Eikö lapset voi muka syödä häissä samaa kuin muutkin? Tuli kyselyä lasten omasta menusta häävieraalta...

  • Viestiketjun aloittaja Järkkäilijä
  • Ensimmäinen viesti
Järkkäilijä
Aloittajalle kysymys: kuinka paljon teidän juhliinne on ylipäätään tulossa lapsivieraita ja minkäikäisiä he pääasiassa ovat? Se kun mielestäni vaikuttaa tässä koko keskustelussa aika oleellisesti. 1-3-vuotiaiden kohdalla vastaisin kaikkeen tähän ihan eri tavalla kuin esimerkiksi 4-10-vuotiaiden kohdalla. :)
Vielä emme tiedä, kun vastusten pitäisi tulla viikon päästä. Tähän mennessä lapsia tulossa 4 ja iät kai 3-5v näillä. Lasten maksimimäärä on 9 ja iät 1-11v. Mutta kaikkihan ei välttämättä tule.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25679601]No mä ainakin sain sen käsityksen ettei pöydässä ihan perus keitettyä perunaa ja kasviksia ole, vaan enemmänkin juhlavaa, aikuiseen makuun maustettua ruokaa.

Mutta jos siellä tosiaan on ihan sitä perusruokaa, niin tuskin kenelläkään sitten on ongelmaa.[/QUOTE]

Ap kirjoitti aloituksessaan ihan selkeästi: "Tarjolla ei ole mitään erityisen eksoottista, vaan tavallista juhlaruokaa"
 
"morsian"
Mitä aloittajan kysymykseen tulee, niin en näe juhlamenyyssä ongelmaa. Omakin nirso lapseni sieltä löytäisi syötävää. Jos ei muu kelpaa niin peruna, ihan sama mulle vaikka olis syömättäkin. Naudanliha on ihan normaalia tarjottavaa, luulis että sitä jokainen lapsi on saanutkin jossain elämänsä vaiheessa. Maitoa ilman voi jokainen lapsi elää kun kerran tarjolla on mehua ja vettä.

Muoks. Jaa juu, olihan siellä vielä kalaakin, loistavat ja vaihtelevat tarjottavat mielestäni, lapsellekin. What's the problem? :D
Voi toki joo olla nälässä ja juomatta, mutta jos tietää että on olemassa niitä taattuja lasten hittejä, perusjuttuja mitä voi halvalla tarjota, niin miksei niitä voisi lapsille tarjolle laittaa? :) onko se jotenkin merkittävästi morsiamelta ja sulhaselta pois, että lapsetkin saisi ns. juhla-aterian ja masuunsa täytettä, ilman turhaa hammastenkiristelyä?
 
[QUOTE="vieras";25679601]No mä ainakin sain sen käsityksen ettei pöydässä ihan perus keitettyä perunaa ja kasviksia ole, vaan enemmänkin juhlavaa, aikuiseen makuun maustettua ruokaa.

Mutta jos siellä tosiaan on ihan sitä perusruokaa, niin tuskin kenelläkään sitten on ongelmaa.[/QUOTE]

Miksi pitäisi olla nimenomaan keitettyä perunaa? :O Eikö lapset syö muuta kuin keitettyä perunaa. :O Kerma- ja juustoperunat kuuluvat mielestäni ihan perusmakuihin; mietoa,tavallista ruokaa perunasta. Aloittaja sanoi, että maut eivät ole eksoottisia, missään ei sanottu, että ruoka olisi vain aikuiseen makuun maustettua, vaan ap nimenomaan ajatteli, että menu sopii lapsillekin.
 
"huoh"
Meidän 1,5-vuotias olisi tuosta menusta saanut kyllä kupunsa täyteen. Ja huolehtiva äiti tietenkin varaa aina kaikkiin menoihin myös hätävaraevästä. Maidon puuttuminenkaan ei ole ongelma. Ihme kitisijöitä, jotka tilannevat aina ravintolassa (jos edes käyvät) lapsilleen ne nakit ja muusin.
 
[QUOTE="morsian";25679672]Voi toki joo olla nälässä ja juomatta, mutta jos tietää että on olemassa niitä taattuja lasten hittejä, perusjuttuja mitä voi halvalla tarjota, niin miksei niitä voisi lapsille tarjolle laittaa? :) onko se jotenkin merkittävästi morsiamelta ja sulhaselta pois, että lapsetkin saisi ns. juhla-aterian ja masuunsa täytettä, ilman turhaa hammastenkiristelyä?[/QUOTE]

Ok. Voi olla että mä en sitten vaan ymmärrä omalla aivokapasiteetillani tätä pointtia. Mun ajatusmallin mukaan siellä näyttäis kuitenkin olevan ihan perusruokaa tarjolla, mikä ainakin mun lapsille varmaan menis, vaikka toinen heistä on toooosi nirso. On kalaa, perunaa, lihaa ja kasviksia. On vaikeaa uskoa, että yksikään morsiusparin lapsivieraista ei tosiaan mitään noista söisi, vaan kaikkien olisi saatava nimenomaan lihapullaa tai nakkia.
 
