Kuinka paljon meteliä saa kerrostalossa kuulua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yksityisella vuokralla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yksityisella vuokralla

Vieras
Eli tilanne on tämä: minä olen kotona hoitamassa kahta lasta (1v ja 2,5v) ja tiedostan meiltä varmasti kuuluvan ääniä naapuriasuntoihin. Esim. lasten itkua/riitoja/leikkejä, mun komentamista sekä miehen kitaran soitto aikaajoin.

Kaikki melu mitä meistä lähtee kuuluu kuitenkin vain ja ainoastaan päiväsaikaan. Lapsen herää noin klo 8 ja iltasatua aletaan lukea klo 7.30, eli hiljasuuden ajan täältä ei kuulu pihahdustakaan.

Naapuri jyskyttää seinää/lattiaa jatkuvasti, mutta koskaan ei ole ovelle tullut sanomaan, enkä ole pystynyt paikantamaan ääntä (tuleeko yläkerrasta vai sivuasunnosta) joten en ole voinut kyseisen naapurin kanssa asiasta keskustella. Viereisen asunnon sekä alakerran naapureiden kanssa olemme kuitenkin miehemme kanssa pahoitelleet meilta mahdollisesti tulevaa meteli, eikä se heitä omien sanojensa mukaan haittaa.

Tänään tuli lappu postiluukusta jossa kehotettiin meitä pitämään pienempää ääntä. Nyt mietityttää, että pitääkö lapset tosiaan hiljentää totaalisesti eikä antaa lainkaan leikkiä ns. raisumpia leikkejä?

Käymme joka päivä ulkoilemassa tai kerhoissa/jumpissa missä lapset kyllä pääsevät purkamaan energiaa. Pienempi lapsi on ns. vaativa lapsi joka tarvii äidin syliä jatkuvasti ja kun välillä on pakko kotihommia/ruokaa tehdä ja lapsi laittaa pois sylistä alkaa huuto (kärjistetysti), isommalla lapselle taas alkaa uhmaikä olla päällä joten kiukkukohtauksia kyllä tulee päivittäin. Mutta eikös nämä ole niitä normaalin elämisen ääniä?

Mitä itse tekisitte kyseisessä tapauksessa?

En osaa sanoa teidän metelitasosta mutta itseäni sieppaa ihan suunnattomasti yläkerrassa asuva lapsiperhe joka ei ymmärrä edes kello 22 alkavaa hiljaisuutta. Samaten on todella ahdistavaa kuunnella miten pieni lapsi itkee ja isäntä huutaa hänelle. Lapsi on noin 1,5v ja tuon ikäiselle (ei minkäänikäiselle) lapselle tarvitse huutaa ja kiroilla. Lisäksi päiväsaikaan ei ole keneltäkään oikeutettua metelöidä häiritsevästi, eli lasten ei kuulu antaa pomppia katonrajasta lattiaan, ei pompotella palloa sisällä tai hyppiä hyppynarua...muutaman esimerkin mainitakseni. Ei myöskään huutaa ja karjua, lapsenkin on ymmärrettävä se seikka ikäänsä nähden tietysti että myös naapurilla on oikeus kotirauhaan MYÖS PÄIVÄLLÄ!

Me ratkaistiin ongelma muuttamalla lapsiystävällisempään asuntoon. :)

Meillä oli kerrostalossa asuessa vain yksi lapsi, joka kuitenkin sai yöllisiä kauhukohtauksia ja huusi välillä öisin. Naapurista hakattiin kerran seinään ja minä hakkasin takaisin. Eipä kuulunut enää koputteluja. Mitään valituksia ei koskaan tullut.

Senkun jatkatte elämäänne normaaliin tapaan, noita idiootteja löytyy jokaisen naapurista ! Myös teillä on oikeus valittaa metelistä/häiriköinnistä vaikka asuttamaanne osaketta ette itse omistaisi.

