Eikö lapset voi muka syödä häissä samaa kuin muutkin? Tuli kyselyä lasten omasta menusta häävieraalta...

  • Viestiketjun aloittaja Järkkäilijä
  • Ensimmäinen viesti
Mua niin riepoo kun äiti-ihmiset kuvittelee et heidän piltit pitäs ottaa aina kaikessa huomioon..

Ja kun mielestäni ap:n ruokalistassa oli kaikki otettu huomioon. Se oli monipuolinen ja normaalia ruokaa, jota varmasti kaikki ovat tottuneet syömään.

Toki jokainen voi tehdä lapsille omat sapuskat, mutta sekään ei ole lasten huomioimista, että lasten pöydässä on eineksiä. Vaan silloin lasten pöydässä pitäisi olla yhtä herkullisia ja terveelisiä ruokia kuin aikuistenkin pöydässä. Sellaisia, jotka on helppo pureskella esim. kalaa ja lihapullia. Kasvikset ehkä ennemmin erillisinä ja niin että ne on helppo syödä. Mutta jos alle kouluikäisiä lapsia on pari, niin en teidä onko siinä oman pöydän tekemisessä mitään järkeä.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
"Vieras"
[QUOTE="morsian";25679449]No mun mielestä tuo menu ei ole lasten suuhun sopiva, siis mm. portviinikastikkeet ja naudanfileet. Luulen että kasvikset ym. on myös aikuisten makuun maustettu? Ja maitoa ei saa? voivoi, onpas köyhää. Kyllä meidän häissä tarjottiin myös lapsille sopivaa ruokaa, ei se paljon tunnu budjetissa että sinne lisää vaikka ne perus lihapullat ja muusin. Ja maitoa pöytään, myös aikuiset voi haluta juoda sitä ruoan kanssa. Miksi ihmeessä ei voi ottaa vieraita sen vertaa huomioon? ainiin, kun nä on "MEIRÄN HÄÄÄT!1"

Ja toisessa ketjussa valitettiin että onpa törkeää kun lapsiperhe toi omat ruuat lapsille... voivoi.[/QUOTE]


sun hääs. Eihän sinne tartte mennä, jos se maidosta on kiinni.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
"vieras"
[QUOTE="morsian";25679449]No mun mielestä tuo menu ei ole lasten suuhun sopiva, siis mm. portviinikastikkeet ja naudanfileet. Luulen että kasvikset ym. on myös aikuisten makuun maustettu? Ja maitoa ei saa? voivoi, onpas köyhää. Kyllä meidän häissä tarjottiin myös lapsille sopivaa ruokaa, ei se paljon tunnu budjetissa että sinne lisää vaikka ne perus lihapullat ja muusin. Ja maitoa pöytään, myös aikuiset voi haluta juoda sitä ruoan kanssa. Miksi ihmeessä ei voi ottaa vieraita sen vertaa huomioon? ainiin, kun nä on "MEIRÄN HÄÄÄT!1"

Ja toisessa ketjussa valitettiin että onpa törkeää kun lapsiperhe toi omat ruuat lapsille... voivoi.[/QUOTE]

Mun kummipoika 4 v. rakasti viimeksi isänpäivälounaalla pääruokaa, joka oli naudan fileetä punaviinikastikkeessa. Söi sitä ison annoksen papu-pekonilisäkkeen, salaatin ja kermaperunoiden kanssa. Kaikki ei katsos kasvata lapsiaan syömään vain nakkeja ja lihapullia. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Tepadj
"vieras"
Ja kun mielestäni ap:n ruokalistassa oli kaikki otettu huomioon. Se oli monipuolinen ja normaalia ruokaa, jota varmasti kaikki ovat tottuneet syömään.

