miten saan ystävän uskomaan, että se kuolee, jos ei lopeta tupakointia

tupakoinut noin 12 vuotiaasta asti säännöllisesti, on nyt 50. yhden keuhkoveritulpan sairastanut, lääkäri sanonut, että keuhkot on ihan mustat ja jos ei lopeta, niin voi kuolla muutamassa vuodessa. lopetti, oli melkein kaksi vuotta polttamatta, sitten aloitti uudestaan. poltaa noin puolitoist askia vuorokaudessa. henki on ahtaalla ja jatkuva yskä. kuulostaa jo samalta kuin isännän yksi sukulainen, joka sairasti keuhkoahtaumatautia. astmalääkkeitä vetää, ei tunu olevan apua. itseki sanoo, että olo helpottuis paljon, jos tupakan jättäis. ja sanoo että pystyis sen jättämään. mutta ei jätä kuitenkaan. jos sanoo asiasta vaikka kuinka nätisti, suuttuu. joten lie sitten paras antaa olla, omahan se on asiansa

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25579710:
niinpä, surettaa vaan seurata sivusta kun toinen tuhoaa itsensä. mutta eihän sitä kessua kenenkään suusta väkisin saa.
totta. Mun äiti sai sydärin vuos sitten ja sille sanottiin et röökaaminen on loputtava.

1,5kk oli polttamatta ja sano et hermo piukalla koko ajan ja siitä aiheutuva ressi ja unettomuus olis ollu suuremmat riskitekijät kuin se röökaaminen.

Champixia haki mutta ei koskaa alottanu. Siin on aika kovat sivuoireet. On vähentänyt nyt mutta röökaa edelleen. sydän ja suonet on kuitenki pysyny kunnos.

[QUOTE="vieras";25579842]En ole kuullut yhdenkään tupakoimattoman kuolemattomuudesta.[/QUOTE]

Eihän kukaan oo sellaista varmaan väittänytkään. Mutta kurja se on kuulla yhtäkkiä vaikkapa sairastavansa keuhkosyöpää, joista muuten 90% on tupakoinnin aiheuttamaa. Pienisoluisen keuhkosyövän ennuste on muuten n. 3kk keskimäärin ilman hoitoa. Parannustakaan tuohon ei ole, vaan hoito on oireenmukaista ja senkin avulla lisäaika on n. 12-14kk, 20% tämän tyypin syövää sairastavista saavat hoidoilla 2 vuotta lisäaikaa.

Kun ylipainon kohdalla aina puhutaan omien valintojen tärkeydestä elinikään ja terveyteen, niin miksei tupakoinnin kohdalla sitten?

Mun äiti on nyt ollut kolme vuotta polttamatta, ikää 60 + ja keuhkoahtaumatauti. Varmasti lopettamispäätös lähti itsestä, mutta voi olla että läheisten ja lastenlasten kommenteilla on ollut vaikutusta. Se yskä ja aamuinen kakominen on enimmäkseen nyt poissa. Olen niin iloinen siitä, että äitini on todennäköisesti elämässämme pidempään kuin jos polttaisi edelleen. Ja että hän selvästi voi paremmin sairaudestaan huolimatta.

Mummoni kuoli suht. nuorena keuhkoahtaumataudin päätteeksi ja ne viimeiset ajat eivät olleet kivaa katsottavaa. Kyllä mä hyvää ystävää ja sukulaista voisin kannustaa lopettamaan. Ymmärrän isoäiti hyvin huolesi ystävästäsi ja toivon, että hän motivoituisi lopettamaan. Mutta jokainen päättää itse, mummonikin poltti vielä sairaalassa salaa...

Eihän kukaan oo sellaista varmaan väittänytkään. Mutta kurja se on kuulla yhtäkkiä vaikkapa sairastavansa keuhkosyöpää, joista muuten 90% on tupakoinnin aiheuttamaa. Pienisoluisen keuhkosyövän ennuste on muuten n. 3kk keskimäärin ilman hoitoa. Parannustakaan tuohon ei ole, vaan hoito on oireenmukaista ja senkin avulla lisäaika on n. 12-14kk, 20% tämän tyypin syövää sairastavista saavat hoidoilla 2 vuotta lisäaikaa.

