Työmatkavähennykset pois verotuksesta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mielipide vaan.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mielipide vaan.

Vieras
Eilen oli ketju missä nuristiin, että rikkailta pitäisi ottaa lapsilisät pois. Mielestäni fiksumpaa olisi säästää poistamalla työmatkavähennys verotuksesta. Jos kerran haluaa muuttaa maalle tai asua kaukana työpaikasta niin sitten pitää olla vara ajaa sinne työpaikalle julkisilla tai omalla autolla. Mä en halua maksaa maalaisten työmatkoja verorahoillani. Moinen uudistus kannustaisi muutamaan lähemmäksi työpaikkoja, käyttämään enemmän julkista liikennettä ja asumaan tiheämmin joka sekin tulisi valtiolle halvemmaksi kun ei tarvitsisi maksaa lapsien koulukyytejä ja hajakylien palveluita jotka juoksee tappiolla.

Just! Asun omalla paikkakunnallani, ajan joka päivä 50km/suunta työmatkoja. Poistakaa nyt nämäkin vähennykset, ei tarvii sen jälkeen töissä käydä.
Luuletko, että sen auton ylläpitäminen on ilmaista, bensat on ilmaisia. Ajaminen säällä kun säällä on KIVAA? Asun kehä III rajalla. Kotikunnassa ei ole töitä, joten.... jäädään sitten työttömäksi. Tällä palkalla ne matkakorvaukset on se, minkä takia kannattaa käydä töissä oman kaupungin ulkopuolella.
En asu maalla, vaan toisen kaupungin puolella. Jos myyn omakotitalon Porvoosta, saan sillä Helsingin keskustatasta kämäsen yksiön.

Ja minä en halua maksaa veroillani kaupunkien katuja, viemäröintejä, vesijohtoja enkä missään nimessä metrojen, ratikkalinjojen ja bussikaistojen rakentamista...

Mut koska itse ei voi valita mihin rahansa käyttää, annan sen tehtävän mielelläni politikoille, joissa toivottavasti riittää jokaisen näkökannan edustajia!

Alkuperäinen kirjoittaja x:
Just! Asun omalla paikkakunnallani, ajan joka päivä 50km/suunta työmatkoja. Poistakaa nyt nämäkin vähennykset, ei tarvii sen jälkeen töissä käydä.
Luuletko, että sen auton ylläpitäminen on ilmaista, bensat on ilmaisia. Ajaminen säällä kun säällä on KIVAA? Asun kehä III rajalla. Kotikunnassa ei ole töitä, joten.... jäädään sitten työttömäksi. Tällä palkalla ne matkakorvaukset on se, minkä takia kannattaa käydä töissä oman kaupungin ulkopuolella.
En asu maalla, vaan toisen kaupungin puolella. Jos myyn omakotitalon Porvoosta, saan sillä Helsingin keskustatasta kämäsen yksiön.

poistakaa vaan mun puolesta, juuri aion sanoa itteni irti kun on tuo 50 km työmatkaa ja päivähoitomaksut taas kallistuu,on huomattavasti halvempaa nauttia ansiosidonnaista kotona.

Maksakoot sitten bussilla/metrolla kulkijat kulkuvälineensä itse, niihin upotetaan miljoonatuet vuosittain, kun homma ei ilman verovaroja kannata. Keskimäärin bussissa on Suomessa muuten alle 12 matkustajaa eli saastuttavaa on kun bussi syö 50 litraa kilometrillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mielipide vaan.:
Eilen oli ketju missä nuristiin, että rikkailta pitäisi ottaa lapsilisät pois. Mielestäni fiksumpaa olisi säästää poistamalla työmatkavähennys verotuksesta. Jos kerran haluaa muuttaa maalle tai asua kaukana työpaikasta niin sitten pitää olla vara ajaa sinne työpaikalle julkisilla tai omalla autolla. Mä en halua maksaa maalaisten työmatkoja verorahoillani. Moinen uudistus kannustaisi muutamaan lähemmäksi työpaikkoja, käyttämään enemmän julkista liikennettä ja asumaan tiheämmin joka sekin tulisi valtiolle halvemmaksi kun ei tarvitsisi maksaa lapsien koulukyytejä ja hajakylien palveluita jotka juoksee tappiolla.

vaikka me ei asuta kaukana niin täällä ainkin kulkee julkiset niin huonosti ettei esim pääse enne kahdeksaa töihin lainkaan ja viimeinen bussi jolla kotiin pääsee lähtee kaupungista 16,30- Jos työaika on muuna aikana on käveltävä, kuljettava pyörällä tai hankittava oma auto. ja kesäaikaan tästä ei mee lainkaan autoja.

