Kauanko joutuu olemaan sairaalassa,kun keisarileikataan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sektio...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sektio...

Vieras
siis jos on jo 5 lapsi tulossa ja mulle tehdään ilmeisesti sektio sitten niin kauankohan sitä joutuu olemaan sairaalassa,jos kaikki ok äidillä ja vauvalla? pääseekö isä mukaan siihen leikkaukseen? milloin itse näen vauvan kun leikattu? miten kipu sen jälkeen? pystyykö milloin nostelemaan kunnolla? tietysti neuvolassa ym puhun näitä asioita mutta haluan valmistautua etukäteen jo:)

Vastaan nyt järjestyksessä sun kysymyksiin. Olin sektion jälkeen sairaalassa 4vrk. Vauva oli keskolassa 14vrk (syntyi 35+6). Isä pääsi leikkaukseen mukaan. Näin vauvan muutaman sekunnin ennenku vietiin keskolaan. Kipu ei ollu ollenkaan paha. Yllätyin kuinka kivuttomasti sektion jälkeinen aika meni. Nostelin/kannoin kauppakasseja noin viikon jälkeen sektiosta.

Esikoinen syntyi sektiolla. Viisi päivää oltiin sairaalassa. Olin tosi kipeä leikkauksen jälkeen, en muista enää miten kauan.

Kuopus syntyi myös sektiolla kohta 7 vuotta sitten. Isä sai olla mukana. Vauvan näin heti syntymänsä jälkeen, sain hänet rinnan päälle. Kipuja ei ollut spinaalipäänsärkyä lukuunottamatta ollenkaan. Kotiin päästiin kun vauva oli 2½ vrk vanha.

5 vrk meni sairaalassa. Isä ei ollut leikkauksessa mukana, koska sektio oli kiireellinen. Leikkauksen jälkeen kipuja jonkin verran, mutta toivuin yllättävänkin nopeasti (välillä koitti hoitajat toppuutella vauhtia :D)

Suunniteltu sektio on varmasti paljon rauhallisempi kuin tuo minun. Itse toivon sydämeni pohjasta, etten joutuisi tällä kertaa sektioon!

5 vrk meni sairaalassa. Isä ei ollut leikkauksessa mukana, koska sektio oli kiireellinen. Leikkauksen jälkeen kipuja jonkin verran, mutta toivuin yllättävänkin nopeasti (välillä koitti hoitajat toppuutella vauhtia :D)

Suunniteltu sektio on varmasti paljon rauhallisempi kuin tuo minun. Itse toivon sydämeni pohjasta, etten joutuisi tällä kertaa sektioon!

Mullakin molemmat sektiot kiireellisiä, jälkimmäisessä isä pääsi mukaan. Ensimmäinen tapahtui vuonna 1990, ehkä se ei silloin vielä ollut tapana :D

mulle tehtiin n.3-vuotta takaperin hätäsektio ja en mitenkään kipeä ollut ja kipulääkkeitäkään en pahemmin tarvinnut. sängystä nousin ylös melko pian jaloilleni ja se nopeutti toipumisa myös.. eli olin osastolla n. klo 20 ilalla ja aamulla noin kymmenen maissa ponkaisin ylös jotta pääsisn lapseni luo keskolaan. vkon ajan mahaa kiristi niiden hakasten takia ja siis mulla on pystyviilto mikä ilm. on hankalempi kuin poikki viilto?? kotona olevat kaksi lasa kykenin hoitamaan ihan normaalisti kun kotiuduin 3vrk leikkauksesta

juu, mulle tosiaan suunniteltu sektio tehdään sen takia kun vauva niin iso,painoarvio 4,5kg:/ voi toki olla pienempikin tai isompi... mut leikataan kuitenki...pelottaa että miten sen jälkeinen aika sitten,kun itellä sitten vielä 2vuotias 4vuotias ja 6vuotiaat kotona,että pystyykö miten oleen ja kuinka kauan sitten sairaalassa jooudun olemaan ym:/

Esikoisen kanssa olin sairaalassa kolme yötä. Toivuin tosi nopeaan ja helposti.

Kuopuksen kanssa sairaalassa kaksi yötä. Olin kipeämpi ja voin pahoin, kun ekan kerran yritin sängystä ylös. Mutta siitä se lähti paranemaan.

Isä ollut mukana molemmissa, vauvan olen nähnyt vain nopeaan vilautettuna. Heräämössä vietetty aikaa n. 3 tuntia. Osastolle viedään, kun jalkoihin alkaa tunto palautua. Osastolla vasta saanut vauvan viereen.. =/ Eka tehtiin muistaakseni epiduraalissa, toka spinaalissa.

Kohta kolmas sektio edessä.. =) Toivottavasti kaikki menee yhtä hyvin, kuin aiemmin!

Kaikki kolme ovat syntyneet sektioilla ja kahdessa jälkimmäisessä kaikki meni ok. Niillä kerroilla kotiuduttiin kahden vuorokauden iässä (esikoisenkin kohdalla jo kolmantena päivänä vaikka ongelmia oli). Varsinaista kipua ei ollut millään kertaa paitsi kuopuksesta spinaslipäänsärky, muuten tietty vähän tökköinen olo ja luonnollisesti varoi kroppaansa liikkeissään.

