miten syö karppajan lapset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
lapseton ystäväni on karpannut monta vuotta. hänen mielestään ihmisen ei kuulu syödä viljaa ollenkaan vaan ihminen sairastuu viljoista. sama koskee aika pitkälle muitakin hiilareita.
ymmärtääkseni kuitenkin tuntemani karppaavat äidit antaa lapsilleen ihan normaalia ruokaa. tai no normaalia siinä suhteessa että antavat hiilareita siinä missä me muutkin, tähän vaan lisäksi täysrasvaisia tuotteita.
mun mielestä lasten ei kuulukaan karpata, ite en karppaamiseen juurikaan edes usko.
oonkin miettinyt, että miksi karppaajat antavat lapsilleen puuroa ja perunaa jos heidän mielestään se pilaa ihmisen terveyden ja aiheuttaa monenlaisia perussairauksia? mikä ero siinä siis aikuisten ja lasten kohdalla on?
kasvava lapsihan tarvitsee hiilareita normaaliin kasvamiseen, joten mun mielestä siis hyvä että lasten ruokavalioilla ei lähetä leikkimään.

Jep, lasten ruokavalioilla ei pidä lähteä leikkimään, ellei ole joku allergia tms tietystikin mikä tarkoittaa että ruokavalion pitäisi olla jotenkin erityinen.

Lisäksi karppaaminen on minun tietääkseni vielä niin uusi juttu, että en lähtisi luottamaan sen terveellisyyteen kun siitä on jo näyttöä, ettei se ole niin hyväksi kuin luullaan. Mutta en kommentoi tuohon nyt sen enempää kun menisi aiheesta liian sivuun. Mutta sanon että ei ole vielä pitemmältä ajalta näyttöjä siitä että olisko niin terveellistä tuokaan..

Lisäksi mun mielestä lapsella tulee olla sen verran oma valta päättää mitä hän syö, tai siis että ei pidä pienestä pitäen "aivopestä" siihen että esim kaikki hiilarit on pahasta ja niitä ei ikinä pidä maistaakaan..

Terveellinen ja monipuolinen ruokavalio lapselle.

Minä karppaan lähinnä painonhallinnan takia. En usko viljojen olevan vaarallisia, enkä myöskään rajoita lasteni ruokavaliota samanlaiseksi kuin omani on. Tämä siitä syystä, että en halua vähäisillä tiedoillani tehdä heistä mitään ruokavaliokoekaniineja. En tiedä, miten vähähiilarisuus vaikuttaa kasvuun ja kehitykseen, joten en aio kokeilla tenavillani semmoista.

Tosin samalla, kun remontoin omaa ruokavaliotani, lastenkin ruoka on kehittynyt tervellisempään suuntaan. He saavat joskus karkkia, mutta mulla ei ole enää koko aikaa karkkia jossakin piilossa, joten hekään eivät sieltä käy napsimassa. Pullaa en leivo, mummuloissa ja muualla kylässä saavat sitäkin syödä. Minun ruokavalioni takia tarjolla on useammin kasviksia. Hedelmiä lapset ovat syöneet aina, sillä uskon, että ruoasta saatavat vitamiinit päihittävät purkkisellaieset. Perunaa, riisiä ja pastaa keitän, saavat leipää ja karjalanpiirakoita jne. Tosin esikoinen nosti viime viikolla äläkän, kun hänelle olisi ollut tarjolla perunamuusia ja minulle parsakaaligratiinia. Annoin hänen ottaa sitä, kasvikset eivät ole haitaksi hänellekään.

Välillä kyllä tuntuu typerältä keitellä miehelle ja muksuille jauhovelliä kastikkeeksi ja tarjota se jauhopuristeiden alias makaronin kanssa... Kun eihän siinä lautasella ole juuri mitään järjellistä ravintoainetta, mitä nyt jauhelihassa proteiinia. Laitan nykyään usein makaronin joukkoon kiehumaan kasviksia, teen tomaattipohjaista kastiketta jne. Eli yritän hiukan kuitenkin hillitä sitä turhimpien hiilarien kuormaa, laadukasta tavaraa saavat syödä kuinka paljon vain.

Lisäksi mun mielestä lapsella tulee olla sen verran oma valta päättää mitä hän syö, tai siis että ei pidä pienestä pitäen "aivopestä" siihen että esim kaikki hiilarit on pahasta ja niitä ei ikinä pidä maistaakaan..

