tiesittekö että teitä tarkkaillaan kun haette / viette lasta päiväkotiin?

• Viestiketjun aloittaja mitä vit....?
  • Ensimmäinen viesti
mitä vit....?
ystävä joka on lto kertoi että heidän tehtävään on tarkkailla sivusilmällä vanhempien ja lapsen vuorovaikutusta ja miten lapsi kasvattaa/ohjeistaa lastaan,tarvittaessa puuttua tilanteisiin ja kasvatukseen?

Tiedän, teen sitä itekin töissä. En edes ajattele silleen että nyt ne mua kattoo kun mää haen tai vien muksun.
Se on osa tätä ammattia ja siihen kuuluu velvollisuus puuttua asiaan mikäli lapsen kohtelussa jokin antaa aihetta. Mutta emme me silmä pitkänä kyylää.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="jaa";25603282]Hyvä, että tarkkaillaan. Toivottavasti myös uskalletaan puuttua, jos jokin on pielessä.[/QUOTE]

Haluisin nähdä tilanteen jossa hoitotäti tulee ohjeistaan mua kasvatuksessa, jos en ole hänen mielestään oikein hakenut lasta hoidosta. En hymyillyt tai käskyttänyt tarpeeksi/ auttanut pukemisessa riittävästi/ halannut korrektisti, pitäisikö tähän olla joku normi jota aletaan noudattaa ettei tädit tule huomauttamaan?

Miten niin tarkkaillaan?
En sitä kyllä tarkkailuksi koe, että hoitaja/opettaja tulee eteiseen vastaanottamaan lasta ja näkee koko riisumis- tai pukemis tilanteen. Ihan hän siinä ilman mitään salaista tarkkailuaan tulee huomenet kertomaan ja katsomaan.

hhhhh
joo mä oon kyllä huomannu ja siksi en jaksa viedäkään lasta sinne... saa mies sen lapsen kuskaamisen hoitaa.. en muutenkaan jaksa niitä teko pirteitä paskoja ja heti puhuu sit selän takana.. ja tiedän ite kun oon päiväkodissa töissä. ei oo herkkua..onneks jäin nyt älomalle:) enkä varmaan mee takaisin ollenkaa sinne.

Musta se on oikein hyvä juttu, osaavat sitten ohjata tai puuttua tarvittaessa lapsen hyvinvoinnin kannalta olenaisiin juttuihin. Lisäksi on hyvä itsekin saada palautetta ja tukea oman lapsen kanssa toimimisesta välillä joltain ulkopuoliselta, joka tuntee lapsen.

joo mä oon kyllä huomannu ja siksi en jaksa viedäkään lasta sinne... saa mies sen lapsen kuskaamisen hoitaa.. en muutenkaan jaksa niitä teko pirteitä paskoja ja heti puhuu sit selän takana.. ja tiedän ite kun oon päiväkodissa töissä. ei oo herkkua..onneks jäin nyt älomalle:) enkä varmaan mee takaisin ollenkaa sinne.
Onpas teillä inhottava päiväkoti siinä tapauksessa, jos selän takana paskaa puhuvat.
Eipä meidän pk:ssa vanhemmista puhuttu negatiiviseen sävyyn päikkäriajan kahvitauolla.

no mitä sitten
No tottakai tarkkailevat. Sehän on kuuluu heidän työhönsä huomata, jos lapsen kotioloissa on jotain vialla. Tekevät esim. lastensuojeluilmoituksen, jos lapsi kesälomalla kokonaan hoidossa vanhempien lomaillessa.

mitä itse tarkkailet tilanteissa?
mihin kiinnität huomion?
mihin puutut?
Sitä yleiskuvaa vanhempien ja lasten kommunikaatiosta ja toiminnasta. Kyllä se huomio herää jos lapselle äksytään, kohdellaan kovin kourin tms. Sitäkin tapahtuu. Joskus tarvitaan ohjausta kasvatukseen ja lapsen käsittelyyn. Mutta en tunkeile ja tyrkytä apua. Sellasta yleistä kuuntelua ja kattelua tekemisen ohessa. Ei me olla ja kytätä ketään.

Juu kyllä tiesin, ja hyvä niin. Välillä väsyneenä kun oikein puhalluttaa kun lapsi päivän päätteeksi täräyttää hoitoaikana kerääntyneen kiukun kasvoille, on lohduttavaa kun hoitaja muistuttaa että lapsen on vain ollut äitiä ikävä.

• Tykkää
Reactions: Ultramariini
Haluisin nähdä tilanteen jossa hoitotäti tulee ohjeistaan mua kasvatuksessa, jos en ole hänen mielestään oikein hakenut lasta hoidosta. En hymyillyt tai käskyttänyt tarpeeksi/ auttanut pukemisessa riittävästi/ halannut korrektisti, pitäisikö tähän olla joku normi jota aletaan noudattaa ettei tädit tule huomauttamaan?
Ei. Normielämään emme puutu eikä oo olemassa sellasia kaavoja. Epäkohtiin kuten lapsen väärinkohtelu,puutumme. Eiväthän tosiaan kaikki halaa jne lapsiaan.

"..."
kuuluu työnkuvaan ilmeisesti. Kun käytte lääkärissä lasten kanssa, myös siellä tarkkaillaan vanhemman ja lapsen välistä vuorovaikutusta lapsen iästä riippumatta.
Minun on välillä vaikea olla johdonmukaisen tiukka kun lapset kiukuttelevat iltapäivällä pukenistilanteessa. En ole pahana pitänyt sitä että hoitaja, joka tilanteen huomaa, sanoo, että pysy tiukkana vaan se palkitaan myöhemmin vaikka nyt tuntuu raskaalta.

Luotan näihin vanhoihin pph naisiin todella paljon ja nyt harmittaa kun yksi ihana jäi eläkkeelle ja tilalle tuli 20-vuotias tyttö... Ei prkl. Ryhmiksessä ovat lapseni...

Ei. Normielämään emme puutu eikä oo olemassa sellasia kaavoja. Epäkohtiin kuten lapsen väärinkohtelu,puutumme. Eiväthän tosiaan kaikki halaa jne lapsiaan.
Joskus me halataan ja suukotellaan, joskus riidellään. Joskus lähdetään iloisina ja joskus itkien. Ajatus siitä, että hoitotätien edessä pitäisi esittää malliäitiä ja hymyillä työpäivän surkeudesta huolimatta on aika karu.

Näin niinkuin kärjistäen, toivottavasti katsotaan sitä isompaa kuvaa eikä yksittäisiä hakukertoja.

Yhteistyössä