*
Meillä muksut vetelis ihan tyytyväisenä perunaa ja kalaa ja varmaan vähän lihaa ja kasviksia. Kyytipojaksi sitten mehua. Ikää näillä on 3 ja 4 v. Ihan hyvät tarjottavat on. Muksutki nauttis kun kerranki saa mehua ruokajuomaks =)
 
*
[QUOTE="morsian";25679672]Voi toki joo olla nälässä ja juomatta, mutta jos tietää että on olemassa niitä taattuja lasten hittejä, perusjuttuja mitä voi halvalla tarjota, niin miksei niitä voisi lapsille tarjolle laittaa? :) onko se jotenkin merkittävästi morsiamelta ja sulhaselta pois, että lapsetkin saisi ns. juhla-aterian ja masuunsa täytettä, ilman turhaa hammastenkiristelyä?[/QUOTE]

Ei nyt hemmetti :D Mikäs sitte on lasten juhla-ateria kun tässä on koko ajan kitisty että lapsille pitää tarjota sitä mitä ne vetää kotonaki että saa mahan täyteen. Nyt mä tippusin :D Sitte kuitenkaan ei juhlan kunniaks sais tarjota lapsille mehua.. Naiset, te ootte sekasin :D :LOL:
 
"morsian"
Miksi pitäisi olla nimenomaan keitettyä perunaa? :O Eikö lapset syö muuta kuin keitettyä perunaa. :O Kerma- ja juustoperunat kuuluvat mielestäni ihan perusmakuihin; mietoa,tavallista ruokaa perunasta. Aloittaja sanoi, että maut eivät ole eksoottisia, missään ei sanottu, että ruoka olisi vain aikuiseen makuun maustettua, vaan ap nimenomaan ajatteli, että menu sopii lapsillekin.
No sitten ap varmaan kertoi tämän myös vieraille, että aikuisten ruoat on ihan mietoja perusmakuja jotka sopii myös lasten suuhun, siksi lapsille ei ole erikseen omaa ruokaa :) yleensähän ne juhlaruoat ei ole ihan tavallisia, mietoja, kotiruokamakuja.
 
"onni"
Lihapullat, nakit ja ranskalaiset 20 lapselle maksaa 20 euroa. Lapsiperheet tuovat myös muita isommat lahjat. Kyllä on köyhää ellei lapsille ole mitään tarjottavaa. Oletko itse ollut lapsi? Tykkäsitkö aikuisten pöperäistä vai lihapullista?
 
Järkkäilijä
Kiitos Cecilia Algotsdotter ja Ansarikukka ja pari muuta kirjoittajaa järjen äänistä:D Mä olen samaa mieltä ja uskon ja toivon, että suurin osa on ihan järkeviä ja normaaleja ihmisiä ja selviää ilman sitä maitoa (jota muuten halutessaan sitten saa, tämän ketjun myötä ohjeistan tarjoilijaa kysymään sitä) yhdet juhlat ja saavat pöydästä jotain syödäkseen.

Eli summa summarum: maitoa ei edelleenkään ole tulossa näkyville tarjolle, mutta sitä halutessaan saa ja tarjoilija sitä tulee kysymään lapsipöydistä. Aikuisista vieraista en ole kenenkään nähnyt juovan maitoa juhlissa. Menua emme tule muuttamaan tai mitään lastenruokia siihen lisäämään, se olisi ainakin tämän ketjun perusteella loputon suo jja emme ole järjestämässä lastenjuhlia.Ja eiköhän ne lapset osaa sen päivän syödä mitä muutkin, kuten ajattelimmekin:)

Nyt mun pitää kyllä jo kohta poistua tästä keskustelusta, täällähän on osa ihan hulluja:D
 
"vieras"
meillä on se periaate OMIEN lastemme kanssa että jos se ruoka mitä tarjotaan ei kelpaa niin sitten saa olla syömättä ja tämä pätee niin kotona kuin kylässäkin mukaan lukien juhlat.
 