Tähän on pakko kommentoida, etten aio pitää mitään paasausta lapsille minkään muun puolesta, kuin että kasviksia ja hedelmiä on hyvä syödä. En pidä melua karppaamisestani. Lapset ovat vielä niin pieniäkin, etteivät ole edes kysyneet, miksi syön muuta kuin toiset ja osaltaan siihen vaikuttaa se, että suvussa on keliaakikkoja yms. joten ei ole outoa, että kaikki eivät syö kaikkea/jonkun lautasella on eri ruokaa kuin omalla.

Painoakin pudotan meluamatta, sillä en halua antaa lapsille vääriä mielikuvia. En siis pidä mitäään "voi kun mä olen läski" - volinoita heidän läsnäollessaan.

oikeeta voita ja täysrasvaisia maitotuotteita, "vähemmän" sokeria, joka aterialla ei välttämättä ole pastaa, riisiä tai perunaa vaan kasviksia niiden sijasta. Hyvin vähän eineksiä ja lisäaineita.

Meillä ei karpata painon pudottamiseksi, kukaan meidän perheessä ei ole ylipainoinen.

Meillä ei syödä puuroja, pastaa, riisiä, perunaa eikä sokeria.
Lapsi syö aamulla yhden palan juureen leivottua hiivatonta 100%-täysjyväruisleipää, voilla, juustolla, keitetyllä munalla. Lisäksi kasviksia ja hedelmää, juomaksi piimää.
Lounaaksi syö edellispäivän päivällistä, eli lihaa/kanaa/kalaa ja kasviksia. Ruoka on koostettu yleensä niin, että kasviksia on n. 75%, loput proteiinia ja rasvaa. Lämpimän ruoan lisäksi tuoretta sekasalaattia ja kaaliraastetta.
Välipalaksi syö esim. turkkilaista jogurttia marjoilla, avokadoa ja muita hedelmiä.
Päivällinen on oikeastaan illallinen, koska se syödään vasta n. klo 18-19. Se koostetaan samalla tavoin kuin lounas. Juomaksi piimää ja jälkkäriksi voi saada pienen palan 70%-suklaata. Kalaa syödään vähintään kaksi kertaa viikossa. Kasvikset aina pääosassa ja niitä syödään monipuolisesti, myös juureksia pl. peruna.

Välillä haarukalla ja välillä lusikalla, riippuu aterian koostumuksesta. Lapsi laittaa ruokailuvälineen ruokaan, ottaa sitä siihen ja ohjaa ruokailuvälineen suuhunsa. Sama toistuu useaan kertaan. Välillä käsi ohjautuu leipäviipaleehen tai juomalasiin.

Hopsan sulla on tosi hyvä asenne tohon hommaan! Hienoa :)

(Ex syömisihäiriöisenä mielestäni lapsia ei tule altistaa kaiken maailman paino kauhistelulle yms....)

minä myös nuoruudessa sairastanut syömishäiriötä. aikuisena sitten kun ei osannut pitää sitä painoa kurissa järjen kanssa, nousikin paino ja nyt ylipainoa n. 20kg.
ite liikun nykyään paljon ja syön terveellisesti, mulla tosi tiukka ruokavalio, koska tuo liikapaino on saatava pois. hiilaritietonen voi olla karppaamattakin. meillä ei käytetä kuohukermoja, voita ja rasvasia juustoja ruoanlaittoon, kuten ymmärtääkseni karpit käyttää, koska ne ei mielestäni ole hyväksi kellekään. lapset syö paljon kasviksia. proteiineja ja hiilareita sopivassa suhteessa. ruskeita kastikkeita jotka on pelkkää rasvaa ja jauhoa, on meilläki vähennetty, ei joka ruoka kastikkeita tarvitse ja sitten tehdään just kans tomaattipohjasia kastikkeita.
lapset syö hiilareita pääsääntösesti jonkiverran joka aterialla vähän.
eli myös meillä lasten ruokavalio muuttunut terveellisemmäksi oman ruokavalion myötä.
ja just siksi koska haluan lapsille pienestä pitäen opettaa kuinka syödään terveellisesti. en painota painonhallintaan vaan terveyteen "kun syö parsakaalta pysyy terveenä".
ja itse vaikka painoa pudotan, syön myös hiilareita. en niin paljoa kun aikaisemmin mutta syönpä kuitenkin.