Vauvat olivat kaikki vierihoidossa alusta asti. Noista nuoremmista en joutunut olemaan yhtään erossa eli vauva tuotiin heti näytille kun saatiin ulos ja hoidettiin & punnailtiin siinä kasvojeni edessä olevalla hoitopöydällä. Siitä sitten syliin ja yhdessä miehen kanssa jatkettiin heräämöön ja osastolle. Kakkosesta olin eka kertaa jalkeilla ja suihkussa kun vauva oli 6h, siitä asti pystyin hoitamaan vauvan itse. Kolmonen kerkesi olla 8h, koska en viitsinyt kokeilla ylösnousemista isosisarusten ollessa paikalla.

kuukauteen ei saa nostaa vauvaa painavampaa sektion jälkeen. Mulla 3 sektiota (2 vaakaan ja 1 pystyyn) ja ihme kyllä tuon viimeisen, pystyyn tehdyn sektion jälkeen olen ollu kaikkein vähiten kipeä :) Isä pääsee mukaan, jos ei ole hätäsektio. Vauvan voinnista riippuu, kauanko näet synnytyksen jälkeen. Kotiin pääsee 2-4vrk synnytyksestä, jos molemmilla kaikki ok.

Normisynnytykseni päättyi lopulta kiireelliseen sektioon. Mies ei saanut olla mukana. Olin tosi kipeä sektion jälkeen. Leikkaus oli aamupäivällä ja seuraavana aamuna sain nousta ylös. Ja olin ihan varma etten kävele enää koskaan, kipu oli karsea. Sairaalassa olin leikkauksen jälkeen neljä yötä. Yllättävän nopeasti sektiosta kuitenkin alkoi toipua ja kotona ei tarvinnut enää särkylääkettä. Kuukauteen ei saanut nostaa mitään vauvaa painavampaa.

Kaksi päivää olin sairaalassa sektion jälkeen. Pitempäänkin olisivat pitäneet mutta halusin nopeasti pois, oli esikoista ikävä ja tuntui kurjalta kuulla muiden vauvojen itkua kun oma joutui tehohoitoon sillä vauva syntyi ennenaikaisena ja pienipainoisena.

Mies sai olla mukana sektiossa alusta loppuun, parasta se että sai myös lähteä saattamaan vauvaa teholle hoitajien mukana kun mua kursittiin kasaan. Toipuminen kesti vajaan pari viikkoa.

Neljä päivää oltiin sairaalassa. Kivut oli kammottavat, siihen että pääsin ylös sängystä meni melkein 1vrk, aiemminkin koitettiin mutta taju meinasi mennä. Ja kaksi ensimmäistä päivää leikkauksen jälkeen kävely teki tosi kipeetä, selkä suorana piti tietysti yrittää mennä mutta kyllä se oli kidutusta. Lääkitys oli aika runsas, niistä huolimatta kivut oli 24/7 läsnä. Meni ehkä n. 2vkoa että pystyin kunnolla kantamaan edes sitä vauvaa ja hyvinkin kuukauden päivät ennen mitään isompaa kotityötä, kivut ei yksinkertaisesti antaneet tehdä. Ekalle vaunulenkille pääsin kun vauva oli kolmeviikkoinen, silloinkin taisi olla kokonainen 1km lenkki ja kipeetä teki sekin. Lääkkeitä söin päivittäin, maksimiannostuksen.
Maito nousi tosi huonosti mutta hillittömän parin viikon pumppauksen jälkeen päästiin lisämaidosta eroon.

Mulla oli kiireellinen sektio joten isä ei päässyt mukaan, suunnitellussahan ymmärtääkseni pääsee. Tiedän kyllä kiireellisiäkin joissa isä ollut, mutta niissä tapauksissa ei kai ollut niin kiire kuin meillä. Vauvan näin pikaisesti heti syntymän jälkeen, ensin tarkistivat voinnin. Sitten vauva vietiin isänsä kanssa, mut heräämöön. Sinne ei päässyt isä ja vauva, sillä heräämössä oli muitakin. Makoilin siellä noin 5h, mulla kesti vähän pidempään puudutuksen poistuminen (ja jalkojen liikkuminen taas), lisäksi haava vähän tihkutti joten mahan päällä oli painot. Voin kertoa että tuo aika yksin heräämössä hajotti kunnolla, sinne soittivat sitten strategiset mitat ja sain tiedon niistä.. Kätilö kävi ennen osastolle pääsyä vauvan kanssa ensi-imetyksellä ja lopulta pääsin osastolle.

Vauva oli vierihoidossa melkein koko ajan, meillä isä oli isyyslomalla ja esikoinen kyseessä joten hoiteli sitten sen mitä itse en kipujen takia pystynyt. Ja samoin autteli kotona yötä myöten.

Leikkausarpi oli arka ja maha tunnoton muutaman kuukauden, tikkien poiston (10kpl) kyllä se pahin kiristys helpotti.

Mulle tehtiin kiireellinen sektio lauantai-aamuna ja jalkeilla olin jo illalla ja yksin hoisin vauvan koko yön. Kotiin pääsin maanantaina puolen päivän aikaan.
Kyseessä oli toinen sektio 1v2kk sisään, ja toipuminen oli molemmissa tosi nopeaa.

Hätäsektio (eli päivystyskeisarinleikkaus), ja kiireellinen sektio ovat kuitenkin eri asioita (tuntuu että täällä kovin moni sekottaa ne). Hätäsektiossa leikkaushaava tehdään pystysuunnassa ja leikkaus suoritetaan nukutuksessa. Hätäsektio päätöksestä mene keskimäärin kolme minuuttia lapsen syntymään. Ja hätäsektioon ei isiä tai muita tukihenkilöitä saa mukaan.

Viimeksi muokattu:
Esikosta 7yötä kun vauvalla anemia ja lääkärit katsoi parhaaks et ollaan sairaalalla vkonlpun yli koska ma:na jatkui tutkimukset ja koti 160km päässä sairaalasta.
Kuopus syntyi ke:na ja kotiin jo pe:na.

Yhteistyössä