Ok, heti kun järkkäät mulle ja puolisolleni työpaikat läheltä toisiaan niin lupaan luopua autosta ja kulkea vaikka potkukelkalla kesät talvet.

Vai rupeisinko ihan sun verorahojen elätiks ja jättäsin työni, ettei sun tarvi maksaa mun työmatkakuluja?

Suomen matalimmat veroäyrit löytyvät pääosin pääkaupunkiseudulta. Sovitaanko siis niin, että me täällä "maalla" a.k.a. Kehä I:n ulkopuolella maksamme itse työmatkamme ja te puolestaan kustannatte itse ilman valtion tukea infrastruktuurinne metroineen, kulttuuripyhättönne Musiikkitaloineen ja Guggenheimeineen sekä säälliset palkat bussikuskeille, siivoojille ja muille pienipalkkaisille, jotta heillä on varaa asua lähellä työpaikkaansa. Myös valtion virastojen hajasijoitusta maakuntiin jatketaan, sillä virkamiesten palkalla ei Helsinki-lisineenkään johtajia lukuunottamatta asuntoa Helsingistä hankita. Näin valtio siis säästää kymmenien tuhansien virkamiesten palkoissa ja "maalaiskunnat" saavat lisää verotuloja palveluidensa pyörittämiseen. Tämähän on kaikkien kannalta vain positiivinen asia, eikö vain?

Jep, siihen loppuu kyllä mun työssäkäynti. Työmatka 90km suuntaansa ja lähempää ei töitä löydy. Jo vuoden hakenut. Sitten jään kyllä mielummin ansiosidonnaisella kotiin. Tuo ohjaa ihmiset kasvukeskuksiin, pienet (huom. myös pienet kaupungit) autioituu tuon myötä....ei töitä vaan riitä kaikille ja sitten asuminen noissa kasvukeskuksissa kallistuu kun tulijoita on enemmän kuin tarjontaa...

Oman auton käyttämisestä voisi ottaa matkakulut pois sellaisilta jotka pystyvät käyttämään julkisia.

Eikös se nykyisinkin ole näin? Itse olen sellaisessa uskossa ja kuuliaisesti olen verottajalle ilmoittanut oman auton käytöstä vain ne matkat, jolloin en oikeasti pääse julkisilla. Tarkoittaa minun tapauksessa työmatka/viikko, jolloin työt alkavat niin aikaisin, etten bussi/juna -yhdistelmällä ehdi.

Joku kirjoitti, että työmatkavähennysten poistaminen lisäisi julkisten käyttöä. On kuitenkin todella paljon ihmisiä, jotka kulkevat pitkätkin työmatkat julkisilla. Itse kuljen päivittäin n. 100km/suunta junalla. Asemalle ajelen sitten autolla ja toisessa päässä kävelen työpaikalle.

[QUOTE="vieras";25701822]Eikös se nykyisinkin ole näin? Itse olen sellaisessa uskossa ja kuuliaisesti olen verottajalle ilmoittanut oman auton käytöstä vain ne matkat, jolloin en oikeasti pääse julkisilla. Tarkoittaa minun tapauksessa työmatka/viikko, jolloin työt alkavat niin aikaisin, etten bussi/juna -yhdistelmällä ehdi.

Joku kirjoitti, että työmatkavähennysten poistaminen lisäisi julkisten käyttöä. On kuitenkin todella paljon ihmisiä, jotka kulkevat pitkätkin työmatkat julkisilla. Itse kuljen päivittäin n. 100km/suunta junalla. Asemalle ajelen sitten autolla ja toisessa päässä kävelen työpaikalle.[/QUOTE]

Kyllä julkistenkin käyttämisestä maksetaan matkakorvauksia. Esim. täällä se on juuri sen paikkurilipun hinta vuodessa.

