"Hitaasti lämpeävä ja ei niin sosiaalinen" lapsi, onko hyvä olla pk:ssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äitee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äitee"

Vieras
3,5 vuotias lapseni on aina ollut hieman vetäytyvä, ja kestää hetken, että pääsee leikkeihin alkuun, etenkin jos toiset lapset ovat kovin äänekkäitä tai "vahvoja". Lapsi on aloittanut alle kaksi vuotiaana hoidon tavallisessa pk-ryhmässä, jossa saanut tosi paljon kivoja kavereita ja selkeästi reipastunut ja saanut lisää itsevarmuutta, on myös erityisen kiintynyt omaan hoitajaansa. Olen jäämässä äitiyslomalle, ja mietin onko lapselle parempi jatkaa osittain hoidossa vai otanko kotihoitoon? Mielipiteitä??

Riippuu vähän siitä, aiotko olla kotona vain äitiysloman vai jäätkö hoitovapaalle sen jälkeen. Jos olet vain äitiysloman ja sitten lapsi palaa hoitoon, olisi ehkä hyvä, että saisi jatkaa samassa paikassa vaikka muutama pv viikossa. Jos taas jäät pitemmällekin hoitovapaalle ehkä kotihoito ja kerho olisi hyvä ratkaisu.

Kyllä kolmevuotias alkaa jo kaipaamaan ikäistensä seuraa, eritoten, kun on päiväkodissa siihen tottunut. Sinun saappaissasi en missään tapauksessa ottaisi lasta kokonaan pois päiväkodista. Ehkä ennemmin vähentäisin tarhapäiviä esim. 3 päivää tarhassa ja kaksi kotona. Kuulostaisiko hyvälle idealle????

Mä pitäisin hoidossa niin,että on osapäiväsenä.Näin teen omankin lapsen kanssa tällä hetkellä.Olen siis äitiyslomalla ja isommat on hoidossa puolipäiväisinä.Ovat tosin jo vanhempia,mutta kuitenkin.

Ajatuksena on lyhentää viikkoa kolmeen päivään ja max.5h/pv. Järjellä ajateltuna hoidon jatkaminen olisi hyvä ratkaisu, koska kaikki lähitalojen muksut hoidossa päivisin ja kerhoihin kamalat jonot. Kuitenkin välillä mietityttää onko oikein..:/

Meidän aralla ja vetäytyvällä pojalla meni vuosi, ennen kuin alkoi sopeutua päivähoitoon (aloitti kolmevuotiaana) ja kun toinen oli tulossa, niin hoitajat nimenomaan suositteli, että olisi hyvä, ettei otettaisi kokonaan kotiin. Jatkoi hoidossa puolipäiväisenä ja se oli mielestämme hyvä ratkaisu. Seurakunnan kerho voi toimia jollekin, mutta itse koimme, että oli nimenomaan hyvä, että sai jatkaa samassa tutussa paikassa, kun oli niin arka. Nyt on reipas eskaripoika jo.

JOs lapsi on viihtynyt ja sopeutunut niin miksi ei jatkaisi siellä??

Aivan! Meillä samanlainen poika, ja nyt vasta puolen vuoden jälkeen tuntuu, että poika oikeesti viihtyy siellä päiväkodissa, joten itse en todellakaan ottaisi lasta hoidosta pois! Varmaankin sinuna vain lyhentäisin päivää (meillä se on alusta asti ollut vain 4h/päivä. Minusta olisi mukavaa jos minulla olisi uudellekin vauvalle aikaa ihan vain vauvaa varten, joten siksikin pitäisin eskoisen hoidossa.

Kotihoito. Kaikkien tutkimusten mukaan.

Minkä kaikkien tutkimuksien???? Olen nähnyt lukuisia tutkimuksia, joissa on todettu päiväkodin olevan lapsen kehityksen kannalta parempi vaihtoehto. Totuushan on, että molemmissa hoitomuodoissa on etunsa ja haittansa, joten mitään yksiselitteistä vastausta tuohon ei voi antaa.

Aloittajaa neuvoisin pitämään lapsen hoidossa. Ujolle lapselle ei ainakaan ole hyötyä eristäytyä kotiin, vaan paremmin pääsee harjoittelemaan sosiaalisia taitoja ryhmässä.

meidän ujo ja hitaasti lämpeävä 4v jatkoi aluksi 3pvä viikko pk:ssa ja mun vanhempainvapaan loputtua siirtyi seurakunnan kerhoon. kerhossa muutama tuttu lapsi joten siksi kerhoon vaihto oli helppo (ja ei saanut kuntalisää 215€ /kk jos olisi jatkanut pk:ssa) hyvä ratkaisu meille! suosittelen kuitenkin jotain aktiviteetti 3,5v ilman äitiä. tossa joululomilla meinasi meidän tyttö ettei enää haluakaan mennä kerhoon ilman äitiä....

Kyllä mä pitäisin päiväkodissa edelleen, jos lapsen itsevarmuus on selkestik kasvanut ja kavereitakin tullut. Nykypäivänä sosiaaliset pärjää, niin kurjaa kun se osalle onkin. Itse uskon päiväkoti-lasten parempiin sosiaalisiin taitoihin.

Meilläkin 3,5 vuotias tyttö on juuri samanlainen kun sun lapses. Aloitti päiväkodissa viime syksynä 3pv/viikossa (tämä taas oli neuvolan th:n suositus, meilläpäin kun ei oikeasti ole mitään kerhoja tms, ja oli sitä mieltä että ryhmässä kenties reipastuisi). Alkuunsa oli tosella vetäytyvä, hiljainen, ei puhunut kellekään mitään. Sitten joulu kohden alkoi hiukan jo avautumaan, ja nyt joulun jälkeen on reipastunut vallan, hoitjatkin ihmetelleet että mitä on tapahtunut. :) Joten kyllä ainakin oman lapseni kohdalla koen hyväksi ratkaisuksi päiväkodissa olon. On tosiaan 3pv viikossa, klo 9-15.

Yhteistyössä