Me teimme syksyllä isännöitsijälle ilmoituksen naapurista, jossa lapsista lähtee päivisin mielestämme liikaa ääntä. Olen vuorotyössä ja mahdoton yrittää nukkua päivisin jos naapurissa lapset huutaa, kiljuu ja itkee. Naapurit onneksi hiljenivät. En halunnut olla ilkeä, mutta oli mielestäni oikein.

Kerrostalo asumiseen kuuluu normaalit elämisen äänet ja ne on vain kestettävä. Joten ihan rauhassa voit olla kotona ja antaa lasten olla lapsia.
Minä olen sitä mieltä, että joita häiritsee tuollaiset äänet niin niitä sit häiritsee vähän kaikki asiat ja ilmeisesti on sitten liikaa aikaa kuunnella ääniä, olen sen jo työni puolesta huomannut (talkkari). Sellaiset ihmiset mun puolesta voivat a. muuttaa maalle jossa ei naapureita ole mailla halmeilla tai b. muuttaa senioritaloon jossa ei varmasti ääniä kuulu.

[QUOTE="sartsa";25678909]Me teimme syksyllä isännöitsijälle ilmoituksen naapurista, jossa lapsista lähtee päivisin mielestämme liikaa ääntä. Olen vuorotyössä ja mahdoton yrittää nukkua päivisin jos naapurissa lapset huutaa, kiljuu ja itkee. Naapurit onneksi hiljenivät. En halunnut olla ilkeä, mutta oli mielestäni oikein.[/QUOTE]

Ja sun mielestä on oikein, että kaikki rytmittävät elämänsä vuorotyösi mukaan?!

[QUOTE="ccc";25679002]Ja sun mielestä on oikein, että kaikki rytmittävät elämänsä vuorotyösi mukaan?![/QUOTE]

Kyse ei ole siitä, vaan siitä että päiväsaikaankaan ei ole oikeutta metelöidä HÄIRITSEVÄSTI! Lapsia kuuluu komentaa ja jos alkaa mennä ylikierroksilla niin ne lapset viedään ULOS PURKAMAAN ENERGIAANSA! Lapset saa olla lapsia mutta se ei oikeuta ihan kaikkeen kuitenkaan. Kerostalossa pitää oppia sietämään ääniä mutta pitää myös ymmärtää kunnioittaa naapureitakin!

Ei kerrostalossakaan tarvitse kenenkään päiväsaikaa elää kuin huopatossutehtaalla. Lapsista lähtee ääntä, sille nyt kukaan ei voi mitään. Ei niitä lapsiakaan voi sitoa sänkyyn ja vetää ilmastointiteippiä suun eteen, vaan siksi että naapurissa sattuu asumaan ihminen joka ei mitään ääntä siedä.

Lapset kuuluu normaaleihin asumisen ääniin. Tokikaan en itsekkään anna lasten pelata palloa sisällä tai vastaavaa, mistä lähtee kohtuuton häiritsevä ääni. Mutta esim pienten lasten itkulle ja raivokohtauksille ei vaan mahda joka ikisessä tapauksessa yhtään mitään. Niitä tulee niitä menee.

Joten antaa sitten naapurin valittaa. Vaikka inhottavaa sekin on asua talossa, jossa tietää jonkun inhoavan teidän perhettä/ääntä joka teidän perheestä lähtee. Tässä tapauksessa kuitenkin isännöitsijänkin pitäsi olla teidän puolella, eikä tämän valittajan.

Äänet kuuluu kerrostaloelämään. Siitä ei mihinkään pääse.

Ja kuka määrittelee mikä on häiritsevää? Toiselle se on sitä, että kuuluu hetken ääntä ja toinen vasta päivän huudon jälkeen voi kokea asian häiritseväksi.
Onkohan sulla itsellä lapsia enempää kuin yksi? Toki lapsia voi komentaa ja viedä ulos pariksi tunniksi, mutta ei se välttämättä ratkaise asiaa. Joskus vaan lapsillakin on kausia, että mikään ei ole hyvin vaikka kuinka äiti tai isä komentaa ja ääntä lähtee.

