Mitä h*****???? Neuvolalääkäri halusi 4 kk vauvan tutkimuksiin ylipainon takia!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Oltiin tänään 4 kk neuvolatarkastuksessa. Vauva oli 64 cm ja 8200g. Terkka sanoi ensin, että menee painokäyrällä +20 mutta saa mennä kun on rintaruokittu vauva. No tämän jälkeen lääkäri alkoi tentata, että ihanko "oikeasti" (epäilevällä äänellä) olet vaan antanut rintaa? Sanoin, että ihan oikeasti en ole muuta antanut enkä edes ajatellut antaa soseita tms kun näyttää kasvavan ilmankin. Lääkäri alkoi jankata jotain painosta ja sanoi, että jos tää vielä jatkuu niin täytyy alkaa tutkia. Puhui jostain kilpirauhasarvoista jne. Olin aivan järkyttyny!!!
Mun mielestä vauva ei edes syö normaalia useammin ja maidon laadulle en voi ite mitään. Pitäiskö siis alkaa pulloruokkimaan, että saan lapsesta sopivan painoisen??

kyllä mä ainakin olisin hyvilläni,jos kaikki mahdolliset sairaudet pois suljettaisiin lapsen liiallisen kasvun myötä..te voitta kaiketi kieltäytyä tutkimuksista,jos ne ahdistaa..

Eikö ole hyvä että sun vauvan terveydestä huolehditaan? Eiköhän sillä lääkärillä ole enemmän pätevyyttä olla huolissaan esim. juuri kilpirauhasarvoista kuin sinulla? Tosiasia on se, että lapsena lihoneet ovat alttiimpia myös aikuisiän lihavuuteen (se jää kehon muistiin, solut lihoo) ja tätä kautta myös sydän- ja verisuonitauteihin, diabetekseen ja tuki- ja liikuntaelinsairauksiin. Parempi ehkä tutkia ja miettiä mikä on lapsellesi parasta.

Ymmärrän, että se loukkaa, että epäillään sinun syöttäneen lapselle jotain muuta, ja että olet hoitanut lasta vain rakkaudella.

Jos vauva ei syö normaalia useammin, niin eikö ole hyvä, että pois suljetaan sairauden mahdollisuus. Jos olisi ova syömään niin silloinhan paino johtuisi siitä.

Meilläkin neuvolassa epäillään, että "salasyötän" vauvaa, mutta ei sentään joutunut lisätutkimuksiin. 4kk ikäisenä painoi kyllä 8500g, eli ei ollut paino millään käyrällä.. Tämän vauvan painonnousun nopeutta kyllä ihmeteltiin jo synnärillä, kun siellä tuli 100g/päivässä. Eivät meinanneet sen takia pois päästää. Mutta ihan terve vauva ja ajateltiin mennä pelkällä äidinmaidolla sinne 6kk asti. Älä ihmeessä lopeta imettämistä, tiedän kyllä tunteen (ärsyttää!). Itse synnärillä kysyin lääkäriltä, että pitäiskö sitten lopettaa syöttäminen, jos on noin hirveetä, että se kasvaa. Ei kuulemma pidä. :)

En siis tarkottanut että tutkiminen olisi hirveää. HYvähän se on tutkia jos jotain on pielessä. En vaan tajunnut että jotain on pielessä. Luulin, että ton painoinen vauva olisi vielä normaali vauva mutta ei siis ilmeisesti olekaan?

Tuskin se lääkäri nyt tarkoitti että voi kauhee miten läski lapsi, äkkiä laiharille. Totta kai ideana oli että jos lapsen paino on noussut hälyttävän paljon sun ilmoittamaan ruokintamäärään nähden niin kyseessä voi olla joku sairaus, kuten juuri esim. kilpirauhashäikkä.

Miksi oot loukkaantuunu jos lääkäri kantaa vastuuta sun lapsen terveydestä? Et kai sä oikeasti kuvitellu että se on jotain ihmeen läskirasismia?

ohhoh... mein vauva paino kymmenen kiloa 4kk iässä eikä mitään tutkimuksia tehty eikä ollut tarvettakaan. Ihan terve lapsi ja paino laskee tasaisesti kun liikkumaan rupesi.