  • Tykkää
Reactions: Maira
"morsian"
Ei nyt hemmetti :D Mikäs sitte on lasten juhla-ateria kun tässä on koko ajan kitisty että lapsille pitää tarjota sitä mitä ne vetää kotonaki että saa mahan täyteen. Nyt mä tippusin :D Sitte kuitenkaan ei juhlan kunniaks sais tarjota lapsille mehua.. Naiset, te ootte sekasin :D :LOL:
Mihis tippusit? Ilmeisesti ap:n häissä ei tarjota mitään kotiruokaa kummempaa, joten ongelmaa tuskin on. Yleensä häissä ne ruoat on tosiaan maustettu aikuisen makuun, eikä ne ole sitä ihan perus salaattia ja lihaa. Siksi lapsille usein on tarjolla niitä nakkeja ja lihapullia tai mitä ikinä, ne menee nirsommallekkin. Kuka sanoi ettei mehua saa tarjota, todettiin vaan että kyllä maito sopii lastenkin juhlapöytään, niinkuin aikuistenkin, kun suomessa ollaan.
 
"vieras"
[QUOTE="morsian";25679728]No sitten ap varmaan kertoi tämän myös vieraille, että aikuisten ruoat on ihan mietoja perusmakuja jotka sopii myös lasten suuhun, siksi lapsille ei ole erikseen omaa ruokaa :) yleensähän ne juhlaruoat ei ole ihan tavallisia, mietoja, kotiruokamakuja.[/QUOTE]

Mun mielestä ns. tavalliset juhlaruoat, juurikin naudan filee, tai paisti, kermapotut, erilaiset salaatit ja lämpimät vihanneslisukkeet on aika perusmakuja. Eri asia jos on joku teemakeittiö, esim. aasialaista, espanjalaista tai italialaista menua.
 
[QUOTE="morsian";25679672]Voi toki joo olla nälässä ja juomatta, mutta jos tietää että on olemassa niitä taattuja lasten hittejä, perusjuttuja mitä voi halvalla tarjota, niin miksei niitä voisi lapsille tarjolle laittaa? :) onko se jotenkin merkittävästi morsiamelta ja sulhaselta pois, että lapsetkin saisi ns. juhla-aterian ja masuunsa täytettä, ilman turhaa hammastenkiristelyä?[/QUOTE]

Siis onko sun lasten juhla-ateria nakit, lihapullat, keitetyt perunat ja juomaksi maitoa?

Meillä on sitten ehkä vähän erilainen käsitys juhla-ateriasta.
 
"vieras"
Ymmärtäisin valituksen, jos tarjolla olisi esim. lammasta, ankkaa tai äyriäisiä, ja niiden kanssa vaikkapa mausteista riisiä tms. Silloin pitäisin luonnollisena, ettei lapsille välttämättä maistu. Mutta tarjolla on kaloja, naudanlihaa ja kermaperunoita.
 
"mamma"
Meidän lapsemme ainakin syövät mitä ikinä tarjotaankaan. Jos ei kelpaa, niin ei kelpaa. Sitten ollaan nälkäisiä ja siitä on turha kitistä. Pojat ovat molemmat ainakin oppineet kunnon tavoille, eikä minulle tulisi mieleenkään kysyä mistään lastenruuista häissä, hautajaisissa tai muissakaan isommissa pippaloissa.

Ihmeellistä kun ei nykyajan äitien pikku kullanmuruille tunnu mikään olevan muka tarpeeksi hyvin.
Joku varmaan tekee minustakin ilmoituksen nyt lastensuojeluun, koska lapseni osaavat syödä sellaisiakin ruokia, jotka eivät ole niitä lemppareita? Meillä ollaan kaikkiruokaisia ja se siitä. Ja kyllä, myös minä joudun tässä taloudessa syömään sellaisia ruokia, joista en välttämättä pidä. ;) Vuoroin vieraissa.
 
  • Tykkää
Reactions: Bellava
"morsian"
Alkuperäinen kirjoittaja Järkkäilijä;25679735:
Kiitos Cecilia Algotsdotter ja Ansarikukka ja pari muuta kirjoittajaa järjen äänistä:D Mä olen samaa mieltä ja uskon ja toivon, että suurin osa on ihan järkeviä ja normaaleja ihmisiä ja selviää ilman sitä maitoa (jota muuten halutessaan sitten saa, tämän ketjun myötä ohjeistan tarjoilijaa kysymään sitä) yhdet juhlat ja saavat pöydästä jotain syödäkseen.