• Tykkää
Reactions: sikinsokin
[QUOTE="ccc";25679002]Ja sun mielestä on oikein, että kaikki rytmittävät elämänsä vuorotyösi mukaan?![/QUOTE]

No ei tietenkään! Olisin asiasta tehnyt ilmoituksen vaikka en vuorotyössä olekkaan.

No kerrostalossa kuuluu pierukin seinän läpi :headwall:
Meillä kiljuva (lue:kun ei saa haluamaansa) taapero ja touhkas eskarilainen jotka heräävät 6-7 joka aamu, eli varsinkin viikonloppuisin ahistaa, kun alkavat leikkiä josta toki ääntä lähtee. Eivät katso dvd tms, vaan autoleikit on jees. Noh, minkäs voin, ei ne pakolla lopeta.
Öisin taapero saa kauhukohtauksia, tai jos on kipeä niin kiljuu silloinkin eikä äidin keinot hiljennä sitä noin vain.
Muuttaisin heti muualle, jos asunto täältä löytyisi siis ok-talo, rivari. Etsinyt oon kohta 2v.
Ymmärrän naapureitakin, mutta lapsia ei esim. kipeänä voi viedä ulos "huutamaan" eikä sekään poista meidä aamuvirkkujen rytmiä ;)
Itsekin tehnyt ikäni vuorotyötä eli käsitän ettei monikaan elä 8-16 rytmissä.

Viimeksi muokattu:
sun tarvii käydä tiputtamassa naapurilles lappu, (tai laittaa alaoven ilmoitustaululle) että kerrostaloasunnossa saa kuulua päiväsaikaan normaaleita asumisen ääniä, ja lapset on osa niitä, joten jos ei miellytä, nii muuttaa muualle. näin mä tekisin. ja mainitte vielä siitä, että se seinän paukuttaminen häiritsee teidän elämistä, ja teet valituksen jos ei lopu.

saat pitää vaik mitä ääntä sillon kun ei ole hiljasuus aika eli 22-7.piste!anna muitten olla,mulla on joku naapuri huutanu kännipäissään et lapset ei saa metelöidä ees pihalla päiväsaikaan,justjoo.tiedän oikeukseni ja niillä mennään.t.6lasta ja 2 aikuista....ps.no joo,mut ei oo kukaan valittanu sisämetelistä....mut ei oo oikeuttakaan.

Tästä ketjusta tuli mieleen kun naapurimme teki valituksen koirastamme, joka haukkui joskus (ei päivittäin tosiaankaan). Tai ei sitä voi sanoa haukkumiseksi, murahtelua enemminkin. Muutaman kerran viikossa naapurin lapsi alkoi huutamaan yöllä ja koiramme murahteli koko sen ajan, hiljeni heti kun lapsi lopetti huutamisen. Haukahteli myös joskus (kerran pari viikossa) jos ulkoa kuului kovempia ääniä. Niin tämä naapuri teki valituksen meistä, mutta saikin itse varoituksen kun asiaa alettiin selvittämään.

Mulla on useampi lapsi enkä tarkoittanut todellakaan että lapsi pitää sitoa sänkyyn kiinni ja teipata suu, tai viedä kipeänä ulos. Onko teillä ollenkaan luetun ymmärtämisen taitoa tai käsitystä terveestä maalaisjärjestä. Lapsen itkulle ei mitään voi, sille voi ettei vanhemman tarvitse karjua lapselle nuppi punaisena. Lapsen leikkiä ei tarvitse estää mutta lasta voi opastaa leikkimään leikkejä jotka eivät aiheuta älytöntä meteliä. Palloleikit ja hyppynaruleikit ovat ulkoleikkejä. Päivän hetkellinen häiriö ei ole sama kuin vuorokauden ympäriinsä jatkuva metelöinti. Jos naapuri pieraisee kerran päivässä, se ei ole syy valittamiseen mutta jos lapset ovat tyyliin apinatarhasta karanneet joka ikinen päivä aamusta iltaan niin se on täysin hyvä syy valitukselle...se ON HÄIRITSEVÄÄ!

