Soitettiin tänään ambulanssi naiselle joka oli kaatunu ja makasi maassa, valitti rintaansa. Arvatkaa kauanko kesti että

• Viestiketjun aloittaja Ihmettelen vaan
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Useat sairaskohtauksetkin näyttää "humalaiselta toilailulta" jos ei tiedä mitä oikeasti tapahtuu. Ja itse en koskaan kävele maassa makaavan ihmisen ohi "koska se on vaan kännissä". Mistä sen tietää mitä ihmiselle on tapahtunut kun siinä ojassa makaa?

Sen jälkeen kun olin sille naiselle soittamaan sen kolmannen kerran ambulanssia ennen kuin lähettivät, oli kyllä aika katkera olo pitkään. Ei ihmisen ihmisarvo katoa, vaikka se olisi kuinka deeku tai kännissä. Kyllä ihminen pitää aina hoitaa. Ja se häken toiminta oli vaan ihan uskomatonta.

"vieras"
Dear Jack S
Ilmeisesti kuulut kritisoinnin kohteeksi joutuneeseen ammattikuntaan ja ikäväkseni on todettava että olet ilmielävä todiste valtavasta asennevammasta ko. ammattilaisissa.

Ymmärrän työn raskauden ja toivon että yläpenkeillä istuvat keksisivät keinoja keventää kuormitusta jotta saadaan kitkettyä pois joko tuo asenne tai ne henkilöt jotka ovat epäsopivia alalle.

Terveisin:
tekstiesi lukija

"vieras"
[QUOTE="vieras";25488952]Todella pelottavaa ajatella, että tuntematon rintakipukohtaus ei ole tuon korkeammalla priorisoinnilla. Täytyy toivoa ettei itselle iske.[/QUOTE]

Tehtävät luokitellaan kiireellisyyden mukaan A-D -luokkiin. Oirekuvasta riippuen hätäkeskus on tod.näk. luokitellut kyseisen riki-kohtauksen B:ksi tai C:ksi. Jos esimerkiksi C:ksi, kaikki sitä kiireellisemmät tehtävät (eli A:t ja B:t) menevät etusijalle. Jos lanssi on lähtenyt C-tehtävälle, mutta saakin kiireellisemmän tehtävän, lähtee se sinne. Näin se vain menee, hätätilanteissa resurssit tulee ohjata ensisijaisesti sinne, missä suurin tarve arvellaan olevan.

[QUOTE="vieras";25489090]Dear Jack S
Ilmeisesti kuulut kritisoinnin kohteeksi joutuneeseen ammattikuntaan ja ikäväkseni on todettava että olet ilmielävä todiste valtavasta asennevammasta ko. ammattilaisissa.

Ymmärrän työn raskauden ja toivon että yläpenkeillä istuvat keksisivät keinoja keventää kuormitusta jotta saadaan kitkettyä pois joko tuo asenne tai ne henkilöt jotka ovat epäsopivia alalle.

Terveisin:
tekstiesi lukija[/QUOTE]
sanoinko jossain kohdin itse vittuilevani ihmisille?
en.. ymmärrän vain monien kannan ja jos saa huonoa palvelua, kannattaa siitä valittaa. Valtaosa ensihoitajista ovat reiluja ihmisiä ja jaksavat hymyillä mutta ymmärrän niitäkin jotka alentuvat vittuilemaan sille vakiojuopolle jms.

"vieras"
[QUOTE="niinpä";25488901]Minä soittelin tuolle 2,5 viikkoiselle vauvalle ja juurikin Urjalasta.. Se ainoa saatavilla oleva lanssi oli keikalla Valkeakoskelle käsittääkseni silloin. Eihän sille tilanteelle mitään voi mikä täällä on, mutta kyllä näkee mies edelleen painajaisia siitä ajokeikasta näin reilun vuodenkin jälkeen. Oli ysitiellä onneksi aika hiljaista siihen aikaan illasta kun täräyttivät täältä puolessa tunnissa taysin oville. Mua jännitti kieltämättä myös raskausaikana kun mies teki yövuoroa ja välillä mietin että tulisko sitä apua jos synnytys alkais tai muuta vastaavaa.[/QUOTE]

Urjalan ambulanssi päivystää 8-22, yöaikaan käytössä alueella vain yksi lanssi, jonka asemapaikkana Toijala. Tilanne ollut todella kurja teille, mutta syytökset tulisi mielestäni tässä tilanteessa suunnata ensisijaisesti päättäjätahoille, jotka amb. toiminnan järjestämisestä päättävät. On hulluutta, että niinkin suurella alueella (akaa,urjala) on käytössä vain yksi yksikkö, joka sekin monesti kuljettamassa potilaita Valkeakoskelle.