Meillä ei karpata painon pudottamiseksi, kukaan meidän perheessä ei ole ylipainoinen.

Meillä ei syödä puuroja, pastaa, riisiä, perunaa eikä sokeria.
Lapsi syö aamulla yhden palan juureen leivottua hiivatonta 100%-täysjyväruisleipää, voilla, juustolla, keitetyllä munalla. Lisäksi kasviksia ja hedelmää, juomaksi piimää.
Lounaaksi syö edellispäivän päivällistä, eli lihaa/kanaa/kalaa ja kasviksia. Ruoka on koostettu yleensä niin, että kasviksia on n. 75%, loput proteiinia ja rasvaa. Lämpimän ruoan lisäksi tuoretta sekasalaattia ja kaaliraastetta.
Välipalaksi syö esim. turkkilaista jogurttia marjoilla, avokadoa ja muita hedelmiä.
Päivällinen on oikeastaan illallinen, koska se syödään vasta n. klo 18-19. Se koostetaan samalla tavoin kuin lounas. Juomaksi piimää ja jälkkäriksi voi saada pienen palan 70%-suklaata. Kalaa syödään vähintään kaksi kertaa viikossa. Kasvikset aina pääosassa ja niitä syödään monipuolisesti, myös juureksia pl. peruna.

eikö sua huoleta käyttää lasta "koekaniinina" korvaamalla lapsen hiilareita rasvalla? olethan ottanut selvää lapsen hiilaritarpeesta ja siitä kuinka hiilarittomuus vaikuttaa lapsen kasvuun?

Sama juttu kun hopsanilla, minä rajoitan hiilihydraatteja mutta lapset ja miehet syövät "normaalisti".

Tosin viljatuotteet ovat aina täysjyvää satunnaisia pullia, kakkuja yms lukuunottamatta, kasviksia ja hedelmiä syödään paljon. Eineksiä, sokerijugurtteja ja semmoisia ei meillä syö kukaan

[QUOTE="ap";25630164]eikö sua huoleta käyttää lasta "koekaniinina" korvaamalla lapsen hiilareita rasvalla? olethan ottanut selvää lapsen hiilaritarpeesta ja siitä kuinka hiilarittomuus vaikuttaa lapsen kasvuun?[/QUOTE]

Maitotuotteissa on hiilareita, kasviksissa on hiilareita, marjoissa on hiilareita, hedelmissä on hiilareita, siinä yhdessä leipäpalassa on hiilareita...
Eli ei, ei huoleta. Sen sijaan minua huolettaisi kovastikin syöttää pienelle lapselle suositeltu määrä hiilareita. Se on liikaa kenelle tahansa.
Aina vedotaan siihen, että karppauksesta ei ole pitkän ajan tutkimuksia. No kappas vaan, ei ole pitkäaikaisia tutkimuksia myöskään suositusruokavaliosta. Paitsi tietysti tämä käynnissä oleva ihmiskoe, jonka tuloksena mm. 2. tyypin diabetes on kansansairaus.
Oma ajattelu on hyväksyttävää, ellei jopa suotavaa.

[QUOTE="ap";25630164]eikö sua huoleta käyttää lasta "koekaniinina" korvaamalla lapsen hiilareita rasvalla? olethan ottanut selvää lapsen hiilaritarpeesta ja siitä kuinka hiilarittomuus vaikuttaa lapsen kasvuun?[/QUOTE]

Niin ja pakko vielä varmistaa, että olethan sinä varmistanut, että lapsesi saa optimaalisessa suhteessa kaikkia ravintoaineita ja olet myös selvittänyt, miten eri ravintoaineet vaikuttavat lapsen kasvuun ja kehitykseen?

