1,5 v ei viihtynyt ulkona kuin reilun vartin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Huurre"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Huurre"

Vieras
Ja "viihtyä" on väärä sana, koska lapsi valitti surkeasti lähes koko ajan. Pakkasta -23. Hänellä oli päällä ruskovillan kerrasto, paksuhkot villaskoitesukat (villafroteeta), velourpöksyt ja neuletakki, fleecehaalari ja toppahaalari. Pipo ja toppahaalarin huppu päässä. Kahdet lapaset ja topparukkaset ja goretex-kengät.

Sisällä koitin heti sormet; olivat lämpimät. Varpaat eivät olleet ihan yhtä lämpimät, mutta eivät kylmätkään. Niska lämmin (ei hikinen).

Hetken päästä lapsen nenästä tuli verensekaista räkää. Ottiko tuo kylmä ilma vaan noin kovasti nenän limakalvoihin ja keuhkoihin? Mitenhän tässä jatkossa ulkoillaan kun tätä keliä ja kylmempääkin on luvattu pari viikkoa. Kyllä minä itse mielelläni kävisin edes puoli tuntia ulkona, mutta ei se kivaa ole jos lapsi valittaa surkeana :( Ja oli eka kerta kun lapsi on paria minuttia pitempään näin kylmässä. Viime viikolla ulkoiltiin helposti tunti, kun pakkasta oli 9-14 astetta.

Ei sinne oikein uskalla mennä. Eilen tultiin kuopus sylissä juosten luistelukentältä sisään lämmittelemään, kun pelkään pikkuisen käsien ja jalkojen puolesta. Pojalla kun on muutenkin tavallista huonompi ääreisverenkierto ja herkemmät jalat.

Meneehän se aika sisälläkin =)

no ei kai lasta voi viedä ulos kun täälläkin on - 30 astetta....sisälle aktiviteettia niin paljon että saa purkaa energiaa. eikä varsinkaan jos lapsi itse osoittaa ettei halua...

Eli olette sitä mieltä että lasta ei kannata yrittää totutella näihin keleihin? Onko se mahdollistakaan? Vaatetta voi lisätä vaikka kuinka paljon, mutta eihän se auta jo lapsi kokee hengitysilman ja hengittämisen epämiellyttävänä. Täällä vaan kun lukee keskusteluja, niin pienetkin lapset viihtyvät pitkään ulkona -30 pakkasilla. Ehkä tämä meidän lapsi on erilainen tyyppi....

Oliskohan toisella ollut niin tuhdisti päällä, ettei pystynyt kunnolla liikkumaankaan...? Itse ulkoilin tänään saman ikäisen kanssa ja hänellä oli yksi vaatekerros vähemmän kuin lapsellasi (lukuunottamatta varpaita ja päätä, jotka oli suojattu yhtä monella kerroksella). Oltiin ulkona samoissa lukemissa sama aika ja sisään tullessa poika oli kaikkialta ihan lämmin. Sisälle tultiin jo vartin jälkeen sen takia, että kasvoihin kävi viima, josta ei tykännyt sen enempää lapsi kuin minäkään. Koitetaan varmaan ulkoilla iltapäivästä vielä hetki, mutta muu aika ollaan kyllä ihan hyvillä mielin sisätiloissa. :)

[QUOTE="Huurre";25564614]Eli olette sitä mieltä että lasta ei kannata yrittää totutella näihin keleihin? Onko se mahdollistakaan? Vaatetta voi lisätä vaikka kuinka paljon, mutta eihän se auta jo lapsi kokee hengitysilman ja hengittämisen epämiellyttävänä. Täällä vaan kun lukee keskusteluja, niin pienetkin lapset viihtyvät pitkään ulkona -30 pakkasilla. Ehkä tämä meidän lapsi on erilainen tyyppi....[/QUOTE]

Ei kannata uskoa kaikkea mitä täällä kirjoitellaan:)

Lisään vielä että en varmaan edes yrittäisi ulkoilla jossain 27-30 asteen pakkasessa, koska ei se ole itsellekään enää miellyttävää. Ajattelin että tällaiset 22-23 asteen pakkaset vielä menisivät, mutta ilmeisesti sitten ei.