[QUOTE="vieras";25489034]Useat sairaskohtauksetkin näyttää "humalaiselta toilailulta" jos ei tiedä mitä oikeasti tapahtuu. Ja itse en koskaan kävele maassa makaavan ihmisen ohi "koska se on vaan kännissä". Mistä sen tietää mitä ihmiselle on tapahtunut kun siinä ojassa makaa?

Sen jälkeen kun olin sille naiselle soittamaan sen kolmannen kerran ambulanssia ennen kuin lähettivät, oli kyllä aika katkera olo pitkään. Ei ihmisen ihmisarvo katoa, vaikka se olisi kuinka deeku tai kännissä. Kyllä ihminen pitää aina hoitaa. Ja se häken toiminta oli vaan ihan uskomatonta.[/QUOTE]

Niinpä. Ja sekin joka on 'vaan kännissä' niin hänkin voi kuolla siihen, ellei kukaan tee mitään ja auta.
Jos tilanteesta kävelee pois- se on heitteillejättö ja rangaistava teko siis!

• Tykkää
Reactions: Wolt
ok
Ei 20 min oo kauaa, vaikka hätääntyneestä odottajasta siltä tuntuukin!

Itse asiassa n. 5 vuotta sitten, oli jotain marraskuuta, lähdin illalla myöhään (n. 22) töistä Espoossa, ja työpaikan ovella oli nainen n. 50 v. maassa, sanoi juuri että rintaan sattuu, eikä päässyt nousemaan. Ei ollut kännissä tietääkseni, mutta meni juuri jotain 20 min luokkaa että ambulanssi saapui. En pitänyt varsinaisesti pitkänä aikana, vaikka tuntuikin kamalalta odottaa ulkona kylmässä kun toinen makaa kiviportaalla.

Kun siskoni löytyi kuolleena, meni 13 minuuttia että auto saapui. Espoossa.

"vieras"
...yllätyin, että ambulanssilla kesti 20min tulla paikalle, tiedä kauanko oli maannut siinä ennen meidän tuloa. Ja emme asu missään pikkukylässä...

...Jos ois kohtaus ollut niin olis varmasti kuollut tuossa ajassa...
Ei välttämättä mikäli olisit tilanteen niin vaatiessa tajunnut aloittaa elvyttämisen.

Ja kyllä, minä asun pikkukulässä. Ei olisi kerta eikä ensimmäinen kun odotan reilut pari tuntia ambulanssia yleistilan laskun vuoksi jalattomaksi menneelle asiakkaalle.

Priorisoinniltaan hätätilanteeksi luokiteltavassa tilanteessa (esim. sairaskohtaus, massiivinen verenvuoto tms.) ambulanssin ollessa varattuna paikalle tulee ensivasteyksikkö jonka tehtävänä on turvata peruselintoiminnot ambulanssin tuloon asti.

[QUOTE="diu";25487551]Näinhän se menee. Kyllä paljon hitaammin tulee apua paikalle jos on päihtynyt. Ja muutenkin saa aivan törkeää kohtelua terveydenhuollossa. Joo, ymmärrän että se voi ottaa päähän kun joku on omasta syystään hoitoa tarvitsemassa esim. tosi kännissä tai kamoissa, mutta ei se oo hoitsujen tms. asia tuomita ja vittuilla.[/QUOTE]

Tai sitten ei vaikuta. Kolmesti oon soittanu lanssin ja yhdessä niistä kysesssä päihtynyt. Kaikki 3 lanssia tulivat ehkä 5min paikalle. Ei tossakaan humalaisen tapauksessa se häken tyyppi mitenkään tarttunu tohon päihtymykseen.

20 min ei ole paha - ainakaan Helsingissä.

Ystäväni kanssa muutama uusi vuosi takaperin bongattiin jo entuudestaan jalkansa murtaneen miehen makaavan puoliksi autotiellä, puoliksi kävelytiellä. Ystäväni teki vielä silloin lanssihommaa, joten tiesi miten miestä auttaa. Siinä vaiheessa mies oli jo ehtiny maata liikkumattomana kymmenisen minuuttia maassa. Oli siis pakkasta reilusti ja miehellä muutama olut alla - ei mikään paha humala tosiaankaan - ja huulet jo sinersi.

NELJÄS kerta kun soittimme häkeen (tässä vaiheessa ensimmäisestä puhelusta kulunut melkein kaksi tuntia), oli työntekijä vaihtunut vihdoin ja tällä kertaa lanssi myös tuli muutamassa minuutissa. Aiempi rouvahenkilö meille vain hoki että tulossa on, tulossa on. Uusi mimmi totesi, että näkee täältä milloin ensimmäinen puhelu merkattu ylös (kaksi tuntia aiemmin) ja ettei ymmärrä miksei kukaan saapunut paikalle, pahoitteli kovasti.

