Pitäisi olla oma leikkuulauta lihalle, kanalle, kalalle, kasviksille ja leivälle. Mutten halua viittä lautaa. Dilemma.

Itseasiassa kasviksia käytetään niin paljon, että sitä varten tarvitsen kaksi lautaa, koska toinen on varsin usein astianpesukoneessa.

Voisiko siis tehdä niin, että mulla olisi käytössä 3 lautaa, joista on käytössä molemmat puolet, mutta eri tarpeeseen?

Meinaan, että laudan toinen puoli kalalle ja toinen lihalle jne?

Jos nimeän ne tussilla, joka ei irtoa pesussa, niin eikös tuo ois ihan toimiva ratkaisu?

Joskus ainakin olikohan Prisma mistä sai semmoisia vähän saman tyyppisiä kuin pöytätabletit, missä oli kalan, kanan, lihan jne kuvia.

Olivat siis tarkoitettu ihan leikkuualustoiksi.
Sen voi sitten laittaa vaikka siihen leipälaudan päälle ja hyvin toimi.

Alkuperäinen kirjoittaja täh;25599456:
Miksi ihmeessä pitäisi olla eri laudat lihalle ja broilerille? Lihaahan ne molemmat ovat.

Ja leivälle ja kasviksille eri lauta? Miksi ihmeessä?
No siksi, kun linnuissa on erillinen salmonellariski. Tai jotain sinnepäin.

Tuosta leivästä ja kasviksesta en sen pidemmälle perehtynyt, mutta googlettamalla nuo siis tuli vastaan.

kuppa
No edes ravintolakeittiössä ei taideta lautoja jakaa noin paljoa omille aineilleen. Hyvin voit ottaa liha/kala laudan tuolleen toinen puoli toiselle. Mulla on kaksi lautaa ja tarvittaessa suojaan laudan pakastuspussilla jos käsittelen esin kalaa.

• Tykkää
Reactions: chef
Mulla on 2 isompaa ja 2 pienempää lautaa. En ole niitä "nimennyt" vaan käytön jälkeen tiskiin ja laatikkoon seuraavaa käyttöä varten. Oli se käyttö mitä hyvänsä.
Näin mäkin olen tehnyt, mutta ajattelin jatkossa toimia ohjeiden mukaan, joka siis on se, että pitäisi olla omat, erilliset laudat.

Eipähän sitten ainakaan sen takia saada ruokamyrkytystä tms :)

ruokailija
Tää nyt ei liity varsinaiseen kysymykseen leikkuulautojen määrästä, mut pisti silmään et peset ilmeisesti leikkuulaudat astianpesukoneessa. Miks mulle on jostain iskostunut päähän, ettei leikkuulautoja ja puisia lastoja yms sais pestä koneessa!? Tää on mulle jäänyt mieleen, ja itse aina pesen käsin.

Keittiössä meillä oli värikoodatut laudat eri aineksille.
Ristikontaminaation vuoksi (samalla pöydällä voitiin käsitellä esim. raakaa broileria ja salaatinaineksia), ja omassa kodissani olen huomannut että esim. sipulin haju ja maku voi tarttua lautaan, kiva siinä sitten käsitellä vaikka omenaa kun löyhkää sipulille :D

Mulla on 2 isompaa ja 2 pienempää lautaa. En ole niitä "nimennyt" vaan käytön jälkeen tiskiin ja laatikkoon seuraavaa käyttöä varten. Oli se käyttö mitä hyvänsä.
Mulla samoin. En jaksa uskoa, että tulee mitään salmonelloja, jos laudat pesee joka käytön kälkeen. Mä pesen lihan leikkaamisen jälkeen laudat ensin tiskiharjalla, siis enimmät rämmäleet pois ja sit koneeseen.

Keittiössä meillä oli värikoodatut laudat eri aineksille.
Ristikontaminaation vuoksi (samalla pöydällä voitiin käsitellä esim. raakaa broileria ja salaatinaineksia), ja omassa kodissani olen huomannut että esim. sipulin haju ja maku voi tarttua lautaan, kiva siinä sitten käsitellä vaikka omenaa kun löyhkää sipulille :D
Mulla kans näin, syytkin melko samat. Ostan kylläkin halpismerkkejä, kestävät vähemmän käyttöä mut ajavat asiansa.

hoo moilainen
Chef, pesetkö leikkuulaudat tiskikoneessa? Sittenhän sinulla pitäisi olla 5 tiskikonetta, jokaiselle leikkuulaudalle oma. Eikös ne pöpöt lähde tiskarissa pois, kun kuumassa pesee. Toisaalta taas, jos et usko ja luota siihen, niin sittenhän ne pöpöt siitä sun kana-leikkuulaudasta on kaikissa astioissa?

Vai pesetkö käsin? Sittenhän sinulla pitäisi olla 5 erillistä tiskiharjaa leikkuulaudoille!

Tihis
Hoomoilasen kanssa samaa mieltä. Meillä on muutama leikkuulauta, jotka laitetaan suoraan tiskikoneeseen eikä katsella mitä leikataan milläkin. Aika harvoin kyllä raakaa broileria leikkaan ylipäätään millään laudalla. Leivälle on oma puinen koko ajan pöydällä. Siitä olen tarkka, että siinä ei leikata muuta kuin leipää, koska sitä ei pestä kovin usein.

Muuten, kun paistan lihaa tai kanaa, laitan paistamisen alkuvaiheessa käytetyn lastan tiskikoneeseen ja kun liha on jo kypsää, sekoitan toisella lastalla. Tekeekö muut näin?

"eee"
Voi herranjumala. Mulla on kaks leikkuulautaa, iso ja pieni, ja niitä käytän sen mukaan, onko mulla paljon vai vähän pilkottavaa. Mulla on myös tapana pestä ne leikkuulaudat. Koskaan vielä en ole ruokamyrkytystä saanut.

Nyt vähän maalaisjärkeä kehiin.

• Tykkää
Reactions: Istafra
Muuten, kun paistan lihaa tai kanaa, laitan paistamisen alkuvaiheessa käytetyn lastan tiskikoneeseen ja kun liha on jo kypsää, sekoitan toisella lastalla. Tekeekö muut näin?
Ainoastaan broileria käsitellessä pesen heti välineet niin kuumalla kuin hanasta tulee ja sitten tiskariin vielä, muutoin toimin ruoanlaitossa, kuten sinäkin. Grillatessa myös vaihtuu pihdit uusiin, kun liha on kypsää.

"punahilkka"
Jos sulla ei ole edes ollu tarvetta kala laudalle niin miksi hankkisit sellaisen vaan kaapin täytteeks? Eikö sen sijaan olisi kätevä olla niitä kasvilautoja jos kerran niitä tarvitset?

Yhteistyössä