Kun ylipainon kohdalla aina puhutaan omien valintojen tärkeydestä elinikään ja terveyteen, niin miksei tupakoinnin kohdalla sitten?
Tämä on totta, mutta on hyvä muistaa että syövän kehittyminen näkyväksi (vaikkapa halk. 3-4cm) kestää jopa n. 10 vuotta, eli niiltä nuorilta se tupakka pois!
Eli jos on teininä aloittanut ei se juurikaan estä 50- vuotiasta kuolemasta syöpään vaikka 3 vuoden päästä vaikka lopettaisikin. Keuhkoahtautumatautiin sillä on sensijaan vaikutusta, kuten myös sydän- ja verenkiertoelimistölle.

vanhempani aloittivat tupakoinnin teininä, toinen kuoli 54 ja toinen 58- vuotiaana syöpään.

Itsekin tuli poltettua enemmän vähän teinivuosista 28 asti. Nyt pelottaa ja harmittaa, kun ajattelee sen mahdollisia seurauksia. Tupakasta oli kyllä aika vaikea päästä eroon, varsinkin tiettyjen ihmisten seurassa oli todella vaikeaa ja sorruinkin usein.

"vieras"
Kyllä ystäväsi tietää kuolevansa tupakkaan. Älä jankuta siitä, älä hoe ja ärsytä häntä enää. Tue ja rohkaise muutoin elämässä, niin lopettamispäätös on helpompi tehdä.

[QUOTE="vieras";25580050]Kyllä ystäväsi tietää kuolevansa tupakkaan. Älä jankuta siitä, älä hoe ja ärsytä häntä enää. Tue ja rohkaise muutoin elämässä, niin lopettamispäätös on helpompi tehdä.[/QUOTE]en ole jankuttanut, enä kokenut, enkä mitenkään ärsyttänyt. vaikeahan se on kannustaa ja tukea ja rohkaista, jos tupakasta ei kärsi sanoa mitään

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25580173:
en ole jankuttanut, enä kokenut, enkä mitenkään ärsyttänyt. vaikeahan se on kannustaa ja tukea ja rohkaista, jos tupakasta ei kärsi sanoa mitään
Siis et ihan oikeasti voi vaatia nyt heti ihmistä lopettamaan tupakanpolttoa. Et vaan voi. Et vaikka pelastaisit ihmisen sillä tavoin. Lopettaminen lähtee aina itsestä. Et voi vahtia vieressä ja ohjeistaa oikeaan, jos ihminen ei sitä itse halua riittävästi.

Ja minä en polta, en ole koskaan polttanut. Työ on opettanut suhtautumaan tähänkin asiaan niin, miten se oikeasti on.

Ystävä tietää kuolevansa tupakkaan. Voit kertoa hälle, että se surettaa sinua ja mietit sitä paljon ja toivot lopettamista, mutta päätös on ystäväsi oma päätös. Sinä et voi siihen vaikuttaa.

Tupakan vaarallisuus lukee jo tupakka-askissa. Tiedolta ei siis voi välttyä. Tupakoitsija ajattelee sen niin, että ihan sama, kiskon tän nyt kuitenkin ja voinhan minä jäädä huomenna auton alle ja kuolla siihen ja stressillä se vasta henki lähteekin yms...

Jos nyt et voi pelastaa ystävääsi, olet ainakin tukenut ja tehnyt parhaasi.

ketju
No ihan varmasti sun ystävä tietää mitä kaikkea tupakointi tekee keuhkoille ym. Ja jos on 12-vuotiaasta asti tupakoinut niin luultavasti tupakoi elämänsä loppuun asti. Mun isoisä on polttanut tupakkaa lähemmäs 80v, keuhkot on loppu, henki ei tahdo kulkea, mutta tupakalle on mentävä vaikka pyörätuolissa.

432432
Tilaa hänelle netistä sähkötupakka. Monet (siis monet!) tuntemani ihmiset ovat päässeet eronn tupakasta sähkötupakan avulla. Eräskin 35 vuotta polttanut ei ole kahteen vuoteen polttanut yhtään normaalitupakkaa. Sähkötupakasta saa tupakoinnin tunteen ja nikotiinin ilman haitallista savua,tervaa jne. Keuhkoahtauma-taudin eteneminen pysähtyy (tauti itsessäänhän ei katoa) ja elämänlaatu paranee. Googlaa.

Yhteistyössä