Meilläkin neuvolassa epäillään, että "salasyötän" vauvaa, mutta ei sentään joutunut lisätutkimuksiin. 4kk ikäisenä painoi kyllä 8500g, eli ei ollut paino millään käyrällä.. Tämän vauvan painonnousun nopeutta kyllä ihmeteltiin jo synnärillä, kun siellä tuli 100g/päivässä. Eivät meinanneet sen takia pois päästää. Mutta ihan terve vauva ja ajateltiin mennä pelkällä äidinmaidolla sinne 6kk asti. Älä ihmeessä lopeta imettämistä, tiedän kyllä tunteen (ärsyttää!). Itse synnärillä kysyin lääkäriltä, että pitäiskö sitten lopettaa syöttäminen, jos on noin hirveetä, että se kasvaa. Ei kuulemma pidä. :)

Hei ihan oikeasti nyt! Ymmärtääkää nyt että ei se ole hirveää jos vauva kasvaa, mutta se on hirveää jos painonnousun taustalla on terveysongelma! Se terveysongelma ei poistu imetystä lopettamalla joten ihan turha edes pohtia moisia.

[QUOTE="vieras";25617102]Oltiin tänään 4 kk neuvolatarkastuksessa. Vauva oli 64 cm ja 8200g. Terkka sanoi ensin, että menee painokäyrällä +20 mutta saa mennä kun on rintaruokittu vauva. No tämän jälkeen lääkäri alkoi tentata, että ihanko "oikeasti" (epäilevällä äänellä) olet vaan antanut rintaa? Sanoin, että ihan oikeasti en ole muuta antanut enkä edes ajatellut antaa soseita tms kun näyttää kasvavan ilmankin. Lääkäri alkoi jankata jotain painosta ja sanoi, että jos tää vielä jatkuu niin täytyy alkaa tutkia. Puhui jostain kilpirauhasarvoista jne. Olin aivan järkyttyny!!!
Mun mielestä vauva ei edes syö normaalia useammin ja maidon laadulle en voi ite mitään. Pitäiskö siis alkaa pulloruokkimaan, että saan lapsesta sopivan painoisen??[/QUOTE]

Mun poika oli 10200g 4kk-neuvolassa ja lääkäri ihasteli potraa poikaa. Rintaruokinnalla mentiin myös meillä. LÄäkärisi on ammattitaidoton. Tsemppiä!

Poika oli 6kk 11200g. 1v oli 13kg.

Eikö se ole hyvä saada tietää ettei mitään sairautta ole. Koska ilmeisesti vauvallakin voi tuota kilpirauhasjuttua olla. Meilläkin se tutkittiin kun oli iso vauva ja ei ollut mitään mutta ainakin sai olla helpottunut tiedosta.

No nyt kyllä lääkäri tuntuu ylireagoivan.Eikö todellakaan ole mitään muita "oireita" kuin tuo pyöreys? Oma poikani oli nelikuisena myös rapiat 8,5 -kiloinen, eikä kenelläkään ollut siihen muuta sanomista kuin että "kasvaapa hienosti rintamaidolla". Kummallista miten eri tavoilla eri neuvoloissa asioihin puututaan. En olisi aloittajana yhtään huolissani lapsen kasvusta.

Mahtavaa kun nämä nettimammat osaavat täältä verkon yli diagnisoida että kyseessä on ammattitaidoton lääkäri. Eiköhän lekurilla ole paremmat tiedot käytössään esim. aiemmasta painokehityksestä jne? Eri asia jos paino hyppää yhtäkkiä kuin noussut tasaisesti.

Oikeasti, mikä hitto teitä vaivaa, auttaahan siellä yritetään. Mitä ihmeen pahaa siinä on jos lääkäri haluaa varmistua siitä että kaikki on ok? Eihän kukaan ole käskenyt ap:ta lopettaa rintaruokintaa, tehän siitä meuhkaatte. Lääkäri puhui siitä että JOS paino jatkaa nopeaa nousua niin pitää varmistua kilpparipuolesta. OMG mikä sika!

T

Miksi oot loukkaantuunu jos lääkäri kantaa vastuuta sun lapsen terveydestä? Et kai sä oikeasti kuvitellu että se on jotain ihmeen läskirasismia?

Niin no siis edelleenkin sanon, että luulin ennen tätä ketjua että vauva voi painaa ton verran 4 kk ikäsenä. Etenkin kun terkkakin sanoi, että kun on rintaruokittu niin ei se mitään. Luokkaantunut olen joo sen takia, että epäilevät että yritän tahallani "lihottaa" vauvaa. Ja olis tuohon painoon voinut aiemminkin sitten reagoida kun se kerran on noussut joka kerta aika huimasti (syntymäpaino 3300g).

Alkuperäinen kirjoittaja pulskan vauvan äiti;25617349:
No nyt kyllä lääkäri tuntuu ylireagoivan.Eikö todellakaan ole mitään muita "oireita" kuin tuo pyöreys? Oma poikani oli nelikuisena myös rapiat 8,5 -kiloinen, eikä kenelläkään ollut siihen muuta sanomista kuin että "kasvaapa hienosti rintamaidolla". Kummallista miten eri tavoilla eri neuvoloissa asioihin puututaan. En olisi aloittajana yhtään huolissani lapsen kasvusta.