Toki jokainen voi tehdä lapsille omat sapuskat, mutta sekään ei ole lasten huomioimista, että lasten pöydässä on eineksiä. Vaan silloin lasten pöydässä pitäisi olla yhtä herkullisia ja terveelisiä ruokia kuin aikuistenkin pöydässä. Sellaisia, jotka on helppo pureskella esim. kalaa ja lihapullia. Kasvikset ehkä ennemmin erillisinä ja niin että ne on helppo syödä. Mutta jos alle kouluikäisiä lapsia on pari, niin en teidä onko siinä oman pöydän tekemisessä mitään järkeä.
En tiedä tosta portviinikastikkeesta, miten se alle kouluikäisen suuhun maistuu. Maito on normaali ruokajuoma, myös juhlissa. Mä en ole ulkomaita lukuunottamatta tainnut koskaan olla paikassa, mistä ei saisi maitoa lapsille. Siksi ihmettelen tuota valintaa, kun tosiaan harva etukäteen tajuaa ettei maitoa saa.

Kyllä lapset ja nuoret pärjää maidolla ja leivällä jos ruokalistalta ei mitään mieleistä muka löytyisi.

Tarjoilut ovat kuitenkin etupäässä vieraita varten, vaikka ne teidän häät olisivatkin. Monella tuntuu menevän vähän yli ymmärryksen se, että häät on yhtä paljon vieraita varten kuin hääparia varten. Vai onko vieraat paikalla vain siksi, että he ovat sopivat kulissit teidän kahden juhlapäivälle?

Mikä on sulle tärkeää? Vieraiden hyvinvointi vai se miltä maitokannu pöydässä näyttää?
 
mietin vaan...
Mä taas mietin, että tarjotaanko teillä kahvin kanssa maitoa, vai onko se silloinkin ruman näköistä? Vai laittaako ne aikuiset sitä nätimpää mehua kahviinsa?

Ja joo, mun mielestä maidon saa ihan yhtä kauniisti esille kuin veden ja mehunkin, ja itse lisäisin sen juomien listalle - moni aikuinenkin juo maitoa, ei vain lapset.

Ruuista oon samaa mieltä, sitä syödään, mitä tarjotaan. Mutta tuo maito nyt on kuitenkin aika perusjuttu ruokajuomana.
 
"apua"
[QUOTE="netta";25679326]Eikös tässä ollut kyse ruokajuomasta? Kyllä vettä lapset juovat, mutta vesi on janojuoma ja maito ruokajuoma.[/QUOTE]

Missä metsässä olet kasvanut? Sinäkö sen määrittelet, mikä on ruokajuoma ja mikä janojuoma? Ensinnäkin, maitoa ei käytetä ruokajuomana maailmalla juuri missään, Suomi on aivan omaa laatuaan tässä.
Pääsääntöisesti ravintoloissakin se ruokajuoma on se vesi tai kivennäisvesi, jos ei juo esim. viiniä. Maito se ei ole ikinä. Kaikissa tilaisuuksissa, juhlissa, konferenssilounailla ja ihan missä vain se ruokajuomaoletus on nimenomaan se vesi!

Revi siitä ja opeta vaikka lapsillesikin. Annatko lastesi juoda vettä ruoan kanssa vai pitääkö olla aina maitoa lasissa? Ei kannata ikinä käydä muuten missään hienommissa ravintoloissa tai vaikka ulkomailla, kun ei välttämättä ole maitoa ruoan kanssa.
 
"hohhoijakkaa"
[QUOTE="Hiphei";25679463]Juntti -Suomessa saa häissä tarjota ruisleipää,
Lihapullia ja perunoita niin ollaan tyytyväisiä :D
Maitoa ja kotikaljaa juomaksi, viinihän ( viina ) on tarkoitettu kännin vetämiseen .[/QUOTE]

miksi perinneruoat tekevät juntin? miksi aina pitää verrata johonkin ameerikkaan tai muihin ulkomaihin? suomessahan ne häät kai pidetään ja vieraistakin varmaan suurin osa on suomalaisi?
Jos suomalaiset tykkää viinasta,makkarasta,perunasta ja ruisleivästä, niin miksi niitä ei saa tarjota?
Onko olemassa joku lista ruuista, mitä ei saa tarjota häissä? Pitääkö olla jokaisessa hääpöydässä jotain kilin kivestä hoystettynä lehmän aivoilla ja ruokajuomana apinan kusta, jälkkäriksi hyydytettyä rotan verta?