Mies oli tajuton kun ambulanssi lopulta vaivautui paikalle - okei, oli uuden vuoden aatto ja kello yksitoista illalla siinä vaiheessa, mutta SILTI, voisi priorisoida hiukkasen paremmin.

Viikko sitten kun itse soitin häkeen tytön kouristelun takia, tuskin meni edes viittä minuuttia, kun ambulanssi paikalla ja siitä pari minuuttia niin lääkäriyksikkö paikalla. Kiitos siitä, Helsigin hätäkeskus.

...dsjjd
soitin 6kk vauvalleni ambulanssin kun sai kouristuskohtauksen ja meni tajuttomaksi.... kesti 45min. ... kaupunkialueella vielä.

ihan paskaa, onneksi selvisi, mutta luota en tippaakaan.

safie
apuaa!!! äidillä ihan äsken tapahtu jotain ku riideltin sit se alkoi huuta mulle mä olin hiliaa sitteen yhtäkiä se oli hilijaa menin toisen huoneesen kattto et mitä siel oiken taphatu näin ku äiti ei oike saanu kunnolla henkeä sitä oksetti ja se ei pystynyt seisoo eikä vastata mulle mtn se kaatui koko ajan .... en kyl tiä mikä se juttu oli mut joo onneksi nyt se on vähä hyväsä kunossa !!! ko olin itekkin pannikissa en tienny soitanko abulansille vai en .. sit en soitannu mut joo .. oli kotona just ne tarvikkeet mitä se tarttiis!

oih ja
Niille humalaisille ei tarvii soitella ambulansseja jos ei ole mitään hätää. Ei humalatila ole lääkäriinmenon syy. Mutta ei myöskään syy jättää hoitamatta. Se ohikulkija voi myös itse herätellä maassa makaavaa ja kysellä mikä on hätänä. Maassahan saa maata jos haluaa eikä häiritse muita. Ja sellanen asia jonka toivoisin ihmisten ymmärtävän: jos ei ole hengenhätää, mennään taksilla tai omalla autolla!!! Ambulanssilla ei esim. pääse päivystyksessä jonon ohi niinkuin yleisesti kuvitellaan. Ja rintakipu ei aina tarkoita sydänkohtausta, kipuja on erilaisia. Ja se on ikävää jos joku on kokenut saavansa huonoa kohtelua. Ei ambulanssihenkilökuntakaan siitä nauti että tehtäviä on jonossa ja ihmiset joutuvat odottamaan. Ja tutkia ja hoitaa pitää aina, mutta pelkkä töykeä asenne ei tarkoita sitä että hoito olisi ollut huonoa. Koittakaa ymmärtää että taustalla voi olla hyvinkin inhimilliset syyt, on ajettu vuorokausi putkeen nukkumatta ja syömättä niin silloin ei ehkä sitä hymyä irtoa jokaiselle juopolle tai selvällekään ihmiselle. Ja ambulanssille on ihan turha kiukutella siitä kuinka kauan on jouduttu odottamaan, sille kun ei oikeasti voi mitään. "Entä jos olis ollu hengenhätä" No sitten olis tultu nopeammin! Eli jos tilanne muuttuu huonompaan, pitää soittaa 112 uudestaan koska eihän ne siellä muuten osaa vaihdella kiireellisyysluokkia. Ja valitettavasti kesällä maassa makaava mummo ei ole kiireellinen tehtävä, vaikka olisi se lonkkakin murtunut. Ja hätäkeskushan on tehnyt sen arvion teidän soittonne perusteella, joten pitää myös osata kertoa jos on jokin henkeäuhkaava tilanne. Toki heidän pitää osata myös kysyä, mutta valitettavasti ihmisiä tässä kaikki ollaan niin virhearvioita voi tulla. Kiitos ja anteeksi.

Koittakaa ymmärtää että taustalla voi olla hyvinkin inhimilliset syyt, on ajettu vuorokausi putkeen nukkumatta ja syömättä niin silloin ei ehkä sitä hymyä irtoa jokaiselle juopolle tai selvällekään ihmiselle.
Tuota en ole koskaan voinut ymmärtää enkä hyväksyä, että alalla jossa virhe voi maksaa jonkun elämän, tehdään vuorokausi putkeen töitä :headwall:

Kritiikki siis työnantajatahoille, eli muiden ei tarvitse tästä pillastua.

Viimeksi muokattu:
vierailija
Just tuli aamutelkkarissa synnytyksistä päättävän tyypin perusteluita tekemisilleen... Oli sillä kätilöllä hyvä pokka, kun ei mottassut:ninja: ---suorassa lähetyksessä:whistle:

Yhteistyössä