[QUOTE="opettaja";25729186]Ei ole kyse muistamisesta, vaan siitä kuinka hyvin oppilas OSAA opetetun asian. Oppikirjoissa ja koulussa opetetaan, että jos on neljä kolmen karkin kasaa, niin se on 4x3 eli 3+3+3+3. Mikä on kertoja eli kuinka montaa kertaa jokin on? Jokin on neljä kertaa. Eli kertoja on 4. jne. Oppilaan pitää pystyä kokeessa osoittamaan, että on oppinut nämä matematiikan laskusäännöt.
Mikäli oppilas ei opi käsitteitä, kuten kertoja ja kerrottava, jakolaskun opettelu on hyvin hankalaa. Kuten joku aiemmin totesi, matematiikassa uudet taidot rakentuvat vanhojen taitojen päälle ja siksi alkuvaiheessa joudutaan viilamaan sitä pilkkua, jotta myöhemmin oppilaalla olisi tarvittavat perustaidot ja käsitteet hallussa. Myöhemmin lukiossa, kun lasketaan monen sivun pituisia laskutoimituksia, on toki ihan sama onko siellä välissä joku kertolasku 4x3 vai 3x4, mutta jos ollaan alakoulussa ja opetellaan kertolaskun perusasioita ja -käsitteitä, niin sillä on väliä.[/QUOTE]
Mitenkäs nämä eri termit nimetään ja opetetaan yhteenlaskussa?