Auttakaa tajuamaan: mitä tukia saa osa-aikaisella hoitovapaalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuja

Vieras
Ja veilä suunnittleen nuo summat.

Olen siis nyt hoitovapaalla, mutta tekisi mieli mennä toihin osa-aikaisesti päivän tai 2 viikossa. Yritän laskeskella, onko siinä mitään järkeä taloudellisesti.
En vain ymmärrä noita kelan sivuja.

Nyt olen siis hoitovapaalla, saan kodinhoidontukea jotain 300e + Espoo lisa jotain 200e.

Nyt jos otan vastaan saamani päivähoitopaikan ja menen toihin osittain, max 2 päivää, niin mitä tukia saan lopulta KELAlta?

Ilmeisesti osittaista hoitorahaa, joka on jotain 90e/kk? Tuleeko sit tuo Espoo-lisä vai ei? Siinä ei loydy mitään mainitaan Espoon tai KELAn sivuilta.

Paljonkohan edes tuo päivakotipaikka maksaa? Tulojemme mukaan max. määrän, mutta jos lapsi on poiss 3 päivää viikossa, niin maksammeko vain sit 2 päivästä?

Ei saa espoo-lisää ja maksatte niistä 2 päivästä, mut aika kallista se on. Eikö netissä ollu mitään tarkempaa kaavaa? SAat siis sen 90 kuussa hoitorahaa.

Tässä se kaava:

Jos lapsi on poissa säännöllisesti vähintään neljä ja
enintään 12 päivää kuukaudessa, hyvitetään kuukausimaksua
määriteltäessä 4 % kultakin keskimääräiseltä
poissaolopäivältä.

Kyllä saa hyvä palkka olla että 2-3pv/viikossa töissä ja mukula hoidossa pärjäät paremmin kuin kodinhoidontuella+tuolla lisällä.... Kela vaatii että osa-aikaisen tekemä työmäärä viikossa ei ylitä 60%normaalista työajasta, ja itse kun tuota ratkaisua viime kesänä mietiskelin niin totesin että kaikkine hoito- ja työssäkäyntikuluineen p***e ei tule kestämään (peruspalkka kk n.2000eur ja tästä pois 40%+verot ja lopusta vielä työn vaatima auto, mukulan hoito yms yms), kannattaa soittaa sinne Kelaan ja kysyä vielä sieltä mitä saat ja mitä et mutta loppujen lopuksi tuo "korvaus" on aika älyttömän heikko, ja kun se töissä käyntikin yleensä aiheuttaa omat kulunsa....

Alkuperäinen kirjoittaja lisäksi;25721982:
Saat tuon osittaisen hoitovapaan rahan JOS olet osittaisella hoitovapaalla. Osa-aikatyö ei ole sama asia.

Niin eli kysymys taitaa olla siitä, laitanko lapsen kunnalliseen päiväkotiin, vai en?

Ehkä mun sit kannattaa pitää hoitovapaan rahat ja palkata niillä yksityinen hoitaja pariksi paivaksi.

Siis maksettavaa jää se noin 13 euroa (254-[254x0,04x12]). Ja Espoon sivuilla mainitaan "Kelan maksamaa kotihoidontuen Espoo-lisää saa vain, jos perheen kaikki alle kouluikäiset lapset hoidetaan kotona ja Espoo-lisän hakijana on jompikumpi vanhemmista." http://www.espoo.fi/fi-FI/Paivahoito_ja_koulutus/Paivahoito/Kotona_hoitaminen/Kotihoidon_tuki

Päivähoidossa muuten ei ainakaan meillä päin (useammassa kunnassa tässä lähistöllä) ole kuin muutama vaihtoehto joista täytyy valita montako päivää lapsi on hoidossa/kk ja niistä sitten maksat vaikkei lapsi kaikkia käyttäisikään... päivät juuri muuttuivat, mutta olisiko ollut 15 tai 20pv/kk, ja tosiaan vaikka lapsi olisi vain sen 10pv/kk niin maksat tuon 15pv (tarkat päivä määrät saat kunnalta, mutta pääsääntöisesti näin, siksi se hoito on kallista vaikkei tarvetta paljoa olisikaan ;) )

Siis maksettavaa jää se noin 13 euroa (254-[254x0,04x12]). Ja Espoon sivuilla mainitaan "Kelan maksamaa kotihoidontuen Espoo-lisää saa vain, jos perheen kaikki alle kouluikäiset lapset hoidetaan kotona ja Espoo-lisän hakijana on jompikumpi vanhemmista." espoo.fi > Kotihoidon tuki

Siis 13e per päivä vai kuukausimaksu? Anteeksi, mut olen aika tietämäton maksuista. Mikä tuo 254e on? Kunnallisen päivähoidon max maksu vai?

Korkein päivähoitomaksu on nuorimmasta
lapsesta 254€/kk,

Toi siis espoon sivuila. Sanoit et teillä on se korkein maksu? tässä lisää http://www.espoo.fi/download/noname/%7BC85D15A9-0E82-4837-A3C0-42856247D892%7D/11228

ja toi luku on per kuukausi jos on maksimimäärän eli 12 pois hoidosta

Yhteistyössä