Miksi alisuorittaja äidit yrittävät saada roolilleen omistautuneemmat näyttämään typeriltä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Elivo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"Elivo"

Vieras
Jos äiti on kotona pikkulapsiajan, ei mene viihteelle imetysaikana, ei anna lapsia alta vuotiaana yökylään, perhe pärjää omin avuin omilla resursseillaan, niin näille nauretaan.

Heillä ei ole muuta elämää kun kyhjäävät kotona.
Äiti on lapseensa ripustautuva kummajainen jos ei voi ees kerran antaa korviketta ja lasta isälle jotta pääsee itse muualle.
Äidillä on tunne-elämässä vikaa jos ei koe tarvetta ottaa omaa aikaa ja ollan ilman perhettään.

Näitä pahimpia itsensä jalustalle nostajia ovat alisuorittajat. Kyllä sitä täytyy kerran kuukaudessa tuulettaa pääkoppaa tukka hulmuten. Totaalinen täysimettäjä on vain hörhö jota ei pidä ihannoida.

Miksi tällaiset, jotka evoluution kannalta olisivat olleet tuhoisia omalle sukuhaaralleen, yrittävät luoda omasta elämäntyylistää tavoiteltavan normin? Jättää äidistään riippuvainen lapsi huonomman ruoan varaan vain jotta äiti saa olla erossa lapsesta.

Kun pieni lapsi syntyy, pitäisi olla itsestäänselvyys että hän on sen pienen ajan nro 1. Kyllä se äiti ja isä ehtivät käydä elokuvissa, illastaa ja istua kavereidensa kanssa myöhemminkin, se ei ole uhrautumista vaan sopeutumista tilanteeseen jonka ehdot sanelee puolustuskyvytön vastasyntynyt, jolla on tarpeita.

ja tuohon väliin ei tietenkään mahdu yhtään mitään muuta. hohhoijjaa. Suurin osa mun tuntemista äideistä ja minä itse ollaan sitten tuohon väliin sopivia.

Kysyt:

Miksi tällaiset, jotka evoluution kannalta olisivat olleet tuhoisia omalle sukuhaaralleen, yrittävät luoda omasta elämäntyylistää tavoiteltavan normin?

Vastaan: varmaan ihan samasta syystä, kuin sinä yrität tehdä omastasi. Samalla tavallahan sinä tässä itseäsi yrität ylentää. Et ole siis yhtään arvostelemaasi parempi.

Nyt tavallaan itse sorrut siihen samaan,mihin nämä "alisuorittajaäidit", eli toisen arvostelemiseen. Jos itse koet tilanteesi tasapainoiseksi ja hyväksi, perheesi on onnellinen, niin miksi et tyydy siihen ihanaan tilanteesi ja kiukustut muiden kommenteista tai tekimisistä? Ihmiset ja tilanteet ovat erilaisia. Jokainen tehköön niinkuin hyvältä tuntuu ja kantakoon seuraukset sitten siitä. En usko, että tarvitsee imettää vuoden ja olla aina kotona lasten saatavilla ollakseen jotain muuta kuin "alisuorittaja.

Yrittävätkö? Vai onko enemmän niin että (palstalla) nuo "suorittajaäidit" -siis osa heistä - arvostelevat heitä ketkä ei toimi samalla tavalla eikä pidä edes tuota äiti-myyttiä ihailemisen arvoisena. Loppupelissä, mitäpä se kenenkään persausta vaivaa vsikka joku sitten tekeekin erilaisia valintoja.

Itse kieltämättä koen tuon suorittajaäiti-termin jo ahdistavana enkä halua pitää äitiyttäni minään suorituksena vaan itse valittuna elämäntapana mikä tuntuu hyvältä.

• Tykkää
Reactions: Millenia
En tunne ketään, joka arvostelisi vuoden kestävää imetystä tai kotona oloa. Ehkä olisi aika vaihtaa ystävä/tuttavapiiriä? Muistathan, ettei kaikilta luonnistu imetys ollenkaan. Olisi hienoa jos niin herkkä asia kuin vanhemmuus ja äitiys jätettäisiin rauhaan, varsinkin tälläisillä nimettömillä palstoilla. Keskityttäisiin toisten tukemiseen ym. Se, että joku tekee eri tavalla, ei ole arvostelua sinun tavallesi tehdä asioita.

• Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
Hei ap, mulla on sulle vuoden äiti-pokaali odottamassa. Koska ehtisit noutamaan?

Hetken mä jopa mietin, kaivertaisinko siihen vuosisadan paras äiti, mut tulin siihen tulokseen että ehkä vuosikymmenien saatossa joku onnekas ja sinnikäs äiti on omaksunut roolinsa vielä ap:takin paremmin. Mutta tämä on vain ehkä, ei ole todisteita esittää.

Viimeksi muokattu:
Kaikkea sitä oppii, mä olen siis virallisesti alisuorittaja-äiti, koska meillä on välillä miehen kanssa jättää lapsi mummolle ja käydä leffassa ja mä käyn urheilemassa monta kertaa viikossa...
No voi, voi - voin tulla ap kiillottamaan sun kruunua, jos se sun mieltä ja itsetuntoa parantaa.
Pitäiskin varmaan perustaa sellainen blogi, jossa alisuoriutuja-äiti kertoo arjestaan, niin nää kaikki ali-itsetuntoiset sais voimaa jaksaa ja koko maan mielenterveystaso kohentuis :D

huomaa kyllä tän alotuksen perusteella että se ulkona tuulettuminen kannattais! typerää marttyyripa*kaa sanon minä. jos jollakin on aikaa tämmösille ajatuksille ja viettää aikaansa miettien näitä asioita niin kannattais mennä ihan itteensä.

No meitä mahtuu maailmaan niin monenlaista, paras vaan jokaisen toimia kuten itse parhaaksi näkee omalta osaltaan. En aina ymmärrä toisten ratkaisuja ja tuleehan niistä joskus jotain sanottua, mutta eipä se mun elämään vaikuta. Tärkeintä vaan yrittää itse tehdä niin omassa elämässään ettei kauheasti kaduttaisi asiat.

Omistautumalla omistautuminen, jopa silloin kun omistaudutaan äidinroolin toimintoihin, on jo sinällään typerää ja pitkällä tähtäisemmä haitallistakin sinulle itsellesi, sitä ei kenenkään tarvitse saada näyttämään typerältä.

Onneksi lapsi itse kouluttaa pois siitä omistautumisesta hyvin usein.

Jotenkin tuntuu siltä, että me jokainen olemme jossain mielessä epävarmoja vanhempien roolissa, kun tarve toisten valintojen mollaamiseen kasvaa näin suureksi. Sallin jonkun heittäytyä täysillä siihen vauvamaailmaan ja imettämään lasta kantoliinassa vaikka 2-vuotiaaksi sekä sen, että joku haluaa säilyttää yhteyden myös ulkomaailmaan lähtemällä vaikka heti laitokselta jumppaan, jos paikat periksi antaa. Äitiys ei ole projekti, lapset eivät ole projekteja joista suoriudutaan.

Yhteistyössä