Mä en ole koskaan ymmärtänyt sitä arvostelua kun mennään toisen juhliin, milloin on arkista ruokaa, milloin liikaa erikoisuuksia,liian vähän vaihtoehtoja, ei ollut sitä ja tätä ja oli ihan paskat häät.

ihme juttu, että itse olen kyllä aina loistavasti viihtynyt juhlissa, oli tarjolla sitten makkaraa tai hummeria.
aina on löytynyt pöydästä syötävää ja aina saanut vatsankin täyteen. on ollut holittomia ja holillisia juhlia ja yleensä niistäkin on mieluinen juoma löytynyt, joskus se on ollut maito, joskus jokin viini, riippuen siitä kuka on autolla ajanut.
 
"Vieras"
Voi elämä!
Menu onnsopiva, varmasti saa kaikki vatsansa täyteen. Lapset syövät mitä on tarjolla. Jos ei kelpaa, niin sitten ovat syömättä. Meillä 2,5 v tietää hyvin tämän, ja vaikka nirsoileekin niin kyllä se nyt aina jotain syö. Vaikka sitten sitä leipää.
Maito asiassa en ota kantaa, mielestäni voisi laittaa tarjolle mutta jos ei ole niin eipä tuo ongelma ole.

Eikö ihmiset matkusta lastensa kanssa? Ulkomailla ruoka on aina erilaista,ja harvoissa paikoissa maitoa on. Vauvoille tissit tai korviketta mukaan. Isommat voivat juoda mehua, se ketään tapa. Tai sitten vettä, ja sitä maitoakin hei sai jos viitsii suunsa avata.
 
"netta"
[QUOTE="apua";25679503]Missä metsässä olet kasvanut? Sinäkö sen määrittelet, mikä on ruokajuoma ja mikä janojuoma? Ensinnäkin, maitoa ei käytetä ruokajuomana maailmalla juuri missään, Suomi on aivan omaa laatuaan tässä.
Pääsääntöisesti ravintoloissakin se ruokajuoma on se vesi tai kivennäisvesi, jos ei juo esim. viiniä. Maito se ei ole ikinä. Kaikissa tilaisuuksissa, juhlissa, konferenssilounailla ja ihan missä vain se ruokajuomaoletus on nimenomaan se vesi!

Revi siitä ja opeta vaikka lapsillesikin. Annatko lastesi juoda vettä ruoan kanssa vai pitääkö olla aina maitoa lasissa? Ei kannata ikinä käydä muuten missään hienommissa ravintoloissa tai vaikka ulkomailla, kun ei välttämättä ole maitoa ruoan kanssa.[/QUOTE]

No ylläripylläri, me ollaan nyt Suomessa. Ja vielä en ole yhteenkään ravintolaan törmännyt jossa ei lapsille saa maitoa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25679491]En tiedä tosta portviinikastikkeesta, miten se alle kouluikäisen suuhun maistuu. Maito on normaali ruokajuoma, myös juhlissa. Mä en ole ulkomaita lukuunottamatta tainnut koskaan olla paikassa, mistä ei saisi maitoa lapsille. Siksi ihmettelen tuota valintaa, kun tosiaan harva etukäteen tajuaa ettei maitoa saa.[/QUOTE]

Sitä maitoahan edelleen saa, vaikkei sitä maitokannua buffetpöydässä olekaan. Ap sanoi, että aikoo pyytää tarjoilijoita kysymään lapsiperheiltä haluavatko he maitoa, samalla kun he kaatavat viinejä.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Järkkäilijä;25679433:
Mut olen kyllä hieman eri mieltä tuosta henkilökunnan vaivaamisesta. Tarjoilijathan ovat nimenomaan pitämässä siellä (ja muutenkin ravintoloissa) huolta asiakkaiden tarpeista.