Alkuperäinen kirjoittaja MIRKAMÖRKÖ;25679233:
saat pitää vaik mitä ääntä sillon kun ei ole hiljasuus aika eli 22-7.piste!anna muitten olla,mulla on joku naapuri huutanu kännipäissään et lapset ei saa metelöidä ees pihalla päiväsaikaan,justjoo.tiedän oikeukseni ja niillä mennään.t.6lasta ja 2 aikuista....ps.no joo,mut ei oo kukaan valittanu sisämetelistä....mut ei oo oikeuttakaan.

kaikella kunnioituksella, ei se ihan noin mene. ei päivälläkään saa häiritä naapureita ihan millä metelillä vain. lukaseppa talonne järjestyssäännöt, uskoakseni sellaiset on olemassa :)

Mä toivon sydämestäni etten joudu enää koskaan asumaan kerrostaloon,mä olisin varmaan ihan karmee naapuri.
Mulla on viisi lasta itsellä ja kun nuo kohta jo kaikki muuttaa pois kotoa,mä olen saanut tähän ikään tarpeekseni kirkuvista muksuista enkä halua yhdenkään vaahtosammuttimen kokoisen rääkymistä kuunnella,en naapurista seinän takaa,en yläkerrasta,en alakerrasta enkä varsinkaan parvekkeella ollessani pihamaalta.Valittaisin varmaan joka vinkasusta.Anteeksi.

[QUOTE="mama";25679297]kaikella kunnioituksella, ei se ihan noin mene. ei päivälläkään saa häiritä naapureita ihan millä metelillä vain. lukaseppa talonne järjestyssäännöt, uskoakseni sellaiset on olemassa :)[/QUOTE]

oon lukenu ja näillä mennään,tottakai turhaa möykkää ei pidetä.ja kumma ku lapset ei saa pihalla leikkiä....pitäs vissiin pihalla kuiskaillako?

24 luku (9.6.2000/531)
Yksityisyyden, rauhan ja kunnian loukkaamisesta
1 § (11.9.2009/685)
Kotirauhan rikkominen

Joka oikeudettomasti

1) tunkeutuu taikka menee salaa tai toista harhauttaen kotirauhan suojaamaan paikkaan taikka kätkeytyy tai jää sellaiseen paikkaan,

2) rikkoo toisen kotirauhaa metelöimällä, heittämällä esineitä tai muulla vastaavalla tavalla taikka

3) häiritsee toisen kotirauhaa soittamalla puheluita tai lähettämällä matkapuhelimeen viestejä,

on tuomittava kotirauhan rikkomisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.
2 § (9.6.2000/531)
Törkeä kotirauhan rikkominen

Jos kotirauhan rikkomisessa

1) rikoksentekijä tai osallinen varustautuu teon toteuttamista varten aseella tai muulla henkilöön kohdistuvaan väkivaltaan soveltuvalla välineellä taikka tekijän tai osallisen ilmeisenä tarkoituksena on käyttää henkilöön kohdistuvaa väkivaltaa tai vahingoittaa omaisuutta taikka

2) rikoksen uhrilla on rikokseen liittyvän uhkailun, omaisuuden vahingoittamisen taikka rikoksentekijöiden tai osallisten lukumäärän vuoksi perusteltu syy pelätä henkilökohtaisen turvallisuutensa olevan vaarassa

ja kotirauhan rikkominen on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava törkeästä kotirauhan rikkomisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja MIRKAMÖRKÖ;25679233:

Ei todellakaan saa metelöidä päiväsaikaankaan miten tahansa. En antaisi lasteni kiljua ja riehua sisällä. Kyllä omat lapset pitää osata ja haluta laittaa kuriin. Ärsyttäviä sellaiset kurittomat kakarat.

Tuossa puhuttaan metelöinnistä, mutta sitäkään ei ole määritelty mitä se sitten käsittää ja milloin. Eli taas palataan siihen mikä on häiritsevää kenestäkin.

Yhteistyössä