Ja miksi sinne pihalle täytyy mennä heti aamusta kun on kylmää? Me ulkoillaan kovilla pakkasilla keskipäivällä, kun aurinkokin pilkahtaa. Ei ole ollenkaan niin jäätävää menoa.
Vähän joutuu toki järjestelemään ruokailua ja päikkyjä, mut kannattaa. Se puoli tuntiakin vaikuttaa aika kivasti olotilaan.

Meidän 1½-vuotias nukkuu jo toista tuntia pakkasessa yhdistelmärattaissa:) Hyvinhän tuo tuolla viihtyy. Muistan että jo viime talvena ollessaan 6-8kk nukkui ulkona -27 asteessa useamman tunnin. kun oikein pukee ja raitis ilma maittaa, mikäs siinä!
Kannattaa koettaa uudestaan toisena päivänä.)

Oliskohan toisella ollut niin tuhdisti päällä, ettei pystynyt kunnolla liikkumaankaan...? Itse ulkoilin tänään saman ikäisen kanssa ja hänellä oli yksi vaatekerros vähemmän kuin lapsellasi (lukuunottamatta varpaita ja päätä, jotka oli suojattu yhtä monella kerroksella). Oltiin ulkona samoissa lukemissa sama aika ja sisään tullessa poika oli kaikkialta ihan lämmin. Sisälle tultiin jo vartin jälkeen sen takia, että kasvoihin kävi viima, josta ei tykännyt sen enempää lapsi kuin minäkään. Koitetaan varmaan ulkoilla iltapäivästä vielä hetki, mutta muu aika ollaan kyllä ihan hyvillä mielin sisätiloissa. :)

No joo, olihan se liikkuminen aika kömpelöä. Kävely sujui, mutta kaatumisen jälkeen ei meinaa päästä itse ylös ja tottahan se harmittaa. Tosin samanlaista se on ollut pienemmilläkin pakkasilla ilman fleecehaalaria.

[QUOTE="vieras";25564742]Ja miksi sinne pihalle täytyy mennä heti aamusta kun on kylmää? Me ulkoillaan kovilla pakkasilla keskipäivällä, kun aurinkokin pilkahtaa. Ei ole ollenkaan niin jäätävää menoa.
Vähän joutuu toki järjestelemään ruokailua ja päikkyjä, mut kannattaa. Se puoli tuntiakin vaikuttaa aika kivasti olotilaan.[/QUOTE]

Mä en järjestele päikkäreitä, vaan lapsi saa nukkua ne omassa aikataulussaan puoliltapäivin. Ruokailu joustaa kyllä. Näin kylmällä ilmalla pitänee jättää mahdollinen ulkoilu iltapäivään, silloin yleensä on hiukan lämpimämpää.

Yllätyin kyllä positiivisesti tämän ketjun vastauksista :) Odotin haukkuryöppyä että en osaa pukea lasta oikein ja/tai että kasvatan hänestä jotain puuteripyllyistä sisäkissaa ellen vie ulos säällä kuin säällä.

Minä en kyllä vie omaa 1,5 vuotiasta ulos jos on yli 20 astetta pakkasta. Vaunu-unet vaunun suojassa lämpöpussissa olisi eri juttu, mutta meidän taapero ei enää tykkää nukkua vaunuissa. Suoraan hengittäessä tuo kova pakkasilma on tosi raakaa noin pienelle.

Ei se viihdy meidänkää pikku-ukko ulkona näillä pakkasilla, koitettu on..Toissapäivänä meinasin et jää ulos kun tultiin kaupasta niin pah, käveli isänsä perässä ovelle ja alko itkee kun ovi laitettiin nenän edestä kiinni, avasin oven niin tallusti sisälle ja alko nyhtää pipoa päästä.. :D

Joten ulkoillaan kun on lauhempaa..

Meillä -27 pakkasta ja kolme päivää sisätiloissa illaan jo vietetty, tänään käytiin 3v ja 5v:n kanssa puolisen tuntia ulkoilemassa, poskia palelsi mut muuten teki tosi hyvää ja lapset viihtyi!