Ja ei ole mitään syytä ärsyyntyä, jos huomaa, että toisessa pöydässä on jotain, mitä itse haluaisi. Siitähän voi silloin vain päätellä, että itsekin voi saada sitä, kun vain kysyy;) Miksi ensireaktion pitäisi olla se ärsyyntyminen?
En muista sinun maininneen, että häät pidettäisiin jossain ravintolassa. Sellaisessa voi aina olettaa sitä maitoa olevan vähän reilummin varastossa, että sitä löytyy. Häitä on niin monenlaisissa puitteissa, että joskus voi käydä niin, että useamman lapsen sitä pyytäessä käykin niin, että jostain kahvimaidosta rupeaakin sitten olemaan pulaa. Jos sitä maitoa ei ole yleisesti tarjolla, niin silloin tulee olo, että on tekemässä extravaatimuksia. Pienillä lapsilla se maito on perinteinen ruokajuoma ja ovat tottuneet sitä myös saavansa ruoan kanssa. Sillä täytetään päivittäistä kalsiumin saantia.

Kaikki eivät sitä maitoa sitten hoksaa kysellä erikseen ja kun Nico-Petteri sitten saa pöydässä hepulin, kun naapuripöydän Hertta-Marilla onkin sitä maitoa, niin kyllä siinä äkkiä ärsyyntyy itse kukin ;)
 
"vieras"
Onko ne häät nyt oikea paikka alkaa sivistämään tuttavapiirin lapsiperheitä siitä että maidon juominen ei ole sivistynyttä? Pari purkkia maitoa, ja kaikki olisivat tyytyväisiä. Kustannus alle 5 euroa, vaikka ostaisi lisäksi vielä hylaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Järkkäilijä;25678938:
Minäkin ajattelin asian niin, että tarjoilijan kiertäessä pöydissä juomia kaatamassa voi sitten itse kysäistä sitä muuta juomaa, jos sellaista kovasti haluaa. Jos siis se tarjoilija sitä ei kysy. En näe tuossa ongelmaa. Ihan normaali tapa.
Tästä voisit mainita pitopalvelulle, että ohjeistaisivat tarjoilijat kysymään lapsivierailta tai lasten vanhemmilta haluaisivatko lapset juoda mielummin maitoa. Voisi olla hyvä ratkaisu, vai?
 
Piipa75 (ei kirj.)
Aloittajalle kysymys: kuinka paljon teidän juhliinne on ylipäätään tulossa lapsivieraita ja minkäikäisiä he pääasiassa ovat? Se kun mielestäni vaikuttaa tässä koko keskustelussa aika oleellisesti. 1-3-vuotiaiden kohdalla vastaisin kaikkeen tähän ihan eri tavalla kuin esimerkiksi 4-10-vuotiaiden kohdalla. :)
 
"morsian"
[QUOTE="vieras";25679484]Mun kummipoika 4 v. rakasti viimeksi isänpäivälounaalla pääruokaa, joka oli naudan fileetä punaviinikastikkeessa. Söi sitä ison annoksen papu-pekonilisäkkeen, salaatin ja kermaperunoiden kanssa. Kaikki ei katsos kasvata lapsiaan syömään vain nakkeja ja lihapullia. :)[/QUOTE]

Tuskin kyse on siitä että lapsi olisi vain kasvatettu nirsoksi. Pääsääntöisesti pienen lapsen makuaistit ei vielä ole tottuneet kuin niihin perusmakuihin. Siksi lapset yleensä pitää ruoasta jossa on niitä tuttuja perusmakuja, eroteltuna. Eli peruna erikseen, liha erikseen, kasvikset erikseen jne. Toki kaikennäköistä voi maistattaa, mutta näkisin että sen varjolla ei sitten kannata pitää lasta nälässä. Enkä tiedä kuinka sopivaa ravintoa kaikki aikuisten ruoat on lapsille, jos ne on esim. tosi mausteisia/ suolaisia.