Maitotuotteissa on hiilareita, kasviksissa on hiilareita, marjoissa on hiilareita, hedelmissä on hiilareita, siinä yhdessä leipäpalassa on hiilareita...
Eli ei, ei huoleta. Sen sijaan minua huolettaisi kovastikin syöttää pienelle lapselle suositeltu määrä hiilareita. Se on liikaa kenelle tahansa.
Aina vedotaan siihen, että karppauksesta ei ole pitkän ajan tutkimuksia. No kappas vaan, ei ole pitkäaikaisia tutkimuksia myöskään suositusruokavaliosta. Paitsi tietysti tämä käynnissä oleva ihmiskoe, jonka tuloksena mm. 2. tyypin diabetes on kansansairaus.
Oma ajattelu on hyväksyttävää, ellei jopa suotavaa.

ja suositusten mukaan syövätkö sairastaa kakkostyypin diabetestä? ei, vaan väärin syötäv. liikaa rasvaa syövät, roskaruokaa syövät

[QUOTE="ap";25630471]ja suositusten mukaan syövätkö sairastaa kakkostyypin diabetestä? ei, vaan väärin syötäv. liikaa rasvaa syövät, roskaruokaa syövät[/QUOTE]

Ok, olkoon sitten niin.
Toinen uusi kansansairaus on ärtyneen suolen oireyhtymä/ haavainen paksusuolentulehdus tms. Yllättäen moni siitä kärsinyt on parantunut karppaamalla. Sattumaa?
Myös korkea verenpaine on meillä kansansairaus, moni karppaamaan ryhtynyt on voinut jättää verenpainelääkkeet kokonaan pois. Sattumaa?
Ja korkeasta verenpaineesta tai suolisto-ongelmista eivät aina ole ylipainoisia, vaan syövät niin kuin käsketään.

Meinikö ap:lla jauhot suuhun? :D

hehe :D ei mennyt. ap lähti lasten kanssa ulos. sen jälkeen lähdettiin kauppaan ja asioille. sitten tehtiin ruokaa kammottavaa hiilaripitoista jauhelihakeittoa keitettiin :D
on muutakin elämää kun istua koneella koko päivä.
kyllä meillä lapset syö niin monipuolisesti että saavat ruoasta kaikki ravintoaineet jotka tarvitsevat. ruokavaliosta on karsittu vain kovia rasvoja (ruoan valmistukseen käytetään öljyä), sokereita ja suolaa.
meillä kiinnitetään huomiota että lapset saa sopivassa suhteessa proteiinia, hiilareita, hyviä rasvoja, paljon syövät kasviksia, saavat kuituja ruoastaan..
lapset saa kunnolla hiilareita koska kasvaakseen niitä tarvitsevat. lapseni ovat perusterveitä.

ja nyt ap lähtee hakemaan esikoistaan harrastuksesta :D eli ei mee jauhot suuhun vaikka en tässä koko päivää notkukaan :)

Meillä tehdään monipuolista ruokaa, johon sisältyy juureksia, vihanneksia, lihaa tai kalaa, munia, hedelmiä ja marjoja. Leipä on täysruista ja leivän päälle luomuvoita. Juomana tarjoan maitoa ja piimää.
Itse syön samaa ruokaa kuin lapsetkin, mutta jätän perunan ja leivän pois. Ruualla en ole koskaan juonut mitään, muutoin juon runsaasti vettä.

Meillä lapset ja mies syö tavallista ruokaa. Siis kastikkeen kanssa pastaa/perunaa yms. Minä syön tilalla vaikkapa kasviksia tai salaattia.
Kastikkeet meillä on ollut ana ns. hiilari vapaita tai niissä käytetään hyviä hiilareita,
Puuroa lapset syö aamuin ja melkein joka ilta.

Toisin sanoen, en sotke muuta perhettäni karppaamiseen :D

En käsitä näitä ihmettelyjä joita mediakin innolla ruokkii, juuri tyyliin ; lasten karppaus suuri riski.

Yksinkertaisimmillaan "karppaus" on sitä, että perheessä vähennetään makaronin + sokerihötön syöntiä. Pojan lempijugurttia banaaninmakuista voi esim. lantrata puolet maustamatonta niin sokerimäärä vähenee itsestään eikä maku kärsi lainkaan. itse olen tiukempi valinnoissani, mutta syön pari hapankorppuakin päivässä koska sen määrän mahani kestää hyvin, jatkuvaa leivän puputusta ei. Kun muutkaan perheessä eivät ahmi höttö-paahtoleipää, valitsee poikakin usein hapankorpun.

Laihtumisen takia meilläkään ei karppailla vaan hyvän voinnin vuoksi. Yllätys, viljat eivät sovi kaikille.

Yhteistyössä