-merkintää, vaikka virallinen oli k3.[/QUOTE]

Siis nyt puhutaan ykkösosasta, mitä siinä nyt on muka pelottavaa?

[QUOTE="hei";25737875]Siis nyt puhutaan ykkösosasta, mitä siinä nyt on muka pelottavaa?[/QUOTE]

Frank on vähän pelottava, mutta samalla tavalla kuin mörkö muumeissa.

Martin tarinatallia katsoo 2v ihan tohkeissaan. Cars elokuvaa on pari kertaa laitettu pyörimään, muttei se jaksa kiinnostaa kovin pitkään, on liian monimutkainen vielä. Ja vitsit tuntuu olevan osittain aikuisille. Tyttöä melkein 4v ei jaksa kiinnostaa autot niin paljoa, että viihtyis sen ääressä. Sukulaispojat 3-4 vuotiaana kyllä on tykänneet siitä kovastikin.

Kuten todettua, osa tuon ikäisistä jaksaa & osaa jo katsoa ja osa ei. Onhan 3 v lasten kehitystasossa ja keskittymiskyvyssä isoja vaihteluita.

Ne, jotka riehuu loppuillan ja/tai näkee painajaisia katsottuaan elokuvan, ei selvästikään olleet siihen vielä valmiita.

• Tykkää
Reactions: Reesu<3

mitä siinä alussa on pelottavaa? se kilpa-ajokohtaus? kyllä meillä 3,5v katsoo ykköstä mielellään ja on munkin mielestä kiva elokuva.

Kuten sanottua, on erilaisia lapsia, kuten on erilaisia aikuisiakin. Kaikille 3-vuotiaille ei varmaan sovi ja sehän on ok, jokainen tietää lapsensa itse :) Toiset 3-vuotiaat taas pysyvät tarinassa mukana ja ymmärtävät elokuvassa olevan idean sekä katsovat sitä mielellään.

Niin kun on tuossa ollutkin jo puhetta, niin lapset ovat erilaisia ja reagoivat asioihin eri tavalla. Meillä lapset reagoivat tosi moniin leffoihin näkemällä painajaisia seuraavana yönä, joten ei todellakaan voi isoillekaan näyttää mitä tahansa. Ja isoilla tarkoitan jo 13-vuotiasta. Cars ykkösen on uskaltanut meillä katsoa myös 2-vuotias ja tykkäs kovasti, eikä vaikuttanut mitenkään. Mä tykkään ite siitä leffasta tosi paljon!! Mutta se kakkonen on ihan kauhea pienille!! :/ Meillä oli 7-vuotias sitä katsomassa leffassa ja pelkäs. Jos olisin tiennyt, että se on noin kauhea, niin en olis vieny. Toisten samanikäiset eivät reagoineet tuohon millään tavalla, vaan tykkäsivät...

me katottiin sitä 2.5 vuotiaan kanssa kun lapset sai joululahjaksi cars-aiheista sälää niin hää halusi tietää mikä se salama oikein on. eipä tuo jaksanu sitä kattoa vaikka muuten osaa kyllä varsin lahjakkaasti napottaa tv:n edessä.
ja mun mielestä myös siitä juonesta ei pieni lapsi kyllä pääse kärryille, saatikka huumorista. mutta ehkä se siitä silti jotain irti sai.

Meillä autoista innostunut 2,5-vuotias jaksoi katsoa vain alun kilpa-autokohtauksen. Sitten olikin kiire leikkimään. 4-vuotias taas tykkää, kun hänelle selitetään, miksi elokuvassa tapahtuu jotakin. "Miksi toi menee tonne"? "Miksi tossa on tollasia valoja"? tms. Totoron katsoo hievahtamatta läpi, samoin Nalle Puhit. Jälkeenpäin sitten selostaa kovastikin, mitä niissä tapahtui (molemmat olemme toki katsoneet yhdessä ensin useita kertoja, vasta sitten yksin)

Sellaisiakin lapsia tiedän, jotka tuijottaa aivan kaiken mitä ruudusta tulee, eivätkä kommentoi näkemäänsä mitenkään. Tulee mieleen että tajuaako ne ylipäänsä mistään mitään :)

Yhteistyössä