Mä vaan en näe syytä miksi haluaisin pitää lapsivieraita nälässä, jos he eivät ole punaviinikastikkeisiin yms. tottunut, mikä on ihan normaalia. En mä ainakaan sellaisia lapsilleni päivittäisin syöttäisi mitä on aikuisten juhlapöydässä.
 
Järkkäilijä
Mä taas mietin, että tarjotaanko teillä kahvin kanssa maitoa, vai onko se silloinkin ruman näköistä? Vai laittaako ne aikuiset sitä nätimpää mehua kahviinsa?

Ja joo, mun mielestä maidon saa ihan yhtä kauniisti esille kuin veden ja mehunkin, ja itse lisäisin sen juomien listalle - moni aikuinenkin juo maitoa, ei vain lapset.

Ruuista oon samaa mieltä, sitä syödään, mitä tarjotaan. Mutta tuo maito nyt on kuitenkin aika perusjuttu ruokajuomana.
No, mä en kyllä ole kovinkaan monessa paikassa työpaikka- ja kouluruokaloita lukuunottamatta törmännyt maitoon ruokajuomana, siis juhlissa. En edes yksissäkään häissä. Meille se ei ole mikään perusjuttu ruokajuomana, ei sitä edes pitopalvelukaan tarjonnut juomavaihtoehdoksi. Ei se kyllä juhlaruoan kanssa sopisikaan. Tai ehkä muutenkaan tyyliin, mikä siinä nyt on niin pahaa myöntää se.

Ja harvemmin aikuiset ihmiset juhlavamman ruoan kanssa edes maitoa haluavat, vaikka muuten sitä joisivatkin.
 
Äitini oli tuossa taannoin alkusyksystä ip-kerhon keittiöllä sijaisuutta tekemässä.
Hänellä kun oli niin paljon raparperia kotonaan niin päätti sitten yllättää ja teki välipalalle leipien lisukkeeksi raparperikiisseliä.
Laittoi ihan lasten mieleen vielä riittävästi sokeriakin ja siellä oli sitten nämä 1-2lk lapset ihmetelleet että mitä tuo muka on?
Ei kuulemma koskaan ole ollut kotona sellaista tarjolla :O
Mun lapset ei syö kiisseleitä, enkä siinä mitään pahaa näekään. Itsekään en vapaaehtoisesti syö, alas toki saan jos pakko on. Kiisselien ravintoarvo on hyvin vähäinen, mieluummin syötän lapsille hedelmät ja marjat ihan sellaisenaan. Ip-kerhoissa on ainakin meillä (valitettavasti) useinkin kiisseleitä tarjolla, mutta varmaan aika harvoin raparperikiisseliä.
 
"vieras"
[QUOTE="morsian";25679569]Tuskin kyse on siitä että lapsi olisi vain kasvatettu nirsoksi. Pääsääntöisesti pienen lapsen makuaistit ei vielä ole tottuneet kuin niihin perusmakuihin. Siksi lapset yleensä pitää ruoasta jossa on niitä tuttuja perusmakuja, eroteltuna. Eli peruna erikseen, liha erikseen, kasvikset erikseen jne. Toki kaikennäköistä voi maistattaa, mutta näkisin että sen varjolla ei sitten kannata pitää lasta nälässä. Enkä tiedä kuinka sopivaa ravintoa kaikki aikuisten ruoat on lapsille, jos ne on esim. tosi mausteisia/ suolaisia.

Mä vaan en näe syytä miksi haluaisin pitää lapsivieraita nälässä, jos he eivät ole punaviinikastikkeisiin yms. tottunut, mikä on ihan normaalia. En mä ainakaan sellaisia lapsilleni päivittäisin syöttäisi mitä on aikuisten juhlapöydässä.[/QUOTE]

Eikö sun mielestä liha, kalat ja perunat ole perusmakuja? Sitä portviinikastikettahan lasten ei varmasti ole pakko syödä...
 
