Tämä kysymyshän oli kuin minulle tarkoitettu
Eli meille tuli koiranpentu vajaa kuukausi sitten. Isommat lapset ovat 5, 3 ja 2 vuotiaita sekä vauva kohta 6kk.
Kaikki on mennyt paremmin kuin uskalsin edes haaveilla. Pentu oppi sisäsiistiksi viikossa (oli tosin jo 14vk meille tullessaan) ja koulutuskin on jo hyvässä vauhdissa. Pentu ei ole tuhonnut mitään paikkoja ja lapset tykkäävät leikkiä sen kanssa. Tosiasiahan on, että pennut nukkuvat todella paljon (n. 20 tuntia/vrk), eikä niiden kanssa voi lenkkeillä kuin pienen korttelikierroksen päivittäin. Kasvavaa pentua ei saa rasittaa pitkillä lenkeillä.
Asumme omakotitalossa, joten ulkoilu hoidetaan omalla pihalla. Vapaanahan pennut saavat liikkua niin paljon kuin jaksavat. Miehen tultua töistä käyn pennun kanssa lyhyellä lenkillä/koirapuistossa, usein ystävien kanssa joilla myös koirat.
Tämä on se henkireikä minulle, on syy lähteä ihmistenilmoille, tapaamaan muita koiran omistavia ihmisiä, sekä nähdä se ilo mikä koirillakin on, kun näkevät lajitovereitaan. Myöhemmin koiran kasvaessa olisi tarkoitus myös lähteä kokeilemaan agilityä.
Pentu on oikeasti tuonut iloa ja vaihtelua meidän perheeseen, tunnen itsekin olevani usein paremmalla tuulella. En koe, että lapset tai koira olisivat jääneet vähemmälle huomiolle näin isossa perheessä, ennemminkin päinvastoin, koiralla on enemmän leikittäjiä. Lasten ja koiran yhteiselo on sujunut hyvin, lapset ovat tottuneet eläimiin, meiltä kun löytyy myös kaksi kissaa.
Kyllä tätä meidän ratkaisua ovat monet ihmetelleet, mutta siinähän ihmettelevät. Minähän tämän koiran hoidan, tiesin jo ennestään vastuun ja työn määrän, koska olen aikaisemmin omistanut koiran. Koira on koko perheen lemmikki, mutta minun vastuullani, minun harrastuskaverini, ei lasten leikkikalu.