[QUOTE="Huurre";25564543]Ja "viihtyä" on väärä sana, koska lapsi valitti surkeasti lähes koko ajan. Pakkasta -23. Hänellä oli päällä ruskovillan kerrasto, paksuhkot villaskoitesukat (villafroteeta), velourpöksyt ja neuletakki, fleecehaalari ja toppahaalari. Pipo ja toppahaalarin huppu päässä. Kahdet lapaset ja topparukkaset ja goretex-kengät.

Sisällä koitin heti sormet; olivat lämpimät. Varpaat eivät olleet ihan yhtä lämpimät, mutta eivät kylmätkään. Niska lämmin (ei hikinen).

Hetken päästä lapsen nenästä tuli verensekaista räkää. Ottiko tuo kylmä ilma vaan noin kovasti nenän limakalvoihin ja keuhkoihin? Mitenhän tässä jatkossa ulkoillaan kun tätä keliä ja kylmempääkin on luvattu pari viikkoa. Kyllä minä itse mielelläni kävisin edes puoli tuntia ulkona, mutta ei se kivaa ole jos lapsi valittaa surkeana :( Ja oli eka kerta kun lapsi on paria minuttia pitempään näin kylmässä. Viime viikolla ulkoiltiin helposti tunti, kun pakkasta oli 9-14 astetta.[/QUOTE]

Kyllä pakkasesta ja viimasta voi nopeastikin mennä herkät limakalvot rikki. Itse inhoan hengittää pakkasilmaa, samoin kun lapsenikin, joten sisäkissoja ollaan kaikki.

Kasvojakaan ei voi kunnolla suojata tai voi mutta harvalla on siihen vermeet.

Minä en kyllä vie omaa 1,5 vuotiasta ulos jos on yli 20 astetta pakkasta. Vaunu-unet vaunun suojassa lämpöpussissa olisi eri juttu, mutta meidän taapero ei enää tykkää nukkua vaunuissa. Suoraan hengittäessä tuo kova pakkasilma on tosi raakaa noin pienelle.

Sama meillä, poika ei enää "osaa" nukkua rattaissa. Saattaa nukahtaa vahingossa kauppareissulla tms. mutta nukkuu ehkä 20 min ja herää kiukkuisena. Päikkärit nukutaan siis sisällä, kuten on tehty pääosin aiemminkin.
Tuntuu tosiaan tuo ilma olevan liian kylmää pienen keuhkoille.

meillä ei oo enää kuin -25 pakkasta, aamusta oli -30, ei tulis mieleenkään mennä pihalle :D lapsi 1v 2kk, osaa kyllä kävellä ulkotamineissa ihan ok mutta kyllä me ulkoillaan sitten kun on paremmat ilmat. Ei käytetä koiriakaan lenkillä tuommosilla pakkasilla niin miks sitten lastakaan. Koirat tosin käy takapihalla pikaseen. Ite joudun polkemaan illalla pyörällä töihin mutta eriasia aikusella kun itte osaa sanoa onko kylmä vai mikä :D

Ei se viihdy meidänkää pikku-ukko ulkona näillä pakkasilla, koitettu on..Toissapäivänä meinasin et jää ulos kun tultiin kaupasta niin pah, käveli isänsä perässä ovelle ja alko itkee kun ovi laitettiin nenän edestä kiinni, avasin oven niin tallusti sisälle ja alko nyhtää pipoa päästä.. :D

Joten ulkoillaan kun on lauhempaa..

Näin varmaan sitten meilläkin tehdään. Ollaan mummolassa nyt ja syy aamupäiväulkoiluun oli se, että ukki ehti olemaan pojan kanssa ulkona ennen asioille lähtöä. Menin heidän seurakseen ulos (ja tarkkailemaan lapsen reaktioita, kun tosiaan oltiin eka kertaa näin kylmällä ulkona) ja oli se jotenkin huvittavaa ja säälittävää, kun poika käveli tomerasti pihalta terassille ja jäi oven eteen odottamaan sisälle pääsyä.