Eli summa summarum: maitoa ei edelleenkään ole tulossa näkyville tarjolle, mutta sitä halutessaan saa ja tarjoilija sitä tulee kysymään lapsipöydistä. Aikuisista vieraista en ole kenenkään nähnyt juovan maitoa juhlissa. Menua emme tule muuttamaan tai mitään lastenruokia siihen lisäämään, se olisi ainakin tämän ketjun perusteella loputon suo jja emme ole järjestämässä lastenjuhlia.Ja eiköhän ne lapset osaa sen päivän syödä mitä muutkin, kuten ajattelimmekin:)

Nyt mun pitää kyllä jo kohta poistua tästä keskustelusta, täällähän on osa ihan hulluja:D
Vai oikeen hulluja? et ole koskaan juhlissa nähnyt aikuisten juovan maitoa ruoan kanssa? ok. Ehkä olet kiertänyt juhlia sitten harvinaisen vähän. Ja joo, ehdottomasti kannattaa piilottaa se maito, sehän saattaa pilata koko juhlien imagon se karsee valiopurkki juomapöydässä ;) hehehhe. Nakit ja lihapullat tosiaan on loputon suo, niitähän on niin monen merkkisiäkin.
 
Uskon tosiaan ap, että se on loputon suo, jos aletaan järjestämään lapsille erikseen lasten ruoka pöytää ja otetaan kaikki erikoistoiveet huomioon. Toisen lapsi ei pidä keitinperunoista, toisen ei paistetuista, joku ei perunoista lainkaan. Onko nakit keitettyjä, paistettuja, onko niissä kuoret vai ei? Tämäkin on joillekin lapsille tarkkaa. Lihapullat -onko niissä sipulia vai ei, onko tehty sika-naudasta vai pelkästä naudasta? Kastikkeessa vai ei. Huh huh. :p

Mun lempiruokia on mm. siskonmakkarasoppa, makkaraperunat, makaronilaatikko ja tomaattivuohenjuustokeitto, mutta en suinkaan juhlissa odota saavani näitä jotta "varmasti saisin mahani täyteen". Enkä halua sellaista ajatusmallia opettaa lapsillenikaan. Juhlissa syödään sitä mitä siellä on, oman maun mukaan tietenkin. Olisi väärin koota juhlaruoka niin, että tarjolla on vain kalaruokaa tai vain naudanlihaa, mutta kun tarjolla on monipuolisesti kaikkia perusruokia, lihaa, kalaa ja kasvista sekä kypsennettynä että kypsentämättömänä, niin siitä pitäisi löytyä kaikille jotakin. Lapsillekin.
 
"vieras"
[QUOTE="morsian";25679777]Vai oikeen hulluja? et ole koskaan juhlissa nähnyt aikuisten juovan maitoa ruoan kanssa? ok..[/QUOTE]

Mä en ole, ja olisi varmaan naurussa pitelemistä jos näkisin. :D :D
 
"morsian"
Alkuperäinen kirjoittaja alastulossa mättää;25679772:
Siis onko sun lasten juhla-ateria nakit, lihapullat, keitetyt perunat ja juomaksi maitoa?

Meillä on sitten ehkä vähän erilainen käsitys juhla-ateriasta.
Niin, salaatti ja kermaperunat vasta varsinainen juhla-ateria niihin verrattuna on, sitähän ap:n juhlissa tarjottiin? ;) ja kyllähän lapset nyt vähintään pommaccia juhla-aterialla juo, karseeta tarjota jotain maitoa, niin rahvaanomaista.
 
Järkkäilijä
[QUOTE="onni";25679729]Lihapullat, nakit ja ranskalaiset 20 lapselle maksaa 20 euroa. Lapsiperheet tuovat myös muita isommat lahjat. Kyllä on köyhää ellei lapsille ole mitään tarjottavaa. Oletko itse ollut lapsi? Tykkäsitkö aikuisten pöperäistä vai lihapullista?[/QUOTE]

Olen toki lapsi ollut ja tykkäsin aikuisten pöperöistä, meillä ei ikinä ole ollut erikseen mitään lasten ruokia. Pienestä pitäen mulle on syötetty samaa kuin muillekin maistatettu erilaisia ruokia. Ravintolassakin olen aina syönyt samaa kuin muutkin ja on kehotettu rohkeasti maistamaan.

Lahjoja emme halunneet, pääasia, että vieraat tuovat itsensä juhlimaan ja mielellään vielä hyvillä mielin. Tilinumero laitettiin kutsuun, mutta sekin vain jos välttämättä haluaa jotenkin muistaa, jotta vältytään turhalta krääsältä. Pakko ei ole rahaa laittaa, olemme molemmat työssäkäyviä ja toimeentulevia ihmisiä, joten hääjuhlamme ei ole mikään rahankeräystilaisuus.

Olisi kurjaa jos maito ja lihapullat jäädyttäisivät välit, kun on kuitenkin yritetty muulla keinoin järkätä kivat juhlat. Kukaan ei varmasti nälkään tule kuolemaan. Ja kyse on myös tyylistä noiden ruoka- ja juomavaihtoehtojen kohdalla.
 

Yhteistyössä