Mitä aloittajan kysymykseen tulee, niin en näe juhlamenyyssä ongelmaa. Omakin nirso lapseni sieltä löytäisi syötävää. Jos ei muu kelpaa niin peruna, ihan sama mulle vaikka olis syömättäkin. Naudanliha on ihan normaalia tarjottavaa, luulis että sitä jokainen lapsi on saanutkin jossain elämänsä vaiheessa. Maitoa ilman voi jokainen lapsi elää kun kerran tarjolla on mehua ja vettä.

Muoks. Jaa juu, olihan siellä vielä kalaakin, loistavat ja vaihtelevat tarjottavat mielestäni, lapsellekin. What's the problem? :D
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
[QUOTE="vieras";25679586]Eikö sun mielestä liha, kalat ja perunat ole perusmakuja? Sitä portviinikastikettahan lasten ei varmasti ole pakko syödä...[/QUOTE]

No mä ainakin sain sen käsityksen ettei pöydässä ihan perus keitettyä perunaa ja kasviksia ole, vaan enemmänkin juhlavaa, aikuiseen makuun maustettua ruokaa.

Mutta jos siellä tosiaan on ihan sitä perusruokaa, niin tuskin kenelläkään sitten on ongelmaa.
 
"Vieras vierailija"
[QUOTE="vieras";25678441]Täytyy sanoa, ettei tuo menyy ole oikein lasten mieleen. Ja olen sitä mieltä, että alle kouluikäisille lapsivieraille pitäisi kyllä sitä maitoakin löytyä ruokajuomaksi.[/QUOTE]

Miksi pitäisi olla maitoa tarjolla? Ihmettelen niitä lapsia, jotka eivät esimerkiksi puolta päivää selviä ilman maitoa tai niitä, jotka käytännössä korvaavat joka aterian maidolla sen takia, että kitataan sitä maitoa maha täyteen ja sitten maistuukin enää korkeintaan puolikas peruna.

Alkuperäiseen kysymykseen vastauksena, että menu kuulostaa hyvältä.
 
mietin vaan...
Alkuperäinen kirjoittaja Järkkäilijä;25679574:
No, mä en kyllä ole kovinkaan monessa paikassa työpaikka- ja kouluruokaloita lukuunottamatta törmännyt maitoon ruokajuomana, siis juhlissa. En edes yksissäkään häissä. Meille se ei ole mikään perusjuttu ruokajuomana, ei sitä edes pitopalvelukaan tarjonnut juomavaihtoehdoksi. Ei se kyllä juhlaruoan kanssa sopisikaan. Tai ehkä muutenkaan tyyliin, mikä siinä nyt on niin pahaa myöntää se.

Ja harvemmin aikuiset ihmiset juhlavamman ruoan kanssa edes maitoa haluavat, vaikka muuten sitä joisivatkin.
Näissä varmaankin on - niinkuin monessa muussakin asiassa - paikkakuntakohtaisia, sukukohtaisia jne eroja, koska taas kaikissa juhlissa (häät, hautajaiset, työmaan vuosimuistamiset jne) missä mä oon ollut, on tarjolla sitä maitoa... Ja täällä seudulla, missä mä asun + lähipaikkakunnat, se on ihan perusjuttu.

Ja mun tuttavapiirissä aika moni aikuinen juo sitä maitoa juhlavammankin ruuan kanssa, eikä sitä koeta mitenkään erityisen rumaksi tai ei-juhlavaksi, vaan se on yksi juoma muiden joukossa - samaan tapaan kuin sulla on se mehu, jota mä taas en laittaisi ruokajuomavaihtoehdoksi. Mieluummin sit vaikka kotikalja... Mutta tapoja ja makuja on monia, ja mä kun järjestin omat hääni, yritin ruuan suhteen miellyttää enemmän niitä vieraita kuin vain itseäni (vaikka toki ne mun häät oli, mutta koin, että mun tehtävä on saada vieraat viihtymään ja nauttimaan, eli periaatteessa mä olin niitä vieraita varten, ei toisinpäin).
 

Yhteistyössä