Jos on julkinen yhteys, veroissahan korvataan ainoastaan sen osuus jos käyttää omaa autoa.

Jos meillä olisi viety pois matkakorvaukset, työt olisivat jääneet tekemättä. Julkisilla ei ole mahdollista miehen töitä tehdä. Ajoa tuleesen verran, että kuussa menee yli 1000 bensaan.

Aika moni ala menee nurin jos palautus poistetaan kokonaan.

Juu aivan loistava ehdotus :) Sinä päivänä, kun täällä Etelä-Suomessa "maalla" on JULKINEN LIIKENNE YLIPÄÄTÄÄN OLEMASSA, niin olen valmis luopumaan työmatkavähennyksestä. Mutta nyt kun sitä julkista liikennettä EI OLE ja olemme pakotetut ylläpitämään kahta autoa veroineen ja vakuutuksineen työssä käymisen vuoksi, niin työmatkakorvaukset ovat enemmänkin kuin tarpeellisia. Täällä ne kompensoivat julkisen liikenteen puuttumista.

[QUOTE="lyyti";25701944]Juu aivan loistava ehdotus :) Sinä päivänä, kun täällä Etelä-Suomessa "maalla" on JULKINEN LIIKENNE YLIPÄÄTÄÄN OLEMASSA, niin olen valmis luopumaan työmatkavähennyksestä. Mutta nyt kun sitä julkista liikennettä EI OLE ja olemme pakotetut ylläpitämään kahta autoa veroineen ja vakuutuksineen työssä käymisen vuoksi, niin työmatkakorvaukset ovat enemmänkin kuin tarpeellisia. Täällä ne kompensoivat julkisen liikenteen puuttumista.[/QUOTE]

Maalla tulisi paljon enemmän säästöä kun lopetettaisiin tyhjien linja-autojen tukeminen. Miksi valtio maksaa siitä että linja-autot ajelevat tyhjillään pitkin maaseutua? Ne eivät kuitenkaan aja siihen aikaan että töihin niillä pääsisi. Muutamien vanhusten kauppa-ja apteekkireissut voisi hoitaa tilataksien kanssa muutamana päivänä viikossa.

No en ole samaa mieltä. Me asutaan miehen kanssa ihan kaupungissa, mutta mies on töissä eräässä suuressa liikennemyymäläyrityksessä, ja tunnetusti ne on tuolla isojen maanteiden varressa tarjoamassa pitkänmatkalaisille palveluja :) eli väkisinkin sinne täytyy sitten täältä kaupungista ajaa.

No, ei minun sitten kannattaisi käydä osa-aikatöissä. ei bussikaan kulje ja vaikka kulkisi ja aikataulu passaisi, ei käteen jäisi mitään.

Onneksi ap mieluummin maksaisi minulle korvaukset suoraan kotiin.

Autot kokonaan pois, liikenne voitaisiin hoitaa raiteilla. Asuminen pitäisi ajatella niin, että olisi keskittymät joissa ihmiset asuisivat suurissa asuinkomplekseissa joissa olisi ostoskeskukset itsessään (esim. pilvenpiirtäjät) ja työpaikat. teollisuuskeskukset voisivat olla erikseen, joihin pääsisi asuinkompleksin alla olevan raideliikenneaseman kautta. Maanviljely olisi erikseen, karjankasvatuksesta voitaisiin kokonaan luopua barbaarisena tapana.

[QUOTE="vieras";25702153]Autot kokonaan pois, liikenne voitaisiin hoitaa raiteilla. Asuminen pitäisi ajatella niin, että olisi keskittymät joissa ihmiset asuisivat suurissa asuinkomplekseissa joissa olisi ostoskeskukset itsessään (esim. pilvenpiirtäjät) ja työpaikat. teollisuuskeskukset voisivat olla erikseen, joihin pääsisi asuinkompleksin alla olevan raideliikenneaseman kautta. Maanviljely olisi erikseen, karjankasvatuksesta voitaisiin kokonaan luopua barbaarisena tapana.[/QUOTE]

Jos tämä olisi toimiva idea niin luulisi että maailmassa edes yhdessä valtiossa olisi asiat järjestetty näin. Kannattaisi varmaan alkaa kokeilemaan jossain hieman tiiviimmin asutussa maassa kuin Suomi. :D

Yhteistyössä