Mulla on diagnisoitu tämä, onko kellään muulla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vakkari harmaana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vakkari harmaana"

Vieras
F60.1 Eristäytyvä persoonallisuus
Englanniksi Schizoid personality disorder

•Kaavamainen sosiaalinen vetäytyminen
•Huomattavan eriskummallinen ja eristäytyvä
•Hiljainen ja ahdistavan seuraa karttava
•Ei halua läheisiä suhteita
•Haluaa mieluummin olla yksin
•Esiintyvyys 7%
•Kaksi kertaa yleisempi miehillä kuin naisilla
•Ei liity skitsofreniaan
•Krooninen, muttei aina elinikäinen
Eristäytyvän persoonallisuuden diagnostiset kriteerit DSM-IV:n mukaan
Kaavamainen vapaaehtoinen sosiaalinen vetäytyminen ja alueellisesti rajoittunut tunteiden ilmaiseminen sekä lisäksi neljä muuta oiretta:

•Ei nauti eikä halua läheisiä ihmissuhteita
•Valitsee yksintoimimisen
•Vähäinen mielenkiinto seksuaalisuuteen (toisen ihmisen kanssa)
•Saa tyydytystä vain muutamista aktiviteeteistä
•Muutama läheinen ystävä
•Välinpitämätön kiitokselle ja kritiikille
•Tunne-elämän kylmyys, viileys tai latistunut vaikutus

ei oo ittellä mutta siskolla on. En ihmettele ettei oo täällä kovin monella ku on sen verran harvinainen persoonallisuushäiriön muoto. Otan osaa. Ei tee elämästä kovin nautittavaa tuo.

[QUOTE="mjau";25569273]ei oo ittellä mutta siskolla on. En ihmettele ettei oo täällä kovin monella ku on sen verran harvinainen persoonallisuushäiriön muoto. Otan osaa. Ei tee elämästä kovin nautittavaa tuo.[/QUOTE]

Ei teekään. Yli 20 vuotta tän kanssa painiskellu, lisänä masennus.

Olis kysymys. Onko sinulla tuota tunne-elämän kylmyyttä? Tavallaan ymmärrän sen, mutta itse oon kauhean tunteellinen... Helposti tulee omituinen olo, jos joku ns. kylmä. Tunnetko siis tunteita??

Oletko tavannut muita saman diagnoosin saaneita? Onko siitä mitään iloa? Siis jutella toisen kanssa joka ymmärtää?

Käyn kyllä eräässä ryhmässä, mutta en oo kysellyt osallistujen diagnooseja. Moni vaikuttaa aika samanlaiselta kuin itekin olen, joten vois olettaa että heillä on sama "vika". Mutta en siis tiedä, ihan kiva on ryhmässä jutella kumminkin.
Ei siitä sen suurempaa iloa ole. :)

Olis kysymys. Onko sinulla tuota tunne-elämän kylmyyttä? Tavallaan ymmärrän sen, mutta itse oon kauhean tunteellinen... Helposti tulee omituinen olo, jos joku ns. kylmä. Tunnetko siis tunteita??

Olen erittäin tunteellinen "kaukaa", voin itkeä elokuvaa katsoessa jne. Mutta esim läheistä ihmissuhdetta en osaa solmia, seksi ja romantiikka + muu menee yli hilseen, eikä tee hyvää. Kokeiltu on, en vaan osaa sitä koodikieltä.

[QUOTE="vakkari harmaana";25569383]Olen erittäin tunteellinen "kaukaa", voin itkeä elokuvaa katsoessa jne. Mutta esim läheistä ihmissuhdetta en osaa solmia, seksi ja romantiikka + muu menee yli hilseen, eikä tee hyvää. Kokeiltu on, en vaan osaa sitä koodikieltä.[/QUOTE]

Ok :) Kiva kun vastasit.