Pitäisi olla oma leikkuulauta lihalle, kanalle, kalalle, kasviksille ja leivälle. Mutten halua viittä lautaa. Dilemma.

"Mää"
No pesettekö aina kädet sen lihan käsittelyn jälkeen ennen kuin koskette siihen paistinlastaan tms. millä sitten tarjoilette ruoan myös? Meinaan kokkiohjelmissa mua aina mietityttää, kun käsiä ehkä kanan jälkeen hieman pyyhkäistään pyyhkeeseen, ja sitten siirrytäänkin suola- ja pippurimyllyjen pariin jne.
Kyllähän se suositus on että kypsää lihaa käsitellään eri välineillä. Ja esim. grillatessa vaihtaa pihdit kun toinen puoli on kypsä, ja liha on käännetty.. Mä taidan aika vainoharhaisesti painella sitä lastaa pannun pintaan molemmin päin..

"vieras"
Meillä on kyllä useampi leikkuulauta, mutta harvoin kahta enempää tarvitaan päiväkäytössä. Leipää ja pääsääntöisesti kurkkua leikataan yhdellä ja myös hedelmiä. Koska kurkkua syödään leivän päällä. Tätä alustaa voidaan käyttää 2 tai 3 päivää pesemättä. Välillä vaan huitaisee muruset roskiin. Joskus saatan kääntää laudan puolta.

Ruokaa tehdessä yritän taktikoida ja leikata laudalla ensin kasvikset ja sen jälkeen lihan ja sitten tiskikoneeseen. Mikään lauta ei ole vain yhden aineksen käyttöä varten, sillä kuumimmalla ohjelmalla pestessä pöpöt kyllä kuolee.

jaaa
Itseasiassa kasviksia käytetään niin paljon, että sitä varten tarvitsen kaksi lautaa, koska toinen on varsin usein astianpesukoneessa.

Voisiko siis tehdä niin, että mulla olisi käytössä 3 lautaa, joista on käytössä molemmat puolet, mutta eri tarpeeseen?

Meinaan, että laudan toinen puoli kalalle ja toinen lihalle jne?

Jos nimeän ne tussilla, joka ei irtoa pesussa, niin eikös tuo ois ihan toimiva ratkaisu?
leivinpaperi tms. laudan päälle, ei tarvita satoja lautoja.

La Paset
Meillä on käytössä Brixin Chopchop Courmet Set, johon kuuluu 4 lautaa, kussakin kuva, mihin tarkoitukseen. Nämä laudat saa vaikka rullalle, eli pilkotut aineet on helppu siirtää pieneenkin kattilaan. Lautojen säilytys vie yhteensä vähemmän tilaa kuin yhden normaalin leikkuulaudan, koska ovat niin ohuita. Suosittelen.

"vieras"
Meillä on käytössä Brixin Chopchop Courmet Set, johon kuuluu 4 lautaa, kussakin kuva, mihin tarkoitukseen. Nämä laudat saa vaikka rullalle, eli pilkotut aineet on helppu siirtää pieneenkin kattilaan. Lautojen säilytys vie yhteensä vähemmän tilaa kuin yhden normaalin leikkuulaudan, koska ovat niin ohuita. Suosittelen.
Kestääkö tällaiset miten tiskikonetta?

"vieras"
Tää nyt ei liity varsinaiseen kysymykseen leikkuulautojen määrästä, mut pisti silmään et peset ilmeisesti leikkuulaudat astianpesukoneessa. Miks mulle on jostain iskostunut päähän, ettei leikkuulautoja ja puisia lastoja yms sais pestä koneessa!? Tää on mulle jäänyt mieleen, ja itse aina pesen käsin.
Puisia ei pidä pestä koneessa sen takia, kun pesuaineet ovat voimakkaasti emäksisiä aineita, jotka voiva jäädä sinne puunsyihin sisään. Enpä usko kenenkään pesevän puisia leikkuulautoja koneessa, erilaiset muoviset menee siellä helposti.

"kokki"
tota, itse alan ihmisenä käytän puulautoja, jotka puhdistetaan suolalla, koska suola tappaa bakteerit. Muovinen syö veistä, joten käyttäisin muovia vain esim. kalalle jos sitä leikataan harvemmin. lasilautaa en itse käyttäisi, en halua pilata veitsiäni. Mutta jokainen tavallaan, eiköhän se käyttömukavuus myös ratkaise. Puulautoja voi olla parikin, pieni ohut ja paksumpi josta voi pintaa hioa pois jos tai kun pinta rikkoutuu ajan myötä, Itselläni ollut monta vuotta ja edelleen silloin tällöin öljyän pinnan mutta ei ole tarvinnut hioo.

Yhteistyössä