Lääkäri on huolissaan, mutta et itse näkisi mitään syytä koska tiedät paremmin tilanteen?

[QUOTE="aapee";25617371]Niin no siis edelleenkin sanon, että luulin ennen tätä ketjua että vauva voi painaa ton verran 4 kk ikäsenä. Etenkin kun terkkakin sanoi, että kun on rintaruokittu niin ei se mitään. Luokkaantunut olen joo sen takia, että epäilevät että yritän tahallani "lihottaa" vauvaa. Ja olis tuohon painoon voinut aiemminkin sitten reagoida kun se kerran on noussut joka kerta aika huimasti (syntymäpaino 3300g).[/QUOTE]

Niin siis lääkäri tosiaan sanoi että nyt kyllä epäilen että tahallasi yrität lihottaa vauvaa? Sanatarkka lainaus?

Vai lääkäri kysyi että niin siis oikeastiko ei ole annettu muuta kuin rintamaitoa, ja sinä kuulit korvissasi "yritätkö lihottaa sen tahallas, senkin saasta"?

Hei, ei varmaan olisi ollut eka eikä viimenen kerta kun neuvolalääkärille kerrotaan vähän kaunisteltua totuutta. Oikeasti ei kannata olla niin herkkänahkainen että jonkun asian varmistaminen uudelleen kysymällä otetaan heti hirveänä syyttelynä ja epäilynä.

Lapset ovat yksilöitä ja vanhempia katsomalla on aika helppo arvioida mikä on normaalia. Olen itse ollut pieni ja laiha suurimman osan elämästäni ja minua painostettiin neuvolassa että "syötäthän lasta aina kun se haluaa syödä" jne.
Omat vauvani kun ovat olleet liian laihoja :) että ei näköjään mikään kelpaa neuvolassa ja lääkäreille. Ihan terveitä muksuja minunkin laiheliineista tuli ja vieläkin ovat hoikkia. Jos itse tietää että vauva syö ihan normaalisti ja voi hyvin niin ei varmaan kannata ottaa nokkiinsa, vaikka tietysti hankalaa. Onhan se hyvä tutkia ettei taustalla ole mitään kummallista.

Niin siis lääkäri tosiaan sanoi että nyt kyllä epäilen että tahallasi yrität lihottaa vauvaa? Sanatarkka lainaus?

Vai lääkäri kysyi että niin siis oikeastiko ei ole annettu muuta kuin rintamaitoa, ja sinä kuulit korvissasi "yritätkö lihottaa sen tahallas, senkin saasta"?

Hei, ei varmaan olisi ollut eka eikä viimenen kerta kun neuvolalääkärille kerrotaan vähän kaunisteltua totuutta. Oikeasti ei kannata olla niin herkkänahkainen että jonkun asian varmistaminen uudelleen kysymällä otetaan heti hirveänä syyttelynä ja epäilynä.

Ok. Olen siis loukkaantunut turhasta. Vauvani on sairas kun on niin ylipainoinen ja hyvähän se on kun tutkitaan....
Olis tietenkin ollut hyvä tietää etukäteen, että minkä painoisia vauvat saa olla, että olisin osannut henkisesti varautua siihen että lapsella on joku sairaus. Ja minä tyhmä kun olin vaan tyytyväinen kun hyvin kasvaa rintamaidolla...

[QUOTE="aapee";25617404]Ok. Olen siis loukkaantunut turhasta. Vauvani on sairas kun on niin ylipainoinen ja hyvähän se on kun tutkitaan....
Olis tietenkin ollut hyvä tietää etukäteen, että minkä painoisia vauvat saa olla, että olisin osannut henkisesti varautua siihen että lapsella on joku sairaus. Ja minä tyhmä kun olin vaan tyytyväinen kun hyvin kasvaa rintamaidolla...[/QUOTE]
Mikä sinua vaivaa? Ei kai sinun loukkantumisesi ja henkinen tasapainosi tässä ole mitenkään olennaista, vaan se, että vauvalla olisi kaikki hyvin. Tietysti pitää tutkia kilpirauhasarvot, jos on pienintäkään mahdollisuutta, että niissä olisi jotakin vikaa. Vajaatoiminta vaikuttaa todella pahasti lapsen kasvuun ja kehitykseen.

[QUOTE="vieras";25617432]Vajaatoiminta vaikuttaa todella pahasti lapsen kasvuun ja kehitykseen.[/QUOTE]
Siis, jos ei hoideta. Nyt ei ole päässyt mitään peruuttamatonta varmastikaan tapahtumaan.